گلچين از بهترين گروه‌ها و سايت‌هاي اينترنتي. همه چيز از همه جا

Sunday, October 3, 2010

آثار گمشده پرویز یاحقی

دوستان عزیز با سلامی گرم به شما و درودی بی پایان به آن هنرمند یکتا که آثاری دل انگیز از خود به یادگار گذاشت و همیشه آهنگهای فراموش نشدنی او در منازل ایرانیان داخل و خارج از کشور روح او را جلا می بخشد ، دوستان همیشه عاشق با اجرای فیلمی که از پرویز یاحقی از شبکه بی بی سی دیدیم متوجه شدیم که آهنگ ای امید دل من کجایی را به چه علت و مقدمات کار را در چه سالی ساخته بود ولی نکته جالب دیگری که نه خود پرویز یاحقی و نه مصاحبه کنندگان دیگر از آن سخن نگفته اند و مشخص نیست این است که این هنرمند چرا با تمام خلاقیت های خود در برنامه های گلها بعد از آهنگ 172 و 172ب آهنگ دیگری برای هیچ یک از خوانندگان نساخت تا شماره 420 و بعد 428 برای مهستی و پس از آن شماره 460 ، 471 ، 490 ، 500 ، 518 الف و ب ، 538 و 570- که برای حمیرا همسرش ساخت ، حال در تمام برنامه های دیگر گلها از قبیل رنگارنگ و یک شاخه گل هیچ آهنگی برای خوانندگانی چون مرضیه ، الهه ، پروین ، سیما بینا ، پوران , عهدیه ، سیمین غانم و خوانندگان دیگری که ترانه خوانده اند نساخته است در حالی که خارج از گلها بسیار ساخته است ولی تمام آثارش همان است که عرض کردم و به نظر من اندکی عجیب و غیر قابل باور است ، پرویز یاحقی آثار بسیار زیبایی در حدود سال 1342 به بعد برای الهه ساخت که بالغ بر 40 ترانه دلنشین است که برخی از آن ها به هر علت بوده از دست رفته و تا کنون دیده نشده ، از دوستان گرامی تقاضا ذارم برای حفظ آثار این هنرمند اگر دوستانی را می شناسید که ممکن است آثار وی را جوع آوری کرده باشند در جستجوی این چند ترانه که در زیر نام خواهم برد باشید و دیگران را از آن مطلع سازید .
ترانه ای به نام پیک بهار با شعر تورج نگهبان در مایه اصفهان با مطلع ( دست نقاش طبیعت می کشد نقش (بهار
 ترانه ای دیگر به نام سخنی با دل شعر از بیژن ترقی در مایه اصفهان با مطلع ( من که بر دوش ای خدا می کشم بار وفا )
ترانه ای دیگر به نام شیدایی شعر از بیژن ترقی با مطلع ( بیش از این شیدایی و دلدادگی ها 
ترانه ای با صدای بانو شمس به نام شکسته با شعر گریم فکور و تنظیم حسین صمدی در دستگاه همایون با مطلع ( نه اشکم که به دامان تو افتم نه آن شعله که بر جان تو افتم 
ترانه ای دیگر با صدای الهه به نام آرزوی من شعر از رهی معیری در دستگاه همایون با این مطلع
نو بهار من دل پری از بهار و با نکو تری
ترانه ای دیگر با صدای الهه به نام نامهربانی شعر از تورج نگهبان در مایه اصفهان با این مطلع
بی وفا آگه از سوز جانم نبوده ای همزبانم نبوده ای تا که راز دلم بدانی
ترانه ای دیگر به نام آتش نگاه با شعر بیژن ترقی در دستگاه همایون با این مطلع شعر
بیا تو ای آرزوی جانم شبی چو دل همچو نوای من شو  
ترانه ای دیگر با نام شمع سحری با شعر تورج نگهبان با صدای الهه در دستگاه شور با مطلع
نه مرا طاقتی که شب ها بنشینم در انتظار
و آخرین ترانه با صدای گلوریا روحانی و ضیا شعر از جمشید احمدی آهنگ محلی با ویولن پرویز یاحقی با این مطلع شع ( دلم می خواد کفتر بشم تو آسمون پر بزنم  راه سفر زیر بگیرم و بیام به تو سر بزنم
 
یاد و خاطره اش گرامی باد     ارادتمند دربندی
 

No comments:

آرشیو مطالب