گلچين از بهترين گروه‌ها و سايت‌هاي اينترنتي. همه چيز از همه جا

Monday, April 9, 2012

رکن‌الدین مختاری، هنرمند بااحساس اما جنایتکار




رکن‌الدین مختاری، هنرمند بااحساس اما جنایتکار


برنامه رادیویی برجستگان سنتی
محمود خوشنام

 در فهرست برجستگان موسیقی ملی ایران به نام نوازنده و آهنگسازی برمی‌خوریم که باید او را یکی از شگفتی‌های روزگار به شمار آورد: رکن‌الدین خان مختاری.

 

رکن‌الدین خان مختاری سال‌ها رییس شهربانی رضا شاهی بود و قتل بسیاری از مردان سیاسی به‌دست او یا به فرمان او صورت گرفت. شب‌ها در جمع دوستان دست به ساز می‌برد، و گاه گونه‌هایش از فرط احساس از اشک خیس می‌شد و روزها در پشت میز ریاست شهربانی با یک امضاء سرها را به باد می‌داد.

 

سازی که رکن‌الدین مختاری می‌زد، البته از سازهای موسیقی ملی ایران نبود. اما این ساز با گشایش رسته موسیقی نظام در دارالفنون به ایران راه یافته و به یاری نوازندگان قابلی چون خود او توانایی اجرایی زیر و بم‌های موسیقی ایران را پیدا کرده بود.

 

ویلون با گشایش رسته موسیقی نظام در داالفنون به ایران راه پیدا کرد

رکن‌الدین مختاری زاده کرمانشاه است. پدرش کریم خان مختارالسلطنته چند سالی رئیس نظمیه بود و ید طویلی در مبارزه با گران‌فروشان داشت. او همان کسی‌ست که با گرد آوردن گروهی به نام "ژاندارم"، نخستین سنگ بنای ژاندارمری ایران را پدید آورد.

 

رکن‌الدین نیز از همان جوانی به راه پدر رفت و به خدمت شهربانی درآمد. او در شهرستان‌های مختلف ایران ریاست شهربانی را به عهده داشت و بعد از سقوط حکومت رضا شاه به جرم قتل مخالفان سیاسی به هشت سال زندان محکوم شد. با این حال از استعداد و ذوق موسیقی بهره‌مند بود و با وجود آنکه آموزش ندیده بود، اما در موسیقی ایران نامی از خود به جای گذاشت. برای آشنایی با این شخصیت متناقض و به‌یادماندنی برنامه "برجستگان سنتی" را از طریق فایل صوتی بشنوید. در این برنامه با برخی از آثار رکن‌الدین مختاری و همچنین دستاوردهای او برای موسیقی ملی ایران آشنا می شوید.

 


No comments:

آرشیو مطالب