گلچين از بهترين گروه‌ها و سايت‌هاي اينترنتي. همه چيز از همه جا

Sunday, January 20, 2008

[erfanISLAMI] Atash(No.11)

 
 
بنام خداي منتظران
 
عطش ـ ويژه نامه محرم
 
ويژه نامه گروه اينترنتي مشكان به مناسبت فرا رسيدن ماه محرم
شماره يازدهم ـ 11 محرم 1429 ـ 30 دي 1386
 
 
با كاروان حسيني
 
اين هم از ...
این هم از عاشورای حسینی . یک سال دیگر گذشت ، شب عاشورایی دیگر،غربال و دعوت خاصی دیگر و انشاءالله این بار دیگر از کنار حسین زمانمان پراکنده نشویم.
عاشورا تمرینی است برای همه ازمنه تاریخ ، تا دیگر کسی شب عاشورا خیمه ی حسین را ترک نکند و دیگر حسینی به خاک نیفتد .
حسین فاطمه بر خاک افتاد تا امثال من گناهکار بفهمیم که اگر عادت کنیم در زندگی اشتباه کنیم ، شاید آخرین اشتباهمان بزرگترین اشتباه باشد.
تنها کسانی در شب عاشورا با حسین ماندند که بدون او نمیتوانستند زنده بمانند . تنها کسانی تا آخر با حسین ماندند که به شدت به او وابسته بودند .
هر سال تا شب عاشورا همراه حسین آمده ایم اما هرگز مثل شهدای کربلا با حسین نماندیم.چرا؟
عباس بن علی یک عمر مطیع و موحد زندگی کرد،یک عمر بدون حسین نفس نکشید و ما از او یک علقمه دیدم و بس. و هیچگاه پیشانی متورم از اثر سجده های طولانی اش را ندیدیم.
به قول دکتر شریعتی که میفرمود : خدایا تو خوب زیستن را به من بیاموز ، من خود خوب مردن را خواهم دانست.
و اما یاران مهدی چگونه زندگی میکنند ؟
امیرالمومنین علیه السلام فرمودند:
...
چون مهدی ما قیام کند جمع میشوند به سوی او یارانش Ú©Ù‡ به شماره اصحاب بدر Ùˆ اصحاب طالوتند ØŒ Ùˆ عدد آنها سیصدو سیزده نفر است. همه آنها شیرانی هستند Ú©Ù‡ از کمینگاههای خود بیرون آیند مثل پاره های آهن ،اگر ایشان اراده کنند Ú©Ù‡ کوههای سخت را از جا بکنند هر آینه آنها را از جای خود میکنند پس ایشانند کسانی Ú©Ù‡ خدا را  بوسیله مهدی به یگانگی پرستش میکنند.برای ایشان از ترس خدا در شبها شیونهایی مانند زنان جوان مرده است.در شبها نماز گزارندگانند Ùˆ در روز روزه داران . گویا همه آنها را یک پدر Ùˆ یک مادر تربیت کرده است. دلهاشان در دوستی کردن Ùˆ پند دادن به یکدیگر یکی است.
هر که دارد هوس کرب و بلا بسم الله
هر که دارد سر همراهی ما بسم الله
 
نواي عاشورايي 
 
عصر عاشورا
شن بود و باد، قافله بود و غبار بود
آن سوي دشت، حادثه، چشم‌انتظار بود
فرصت نداشت جامة نيلي به تن كند
خورشيد، سر برهنه، لب كوهسار بود
گويي به پيشواز نزول فرشته‌ها
صحرا پر از ستارة دنباله‌دار بود
مي‌سوخت در كوير، عطشناك و روزه‌دار
نخلي كه از رسول خدا، يادگار بود
نخلي كه از ميان هزاران هزار فصل
شيواترين مقدمة نوبهار بود
شن بود و باد، نخلِ شقايق‌تبار عشق
تنديسِ واژگون شده‌اي در غبار بود
مي‌آمد از غبار، غم‌آلود و شرمسار
آشفته يال، و شيهه‌زن و بي‌قرار بود
بيرون دويده دختر زهرا ز خميه‌ها
برگشته بود اسب، ولي بي‌سوار بود!
سعيد بيابانكي
 
حديث محرم 
 
امـام حسيـن (ع) در هنگـام سفـر به كـربلا فـرمـود:
راستى ايـن دنيا ديگر گـونه و ناشناس شده و معروفـش پشت كرده, و از آن جز نمى كه بركاسه نشيند و زندگـى اى پست, همچـون چراگاه تباه, چيزى باقـى نمانده است. آيا نمى بينيد كه به حق عمل نمى شود و از باطل نهى نمى گردد؟ در چنين وضعى مومـن به لقاى خدا سزاوار است.
و مـن مرگ را جز سعادت, و زندگـى باظالمان را جز هلاكت نمى بينـم. به راستـى كه مردم بنده دنيا هستنـد و ديـن بر سر زبان آنهاست و مادام كه بـراى معيشت آنها بـاشـد پيـرامـون آن انـد, و وقتـى به بلا آزمـوده شـونـد دينـداران انـدك انـد.
 
  
تصاوير عاشورايي 
 
سلام بر محرم
سلام بر محرم
بيشتر بدانيم
وجود مبارك علي بن ابيطالب در نامه اي Ùˆ در پاسخ معاويه كه نوشته بود Ú†Ù‡ كسي مهاجر بود Ùˆ Ú†Ù‡ كسي انصار Ùˆ... مرقوم فرمود: ما Ù„ لطÙ'لقاء Ùˆ ابناء الطÙ'لقاء Ùˆ التÙ'مييزيين المهاجر Ùˆ الانصار(1). فرمود: اي معاويه! شما بردگان ما بوديد، ما شما را آزاد كرديم. ما وقتي مسلحانه وارد مكه شديم، همه شما مثل بيد مي لرزيديد. Ùˆ همه شما رفتيد خانه پدرتان (ابوسفيان) Ùˆ پيغمبر فرمود: اينها را آزاد كنيد: اينها برده هايي اند كه ما آزاد كرديم.
همين بيان را دختر علي (ع) در كنار سر مطهر سالار شهيدان دارد، در شام به پسر معاويه فرمود: امن العدل يابن الطÙ'لقاء؟ اي پسر آزاد شده! اين عدالت است كه بچه هاي پيغمبر را از شهرها عبور دادي Ùˆ بچه هاي خودت را در حرم نشاندي؟ فرمود: يزيد! شماها را ما آزاد كرديم. پدرت را ما آزاد كرديم، جدت را ما آزاد كرديم.
اين است مقام شامخ زينب كبري كه در پرتو نهضت حسيني، در كنار آن طشت Ùˆ سر بي پيكر سخن از عدل مطرح كرده. ام Ù† العد Ù„ يا ب Ù† الطÙ'لقاء تخد يرك حرائ رك Ùˆ ا ماء Ùƒ Ùˆ سوقوك بنات رسول الله سبايا Ùˆ اساري(2). بعد فرمود: تو خيال كردي بازوهاي ما را بستي، ما را اسير كردي؟! ما عزيزيم Ùˆ شما ذليليد. اظنت بان اخذت عل ينا اقطار الارض Ùˆ آفاق السÙ'ماء Ùˆ نساق كما تساق الاساري انÙ' بنا علي الله هواناً Ùˆ بك عل يه كرامه مهلاً مهلاً يا يزيد(3). همه اش سخن از كرامت است، سخن از عدالت است، اين حرف ها، حرف هاي روز است؛ حرف هاي زنده است، حرف هايي است كه تاريخ مصرف ندارد. حرف هايي است كه طعم ابديت دارد. گويا الان زينب كبري به بوش Ùˆ شارون همين حرف را مي زند، به مردم ايران همين حرف را مي زند.
بگذاريد اين شعارها در عاشورا باشد، اين شعارها در 22 بهمن باشد؛ پارچه نوشته هايي از اين حرف ها باشد. پيام دولت ]پيرامون حمايت از انرژي هسته اي[ را انتخاب بكنيد؛ مخصوصا سازمان تبليغات، مخصوصا هيئات امناء، مخصوصا متعهدان وزين و ورزيده هيئات و دسته جات در پارچه نوشته ها در جلوي هر هيئتي اين بيانات و اين پيام ها باشد، بعد آن سينه زني ها. يك كاري بكنيد كه هم اجر دنيوي داشته باشد، هم اجر اخروي....
قرباني ما را بپذير!
زينب كبري (س) مراحل سختي را در كربلا ديد Ùˆ بچه ها ديدند كه وجود مبارك ايشان دست برده زير آن بدن؛ گاهي به آسمان نگاه مي كند، حرف مي زند. گاهي به پيغمبر بياني دارد، گاهي به علي بن ابيطالب (ع) گاهي به مادرش فاطمه (س). به خداي سبحان عرض كرد: ربÙ'نا تقبÙ'Ù„ Ù… Ù†Ù'ا هذا القربان. خدايا! اين قرباني را از ما قبول كن!
گاهي به رسول گرامي (ص) عرض مي كند: اين كه شما فرموديد «حسين مصباح الهدي است و سفينه النجاه است، حسين كشتي نجات است...» كشتي شكست خورده طوفان كربلا. در خاك و خون طپيده ميدان كربلا... اين كشتي با طوفان خون شكست و غرق طوفان خون شد...
چه گذشت بر آن بانو؟
وجود مبارك زينب كبري (س) با استدعا از ابي عبدالله (ع) اجازه گرفت كه اين دو تا فرزندش هم شربت شهادت بنوشند؛ همين كار را هم كرد. چه اين كه قمر بني هاشم هم با استدعا از ابي عبدالله اجازه گرفت كه برادران او قبل از او شربت شهادت بنوشند. ولي نقل كردند وقتي خبر شهادت علي اكبر (ع) به خيام آمده است، زينب كبري (س) تا ميدان قتلگاه خود را رساند. لكن وقتي خبر شهادت دو فرزند زينب(س) به خيام آمد، و اين دو فرزند را به خيمه دارالحرب حمل كردند، ايشان جلو نيامده تا مبادا حسين بن علي بن ابيطالب (ع) با ديدن مادر داغديده، متاثر شود!
اين زينب را زهرا (س) چگونه تربيت كرده است؟! و اين چه بانوي باعظمتي بود!
يحياي مازني مي گويد: من در مدينه همسايه اميرالمومنين (ع) بودم. مي ديدم هر وقتي كه زينب كبري (س) شبانه بخواهد به زيارت قبر مادرش فاطمه زهراء (س) برود، با جلال و شكوه حركت مي كند؛ اميرالمومنين (ع) در جلو، امام حسن (ع) طرف راست، امام حسين(ع) در سمت چپ و زينب كبري (س) وسط. وقتي نزديك قبر مي رسيدند، يك كسي جلو مي رفت، چراغ قبر را خاموش مي كرد تا زينب كبري(س) در تاريكي زيارت كند.
راز اين كار براي من روشن نبود تا بعد معلوم شد، حاضر نيستند در شب هم و در كنار يك چراغ اندام مطهر زينب كبري (س) را كسي ببيند! اما وقتي كه عصر عاشورا شد، مي خواهد سوار بر مركب بشود، چپ و راست را نگاه مي كند...
آن روزي كه از مدينه حركت مي كردند، قمر بني هاشم زانو تا كرد و خواهر را سوار كرد؛ الان وقتي زينب (س) مي خواهد سوار شتر بشود، بچه ها را سوار كرده، خودش با اين جلال و شكوه چگونه مي خواهد سوار بشود؟! اين مصيبت را چگونه بايد تحمل كرد؟
وجود مبارك ولي عصر (عج) مي گويد: من براي اين گونه از مصيبت هاي عمه ام اگر به جاي اشك، خون ببارم؛ جا دارد!
السÙ'لام عليكم يا اهل بيت النبوÙ'Ù‡ Ùˆ يا معدن الرÙ'ساله Ùˆ يا مختلف الملائكه Ùˆ يا مهبط الوحي Ùˆ رحمه الله Ùˆ بركاته.
¤ تلفيقي از سخنراني آيت الله جوادي آملي؛ حسينيه هدايت آمل. 81 بهمن 4831، نماز جمعه قم، 12 دي 6831، حسينيه ارشاد آمل، يكم بهمن 5831، حسينيه ارشاد آمل 5 بهمن .1385
ــــــــــــــــــــــــــــــ
1- نهج البلاغه.نامه 82. الي معاويه جواباً
2- بحارالانوار. جلد 54. صفحه 431
3- بحارالانوار. جلد .45 صفحه 331
 
خصائص الحسينيه
 
غيرت امام
امام عليه السلام هم نسبت به خويش و هم نسبت به اهل و عيالش داراى غيرت بود. از سخنان آن حضرت و اشعار و سخنان او هنگام حمله ، غيرت بر نفس خويش آشكار مى شود و اعمال او نيز نمايانگر آن است ؛ اما آنچه قلب را جريحه دار مى كند اين است كه وقتى آن حضرت بر اثر ضربه صالح بن وهب نتوانست بر روى اسب بماند و از اسب با صورت بر زمين افتاد، براى اينكه مورد سرزنش دشمن واقع نشود و به واسطه غيرتى كه نسبت به اهل و عيال خود داشت ، نمى خواست افتاده بر روى زمين بماند، به همين خاطر برخاست ، اما ضربات ديگرى بر ايشان وارد شد كه نتوانست بايستد، از اين رو نشست . سپس ضربات ديگرى بر پيكرشان وارد شد كه نشستن هم برايشان مشكل گرديد، لذا گاهى بلند مى شد و گاهى نقش بر زمين افتاده نبيند و زبان به شماتت نگشايد. اما غيرت آن حضرت نسبت به اهل بيت و حرم شريف تا به آنجا بود كه نهايت سعى و كوشش خود را براى حفظ حريم آنها به كار برد و براى همين منظور بر دور خيام خندق كند و در آن آتش افروخت و بارها خطاب به دشمن گفت : متعرض اهل بيتم نشويد، به طرف من بيايد. و همچنين وقتى آب در كف دست داشت و آن را به نزديك دهان آورد، با اينكه شديدا تشنه بود، همين كه شنيد دشمن به خيمه ها حمله كرده است آب را بر زمين ريخت .
قناعت امام
امام براى اتمام حجت بر آنها از دنيا به اين قناعت كرد كه به يكى از سرحدات برود و سپس به قناعت خود تا به آن حد افزود كه از تمام دنيا و اموال آن ، به كهنه پيراهن پاره اى كه ارزشى نداشت قناعت نمود.
صبر و شكيبايى امام
بنا به گفته خداوند كه مى فرمايد و جعلنا منهم ائمة يهدون بامرنا لما صبروا صبر، ملاك و محور امامت ائمه عليهم السلام و سبب پاداش ‍ آنهاست .
در كتاب مهيج الاحزان به سند معروف از امام صادق عليه السلام حديثى به اين مضمون نقل است كه در شب معراج خداوند به پيامبرش وحى فرستاد كه من تو را با سه مسئله آزمايش مى كنم تا معلوم شود صبر تو چگونه است . پيامبر عرضه داشت : من تسليم فرمان تو هستم و توان تحمل صبر را جز با عنايت تو ندارم . آنگاه وحى آمد كه :
1 -
بايد فقراى امت را بر خود ترجيح دهى ؛ گفت تسليم هستم و صبر مى كنم .
2 -
بايد آزارها و تكذيب ها را تحمل كنى ، پيامبر عرضه داشت ، تسليم هستم و صبر مى كنم .
3 -
بايد نسبت به مصيبت هايى كه براى اهل بيتت پيش مى آيد، تسليم باشى و صبر كنى ؛ حق برادرت على عليه السلام را غصب مى كنند و به او ستم نمايند و مقهور مى شود. دخترت (فاطمه ) را مى زنند در حالى كه حامله است و بدون اجازه وارد خانه اش مى شوند. دو فرزندت (حسن و حسين ) را مى كشند. اولى را از راه حيله و نيرنگ به قتل مى رسانند و جنازه اش را تيرباران مى كنند و دومى را امت ، دعوت مى كنند، سپس او و همه فرزندان و همراهانش را مى كشند و اهل بيتش را به اسارت مى برند. آنگاه پيامبر گفت انا لله و انا اليه راجعون امر خود را به خدا وا مى گذارم و از او طلب صبر و شكيبايى مى كنم .
پيامبر اسلام در تمام مراحل صبر كرد، بجز درباره حسين عليه السلام كه گريه سر داد. البته گريه با صبر منافات ندارد، بلكه لازمه مهربانى و رقت قلب است .
هيچگاه شنيده نشد كه پيامبر اسلام مصيبت خود يا يكى از اهل بيتش را يادآورى كند و گريه نمايد، اما هر گاه نام حسين عليه السلام برده مى شد و يا او را مى ديد، گريه بر او غلبه مى كرد.
 
آواي عاشورايي
 
روضه مقام معظم رهبري
(1650 كيلوبايت )
 
 
دانلود مراسم عزاداري روز دهم محرم (عاشورا)  1429 (29 دي86)
هيئت رايه العباس
مداح: حاج محمود كريمي
 
براي دانلود روي لينك كليك راست كرده و گزينه save target as را انتخاب كنيد
 
بانك صوتي محرم 
كتابخانه محرم 
 
 
شماره هاي قبل
 
سال 1386
 
سال 1385
 براي عضويت در گروه اينترنتي مشكان كليك كنيد            
بخش مهدوي گروه اينترنتي مشكان
تماس با مدير گروه مشكان
MoBiN Group گروه اينترنتي مبين


Hamid Reza Alvandy


Looking for last minute shopping deals? Find them fast with Yahoo! Search. __._,_.___

ÚÑÝÇä ÇÓáÇãí Ïæ ÏíϐÇå ÚÞáí æ ÞáÈí ÑÇ ÈÑÇí ÍÑ˜Ê ÇäÓÇä Èå ÓãÊ ÊÚÇáí ÇÓÊÝÇÏå ãí ˜äÏ
ÊæÝíÞ Èäϐí ÓÚÇÏÊí ÇÓÊ ˜å ÌÒ ÈÇ ÇäÏíÔå Ç˜ ãíÓÑ äãí ÔæÏ 
ÊÓáíã¡ ÎáæÕ æ Êæ˜á æ Øí ãÑÇÊÈ ÇíäåÇ ÓíÑ æ Óáæ˜í ÇÓÊ ÈÑÇí ÓÝÑ Èå ÈÇØä Ïíä
...ÇäÓÇä Ô˜íÈÇ íÑæÒí ÑÇ ÇÒ ÏÓÊ äãí ÏåÏ åэäÏ ÒãÇä Âä ØæáÇäí ÔæÏ
«äåÌ ÇáÈáÇÛå»
»»»»»»»»»»»»»»»»»»
Ñæå ÚÑÝÇä ÇÓáÇãí
http://groups.yahoo.com/group/erfanislami
æÈáǐ ÚÑÝÇä ÇÓáÇãí
http://www.erfanislami.persianblog.com
ÓÇíÊ ãÑÊÈØ
http://www.parvaresheravan.com




Your email settings: Individual Email|Traditional
Change settings via the Web (Yahoo! ID required)
Change settings via email: Switch delivery to Daily Digest | Switch to Fully Featured
Visit Your Group | Yahoo! Groups Terms of Use | Unsubscribe

__,_._,___

No comments:

آرشیو مطالب