گلچين از بهترين گروه‌ها و سايت‌هاي اينترنتي. همه چيز از همه جا

Tuesday, June 8, 2010

تحلیل برنامه شاخه گل 417

تحلیل برنامه شاخه گل 417

اواز:

استاد گلپایگانی

دستگاه: شور (نغمه بيات ترك)

سایر هنرمندان:

اساتید:عبادی،قوامی،شهناز،مجد،ورزنده،شجریان، ناهيد،جهانگير ملك

 

اين آواز بدون ترديد يكي از يادگارهاي كم نظير دوران شكوه و عظمت موسيقي ايراني به شمار مي رود. همكاري سه استاد بزرگ آواز در اين برنامه با تنوع بسيار جالب و در واقع آموزشي انواع گوشه هاي دستگاه شور (نغمه ي بيات ترك  يا بيات زند) شنونده را به نشاط و شوق مي آورد.

 

آغاز برنامه با استاد قوامي و تحليل  ادامه ي آواز با اجراي استاد گلپا تقديم مي شود.

چهار مضراب بیات ترک توسط استاد جلیل شهناز

شعر:

به درد دل گرفتارم          دوای دل نمی دانم

(درآمد)

 

شعر:

دلا کاری بس مشکل    من این مشکل نمی دانم

(درآمد دوم)

 

شعر:

به چشم خویش می بینم  که خواهد ریخت خون دل

(اشاره به افشاری)

 

شعر:

ندانم چون کنم با دل من غافل نمی دانم

(فرود)

 شعر:

بیابان و شب تاریک و با من بخت من همراه

(شکسته و اوج شکسته)

ولی بختی است خواب آلوده من منزل نمی دانم

(ادامه شکسته) 

تحریر سلمک (جواب با تار)

شعر:

مرا از دین ودنیا همان درد تو حاصل بس

که من خود دین و دنیات را جز این حاصل نمی دانم

(قرچه)

تحریر قرچه (مسلسلی)

 

شعر:

به درد دل گرفتارم          دوای دل نمی دانم

(اشاره به گوشه حصار)

 

شعر:

دلا کاری بس مشکل    من این مشکل نمی دانم

(فرود)

 

 دانلود:شاخه گل 417

اپلود اواز:اقای فرهاد اردکانی

 تحلیل اواز:خانم ازاده حسینی
 
با تشکر از فرهاد رحیمی  مدیر محترم وبلاگ رسمی اکبر گلپایگانی

No comments:

آرشیو مطالب