گلچين از بهترين گروه‌ها و سايت‌هاي اينترنتي. همه چيز از همه جا

Wednesday, June 9, 2010

Re: اواز خصوصی استاد گلپایگانی در دستگاه سه گاه

درود
چقدر خوب است که گلها باز در مسیر خویش قرار گرفت.
سپاسگزار از ارسال این همه مطلب عالی ومرتبط

همه مرغان هم آواز پراکنده شدند
داد از این باد بلا خیز که زد بر چمنم .


From: mohsen soly <mohsen.soly@gmail.com>
To: Friends-of-Radio-Golha@googlegroups.com
Sent: Tue, June 8, 2010 10:52:09 PM
Subject: اواز خصوصی استاد گلپایگانی در دستگاه سه گاه

اواز خصوصی استاد گلپایگانی در دستگاه سه گاه

مقدمه:یکی از ویژگی های  قابل تاملی که در اجراهای اوازی و حتی ترانه ای استاد صاحب سبک موسیقی ایرانی  اکبر گلپایگانی وجود دارد استفاده از شیوه های متفاوت در اجرای اواز و حتی ترانه می باشد.اوازهایی که ایشان در برنامه های گلها اجرا کرده اند از لحاظ لحن و شیوه بیان متفاوت از اجراهای بزمی و خصوصی ایشان می باشد.همین طور در کنسرتهای ایشان نیز شاهد یک شیوه متفاوت در اجرای اواز و ترانه می باشیم که در کنسرتهای دیگر خوانندگان ندیده ایم.

استفاده از اشعار زیبا از شعرای مختلف و بیان صحیح و درست اشعار از نکات برجسته اوازهای ایشان می باشد.ایشان گاهی در کنسرتها فقط با یک بیت شعر مردم را به تحسین وا می دارند!تنوع شعری و اوازی در کارهای ایشان واقعاً منحصر به فرد است.

تسلط بی نظیر ایشان به ردیف ها و خلاقیت منحصر به فرد ایشان در اجرای اوازهای ایرانی باعث گردیده است که شنیدن هر یک از اوازهای این خواننده بزرگ برای موسیقیدانان حرفه ای و مردم تازگی و زیبایی خاصی داشته باشد و ما در اواز ایشان یکنواختی و تکرار را نمی بینیم یا نمی شنویم.برخی از هنرمندان فقط در بین خواص طرفدار دارند و برخی دیگر در بین عوام و ما کمتر هنرمندی را دیده ایم که بین هر دو گروه خواص و عوام طرفدار داشته باشد.استاد گلپایگانی از جمله هنرمندانی هستند که هم متخصصین و اگاهان به موسیقی به ایشان علاقه دارند و هم مردم عادی که عاشق شنیدن اوازها و ترانه های ایشان هستند.

برخی از نااگاهان به تحریرهای بلند استاد گلپا و حتی استاد ایرج خرده می گیرند که استفاده از تحریر بلند برای اواز زیاد جالب نیست و باید از تحریرهای کوتاه استفاده نمود.اولاً برای استفاده از تحریر های بلند و قوی در اواز خواننده باید هم نفس زیاد و هم فیزیک حنجره خیلی متفاوت و پرقدرتی را داشته باشد تا بتواند چنین تحریرهایی را در اواز پیاده کند،دوماً استفاده از تحریرهای بلند برای ارائه تکنیک های اوازی خیلی سخت تر است  و خواننده هم باید حنجره قوی داشته باشد و هم خیلی مسلط به گوشه ها و ردیف ها باشد تا بتواند به نحو احسن اواز را اجرا نماید،والا ارائه تکنیک های اوازی با تحریرهای کوتاه برای یک هنرمندی که ردیف را می شناسد زیاد مشکل نیست!مثلا تحریری را که استاد گلپا در اواز خسرو شیرین اجرا نمودند انقدر زیبا و حرفه ای اجرا شده بود که به درخواست مرحوم پیرنیا و استاد جلیل شهناز یک بار دیگر هم بعد از دکلمه خانم روشنک اجرا گردید.

وقتی به اواز برخی از خوانندگان دقت می کنیم میبینیم که از تحریرهای کوتاه فراوانی در کلمات و جملات یک بیت شعر استفاده شده و باعث گردیده است که شعر برای شنونده نامفهوم باشد و اواز جذابیت زیادی برای شنونده نداشته باشد، ولی ما اینگونه تحریرها را در اوازهای خوانندگانی چون گلپا و ایرج و محمودی و ... نمی بینیم،این اساتید ابتدا شعر را کامل می خوانند سپس از تحریر استفاده می کنند.وقتی ردیف های استاد بزرگ موسیقی ایران صبا را بررسی می کنیم میبینیم که در ردیف صبا هم گفته شده است که شعر باید به طور کامل خوانده شود و بعد از ان است که خواننده می تواند از تحریرهای مختلف در اواز استفاده نماید.

اوازی که امروز تقدیم شما علاقمندان به موسیقی اصیل ایرانی می شود یک اواز متفاوت و زیبا از لحاظ لحن و بیان است که استاد گلپایگانی به زیبایی هر چه تمامتر این اواز را اجرا نموده اند.

اواز:استاد اکبر گلپایگانی

جواب اواز:استاد حبیب الله بدیعی

اجرا شده در منزل اقای عبدالله مقوّم سال ۱۳۵۵

دستگاه:سه گاه

 دانلود:اواز خصوصی استاد گلپا در دستگاه سه گاه

 
 
منبع: وبلاگ رسمی اکبر گلپایگانی با تشکر از فرهاد رحیمی
ارسال: محسن سلیمانی

No comments:

آرشیو مطالب