گلچين از بهترين گروه‌ها و سايت‌هاي اينترنتي. همه چيز از همه جا

Friday, August 6, 2010

Fw: در مورد آموزش آواز 2



----- Forwarded Message ----
From: maziar sadri <mazsadri@yahoo.com>
To: hormoz603@yahoo.com
Sent: Fri, August 6, 2010 11:43:07 AM
Subject: Re: در مورد آموزش آواز 2


دوست عزیز
 با نهایت احترام به نظر جناب عالی‌ استنباط این جانب این است که شما به اندازهٔ کافی‌ در مورد ردیف آواز ایرانی‌ مطالعه نفرموده اید. همانطوریکه تمام بزرگان موسیقی‌ ایرانی فرموده اند ردیف موسیقی‌ ایرانی‌ به مانند تنهٔ درختی است که موسیقی‌‌هایی‌ که شما از آنها یاد می‌کنید فقط شاخ و برگی از آن هستند. اگر به تاریخ آواز  غیر اصیل در مملکت ما بنگرید می‌بینید که پیش کسوتان این رشته همگی‌ از ملودی‌های غربی روز تقلید نموده و کارهایی‌ را پدید آورده اند که در اکثریت قریب به اتفاق مورد جاودانه نشده اند ولی‌ این عارف و شیدا و.... هستند که کارهایشان جاودانه گشته است چون این کارها اصالت دارد و تقلید از هیچ موسیقی دیگری نیست. لطفا به مقالات جناب دکتر محمود خوشنام در مورد تاریخچهٔ این نوع موسیقی‌ در ایران مراجعه فرمائید تا از چگونگی پیدایش آنها مطلع گردید.
به علاوه نیازی به گفتن نیست که توانایی تکنیکی‌ خوانندگان اصیل به مراتب بالاتر از خوانندگان غیر اصیل است و این زمانی‌ مسجل میشود که از خوانندگان معروف غیر اصیل تقاضای خواندن آواز بکنید! بخصوص این امر در  بداهه خوانی به نهایت واضح است. اگر شما چند نفر خواننده‌هایی‌ را دیده‌اید که توانایی بداهه خوانی ندارند به این دلیل است که در مسیر یادگیری کامل نشده اند و هنوز شاگرد هستند. این نوع موسیقی‌ به مانند موسیقی‌ پاپ نیست که هر کس حتا با چند روز تعلیم بتواند آنرا بخواند.
متأسفانه خوانندگان غیر اصیل ایرانی‌ جایی‌ در صحنه‌های بین‌المللی نیز ندارند و افرادی چون فرشید کریملو خواننده برجستهٔ اپرا اصلا ایرانی‌ نمیخوانند و بقیهٔ افرادی که سعی‌ در ارائه چنین قطعاتی به زبان فارسی دارند، صدائی سازگار با موسیقی‌ ایرانی ندارند.
من اطلاع دارم که در زمهٔ دوستداران گلها افراد بسیار فرهیخته‌ای حضور دارند و چه خوب است که دوستان با ارائهٔ نظرات شخصی‌ و غیر اکادمیک مایهٔ آزار عزیزان فرهیخته ی این جمع را فراهم نیاورند. این جانب چندین سال است که در انگلستان حضور دارم و با تعداد زیادی از افراد آکادمیک در زمینهٔ فرهنگ ایرانی‌ نشست و برخاست دارم از جمله آقا و خانم لئونارد و جین لویسون که زحمات فراوان ایشان معرّف تمام دوستان گلهاست و شاهدم که افراد آکادمیک چه ارزشی برای موسیقی‌ اصیل ایرانی‌ و آواز ایرانی قائلند و متاسفانه موسیقی‌ غیر اصیل ما هیچ جایی‌ در صحنه آکادمیک ندارد.
وظیفهٔ خود دانستم که به ایمیل جناب عالی‌ پاسخ دهم، ولی‌ از آنجاییکه به عزیزان این جمع عشق میورزم و همیشه به افراد با عقاید مختلف احترام میگذارم این مقوله را در اینجا ختم شده می‌دانم و برای شما هم ارززی پیروزی و شاد کامی‌ دارم.
با احترام
دکتر مازیار صدری

From: Hamid Askari <hormoz603@yahoo.com>
To: friends-of-radio-golha@googlegroups.com
Sent: Thu, August 5, 2010 11:42:23 PM
Subject: در مورد آموزش آواز 2

با درودی دوباره

 در ادامه مطلب قبلی ، به جرات می توان گفت که در هیچ یک از کلاس های آواز سنتی روشی
علمی یا به اصطلاح آکادمیک برای آموزش وجود ندارد و اصولا" معلمین محترم آواز فقط راویان
وانتقال دهندگان ردیف آوازی از استاد خود به شاگردانشان می باشند و  اتفاقی که در طول این سالها
افتاده این است که فقط ردیف آوازی بصورت مجموعه ای از ملودی ها با روش حفظ کردن از
نسلی به نسلی دیگر انتقال پیدا کرده است .
افراد زیادی را دیده ام که سال ها کلاس آواز رفته اند وحتی چند با ر هم ردیف را دوره کرده اند
ولی وقتی از آنها می خواهی که دو بیت شعر با آواز بخوانند در بسیاری از موارد متوجه
می شوی که یک جای کار اشکال دارد در واقع شخص مجری آواز به مدد حافظه ملودی
در خواست شده را اجرا میکند ولی شکل آواز خواندنش از لحاظ قرار گرفتن در چهار چوب
 یک صدای پرورش یافته دچار اشکال است و البته در مورد کسانی  که معولا" آواز درستی 
می خوانند می توان گفت که درست خواندنشان در بیشتر موارد مربوط میشود به تقلید
کامل از صدای استادشان یعنی اجرا در یک قالب از پیش ساخته شده  
با تعمق وگوش کردن به نمونه  آواز هایی که در بازارموسیقی موجود است و مقایسه کردنشان
با هم متوجه این موضوع خواهید شد .

تا بعد ...........
برقرار باشید
ح - ع
هرمز







No comments:

آرشیو مطالب