گلچين از بهترين گروه‌ها و سايت‌هاي اينترنتي. همه چيز از همه جا

Monday, April 19, 2010

[yaghin] Fwd: [araku] دكتر الهی قمشه‌ای شعر و ادبیات را التیام بخش آلام بیماران دانست





 

 
 

Sent to you by Ali via Google Reader:

 
 


 
در این جلسه كه در آبان سال 1387 و با حضور جمع كثیری از استادان، دانشجویان، پزشكان، پرستاران اهل ذوق و دوستدار معرفت برگزار شد دكتر قمشه‌ای حرفه پزشكی را مقدس توصیف كرد و گفت: پزشكی حرفه‌ای است كه در سراسر دنیا از ارزش‌ والایی برخوردار است و نیاز مردم به پزشكان بیش از حرفه‌های دیگر محسوس است.
وی همچنین به ارتباط ادبیات با پزشكی پرداخت و گفت: عطار نیشابوری، خیام، ادوارد براون نویسنده كتاب ادبیات پیش از اسلام تا دوره قاجار ، دكتر قاسم غنی نویسنده كتاب مفصل در شرح حال و افكار حافظ، برزویه طبیب خالق بخشی از ادبیات و... از پزشكانی هستند كه آثار ادبی ارزشمندی را از خود بیادگار گذاشته‌اند. وی افزود: در حقیقت انسان از جسم و جان مركب است كه این دو به هم پیوسته‌اند یك بخشی از آن به طبیب تن و دیگری به طبیب جان نیاز دارد از این رو می‌توان گفت كه پزشكی ارتباط مستقیمی با ادبیات دارد.
دكتر قمشه‌ای با اشاره به مفهوم واژه طبیب گفت: طبیب در دلش شور شفا بخشیدن موج می‌زند به همین دلیل است كه وقتی بیمار به پزشكی مراجعه می‌كند، خود به خود و بدون مصرف دارو بخشی از بیماری‌اش بهبود یافته و با طیب خاطر از مطب خارج می‌شود از این رو است كه نام پزشكان را طبیب نهاده‌اند.

رضا برومند نویسنده وبلاگ و نویسنده وبلاگ اشراق جلال سمیعی
وی شادی و نشاط را نشانه روح سالم و غم و غصه را نشانه بیماری‌های ظاهری و باطنی دانست و گفت: زمانی فرد دچار بیماری جسمانی و گاهی دچار بیماری نفسانی است كه در هر دو صورت این افراد به دلیل خارج شدن از هارمونی و تناسب بیمار می‌شوند.
دكتر قمشه‌ای از قرآن و كتاب‌های آسمانی به عنوان عوامل شفا بخش یاد كرد و افزود: در قرآن فقط یك معزه وجود دارد كه در آن خداوند انسان‌ها را به انجام  همه امور  برای رضای خدا، خوبی، دانایی و حقیقت رهنمود كرده است تا از حرص و آز، طمع، جهل مركب و... كه هر كدام نوعی بیماری محسوب می‌شوند شفا یابند در حقیقت انسان‌ها از بركات مناعت طبع خود نیز بهره‌مند می‌شوند.

وی  با بیان اینكه كتاب‌های آسمانی برای خدمت به فطرت انسان نازل شده‌اند افزود: قرآن دارای سه نام ذكر، شفا و هدی است. قرآن برای ذكر و یادآوری انسان‌ها به بندگی خدا نازل شده است كه اگر انسان به ذكر توجهی نكند دچار بیماری شده و احتیاج به شفا دارد. افرادی نیز هستند كه از ذكر و شفای قرآن بهره‌مند بوده ولی به هدایتگری برای روشن شدن مسیر خود نیاز دارند بنابراین قرآن از عناصر مهم شفا بخشی محسوب می‌شود.
نمای اور شولدر از رضا برومند و در بک گراند استاد قمشه ای
دكتر قمشه‌ای با بیان اینكه خطاها موجب بیماری انسان‌ها می‌شوند افزود: بسیاری از دردها پیامی از بدن هستند كه نشان می‌دهند به راه درستی نرفته‌ایم و خطایی در كارمان وجود دارد. وی افزود: ممكن است هر یك از ما در اتفاقات بدی كه در جامعه رخ می‌دهد و خطاهایی كه از دیگران سر می‌زند به نوعی سهیم باشیم به عنوان مثال كودكی كه در خیابان به جای تحصیل در مدرسه مشغول تكدی گری است اگر بعدها دچار خطاهای بزرگتری در جامعه شود ما هم به خاطر اینكه شرایط مناسب را برای رشد و  پرورش این كودك فراهم نكرده‌ایم  به نوعی در گناه او سهیم هستیم.
وی رابطه بین ادبیات و پزشكی را گسترده خواند و گفت: از دیرباز در بیمارستان‌ها كوشش می‌شد كه علاوه بر درمان معمولی و اولیه بیماری به درمان ثانویه بیمار نیز از طریق موسیقی، كتاب و شعر بپردازند.
دكتر قمشه‌ای با بیان اینكه در اساطیر یونانی از نور و ادبیات و موسیقی به عنوان عوامل شفا بخش یاد می‌شود افزود: همان طور كه می‌دانید علت بروز بسیاری از بیمار‌ها كمبود نور خورشید است  به همین دلیل است كه در اساطیر یونانی از آپولو به عنوان خدای نور و موسیقی یاد می‌شود. همچنین اطباء در یونان قدیم برای درمان دپرسیون و حالت غم از كمدی درام و از تراژدی نیز برای درمان مینیا و جنون استفاده می‌كردند.
وی معماری را نیز از جمله عوامل شفا بخش خواند و گفت: برخی از عوامل نظیر موسیقی، معماری و نقاشی هم می‌توانند شفا بخش باشند و هم بیماری‌زا اگر موسیقی، معماری و نقاشی القاعات معنوی نداشته باشند و شكوه انسانی را متجلی نكند موجب بروز بیماری می‌شوند بسیاری از بیماری‌های قرن بیستم نیز ناشی از همین عوامل است به عنوان مثال وقتی از میدان نقش جهان اصفهان و یا از كوچه پس كوچه‌هایی كه دارای خانه‌هایی با سبك معماری قدیمی هستند  گذر می‌كنیم احساس خوبی به ما دست می‌دهد ولی در ساختمان‌های با سبك معماری امروزی با سقف‌های كوتاه و نداشتن هارمونی مناسب كه موجب از بین رفتن شكوه انسانی می شوند احساس بیماری می‌كنیم.
دكتر قمشه‌ای ریتم موسیقی و اشعار حماسی را نشانه شادی و شفا بخش خواند و گفت: مردم تصور می‌كنند كه بعضی از موسیقی‌ها مربوط به مراسم عزا دارای هستند این درحالی است كه موسیقی از ریتم ساخته می‌شود و رتیم نیز  نشانه شادی است بنابراین پخش موسیقی در هنگام از دست دادن عزیزانمان نیز برای این است كه به ما بگوید غصه نخورید چرا كه آنان روزی از خاك سر بر می‌آروند.


دكتر قمشه‌ای بلغم، دم، صفرا و سودا را از رطوبات اربعه و اعتدال آنان را نشانه سلامت انسان دانست و گفت:یكی دیگر از نشانه‌های ارتباط ادبیات با پزشكی در رطوبات اربعه است در گذشته شاعران در اشعار خود برای ترسیم افراد زود رنج و تند خو از واژه صفرایی، برای افراد بی‌همت و بی‌خیال، بلغمی و برای عشاق نیز از سوایی  استفاده می كردند.
وی یكی دیگر از شیوه‌های درمانی را داستان سرایی خواند و گفت: زمانی كه فردی بیمار و یا عصبانی است برای او داستان بگویید این كار درمان بیماری او بسیار موثر است.
وی در پایان سخنان خود توصیه نمود فرهنگ كتاب خوانی را ترویج كنید و با برگزاری جلسات شعر و داستان، مثنوی و شاهنامه خوانی بر غم و ناراحتی خود غلبه نمایید.

 
 

Things you can do from here:

 
 



__._,_.___


www.yaghin.com
www.yaghin.blogspot.com




Your email settings: Individual Email|Traditional
Change settings via the Web (Yahoo! ID required)
Change settings via email: Switch delivery to Daily Digest | Switch to Fully Featured
Visit Your Group | Yahoo! Groups Terms of Use | Unsubscribe

__,_._,___

No comments:

آرشیو مطالب