| عرفان و رهجويان كمال، عرفان نماز((82 | 75- دسترسي به قدرت حروف و كلمات چگونه ممكن است؟ حروف و كلمات داراي دو نوع قدرت هستند: 1- قدرت و نيروي قرار دادي 2- قدرت و نيروي ذاتي حروف مي توانند توسط انسان ها در تركيبات گوناگون خود به صورت كلمات درآيند. هر كلمه براي معرفي چيزي تعيين مي شود و اين موضوع در اختيار انسان هاست و قراردادي است؛ به همين دليل در هر شهر و دياري لفظهاي گوناگوني براي ناميدن اشيا به كار مي رود و زبان هاي گوناگوني رايج شده است، همچنين معاني و مفاهيم در دل اين واژه ها ذخيره و تبادل مي شوند و چون اين كلمات، نماينده ي حالات روحي و رواني و مفاهيم هستند و در اين ميدان، عقل، وجدان، تفكر، احساسات انساني و هيجانات، فلسفه هاي زندگي، همه و همه موجوديت خود را در قالب تركيب كلمات و جملات به ظهور مي رسانند لذا انسان از اين لفظ قرار دادي به جهت ادراك مسايل زندگي به راحتي متأثر مي شود. زبان ها وگويش ها ميداني هستند كه فرايندهاي رواني انسان در آن ميدان حركت مي كند و اين ميدان، جايگاه زندگي رواني انسان محسوب مي شود. امروزه دستاوردهاي انسان در قالب علوم مختلف از قبيل پزشكي، روان شناسي، جامعه شناسي و مكاتب گوناگون فكري، صنعت، علوم مهندسي و ساير دستاوردهاي بشري به وسيله ي بيان تحقق يافته اند. نوشتار مرحله ي بعدي بيان است كه قبل از آن تفكر است. اگرچه انسان آنچه را كه فكر مي كند بدون بيان قادر به نوشتن است؛ اما ظهور نوشتن بعد از بيان بوده است و امروزه بعد از مهارت يافتن در گويش و تبديل آن به نوشتار مي توان هم از بيان و هم از نوشتار به خوبي استفاده كرد. تمام مباحث پيچيده ي علمي و اطلاعات مهم صنعتي مي توانند در قالب نوشتار ذخيره شوند. آيا هيچ فكر كرده ايد كه نوشتار در معنايي، قدرت نگهداري نوعي شعور علمي حساب شده را دارد؟ خواننده مي تواند در آن نوشتار با استفاده از فكر خود تجزيه و تحليل كند و به محتويات ضبط شده ي آن دست يابد. آيا هيچ فكر كرده ايد كه عشق يك حالت روحي و رواني است؟ عشق بدون سبب و زمينه ي دروني در انسان هرگز نمي تواند توسط نوشتار بازيافت شود. با تفكر بيشتر در اين موضوع متوجه مي شويم كه نوشتار مي تواند حالت هاي گوناگون روان انسان را در خود ذخيره سازد و بازيافت اين ذخيره ها در بُعد هيجاني، به زمينه و سبب بروز نياز دارد و در بُعد فكري به فهم و استدلال نياز دارد. البته اين موضوع در مورد نوشتار قرآن كريم و علوم عرفاني تابع آن استثنا است كه اهل دل بدان واقف اند. بيان نيز خاصيتي مشابه نوشتار دارد ولي بسيار قوي تر از آن است زيرا بيان زماني فعال مي شود كه روح انساني در حال ايجاد آن كلمات است و بياني كه از انسان صادر مي شود زنده است و تأثير آن نيز به مراتب فراوان تر از نوشتاراست. « بيان » جوشش و تراوشي از حالات رواني و تفكر انسان است و بيان انسان كامل ترين شيوه ي گويش در بين تمام موجودات است. تفكر و قواي رواني و طرز كار در هر يك در بين همه ي انسان ها مشترك است و تأثيرات و تأثرات آنها نيز در بين همه ي انسان ها مشترك است اما گاهي انسان ها به سبب فرهنگ هاي مختلف بخشي از حالات رواني را در خود تقويت و بخشي ديگر را تضعيف مي كنند. تمام اينها علل گوناگون دارند كه بحثي است مفصل كه اكنون مجال آن نيست. | با پيگيري اين پرسش و پاسخ ها با ما همراه باشيد يا علي ... | منبع: كتاب عرفان و رهجويان كمال، عرفان نماز (نويسنده :سيد مهدي محمدي ) | http://groups.yahoo.com/group/erfanISLAMI/ | | |
__._,_.___
����� ������ �� ��ϐ�� ���� � ���� �� ���� �ј� ����� �� ��� ����� ������� �� ���
����� ��ϐ� ������ ��� �� �� �� ������ �ǘ ���� ��� ���
����� ���� � ��� � �� ����� ����� ��� � ���� ��� ���� ��� �� ���� ���
...����� Ԙ��� ������ �� �� ��� ��� ��� �э�� ���� �� ������ ���
���� �������
������������������
���� ����� ������
http://groups.yahoo.com/group/erfanislami
���ǐ ����� ������
http://www.erfanislami.persianblog.com
���� �����
http://www.parvaresheravan.com __,_._,___
No comments:
Post a Comment