گلچين از بهترين گروه‌ها و سايت‌هاي اينترنتي. همه چيز از همه جا

Saturday, June 22, 2013

پیام محمدرضا لطفی به مناسبت فوت استاد شهناز

ما نگران تاريخ نگاران هستيم


نويسنده: محمدرضا لطفي

بگذار بر پيكره هنر آوايي اين سرزمين بگرييم!
بگذار فرياد برآوريم كه چه مظلوميم ما، كه هنوز حرفه موسيقي در ميان بخش عمده يي از حاكميت ما سياه و تاريك است!
بگذار جليل ها، كسايي ها و حافظي ها دار فاني را وداع كنند و كساني حتي اجازه ندهند كه علاقه مندان در مراسم خاكسپاري بعضي از آنها شركت كنند!
تا زنده هستيم به نوعي در معرض بي مهري هستيم و هنگامي كه مي ميريم، باز به دلايلي ناموجه، گروه هايي تلاش مي كنند كه مزار ما را از تاريخ كشور محو كنند! سوال اين است كه چه كساني مسووليت اين همه بي مهري را پذيرفته اند؟ از زمان شاه طهماسب تا كنون هيچ كس در ميان متشرعين جرات نمي كند حتي كلمه «موسيقي» را به زبان آورد. در مناظره هاي تلويزيوني تنها يكبار يكي از كانديداهاي رياست جمهوري از واژه موسيقي ياد كرد. هنگامي كه كانديداها راجع به فرهنگ و هنر سخن مي گفتند، سخني از هنر موسيقي نشد و مجريان برنامه هم آگاهانه حرفي از اين حرفه سياه فرض شده، به زبان نياوردند! در يك كلمه گويا موسيقي يك «تابوي» وحشتناك است. انبوه موسيقي وارداتي و صادراتي و بنجل در گوشه و كنار كشور به وفور يافت مي شود و دريغ از يك نگاه درست فرهنگي به هنر جدي موسيقي و تنها آه...
جليل شهناز و حسن كسايي 34 سال در بهترين موقعيت نوازندگي قرار داشتند. اما چند كنسرت بزرگ يا كوچك براي اين اساتيد برگزار شد؟ لطف كنند راديو و تلويزيون و وزارت ارشاد و حوزه هنر آمار دهند كه چند تكنوازي از اين اساتيد تهيه كرده اند. اين همه موسيقي هاي تهي و توخالي و غيرهنري توليد كرده اند، اما چند تكنوازي يا ساز و آواز از اين دو هنرمند و بزرگمردان ديگر اين راه تهيه كرده و پخش كرده اند. بايد گفت «صفر درصد»!
مرگ جليل شهناز، هنرمند يگانه احتياجي نه به سوگواري دارد و نه معرفي ! و نه حتي ابراز تاسف، چرا كه اين عزيزان مانند ديگر هم حرفه يي هايمان مدت هاست كه دار فاني را وداع كرده بودند، زنده هايي كه روح شان مرده بود. آنقدر نارسايي ها در عرصه موسيقي جدي و هنري زياد است كه انسان را تنها عصباني مي كند. فاجعه آنقدر بزرگ است كه واژگان هم مجال نمي يابند تا حتي چند كلمه يي مثبت و اميدواركننده به ميان آيد. حتي از كلمه تسليت نيز براي حافظي ها و جليل ها نمي توان استفاده كرد البته هنرمندان خوب ما خواهند ماند و هيچ كس قادر به حذف اين عزيزان و تاثيرشان نيست. اما در ميان فرهنگ دوستان و مردم عاشق به اين هنر آوايي هميشه زنده اند.
ما نگران تاريخ نگاراني هستيم كه اين بخش از پرونده كشورمان را در بخش تاريخ هنري، غيرمنصفانه و غيرواقعي رقم خواهند زد آن هم در اوايل قرن تحولات جهاني.

روزنامه اعتماد
پنج شنبه 30 خرداد

No comments:

آرشیو مطالب