گلچين از بهترين گروه‌ها و سايت‌هاي اينترنتي. همه چيز از همه جا

Wednesday, November 24, 2010

نشست خبری با استاد خرم

نشست خبري كنسرت همايون خرم برگزار شد؛

تعداد بليت‌هاي‌ 70 هزار توماني همايون خرم محدود است

 

 

همايون خرم گفت: همان‌طور كه موسيقي را از كودكي با عشق دنبال كردم و اتفاقي در راهش افتادم، امروز هم بعد از 10 سال طي يك پيشامد بر صحنه حاضر خواهم شد.

به گزارش ايسنا، در نشست خبري كه صبح امروز ـ 24 آبان ماه ـ در كانون ادبيات برگزار شده بود، همايون خرم نوازنده‌ي «ويلون» كه به زودي بعد از 10 سال در صحنه حاضر خواهد شد، گفت: باور كنيد اين اجرا خودش پيش آمد و بي‌شك هركاري كه خودش پيش آيد در اين مسير طبيعي رضايت ديگري خواهد داشت. همان‌طور كه در شعر مي‌گوييم «راه باديه رفتن به از نشستن باطل».همايون خرم يادآور شد: از كودكي به موسيقي عشق پيدا كردم و در تمام مدت زندگي آنچه فراروي من بود، همين عشق بود. هيچ‌گاه به دنبال كسب شهرت نبودم، بلكه عاشقانه موسيقي را از استاد صبا آموختم و هرآنچه برايم در تمام اين سال‌ها پيش آمد از سر اين عشق بود. مقدمات برپايي اين كنسرت هم بعد از10 سال خودش اتفاق افتاد.
اين هنرمند در بخش ديگري از اين نشست با اشاره به موسيقي ايراني و تكرار دوباره خاطرات برنامه‌ي «گل‌ها» در اين كنسرت دو روزه گفت: قطعا هر هنرمندي در هر وضعي كه باشد، مي‌تواند موسيقي خاص خودش را پيدا كند، اما مي‌توان اعتراف كرد كه موسيقي ايراني همواره موسيقي درون‌گرا بوده است. اين موسيقي حالتي در شنونده ايجاد مي‌كند كه نوعي دريافت دقيق است. پس اگر اهل موسيقي كار خود را به خوبي و درستي طي كرده باشد، مي‌تواند به راحتي تمام مكنونات باطني خود را به مخاطب منتقل كند.

همايون خرم با اشاره به كنسرتي كه قرار است در برج ميلاد برگزار كند، ادامه داد:كارهايي كه براي اين كنسرت دو شبه در نظر گرفته‌ام، پيش از اين در برنامه‌ي «گلها» اجرا شده بود، اين برنامه همان‌طور كه شما مي‌دانيد عمقش بيشتر از ظاهرش است. وقتي موسيقي شروع مي‌شود ابتدا يك حركت دروني دارد و بعد از آن دور بر مي‌دارد و شنونده را در يك اتمسفر خاص قرار مي‌دهد، گويي كه در همان سال‌ها هستيم و برنامه‌ي «گل‌ها» را گوش مي‌دهيم.اين نوازنده‌ي ويلون اظهار اميدواري كرد: تا در صورت توانايي لازم در زمان اجراي كنسرت و در بخش تك‌نوازي به بداهه‌نوازي نيز بپردازد.خرم ادامه داد: اگر شنونده به من انرژي متقابل را منتقل كند، مي‌توانم آن چيزي را كه در ذهن دارم منتقل كنم و خاطرات گذشته را براي تك‌تك مردم مرور نمايم.
او تصريح كرد: وقتي قرار شد اين كنسرت را ترتيب دهيم، بيشتر روي طراحي اثر كار كردم. مردم عزيز و به‌خصوص نسل جوان كارهاي گذشته و اجراهاي برنامه‌ي «گلها» را به خوبي مي‌شناسند و به قدري با آن مانوس هستند كه مي‌توانند به خوبي كارها را تحليل كنند. به همين دليل احساس كردم بعد از چند دهه ارائه‌ي كارهاي گذشته جالب خواهد بود، اما بايد در آن فضا قرار بگيرم تا به بهترين شكل ممكن اين خاطره‌ها را مرور كنم.همايون خرم با اشاره به قطعاتي كه احتمالا در اين كنسرت اجرا خواهد كرد، گفت: «تو اي پري كجايي»،«غوغاي ستارگان»، «رسواي زمانه» و خيلي از قطعات ديگر كه يادگار آن سال‌ها هستند، هنوز هم براي مردم جذاب خواهند بود. بقيه‌ي كارها را اجازه دهيد در زمان كنسرت بشنويد. من اميدوارم دوباره اين توانايي را داشته باشم تا آن خاطرات زيبا را براي مردم زنده كنم.

وي هم‌چنين درباره‌ي انتخاب دكلمه در اين اجرا توضيح داد: بعد از سال‌ها كار كردن به دكلمه رسيدم، برنامه‌ي «گل‌ها» تلفيقي از شعر و موسيقي است كه ارتباط تنگاتنگي با يكديگر دارند و بعد از تمرين‌هاي متعدد به اين نتيجه رسيدم كه تاثير دكلمه در تقابل با موسيقي بيشتر است.همايون خرم دلايل خود براي عدم انتخاب خواننده در اين كنسرت را در همين راستا دانست و افزود: خواننده خوب است، اما از تجربه‌ي اين سال‌ها احساس كردم كه خود موسيقي به تنهايي حرف زيادي براي گفتن دارد و هركسي مي‌تواند دريافت خودش را از آن داشته باشد. موسيقي بايد مستقيما با شنونده در ارتباط و بيانگر احساس خودش باشد.اين آهنگساز در بخش ديگري از اين نشست با مرور خاطرات خود از برنامه‌ي «گلها» و همكاري با هنرمندان برجسته‌ي موسيقي گفت: از 12 سالگي نزد استاد صبا كار كردم. اساسا دلم با موسيقي بود حتي زماني كه در سد كرج به عنوان مهندس پروژه حضور داشتم، گاه با باراني از نت روبه‌رو مي‌شدم به‌طوري كه كوه را رها مي‌كردم و در آن حال و هوا نت‌هايي كه در سرم حركت مي‌كردند را مي‌نوشتم. من چنين پيوندي با موسيقي دارم و فكر مي‌كنم اين پيوند از سطح حرفه‌اي گذشته است.همايون خرم هم‌چنين درباره‌ي چيدمان سازها در اين كنسرت و تركيب دوساز غربي و دو ساز ايراني با هم توضيح داد: ويلون سازي است كه سال‌هاست وارد ايران شده است و اساتيدي هم‌چون ابوالحسن صبا براي اجراي قطعا ايراني آن را تنظيم كرده‌اند تا حدي كه يكي از بهترين سازها براي اجراي «سه‌گاه» است.

 

او اضافه كرد: اگر چنين كاري از يك ساز غربي برآيد و بتواني با آن به خوبي «بيات ترك» بزنيم، حتما بايد اين ساز را مورد استفاده قرار دهيم، در غير اين صورت به موسيقي ايراني جفا كرده‌ايم. استاد صبا، وزيري و خيلي‌هاي ديگر اين نكته را فهميدند و براي سازي هم چون ويلون رديف نوشتند، آنها از امكانات اين ساز به گونه‌اي استفاده كردند كه رنگ و بوي ايراني بدهد، زيرا موسيقي ايراني نياز به رنگ‌هاي متفاوت و مختلفي دارد.خرم همچنين درباره‌ي دلايل انتخاب «ضرب» و پيانو در اين كنسرت گفت: در برنامه‌ي «گلها» هميشه يك ساز مضرابي با ساز ضربي همراه مي‌شد و تجربه‌هايي كه آن زمان داشتم، بار ديگر من را به اين فكر انداخت كه چنين كاري در برابر مخاطبان و شنوندگان تجربه كنم. پيانو هم اگر به درستي كوك شود، مي‌تواند رنگ‌وبوي ايراني داشته باشد.

به گزارش ايسنا، در بخش ديگري از اين نشست عليرضا شجاعي مدير موسسه‌ي «گلچين آواي شرق» درباره‌ي قيمت‌گذاري بليت‌هاي اين كنسرت توضيح داد: بليت‌ها از 15 تا 70 هزار تومان قيمت‌گذاري شده‌اند، البته اين بليت‌هاي 70 هزار توماني براي چند رديف محدود است كه در بخش‌هايي به ميهمانان ما اهدا خواهد شد.او گفت: باور كنيد هزينه‌هايي كه براي برگزاري چنين پروژه‌اي صرف مي‌شود، بسيار سنگين است و براي جوابگو بودن در قبال مخاطب مجبور بوديم تعداد محدودي از بليت‌ها را با چنين نرخي عرضه كنيم اما اين قيمت را در برابر كل سالن مورد قياس قرار دهيد. زيرا بيشتر بليت‌ها با نرخ مناسب به فروش رسيدند. ما 7 قيمت متفاوت تعيين كرده‌ايم و اميدواريم اجراي اين دو شب تمديد هم شود.
کنسرت همايون خرم قرار است در 10 و 11 آذرماه ساعت 21 در برج ميلاد برگزار شود.

 

برگرفته از سایت  نا شکیبا
 

No comments:

آرشیو مطالب