گلچين از بهترين گروه‌ها و سايت‌هاي اينترنتي. همه چيز از همه جا

Tuesday, November 9, 2010

"چهره‌های ماندگار موسیقی "گل‌های جاویدان

http://www.jadidonline.com/story/08112010/frnk/iran_classic_music_photo


چهره‌های ماندگار موسیقی

شوکا صحرایی

"گل‌های جاویدان" عنوان نمایشگاه عکس عبدالعزیز انصاری در تهران که برنامه‌های رادیویی "گلها" را در ذهن‌ها تداعی می‌کند حاوی تصاویر چهره‌های ماندگار موسیقی سنتی ایران است. در این نمایشگاه که در خانۀ هنرمندان تهران برگزار شد، انصاری ۱۰۵ قطعه عکس از ۸۰ موسیقی‌دان و نوازندۀ معاصر را به نمایش گذاشت.

پرتره‌های بزرگ فرامرز پایور، جلیل شهناز، علی تجویدی، فرهنگ شریف، حسن کسایی، پرویز یاحقی، اسدالله ملک، احمد پژمان، حسین علیزاده، افلیا پرتو، محمد اسماعیلی، شهرام ناظری، محمدرضا شجریان، هوشنگ ظریف، بزرگ لشگری، جواد لشگری، مجید انتظامی، حسین دهلوی و پری زنگنه به مدت دو هفته تالار مميز خانۀ هنرمندان را مزین کردند.

این نمایشگاه که روز سی‌ام مهرماه آغاز شده بود، به دلیل استقبال مردم به مدت یک هفتۀ دیگر تمدید شد. بسیاری از بزرگان موسیقی ایران که پرتره‌هاشان را در این نمایشگاه می‌بینیم، در قید حیات هستند و شماری هم گوشۀ عزلت گزیده‌اند یا درگذشته‌اند. عبدالعزیز انصاری با تأسف می‌گوید که نتوانسته  شماری از هنرمندان چیره‌دست، چون محمد نوری را به موقع ببیند، تا عکس آنها را نیز به مجموعه‌اش بیفزاید.

وی می‌گوید: "در این مجموعه جای بسیاری از هنرمندان دیگر نیز خالی است که سعی خواهم کرد تصاویر آنان را هم به این مجموعه اضافه کنم. تصمیم دارم به زودی این مجموعه را در کشورهای دیگر نیز به نمایش بگذارم."

مجموعه عکس‌های "گل‌های جاویدان" حاصل حدود ۱۵ سال کار عکاسی عبدالعزیز انصاری است. نخستین عکس مجموعه از استاد دهلوی و آخرین آن که مهرماه سال جاری گرفته شده، از جواد لشکری است.

انصاری می‌گوید: "عکاسی از این هنرمندان بسیار دشوار بود، چرا که به سختی اجازۀ عکاسی می‌دادند. به یاد دارم، روزی که بعد از هماهنگی‌های بسیار به خانۀ شادروان پرویز یاحقی رفتم، قبل از ورود از من پرسید: "تا به حال از چه کسانی عکس تهیه کرده‌ای؟" گفتم: "از استاد جلیل شهناز و علی تجویدی". سپس گفت: "حالا می‌توانی وارد شوی".

عبدالعزیز انصاری زادۀ شهرستان لار است واز دانشگاه کارولینای جنوبی آمریکا فوق لیسانس عکاسی گرفته است. سپس استودیویی در شهر شارلوت همین ایالت تأسیس کرد و ضمن تدریس در کالج‌های مختلف به تهیۀ عکس‌های پرتره و تبلیغاتی در آتلیه خود پرداخت. سپس در سال ۱۳۷۲ به ایران برگشت و طی سال‌های اخیر نیز مشغول به تدریس در دانشگاه بوده‌است.

در گزارش مصور این صفحه به نمایشگاه "گل‌های جاویدان" عبدالعزیز انصاری سر می‌زنیم و به توضیحات خود او گوش می‌دهیم.


No comments:

آرشیو مطالب