گلچين از بهترين گروه‌ها و سايت‌هاي اينترنتي. همه چيز از همه جا

Saturday, December 10, 2011

بانوان موسیقی ایرانی

بانوان موسیقی ایرانی


بانوان نقش و تاثير بسزايي در اعتلاي هنر موسيقي ايراني داشته و دارند و اين غير قابل انكار و حذف است اين مجموعه شامل آثار کامل بانوان موسيقيدان ايراني است كه بيش از 350 آلبوم موسيقي ايراني را شامل مي شود.این گنجینه گرانبها توسط مرکز موسیقی اساطیر گرد آوری شده است.

بانو قمر ملوك وزيري

خانم قمر متولد 1284 بودند(فوت 1338)، بانو قمر از دامان مادر بزرگ و اشعار مذهبي برخاست و پس از آشنايي با مرتضي ني داود شكوفا شد و به گونه اي طلايه دار كاروان بانوان در موسيقي معاصر ايران به شمار مي رود شايد جسارت بانو قمر راه را بر اين عرصه گشود.

بانو ملوك ضرابي

اين بانوي هنرمند موسيقي و تئاتر از 13 سالگي خواندگي آواز را نزد خانواده اقبال آذر فرا گرفت و از محضر استاد طاهر زاده و حاجي خان ضربگير بهره برده و ايشان در خواندن تصنیف و آهنگ‌های ضربی ماهر بود. و در سال 1378 در سن 89 سالگي دار فاني را وداع گفت.

بانو خاطره پروانه

خانم اقدس خاوري معروف به خاطره پروانه دختر بانو پروانه خواننده و نوازنده سالهاي نخستين قرن جاري بود ايشان سرپرستي گروه ياران را بر عهده داشتند و تصنيف مرا ببوس را پيش از آقاي گل نراقي خوانده بودند.ايشان در سال 1387 در سن 79 سالگي فوت كردند.

بانوان موسیقی ایرانی

بانو دلكش

خانم عصمت باقر پور بابلي معروف به دلكش در سال 1303 متولد شد در 12 سالگي براي ادامه تحصيل به تهران به نزد خواهرش آمد. در تهران ، آموزگار موسیقی مدرسه به صدای رسایش پی برد و او را به روح‌الله خالقی معرفي نمودو عبدالعلی وزیری به خاطر گیرایی و جذبهٔ صدايش نام هنری دِلکَش را برای ايشان برگزید. بانو دلكش با ترانه هاي استاد خالدي شكوفا شد و همكاري ايشان نزديك 15 سال ادامه داشت.

بانو مرضيه

خانم اشرف اسادات مرتضايي معروف به مرضيه در سال 1304 در تهران متولد شد و در سال 1373 ايران را ترك و در سال 1389 در پاريس بر اثر سرطان در گذشت. بانو مرضيه خواننده تاثير گذار و جاودانه در موسيقي ايران محسوب مي شود ايشان بسياري از تصانيف قدما عارف و شيدا را با استادي تمام اجرا نموده و موجب ماندگاري اين آثار گشته است.

بانو سيمين آقا رضي

خانم سيمين آقا رضي متولد1317 تهران بودند، ايشان سهم بسزایی در نشر و گسترش ساز مهجور قانون داشت. وی با ارکستر های مختلفی از جمله ارکستر مرحوم خالقی همکاری داشت.یکی از آخرین کارهایش همکاری در ساخت موسیقی فیلم روز واقعه اثر مجید انتظامی بود.ايشان در سال 1388 فوت شدند.

بانو الهه

خانم بهار غلامحسيني معروف به الهه متولد 1313 تهران بوده وقتي نام برنامه گلها آورده مي شود بانو الهه از خوانندگاني اشت كه نا خود آگاه در ذهن مي نشيند ايشان علاوه بر اجرا در برنامه هاي مختلف گلها ساليان متمادي مديريت اين برنامه ها را بر عهده داشته اند در طول فعاليت هنريشان نزديك 700 تصنيف اجرا نموده اند ايشان در سال 1386 در تهران در گذشت.

بانو پروين

خانم پروين زهرايي منفرد معروف به پروين متولد 1316 تهران هستند.پيك سحري و غوغاي ستارگان از آثار خاطره انگيز اين هنرمند مي باشد.

بانوان موسیقی ایرانی

بانو پريسا

خانم فاطمه واعظي معروف به پريسا متولد 1328 هستند ايشان از محضر استاد محمود كريمي بهره برده و از راهنمايي هاي استاد دوامي استفاده نموده اند همكاري زيادي با مركز حفظ و اشاعه موسيقي دارند و هم اكنون هم به آموزش آواز و هنرشان به بانوان مشغولند.

بانو هنگامه اخوان

خانم هنگامه اخوان متولد سال 1337 بوده و فعاليت هنري شان را از سال 1354 آغاز نموده و چند سال قبل از انقلاب اسلامي با راديو همكاري نموده اند. شبيه ترين صدا را به بانو قمر دارند و چندي پيش رييس كانون آواز شدند.

بانو هايده

خانم معصومه دده بالا معروف به هايده در 1321 متولد شده وايشان در ۱۳۴۷، فعالیت حرفه‌ای خود را با خواندن ترانه «آزاده» اثر استادش علی تجویدی که بر روی آخرین سروده رهی معیری ساخته شده بود آغاز کرد.چراغ عمرش در سال 1368 خاموش شد

بانو پوران

خانم پوران با نام اصلی فرح‌دخت عبّاسی طاقانی متولد 1312 در دههٔ ۳۰ یکی از مشهورترین خوانندگانی ایران بود. ايشان بازي در بسياري از فيلم هاي سينمايي را در كارنامه هنري اش دارد. بانو پروين در سال 1369 ديده از دنيا فرو بست.

بانو عهديه

خانم عهديه بديعي متولد 1329 تهران اند از نظر تعداد ترانه هاي اجرايي در چند سال فعاليت هنري عهديه بي رقيب است ترانه هاي بسياري از فيلم هاي سينماي قبل از انقلاب اجراي اين هنرمند است.

بانو حميرا

خانم پروانه امير افشاري معروف به حميرا متولد 1323 هستند ايشان علاقه شديدي يه بانو مرضيه دارند از كودكي با هنرمندان بزرگي چون ملوك ضرابي، روح انگيز و بنان آشنا بوده و ازدواج با استاد ياحقي نقطه عطف زندگي هنري ايشان است.

بانو روح انگيز

خانم بتول عباسي معروف به روح انگيز متولد 1283 بوده اند ايشان توسط يكي از شاگردان كلنل وزيري به كلنل معرفي و هنرشان را تكميل كردند و با مرتضي ني داود همكاري داشته اند.از سال 1319 با راديو همكاري و در سال 1363 فوت كردند.

بانو سروش ايزدي

خانم سوسن مطلوبي معروف به سروش ايزدي هنر موسيقي نزد اساتيد كريمي ، امير جاهد و علي اكبر خان شهنازي آموخت از كودكي با راديو تهران همكاري داشت و ايشان علاوه بر هنر در زمينه علمي تا درجه دكترا تحصيل نموده اند.

بانو مهستي

افتخاردده بالا معروف به مهستي در سال 1325 متولد شد. ايشان در زمينه موسيقي سنتي و پاپ فعاليت داشته اند بانو مهستي شكوفا شدنشان را مديون استاد ياحقي اند. ايشان در سال 1386 از دنيا رفت.

بانو ناهيد

خانم ناهيد دايي جواد معروف به ناهيد متولد 1321 اصفهان هستند. اين هنرمند با ترانه دره خاموش كه بعدها غروب كوهستان نام گرفت و در آخرين گلهاي صحرايي هم اجرا شد شكوفا شدند.

بانوان موسیقی ایرانی

بانو سيما بينا

خانم سيما بينا متولد 1323 بيرجند هستند ايشان از دوران كودكي زير سايه پدري هنرمند فعاليت هنري را آغاز و با راديو همكاري داشته اند.از محضر اساتيد معروفي، زرين پنجه و دوامي و عبادي و... بهره جسته و فارغ التحصيل دانشگاه هنرهاي زيباست. ايشان اولين بانو موسيقيدانيست كه بعد انقلاب كلاس آواز داير نمود و در تالار وحدت كنسرت اجرا كرد. موسيقي محلي ايران مديون اين هنرمند شهير است.

بانو مليحه سعيدي

خانم مليحه سعيدي متولد 1327 تهران، از 4 سالگي موسيقي را آغاز و فارغ التحصيل دانشكده ي هنر هاي زيبا و داراي مدرك دكتراست. سازهای ویولن، ویولن آلتو، قیچک، پیانو، تنبک و قانون را همزمان تحصیل و در هنرستان و دانشگاه آموخت. اما ساز تخصصي شان قانون است.

بانو پري زنگنه

خانم پريرخ شاه يلاني معروف به پري زنگنه متولد 1318 بوده و از محضر اساتيد زرين پنجه و باغچه بان بهره برده و براي تكميل هنر خويش در چندين آكادمي اروپايي به تحصيل پرداخته اند.




پاینده باشید

No comments:

آرشیو مطالب