بخشهاى اصلى موسيقى سنتى ايران
|
|
|
يک قطعهٔ سازى يا ريتمى ثابت و تصنيف شده است که اغلب در آغاز يک دستگاه اجرا مىشود. |
|
|
قطعه يا گروهى از قطعات در يک مقام يکسان است که توسط آنها دستگاه آغاز مىشود. هويت هر دو دستگاه در درآمد آن ظاهر مىگردد. |
|
|
قطعهاى است که به منظور نمايش مهارت تکنواز ساخته مىشود. نقش و جاى چهار مضراب اصلاً مشخص نيست و مىتواند در آغاز اجرا، قبل از درآمد، بعد از درآمد يا بعد از پيش درآمد اجرا شود. |
|
|
خواننده در چارچوب رديف، گوشههاى دستگاه را به همراهى اشعار مناسب و باهمنوازى يک ساز، بداههخوانى مىکند. همچنين ممکن است در خلال آن با شروع هر گوشه، چهار مضرابهاى مناسب نيز نواخته شود. |
|
|
يک آواز ساخته شده با وزن آهسته است. تصانيف کلاسيک روى آثار شعراى بزرگ قديم يا شعراى برجسته معاصر ساخته شدهاند. گونهٔ ديگرى از نصانيف با اشعار سبکتر وجود دارند و گرچه براساس مقامهاى موسيقى اصيل ساخته شدهاند کماعتبارترند. اين سبک مدرن و عاميانه از تصانيف را باعنوان 'ترانه' معرفى مىکنند. |
|
|
قطعهاى سازى است که به واسطهٔ آن معمولاً اجراى دستگاه به پايان مىرسد. واژهٔ رنگ کلاً معرف رقص ايرانى به سبک کلاسيک است. |
No comments:
Post a Comment