زندگینامه استاد حسن کسایی استاد حسن کسائی نام استاد کسایی با نی چنان عجین شده که تصور یکی بدون دیگری امریست محال. نی از جمله سازهایی است که در تاریخ موسیقی ایران جایگاه پرفراز و فرودی از دربار پادشاهان ساسانی تا همدم بودن با شبانان داشته؛ ولی هیچگاه نتوانست قابلیت اصلی خود را نشان دهد که بتواند مانند سازهایی از قبیل عود، تار،سنتور و انواع مختلف سازهای آرشه ای و مضرابی جایگاه نسبتا ثابتی در بین موسیقی دانان و مردم پیدا کند. احتمالا سادگی ساخت که خود موجب پیدایش الگوهای غیر استاندارد و در نهایت باعث محدود شدن سطح تکنیکی نی شده بود را بتوان عامل اصلی عدم ثبات در جایگاه اصلی نی دانست. توضیح آنکه، برای توسعه و رشد امکانات فنی و تکنیکی یک ساز، لازم است ابتدا ساختار آن، طبق الگویی دقیق و کارشناسی شده، طراحی و ساخته شود تا نواختن آن با حداکثر قابلیت اجرایی، میسر گردد؛ بر اساس اطلاعاتی که از ضبط اولین صفحه های موسیقی ایرانی در دست است، تکنیک نوازندگی سازهایی همچون تار، ویلن، کمانچه به نسبت نی در سطح بالاتری قرار دارد. تنها ضبطی که در گذشته از نی انجام شده تکنوازی و جواب آواز نایب اسدالله اصفهانی است که بنا به روایتی اولین کسی است که نی را به سبک "دندانی" می نواخته (هر چند خلاف این موضوع انکار ناپذیر نیست.) در هر صورت می توان با بررسی این چند صفحه ضبط شده، سطح نوازندگی نی را در آن زمان شناخت. استاد کسائی بطور مستقیم نتوانست، از محضر نایب استفاده کند، ولی در دوره ای بسیار کوتاه نزد یکی از شاگردان ایشان به نام مهدی نوایی، تمام اندوخته های نوایی را فراگرفت، این موضوع از جهتی دلیل بر استعداد فراوان کسائی و از جهتی دیگر، نشان از محدودیت و سادگی تکنیک نوازندگی نی در آن زمان میباشد. از این رو حسن کسایی مانند تهرانی در تنبک ، عبادی در سه تار، بهاری در کمانچه و پایور در سنتور به نوعی از ابتدا شروع به ابداع تکنیک و پیاده کردن تمام دستگاهها در ساز نی نمود. در گذشته صدای نی، همراه با نا خالصی زیاد بود؛ یعنی نواختن نی بصورتی بود که تفاوت محسوسی بین صداهای اوج، بم و بم نرم نبود، ولی استاد کسایی توانست با تغییر حالت در زبان، در محل استقرار زبان، حالت لب و فرم سر نی، صدایی بسیار شفاف و بدون ناخالصی از نی تولید کند. همین پیشرفت باعث شد، نی استاد، به رادیو راه پیدا کند؛ تکنوازیها و همکاری با نوازندگان و خوانندگان مشهور آن زمان چون جلیل شهناز، علی تجویدی، احمد عبادی، تاج اصفهانی، ادیب خوانساری و ... باعث شد، نی همردیف سازهای دیگر قرار بگیرد. بعد از این دوره اغلب ارکسترهای ایرانی شروع به استفاده از ساز نی کردند و این احساس نیاز باعث رشد روز افزون نوازندگان نی شد که حتی امروزه به عنوان یک رشته تخصصی در دانشگاه تدریس می گردد. می توان گفت، تمام نوازندگان امروز نی، با شنیدن صدای نی استاد کسایی به این ساز علاقمند شدند. حسن کسایی به گفته خود در تاریخ 20 مهر 1307 در خانواده ای تاجر پیشه به دنیا آمد. پدر او سید جواد کسایی از تاجران به نام آن زمان اصفهان به دلیل علاقه و انسی که با موسیقی داشت، با اساتید آن زمان رفت و آمد می نمود؛ بزرگانی چون سید حسین طاهرزاده، جلال تاج زاده اصفهانی، اکبر خان نوروزی، خاندان شهناز (شعبان خان، حسین آقا، علی آقا و جلیل شهناز)، غلامحسین سارنج، ادیب خوانساری. بطوری که منزل آقا سید جواد، محفلی بود برای تجدید دیدار و نیز ساز و آواز اساتید به نام موسیقی اصفهان. این آمد و شد ها موجب شد حسن کسائی از کودکی با موسیقی آشنا شود و به مرور زمان، علاقه زیاد ایشان به موسیقی خصوصا" ساز نی (بعد از دیدن یک نوازنده دوره گرد) بر آن شد تا پدر، وی را نزد مهدی نوائی ببرد. پس از فوت مهدی نوایی کسایی همچنان از همنشینی با نوازندگان اصفهانی در جهت تسلط بر نوازندگی نی استفاده کرد؛ مخصوصا" از همنوازی با جلیل شهناز که به نوعی حق استادی بر گردن او دارد بهره برد. همنوازی با سازهای پرده داری مثل تار و سه تار او را بیش از پیش با گامهای مختلف موسیقی ایرانی آشنا کرد، بصورتی که برای اولین بار دستگاههای چهارگاه، اصفهان، نوا و راست پنجگاه با کوک دقیق و بصورت کامل اجرا کرد. کسایی همچنین از محضر ابوالحسن صبا بهره های فراوان برد که میتوان گفت، هنر نوازندگی سه تار کسائی، یادگار انس با این هنرمند یگانه است. سه تار نوازی کسائی تلفیقی زیبا از ترکیب نوازندگی تار جلیل شهناز و سه تار ابوالحسن صبا است. حسن کسائی در اصفهان سالها مکتبدار موسیقی اصفهان در رشته های نی، سه تار و آواز بوده است. شاگردان زیادی از محضر او درس گرفته اند که امروز جزو چهره های برجسته موسیقی ایران شمرده می شوند؛ حسین عمومی، حسن ناهید، محمد موسوی، بهزاد فروهری، نعمت الله ستوده و شهرام میرجلالی از این جمله اند. اگرچه بیشتر آثار حسن کسایی را بداهه نوازی است تا موسیقی پیش ساخته، ولی امروز بخش زیادی از ضربی ها و حتی آوازیهای نوازندگان نی، بهره گرفته از نوازندگی های ایشان است. | ||||
سعیدپور | http://www.4shared.com/video/MwL7vbIp/hasan_kasayee-01.html http://www.4shared.com/video/wOqNj8S8/hasan_kasayee-02.html http://www.4shared.com/video/sMX1vKG_/hasan_kasayee-03.html سه فایل تصویری از سخنان وتکنوازی نی استاد | | | |
گلچين از بهترين گروهها و سايتهاي اينترنتي. همه چيز از همه جا
Thursday, October 7, 2010
میلاد استاد حسن کسایی
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
آرشیو مطالب
-
▼
2010
(7794)
-
▼
October
(1018)
- استاد روح الله خالقی
- قلم صنع
- کورس سرهنگ زاده
- ترانه بسیار زیبای "زورق شکسته"با صدای خاطره انگی...
- ترانه های خاطره انگیز"رقص پروانه" و "میروی"با صدا...
- ترانه زیبای "تنهام نذار" با صدای فرهاد رحیمی
- ترانه های "ستاره سحر"، "دماوند" با صدای زیبای آرو...
- Fw: دل آواز
- Re: کورس سرهنک زاده در صحت و سلامت در ایران زندگی...
- درخواست قطعهای با ویولن اسداله ملک
- لبخند غم آلود
- غروب ساحل
- تکنوازان -بیشماره
- ششمین تصنیف عهد قاجار
- پنجم --رنگ
- تصنیف چهارم -عهد قاجار
- تصنیف سوم عهد قاجار
- وصل روی تو جویم --عهد قاجار
- البوم چهارم تصنیفهای عهد قاجار
- گفتگوی معروفی
- Darkhast
- از پاريز تا پاريس
- Re: اجرای موسیقی سنتی توسط دختر بچه ی 6 ساله در آر...
- کورس سرهنک زاده در صحت و سلامت در ایران زندگی میکند
- دردلم بنشسته است، جا جای تو
- golpa
- پاسخ به سئوال ازاساتید
- هشتمین واخرین تصنیف عارف
- تصنیف هفتم عارف
- تصنیف ششم عارف
- چهارمین تصنیف عارف
- سومین تصنیف عارف
- تصنیف دوم عارف
- تصنیفهای ترکی از عارف
- ya ali
- آرشيو موزيک ايرانی در 65 دی وی دی
- متن اشعار آثار استاد شجریان برای موبایل
- سوال و درخواست
- ترانه هاي ديگري از نجم الدين سري دوم
- golhay rangarang makhsous
- VAGHTI_KE_ESHGH_MIYAD
- konsert --ghorbany
- zolfonoon
- taknavazan
- موزیک آهنگ آیریلیق
- download 50 songs/ pictures: به نام مرضیه و شبهای ...
- آلبوم کامل پروین
- Re: در خواست
- استاد نادر گلچین
- RE: تکنوازان بیشماره --10
- دورود
- Fw: Fwd: FW: : مرا ببوس
- داریوش خان رفیعی
- Re: بیژن مرتضوی
- Re: تشکر از اعضای فعال گروه
- Re: در خواست
- Re: شاعران قصه میگویند
- یار گمشده ای بنام صداقت
- قسمت سوم ردیفهای شجریان
- قمت دوم ردیفهای شجریان
- Ferdousi Namdar
- به یاد بانو سیمین اقا رضی
- ردیف های اوازی شجران
- ویرایش آبانماه 89 فهرست کامل برنامه های گلها
- موسیقی آرام بخش -شماره 36
- یک غزل خوشگل از استاد آرام
- Re: در خواست
- Re: درخواست
- Fw: درخواست آهنگ
- بشو بشو --ناصر مسعودی
- سلوی اسداله ملک
- Fw: YouTube - شاعر شجاع ایران - وقتی تو میگویی وطن...
- Fw: ترانه وای از این جدایی با صدای استاد ایرج
- Fw: گفنگوی رادیویی جشن وهنر شیراز
- تصحیح
- درخواست و تشکر
- از مرضیه
- ترانه ای که نا تمام ماند : مرضیه
- در خواست
- استاد رضوی سروستانی
- دومین سلو ملک
- استاد محمد رضا شجریان
- اخرین تصنیف البوم ناصر مسعودی
- هشتمین تصنیف مسعودی
- ششمین وهفتمین تصنیفهای البوم مسعودی
- پنحمین تصنیف میعودی
- جهارمین تصنیف مسعودی
- سومین تصنیف ناصر مسععودی
- تصنیف دوم مسعودی
- تصنیف بشو بشو --ناصر مسعوددی
- هشتمین تصنیف عهد قاجار
- هفتمین تصنیف عهد قاجار--مام وطن
- ششمین تصنیف عهد قاجار
- تصنیف پنجم عهد قاجار
- چهارمین تصنیف عهد قاجار
- سومین تصنیف عهد قاجار
- دومین تصنیف عهد قاجار
- تصنیف های عهد قاجار
- نادر گلچین
- خانم بهشته
-
▼
October
(1018)
No comments:
Post a Comment