گلچين از بهترين گروه‌ها و سايت‌هاي اينترنتي. همه چيز از همه جا

Wednesday, June 9, 2010

دانلود اواز و تحلیل گل های رنگارنگ 196 ب

دانلود اواز و تحلیل گل های رنگارنگ 196 ب، اثری از استاد گلپا

 

از نغمه ها و ادوات چهارگانه ی دستگاه شور {دشتی، ابوعطا، بیات زند یا بیات ترک و افشاری} نغمه ای که گامی یکسان با خود دستگاه شور دارد و تنها اختلاف آن با شور در توقف پیوسته بر روي درجه چهارم (نت شاهد) و درجه دوم (نت ايست) می باشد، ابوعطا نام دارد. حجاز از گوشه های بسیار معروف و رایج ابوعطاست و بيشتر براي خواندن مناجات هاي مذهبي و قرآن و اینجور چیزها به كار مي رود. استاد گلپا در این اثر ماندگار خویش از این گوشه با مهارت بالایی استفاده کرده است. گوشه هاي معروف و دیگر ابوعطا عبارتند از: درآمد، سيخي، اميري، رامكلي، حسن موسي، يتيمك و غیره. اين آواز از جمله مردمي ترين و دلنشين ترين آواهاي موسيقي ايران زمين مي باشد كه معمولا مردم از آن استقبال خوبی می کنند. وابستگی نغمه ی ابوعطا به دستگاه شور و همچنین آواز دشتي موجب مي شود كه به راحتي بتوان از اين آواز وارد خود دستگاه شور يا نغمه ی دشتي شد و به همين دليل هنگام اجراي اين آواز خواننده به شرطی که به گوشه ها کاملا وارد باشد، از قدرت مانور و گوشه در گوشه خواندن بالايي در اجرا برخوردار خواهد بود. از لحاظ احساسي اين آواز تمايل كشيده شدن به سمت حزن و اندوه را دارد البته نه به اندازه آواز دشتي يا دستگاه سه گاه. درضمن همانطور كه گفته شد اين آواز مردمي مي باشد و لحن اجراي آن بویژه در گوشه هايی نظير ميگلي (meygoli) بايد شبيه به لحن گفتار كوچه و بازار قديم ايران باشد و اين بر شيريني و دلنشيني اين آواز مي افزايد كه امروزه متاسفانه اين امر فراموش شده و کمتر کسی به سراغ آن مي رود. همانطور که پیشتر ذکر شد، مهم ترین و اصلی ترین پرده ی این آواز حجاز است كه بسياري از گوشه هاي ابوعطا نیز در اين پرده قرار گرفته اند. به قول یکی از موسیقی شناسان نکته سنج، زمان مناسب جهت شنيدن آواز ابوعطا به هنگام غروب و بخصوص در اواخر شب مي باشد كه در اين هنگام بسيار دلنشين  بوده و به عبارتی بر جان دل می نشیند. با ابنکه ملزومات اجراي آواز در دستگاهي همچون چهارگاه به مراتب دشوارتر از اجراي اثري در ابوعطاست، اما اين به معني آسان بودن آواز ابو عطا و دست كم گرفتن آن نمي باشد. از استادان پرآوازه و کم ادعای موسیقی اصیل ایرانی ایرج و گلپا آثار متعددی در این مایه به یادگار مانده اند که در این نوشته یک نمونه ی درخشان را با هنرنمایی استاد اکبر گلپایگانی تقدیم خوانندگان عزیز وبلاگ می نماییم: این اثر زیبا ناظر بر اجرای آرپژ مهمی در این نغمه می باشد که بویژه در قالب پنجه های هارمونیک استادان نوازنده فرهنگ شریف و پرویز یاحقی در زمره ی آثار ماندگار موسیقی مهجور ایرانی به شمار می رود! در این اجرا استاد گلپا به جای دانگ گردی و نیز تحریرهای همیشگی خود از تحریرهای دارای فاصله استفاده می کند که همین تحریرهای استثنایی و پرقدرت استاد بسیار حزن انگیز و در عین حال نشاط آور است.

 

 

 

 

دانلود گلهای رنگارنگ 196ب(گلپا و الهه)

 

 

گل های رنگارنگ 196 ب

 

اثری با هنرنمایی استادان: گلپا و الهه

 

با همکاری استادان: پرویز یاحقی و فرهنگ شریف

 

آهنگ در نغمه ی ابوعطا از: استاد علی تجویدی

 

اشعار برنامه از: مولانا، نواب صفا، فروغی بسطامی و شمس مغربی، حبیب خراسانی و

 

 رهی معیری

 

دکلمه ی شعر

 

آهنگ و مقدمه ابوعطا در ریتم 6/8

شعر:

دل به سودای تو بستیم خدا می داند (2)

 

وز نهان مهر گسستیم خدا می داند

 

درآمد ابوعطا

 

تحریر نخست حجاز

شعر:

ستم عشق تو هر چند کشیدیم به جان

 

ز آرزویت ننشستیم خدا می داند

 

درآمد دوم ابوعطا (جمله ی دوم ابوعطا- اشاره به جامه دران)

 

تحریر حاجی حسنی (مکث بر روی نت سل4G)

شعر:

با غم عشق تو از این که ببستیم نخست

 

بر همانیم که بستیم خدا می داند

تحریر حاجی حسنی (مکث بر روی نت می4E)

شعر:

دیده پرخون و دل آتشکده و جان بر کف

 

روز و شب جز تو نَجُستیم خدا می داند

 

گوشه ی حجاز (ایست بر روی نت می 4E)

شعر:

دوش با شر خیال تو به دل جویی داد

 

تحریر (ایست بر روی نت می 4E)

ادامه ی شعر:

آرزومند تو هستیم خدا می داند

 

تحریر (مکث بر روی نت ر 4D) و فرود به شور

دکلمه ی شعر:

ستم عشق تو هر چند کشیدیم به جان

 

ز آرزویت ننشستیم خدا می داند

 

اجرای ترانه در مایه ی ابوعطا با صدای گرم شادروان الهه

 
تحلیل اواز:دوست عزیزم فلاورز 
 
با تشکر از فرهاد رحیمی

No comments:

آرشیو مطالب