دستگاههاى موسيقى ايرانىدر تاريخ موسيقى ايرانى دو نظام مختلف بچشم مىخورد. يکى نظام ادوارى است که در آن همهٔ آهنگها و بطورکلى موسيقى ايرانى را شامل مجموعههايى بنام ادوار مىدانستند و براى آنها قواعد و ساختار ويژهاى قائل بودند و ديگرى نظام دستگاهى است که بعد از نظام ادوارى بنيان گرفته و در هفت گروه بنام دستگاه قرار دارد. نظام ادوارى ظاهراً تا سدهٔ ۱۳ هجرى (۱۹ ميلادي) استمرار يافته و سپس جاى خود را به نظام دستگاهى داده است. نظام ادوارى نظامى بود علمى و منطقى که زيرساز هنرى استوارى داشت و معلوم نيست چه دليل و انگيزهاى موجب تغيير آن شده است. بهترين و کاملترين اثرى که مىتواند نظام ادوارى را توجيه و تفسير کند، کتابالادوار صفىالدين ارموى است. دستگاه ايرانى هم رديف راگاى هندى يا مقام در موسيقى ترکى - عربى است و در غرب به مُد ترجمه مىشود؛ اما هيچيک از آنها مفهوم درست يک دستگاه را نمىرساند. شرايط زندگى در دوران معاصر، اجراهاى کوتاهتر و مختصرتر را اقتضا مىکند. و اجراهاى دراز مدتى که در گذشته از خواننده و نوازنده، انتظار مىرفت وجود ندارد. لذا دستگاههاى مطوّل قرن نوزده بهتدريج مختصرتر عرضه مىشوند. نخستين کتابى که در آن نظام دستگاهى به تصريح ديده مىشود، بحورالالحان فرصت شيرازى تأليف محمد نصير حسينى ملقب به فرصتهالدوله است که در سال ۱۳۳۹ هـ . ق درگذشته است. تغيير نظام ادوارى به نظام دستگاهى در موسيقى ايرانى بايد در فاصلهٔ سالهاى ۱۲۷۸ تا ۱۳۲۲ يا بهعبارت ديگر در اواخر سدهٔ سيزدهم تا حدود نيمهٔ سدهٔ چهاردهم هجرى صورت گرفته باشد. اين دوره مطابق است با دوران اخير قاجاريه، ناصرالدينشاه تا محمدعلى شاه. تکوين يا بينانگذارى رديف هفت دستگاه موسيقى ايرانى را به خاندان علىاکبر فراهانى معروف به خاندان هنر نسبت دادهاند. از آخرين افراد اين خاندان برادران شهنازى هستند که هر دو از نوازندگان طراز اول تار بهشمار مىرفتهاند. موسيقى سنتى ايران از تعدادى ملودى بنام 'گوشه' تشکيل شده که هر يک بازگوکنندهٔ حالات خاصى است. گوشهەا بر مبناى همگونى و اشتراک حالات متوالى نتهايشان به مجموعههايى دستهبندى مىشوند که به آنها دستگاه مىگويند. دستگاه به آوازى مىگويند که طرز بستن درجات گام و فواصل جزء آن به گام ديگرى شبيه نباشد. هفت دستگاه موسيقى ايرانى عبارتند از: شور - همايون - چهارگاه - سهگاه - ماهور - نوا - راست پنجگاه. در مورد ترتيب دستگاهها نظرات متفاوتى وجود دارد. اما اگر بخواهيم دستگاهها را از جهت اهميت ان طبقهبنديى کنيم، ترتيب زير بهنظر صحيح مىرسد: - شور - همايون - ماهور - چهارگاه - سهگاه - راست پنجگاه - نوا در ميان اين دستگاهها بعضى داراى گوشههاى مفصل و زيادند و لذا اين دستگاهها به بخشهاى کوچکترى تقسيم مىشوند که آنها را نغمه گويند. گوشهها معمولاً از چند نُت تجاوز نمىکنند و داراى تقسيمات جزء نيستند. اگر موسيقى ايران را مملکتى فرض کنيم، دستگاه را به استان، نغمه را شهر و گوشه را به خانه مىتوان تعبير کرد. در ميان دستگاههاى موسيقى ايرانى شور از همه بزرگتر است. مهمترين راه تشخيص دستگاهها و آوازهاى موسيقى ايرانى و لذت بردن از آنها، آموزش طولاني، علمى و حرفهاى اين نوع موسيقى است. تمرينات مکرر و اجراهاى گوناگون نيز به اين امر کمک مىکند. در اين صورت با شنيدن بخش کوتاهى از هر قطعه نوع دستگاه و يا گوشه آن مشخص خواهد بود. همچنين ياد گرفتن ترانهها و تصنيفهاى متوالى که در دستگاه و آوازهاى مختلف نوشته شده، راه ديگر تشخيص موسيقى ايرانى است.
گلچين از بهترين گروهها و سايتهاي اينترنتي. همه چيز از همه جا
Tuesday, June 15, 2010
دستگاههاى موسيقى ايرانى
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
آرشیو مطالب
-
▼
2010
(7794)
-
▼
June
(546)
- انیمیشن معماری مسجد امام اصفهان
- Fw: مستندی از زندگی «استاد محمد رضا شجریان» (پژواك...
- Re: بی بدیلان
- [erfanISLAMI] !أيها المسلمون تعلموا من الكافر
- بانو پروين
- عشق وفراموشی_پوران
- بیتا،همسر فضل الله توکل
- poem
- poem
- poem
- poem
- poem
- poem
- مستندی از زندگی «استاد محمد رضا شجریان» (پژواك روز...
- RE: درخواست آهنگ
- تصویری ایرج
- Re: بی بدیلان
- اعلام وصول و قدرداني
- تكنوازان-720
- Re: عجب صبري خدا دارد
- Re: آهنگهای خاطره انگیز با ویولون
- حدیث آشنایی_پوران
- بی بدیلان
- Re: رفتم ازیادت_گیتی
- دانــلــود بامداد - استاد بیژن کامکار
- دربه در يدنبال ترانه. توعشق مني .با صداي پوران ميگردم
- شجریان پژواک روزگار
- دانـلـود مرضـیه و دلـکش - افزایش ترانه ها
- درخواست کنسرت
- درخواست کنسرت
- RE: سئوال
- آهنگهای خاطره انگیز با ویولون
- FW: ترانه: نميدوني
- پیشنهاد
- Fw: سلام
- درخواست ادرس
- سروده دکتر شفیعی کدکنی به استاد شجریان
- سئوال
- [erfanISLAMI] "طلبك مجاب يا "الحريتي
- Re: درخواست آهنگ
- ترانه: نميدوني
- bidad
- دانلود نرم افزار گوگل تالک
- نقش شعر در برنامهی «گلها»
- جوهری
- Re: درخواست آهنگ
- دانــلــود ترانه های دلنشین - بانو مرضیه
- درخواست اهنگ دفتر خاطرات
- سپاس
- masale test
- تاریخچه سرود ملی ایران
- [erfanISLAMI] السلام عليکِ يا زينب کبري السلام علي...
- شعري با گويش مشهدي از استاد شفيعي كدكني
- چند پيام قابل تامل براي دوستان عزيز-2
- چند پيام قابل تامل براي دوستان عزيز
- گمگشته_ایرج
- Re: ارسال مجدد بخش اول نغمه های شیردن کردی با توضح
- Re: درخواست آهنگی قدیمی از مهستی
- Re: آموزش آواز
- دانــلود قطعات شنیدنی - تار عـلـیـزاده
- یک رباعی از ایرج زبردست
- در خواست
- تقدیم به تمام دوستای خوبم
- درخواست آهنگی قدیمی از مهستی
- عهدیه،ایرج
- [yaghin] دانلود کتابهای صوتی فارسی رایگان
- [yaghin] حاج ملا اسماعيل فدايي
- [yaghin] دانلود Adobe Flash Player 10.1.53.64 Fina...
- [yaghin] بعضي مسيرهاي مهم كوهنوردي در ايران
- درخواست آهنگ
- آموزش آواز
- Re: درخواست ترانه اي از داريوش رفيعي
- sepas
- درخواست ترانه اي از داريوش رفيعي
- سیما بینا،پوران،الهه
- ليست كامل آلبوم هاي بانو حميرا(ستاره ي سوپرانو آو...
- دانـلـود مست عشق با صدای گـلپا
- دانـلـود ترانه های دلنشین . استاد شهناز
- تاسف و تاسف :سرود ای ایران
- گلهای رنگارنگ 570 حمیرا- یاحقی
- متن كامل و سانسور نشده سخنراني استاد محمدرضا لطفي ...
- دانلود ویژه ولادت حضرت علی
- درخواست فیلم
- ترانه های درخواستی من
- دانـلـود ترانه های قدیمی و دلنشین دلکـــش
- قطعات زیبا وخاطره انگیزگذشته
- ارسال مجدد بخش اول نغمه های شیردن کردی با توضح
- دانــلود ترانه های دلنشین حمــیرا
- دانــلود خلوت گــاه راز بــنان
- axhay ghadim
- [erfanISLAMI] معرفت نفس یعنی چه؟
- Fw: Re: افتاد مشكلها
- [erfanISLAMI] الإمام علي «ع» أمير البلغاء
- Re: نغمه های شیرین کردی_ترانه سوم
- Re: تصنیفهای قدیمی --عارف
- اطلاعیه
- Re: افتاد مشكلها
- الهه،تهران میرقصد
- فرزاد
- [erfanISLAMI] ولادت حضرت علی (ع) و روزدر مبارک
-
▼
June
(546)
No comments:
Post a Comment