گلچين از بهترين گروه‌ها و سايت‌هاي اينترنتي. همه چيز از همه جا

Wednesday, December 9, 2009

با نهايت تاسف و تاثر

فرامرز پايور استاد اسطوره اي موسيقي ايراني و نوازنده برجسته سنتور ساعتي پيش درگذشت.

 گزارش خبرنگار مهر لحظاتي پيش پزشك معالج استاد پايور در يكي از بيمارستانهاي تهران با اندوه فراوان درگذشت اين استاد را تائيد كرد.

استاد فرامرز پايور حدود يازده سال پيش دچار سكته مغزي شد واز همان زمان كليه فعاليتهاي هنري وي متوقف شده و در منزل به سر مي برد.

 فرامرز پايور در ۲۱ بهمن سال ۱۳۱۱ در تهران به دنيا آمد. پدرش هنرمند نقاش و استاد زبان فرانسه در دانشگاه تهران و پدربزرگش مصورالدوله، نقاش چيره‌دست دوره قاجار بود كه با نواختن ويولن، سنتور و سه‌تار آشنايي داشت. پايورآموزش موسيقي را نزد استاد ابوالحسن صبا آغاز كرد و همچنين از محضر استاداني چون عبدالله دوامي و نورعلي برومند بهره برد. 

 فرامرز پايور يكي از برجسته‌ترين شاگردان استاد صبا بود و تا سال ۱۳۳۶ كه استاد صبا درگذشت از آموزشهاي وي بهره برد.

وي از سال ۱۳۳۳ فعاليت خود را در وزارت فرهنگ و هنر وقت و از سال ۱۳۳۷ تدريس سنتور را در هنرستان عالي موسيقي ملي آغاز كرد.

زنده ياد پايور به عنوان آهنگسازي تحصيل كرده كه در نوازندگي سنتور به سبك و شيوه خاص خودش دستيافته بود هارموني و كمپوزيسيون را در كلاس استاد بزرگ آن زمان، امانوئل مليك اصلانيان آموخت. در سال ۱۳۴۱ براي ادامه تحصيلات كلاسيك از طرف وزارت فرهنگ و هنر به انگلستان فرستاده شد. از دانشگاه كمبريج در زبان و ادبيات انگليسي دانشنامه گرفت و در تمام اين سالها تلاش فراواني در جهت معرفي موسيقي ايراني و سنتور به محافل علمي و هنري دنيا داشت.

فرامرز پايور در بيش از نيم قرن فعاليت حرفه اي خود صدها اثرمكتوب و صوتي منتشر وصدها برنامه صحنه اي در ايران و اكثر نقاط جهان اجرا كرد كه همگي در اعتلا و ارتقاء كيفي موسيقي ايراني تاثيرات فراواني برجاي گذاشت.

در سال 1386 و در آخرين تجليلي كه خانه موسيقي از وي كرد خواهر ايشان تنديس و لوح تقدير را از طرف وي دريافت كرد.

مراسم تشييع و خاكسپاري زنده يادفرامرز پايور در خبرهاي بعدي اعلام مي شود.

No comments:

آرشیو مطالب