ضبط صفحههاى ايرانىضبط صفحه گرامافون در ايران، پيش از مشروطيت و از حدود سال ۱۳۲۳ هـ . ق آغاز شد؛ و فرمانى توسط مظفرالدينشاه در اين سال منتشر گشت که محتواى آن، ترويج و تسهيل فروش گرامافون بود. در زمانى که ضبط صفحههاى موسيقى ايرانى آغاز شد، هنوز تعدادى از استادان دورهٔ ناصرالدين شاه در قيد حيات بودند؛ از جمله: ميرزا عبدالله و آقاحسين قلى (تار)، نايباسدالله اصفهانى (ني)، باقرخان (کمانچه)، ميرزا علىاکبر شاهى و حسن خان (سنتور). از نوازندگان موزيک نظام عهد ناصرالدينشاه که آثارشان در آغاز ضبط صفحههاى ايراني، در صفحه ضبط شده مىتوان، اکبرخان (فلوت)، قلىخان ياور (قرهني) و ارکستر نظام مدرسه دارالفنون به رهبرى مسيو لومر کارشناس موزيک از فرانسه را نام برد. با ضبط آثار اين هنرمندان، در واقع ميراث فرهنگى صوتى و موسيقى دورهٔ ناصرالدينشاه، به گوش مىرسد. ضبط و توليد صفحههاى اوليه گرامافون که از آثار هنرمندان ايرانى ضبط شده است، طبق شماره رديف کاتالوگ توليدکنندهٔ آن، با صفحهٔ يک رو به قطر ۵/۱۷ سانتىمتر شروع شده است که اندازهٔ آنها نسبت به صفحات معمولى کوچکتر است. اين صفحهها از جنس کائوچوى طبيعى و شکننده بود. مراحل ضبط صفحه در دستگاههاى اوليه، به اين صورت بود که، نوازندگان يا اجراکنندگان بطور منفرد يا دستهجمعى در اتاقى بنام استوديو حاضر مىشدند و در مقابل دهنهٔ فراخ شيپورى که انتهاى باريک آن از درون پردهاى به اتاق ضبط منتهى مىشد، قرار مىگرفتند و به اجراى برنامه مىپرداختند. در ضبط صدا در اين دوره به گوينده يا خواننده توصيه مىشد که برنامهٔ خود را با صدايى بلندتر از حدمعمول اجرا کنند تا صدا توان ارتعاش دادن سوزن و ديافراگم ضبط را داشته باشد و ضبط و پخش امکانپذير گردد. در هنگام ضبط صفحههاى ايراني، چون ارکستر ايرانى بطور سنتى از سه چهار نفر نوازنده يا خواننده تجاوز نمىکرد، اشکال فوق کمتر ايجاد مىشد و صداى تار، سنتور و قرهنى با صداى نسبتاً کافى ضبط شده است. صفحههاى معمولى يک رو به قطر ۲۵ سانتىمتر، از حدود سال ۱۳۲۴ هـ . ق بتدريج با بازار ايران عرضه گشت. اين صفحهها در بردارندهٔ اجراهايى از نوازندگان و خوانندگان دوره قاجار و نمودار سبک و مختصات آثار آنهاست. از زنان خواننده نيز در آن دوره صفحههايى ضبط شده است. پس از رواج اين صفحهها در ايران، به شهرت هنرمندان در ميان مردم افزوده گشت. بعضى خانوادهها دستگاه گرامافون خريدند. برخى اماکن عمومى مثل رستورانها و قهوهخانهها نيز براى سرگرم کردن مشتريان خود، از گرامافون استفاده کردند. در آغاز مقاومتهايى در برابر اين روند، بوجود آمد. با وقوع جنگ جهانى اول و کمبود لوازم و حوادث آن دوره، ضبط و ورود صفحه به ايران براى مدتى راکد شد؛ و ضبط و تکثير و توليد صفحههاى گرامافون ايرانى متوقف ماند. پس از فرو نشستن آتش جنگ، نشر تضعيفها و سرودهاى ملى بين مردم رواج يافت. با روى کار آمدن رضاشاه در سال ۱۳۰۴ هـ . ش، دورهٔ ديگرى در تاريخ ايران آغاز شد. در اين دوره مراکزى براى آموزش موسيقى داير شد؛ از جمله مدرسهٔ موسيقى نى داود به مديريت و هنر آموزى 'نى داود' که بعدها به مدرسهٔ درويش تغييرنام يافت. همينطور کلاس علىاکبر شهنازى براى آموزش تار. در سال ۱۳۰۲ هـ .ش مدرسهٔ عالى موسيقى تأسيس شد و سپس کلوپ موزيکال به همت علىنقى وزيرى تأسيس شد. به اين ترتيب زمينه لازم براى ضبط و عرضهٔ صفحات موسيقى فراهم شد. طى همين سالها همکارى خوانندهٔ مشهور 'قمرالملوک وزيري' با 'مرتضى نى داود' آغاز شد. اولين صفحهٔ ضبط شدهٔ رديف موسيقى ايرانى در اين دوره، حاصل هنرنمايى اين دو هنرمند مىباشد. ضبط صفحههاى گرامافون در ايران از حدود سال ۱۳۰۵ هـ . ش، مجدداً شروع شد. و شرکتهاى خارجى بدلايل متعدد، از جمله رواج موسيقى و کنسرتهاى متعدد، عرضهٔ آزاد، علاقه و استقبال از اجراهاى موسيقى و ... ، به ايران نماينده اعزام کردند تا با صرف سرمايه لازم، ضبط و فروش صفحه صورت پذيرد. در اين دوره در ساختن صفحه پيشرفتهايى حاصل شد. کيفيت صداى اين صفحههاى نسبت به صفحههاى قديم بهتر و بالاتر بود. بجز گرامافون شيپوردار، نوعى گرامافون کوکى وارد بازار شد که داراى شيپور صوتى خميدهٔ تعبير شده در داخل جعبه گرامافون بود. در اين دوره اکثر کارخانهها سعى در ساختن دستگاههاى هرچه بيشتر قابل حمل بودند. پس از ضبط صفحه از صداى قمر توسط کمپانى 'هيز ماسترز وُيس' و بعد کمپانى 'پوليفون' ، چند صفحه از 'ملوک ضرابي' نيز ضبط گرديد.
راديو در ايرانروز چهارم ارديبهشت ماه سال ۱۳۱۹ هـ . ش فرستندهٔ راديو بوسيلهٔ وليعهد وقت 'محمدرضا پهلوي' گشايش يافت. از اين فرستنده بعنوان تلگراف، تلفن و بىسيم نيز استفاده مىشد. برنامههاى راديو در آغاز شامل اخبار، موسيقى ايرانى و موسيقى اروپايى و ... بود. در دههٔ اول فعاليت راديو، برنامه موسيقى راديو بطور هفتگى اجرا و پخش مىشد. در سال ۱۳۲۴ سرپرستى موسيقى راديو به انجمن موسيقى ملى واگذار شد. اين انجمن دو سال عهدهدار اين مسئوليت بود. در سالهاى بعد از ۱۳۲۰ ش، گيرندههاى راديويى رواج يافت. برخى از دستگاههاى گيرندهٔ راديو، داراى جاى مخصوص اتصال پيکاب گرامافون بودند و صداى گرامافون را از بلندگوى خود پخش مىکردند. از حدود سال ۱۳۳۴ ش. برنامههايى حاوى موسيقى سنتى ايرانى همراه با شعر در راديو توليد و پخش شد که بنام 'گلها' ناميده شد. ارکستر آن از نوازندگان ورزيده تشکيل يافته بود و بيشتر آهنگهاى آن را هنرمندان زير اجرا مىکردند: 'على نقى وزيري' ، 'روحالله خالقي' ، 'ابوالحسن صبا' ، 'موسيٰ معروفي' ، 'جواد معروفي' ، 'على تجويدي' ، 'مرتضى محجوبي' و برخى مشاهير گذشته مانند 'درويشخان' ، 'عارف و شيدا' . از خوانندگانى که با اين برنامهها همکارى داشتند مىتوان، 'اديب خوانساري' ، 'تاج اصفهاني' ، 'بنان' ، 'عبدالعلى وزيري' ، 'قوامي' ، 'عبدالوهاب شهيدي' ، 'محمودى خوانساري' ، 'گلپايگاني' ، 'مرضيه' ، 'آذر عظيما' ، 'ملکه هنر' ، 'الهه' ، 'فرح' ، 'سيما بينا' و 'پوران' و ... را نام برد. نوازندگان ارکستر برنامهٔ گلها عبارت بودند از: صبا، معروفي، جليل شهناز، عبادي، کسايى و حسين تهراني. بجز برنامههاى ارکستر شمارهٔ يک راديو و برنامهٔ گلها و برخى تکنوازىها، اکثر برنامههاى موسيقى راديو، فقاد محتواى فرهنگ با سابقهٔ موسيقى ايرانى و بدون کيفيت صحيح عرضه مىشد. از سال ۱۳۳۹ ش به علت آماده شدن استوديوهاى جديد راديو و توسعهٔ دستگاههاى فني، برنامههاى راديو بيست و چهار ساعته شد و نظر به هرج و مرجى که به موسيقى راديو حکمفرما شد، از ۱۳۴۳ متناوباً شوراهايى براى اصلاح موسيقى راديو تشکيل شد که بطور عاجل کمتر به نتيحه مىرسيد. بيشتر برنامههاى راديو تحت تأثير سليقهٔ عوام به عرصهٔ خودنمايى و شهرتطلبى برخى نويسندگان فرصتطلب تبديل گشت. با گسترش برنامههاى راديو، برنامهٔ گلها نيز تنوع و گسترش يافت و در دو بخش گلهاى جاويدان و گلهاى رنگارنگ اجرا شد. سرپرست برنامهٔ گلها و مبتکر آن، 'داود پيرنيا' بود.
گلچين از بهترين گروهها و سايتهاي اينترنتي. همه چيز از همه جا
Sunday, May 23, 2010
پیشینه رادیو وصفحه گرامافون در ایران
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
آرشیو مطالب
-
▼
2010
(7794)
-
▼
May
(510)
- شعر
- Re: الهه،نم نم بارون
- Re: ترانه ای از شورانگیز
- زنگ خور موبایل
- تصنيف شيدايي
- [erfanISLAMI] عزة الدوري في صحافتنا
- قطعای در اصفهان با صدای استاد مظفر شفیعی
- گر خدا قسمت کند با صدای خانم گلوریا روحانی
- Re: ترانه ای از شورانگیز
- روح انگیز،گل کرد
- Re: چرا از ملاقات مجدد در ظهيرالدوله استقبال نشد؟
- روح انگیز۱،روح انگیز۲
- Re: ترانه ای از شورانگیز
- دلم تنگ است
- نحوه تبدیل
- درخواست عکس یا فیلم از استاد علی ساغری
- ترانه ای از شورانگیز
- [erfanISLAMI] سریال مستند دیدنی ظهور
- استادهنرمند شجريان
- Re: چرا از ملاقات مجدد در ظهيرالدوله استقبال نشد؟
- [erfanISLAMI] سریال مستند دیدنی ظهور
- Re: ????? ????? ?????? ???? ???
- Fw: فیلتر شکن همراه با آموزش فارسی
- كليپ تصويري كمانچه نوازي از استاد بديعي
- Re: الهه،نم نم بارون
- تنها با گلها با صدای خانم هایده
- صید دل با صدای خانم ملوک ضرابی
- از مولانا
- Re: سرود سپاه دانش
- Re: كليپ تصويري كنسرت گروهي تنبك نوازي - قديمي
- دومین ترانه تصویری گروه قمر
- گلگشتی در گلها // محمود خوشنام
- البوم محلی سنفونیک
- محلی زیبای جنوبی
- bidad - porsesh??? 2
- استاد شجریان
- Re: چرا از ملاقات مجدد در ظهيرالدوله استقبال نشد؟
- نمایش فیلم آفساید به کارگردانی جعفر پناهی
- ترانه تصویری گروه قمر
- [yaghin] شش غزل از جناب دکتر الهی قمشه ای
- [yaghin] Fwd: [araku] این هم واقع�
- كليپ تصويري كنسرت گروهي تنبك نوازي - قديمي
- ایرج.زمزمه چوپان
- دل بردي از استاد شجريان
- درخواست ازاقای مه فام
- Fwd: Barane Maahtaab
- ترانه کجا روم --مه فام
- تشكر
- Fw: Re: درخواست چند آواز از دستگاه ابوعطا و دشتی
- [erfanISLAMI] آن 250 نفر جاسوس الان کجایند؟
- با پوزش لینک ترانه باران مهتاب
- Fw: Re: درخواست چند آواز از دستگاه ابوعطا و دشتی
- [erfanISLAMI] تركيا والطريق نحو القدس
- الهه،نم نم بارون
- وبلاگ ساز و اواز بعد مدت ها به روز شد
- سرود سپاه دانش
- درخواست اطلاعات(؟)
- آرشيو موزيک ايرانی کامل تر و بی نقص تر شد
- چرا از ملاقات مجدد در ظهيرالدوله استقبال نشد؟
- تصويري- بزرگداشت استاد پايور- نوازندگي استاد بديعي
- [erfanISLAMI] نامه حجتالاسلام قائم مقامي به نوريزاد
- كليپ تصويري تكنوازي خداوندگار تار استاد جليل شهناز
- آواز اهل عشق - استاد شجریان
- تكنوازي تصويري استاد پيرنياكان
- ترانه ستاره سحروبیوگرافی اروین مهفام
- گزارش گردهمایی هفتم خرداددرظهیرالدوله
- ترانه باران مهتاب --اروین مهفام
- درخواست آهنگ ستار
- [erfanISLAMI] !!!حذف لفظ امام در مؤسسه نشر آثار امام
- ترانه امید زندگی
- ترانه محلی شیرازی
- امروز در ظهیرالدوله چه گذشت!!!!
- bidad - porsesh???
- Re: آهنگ از عماد رام
- درخواست
- Re: Fw: قطعه تصويري ملوک ضرابی
- سورپریز به دوستان
- jane lewisohn, Golhaye rangarang
- باله روی قطعاتی از مشکاتیان
- [yaghin] اخطار به موزه علوم طب��عي يزد
- مهتاب
- بانوی آواز ایران
- [erfanISLAMI] السلام علیکم یا اهل بیت النبوة
- [erfanISLAMI] شبانه روز چگونه خود را می سازیم؟
- Re: این بار از مهستی
- Re: آهنگ از عماد رام
- Re: خواهش
- نحوه فرستادن ترانه
- Re: موسیقی محلی ترکمن
- ملوک ضرابی
- سپاس بي كران ازهديه ارزشمند
- محمودی خوانساری
- Re: 08 - RE: نشست دوباره
- درخواست یک آهنگ از عماد رام و هایده
- این بار از مهستی
- bidad
- شهرداد روحاني در تهران
- خاطر خواه با صداي عهديه
- darkhaast
- نه تصویر جالب ودیدنی
-
▼
May
(510)
No comments:
Post a Comment