بخشی از کتاب شریف و گهربار «رسالة الولایة» که در کتابی تحت عنوان «طریق عرفان»
به فارسی ترجمه شده، معرفی جالبی از معرفت نفس ارائه داده است که متأسفانه معلوم
نیست به چه دلیل بخش اساسی آن، در نسخههای اینترنتی این کتاب، حذف شده است! ذیلاً این بخش
زیبا بدون سانسور آمده است:
و من از برخى از اساتيدم شنيدم
كه در پاسخ اين سؤال كه چرا طريق معرفت نفس با اينكه نزديكترين راهها براى رسيدن به
خداوند سبحان است در شريعت، روشن نشده است؟ استاد ما مُدَّ ظِلّه فرمودند: كدام مطلب
و بيان در شريعت پيدا مىشود كه اين هدف را مورد توجّه قرار ندهد و اين راه را توضيح
ندهد؟!
و از همين روست كه بعضى از
افراد اين گروه در تفسير برخى از آيات و روايات، معانى و توضيحاتى ارائه مىدهند كه
از فهم عادى بسيار بسيار فاصله دارد و بعيد به نظر مىرسد. اين نكته را خوب تحويل بگير!
و شايسته است از اين مطلب
به دست آورى كه همانا اين راه و روش از دو چيز تركيب شده: فعل و ترك و اين دو توجه
كامل كردن به خدا و عدم توجه به غير خداست به منزله دو امر متلازم و يا خود متلازم
به شمار مىآيند. و قبلًا گفته شد كه همانا شناخت خداوند يك امر بديهى و روشن و از
بديهىترين بديهيّات است و آنچه كه مانع شناخت خداوند است جهل نيست بلكه غفلت است و
اين غفلت نيز در اثر مشغول شدن به امور بىارزش و پست دنيا ايجاد مىشود؛ پس خداوند
براى هيچ كس دو تا «دل» قرار نداده است.
پس همين دل است كه اگر اشتغال
به دنيا پيدا كند موجب محبّت آن مىگردد و تمام همّت و تلاش انسان به آن تعلّق مىگيرد؛
پس همين امر تمام دل را به اشتغال خود در مىآورد و ديگر جايى از اين آينه دل صاف
نمىماند تا جمال خداوند سبحان در آن منعكس شود و معرفت حاصل شود؛ پس همانا مسأله،
مسأله دل است.
و اگر مىخواهى درستى سخن
ما را بيازمايى، مكان خلوتى را انتخاب كن كه هيچ مشغولكنندهاى از قبيل نور و صدا
و اثاث منزل و غيره در آنجا نباشد، سپس طورى بنشين كه مشغول به كارى نشوى و حواست پرت
نگردد و چشمانت را بسته نگهدارى، آنگاه صورتى را مثلًا صورت «1» را در خيال خود مجسم
نمايى كه كاملًا توجّهات به آن معطوف گردد و هشيار باشى كه هيچ صورت خيالى وارد محوطه
صورت «1» نشود؛ پس در اين هنگام كه ابتداى كار است در مىيابى كه صورتهاى خيالى ديگر
مزاحم تو شده و ذهن تو را مىخواهند تاريك و مشوّش نمايند، صورتهايى كه بسيارى از
آنها قابل تشخيص و شناسايى از يكديگر نيست، صورتهايى كه از افكار روزانه و شبانه و
مقاصد و خواستههاى توست، حتّى اين افكار چه بسا درباره اين باشد كه يك ساعت بعد از
بيدارى در فلان جا خواهى بود يا با فلان شخص ملاقات خواهى كرد يافلان عمل را انجام
خواهى داد؛ اين در حالى است كه تو در خيال خود فقط به صورت «1» نظر دارى و به آن توجه
مىكنى و اين تشويش ذهن مدّتى با تو خواهد بود و تداوم خواهد داشت. پس اگر چند روزى
به تخليه و پاكسازى اين خيالات مزاحم اقدام نمايى، بعد از مدّتى مشاهده مىكنى كه آن
خيالات و خواطر رو به كاهش گذاشته و هر روز كم مىشود و خيال نيز نورانى مىگردد تا
اينكه احساس مىكنى هر چه به دل و ذهن تو خطور مىكند، چنان روشن است كه گويا آن را
با چشم حسّ خود مشاهده مىكنى آنگاه اين خواطر به طور تدريجى روز به روز كمتر مىشود
تا اينكه هيچ صورتى با صورت «1» باقى نمىماند. اين مطلب را خوب تحويل بگير!
و از اينجاست كه صحّت ادّعاى
ما را قبول مىكنى كه همانا سرگرم شدن به امور دنيوى عامل اصلى خود فراموشى و غفلت
از ماوراى ماده مىگردد و همانا حركت به سوى باطن، با رو گرداندن از ظاهر و رو آوردن
به ماوراى ماده، صورت مىپذيرد، پس اگر خواستى مثلًا از همان طريق مذكور نفس خود را
مشاهده نمايى، آن خواطر و موانع را كه همان هواهاى نفسانى و مقاصد دنيوى است، چند برابر
خواهى يافت؛ پس طريق منحصر به فرد براى دستيابى به معرفت، تصفيه دل از دنيا و زرق و
برق آن و هر حجابى كه مانع ديدار خداوند سبحان مى گردد، مىباشد؛ پس تمام اسباب و دستوراتى
كه گفته شده از قبيل مراقبه، خلوت و غيره، فقط براى دستيابى به اين حالت قلبى است،
سپس توجّه كامل قلب تو به سوى خداوند سبحان و تشرّف به حضرتش عزّاسمه مىباشد و اين
همان ذكر خدا و تشرّف به محضر حضرت حقّ است و آن آخرين كليد است و خداوند هدايتگر انسان
است.
و بدان همانا ذكر به اين معنا
كه گفته شد، در قرآن كريم و سنّت بسيار وارد شده است. خداوند سبحان مىفرمايد:
(وَلَا تُطِعْ مَنْ أَغْفَلْنَا قَلْبَهُ عَن ذِكْرِنَا)
[1]
از ان كس كه قلبش را از ذكر
خود غافل ساختهايم، اطاعت مكن.
(فَاذْكُرُواْ اللّهَ كَذِكْرِكُمْ آبَاءكُمْ أَوْ
أَشَدَّ ذِكْرًا) [2]
همان گونه كه پدران خود را
به ياد مىآوريد، يا با ياد كردنى بيشتر، خدا را به ياد آوريد.
و روشن است ذكر لفظى به وسيله
«شدّت» وصف نمىشود.
__________________________________________________
[1]. سوره كهف (18)، آيه 28.
[2]. سوره بقره (2)، آيه 200.
(وَمَا يَتَذَكَّرُ إِلَّا مَن يُنِيبُ) [1]
و جز آن كس كه توبه كار است،
كسى متذكّر نمىشود.
(وَمَا يَذَّكَّرُ إِلَّا أُوْلُواْ الأَلْبَابِ)
[2]
جز خردمندان كسى متذكّر نمىشود.
و آيات ديگرى غير از اينها
آمده و رواياتى كه مشتمل اين مسأله بود قبلًا ذكر شد.
و در دعاى كميل حضرت على عليه
السلام مىفرمايد: «أَسْئَلُكَ بِحَقِّكَ وَ قُدْسِكَ وَ أَعْظَمِ صِفاتِكَ وَ أَسْمائِكَ،
أَنْ تَجْعَلَ أَوْقاتى مِنَ اللَّيْلِ وَ النَّهارِ بِذِكْرِكَ مَعْمُورَةً وَ بِخِدْمَتِكَ
مَوْصُولَةً وَ أَعْمالى وَ أَوْرادى كُلُّها وِرْداً واحِداً وَ حالى فى خَدْمَتِكَ
سَرْمَداً ...»؛ اى پروردگار من به حق خودت و به ذات مقدّست و بزرگترين صفات و نامهاى
مباركت از تو درخواست مىكنم كه اوقات شب و روز مرا به ذكر و ياد خويش آباد گردانى
و پيوسته به خدمتگزارى خودت توفيق دهى و كارهاى مرا مورد قبول حضرتت فرمايى تا اينكه
همه اعمال و وِرْدهاى من، يك وِرْد و يك جهت براى تو باشد و حالم تا ابد به طاعت تو
صرف شود ...
__________________________________________________
[1]. سوره غافر (40)، آيه 13.
[2]. سوره بقره (2)، آيه 269.
[Non-text portions of this message have been removed]
------------------------------------
Yahoo! Groups Links
<*> To visit your group on the web, go to:
http://groups.yahoo.com/group/erfanISLAMI/
<*> Your email settings:
Individual Email | Traditional
<*> To change settings online go to:
http://groups.yahoo.com/group/erfanISLAMI/join
(Yahoo! ID required)
<*> To change settings via email:
erfanISLAMI-digest@yahoogroups.com
erfanISLAMI-fullfeatured@yahoogroups.com
<*> To unsubscribe from this group, send an email to:
erfanISLAMI-unsubscribe@yahoogroups.com
<*> Your use of Yahoo! Groups is subject to:
http://docs.yahoo.com/info/terms/
No comments:
Post a Comment