گلچين از بهترين گروه‌ها و سايت‌هاي اينترنتي. همه چيز از همه جا

Wednesday, March 24, 2010

[erfanISLAMI] با شكسته دلى مرا بخوان

دستورالعملى از حاج میرزا ملكى
تبریزى در رابطه با آداب دعاعارف
كامل و عوامل عالم مرحوم حاج میرزا جواد ملكى تبریزى در كتاب المراقبات فى
اعمال السنه بعد از ذكر مطالبى به آداب و آیین دعا مى پردازد و مى گوید:
... بجاست كه پاره اى از آداب و آیین هاى دعا را در اینجا بیاوریم: آداب

دعا  بارى دعا را آداب و آیین هاى ویژه
اى است كه اینك پاره اى از آنها را با بهره گیرى از روایات و احادیثى كه در
این باره هست، مى آوریم :1 - امیدوارى به
خدا و نومیدى از هر چه جز او (ست):از آداب
دعا این است كه دعا كننده در برآمدن و روا شدن نیاز خویش تنها به خدا امید
بندد و از هر چه و هر كه جز او(ست)، امید ببرد، و در آیه شریفه و ادعوه
خوفا و طمعا ( او را از روى ترس و امید بخوانید) به این ادب اشارتى شده
است.از پیامبر اكرم گزارش شد كه فرمود: با یقین به اجابت، خدا را
بخوانید و دعا و در خواست خود بدو برید.( ادعوا الله و انتم موقنون
بالاجابه ) 2 - پرهیز از گناه بویژه
ستم به جان و جاه و مال مردم :از دیگر
آداب دعا این است كه دعا كننده باید از گناه كارى بویژه دراز دستى و ستم
كارى و حرام خوارى پرهیز كند، دست ستم از جان و مال و آبرو مردم كوتاه دارد
و كردار خویش پسندیده سازد، اینك چند روایت :از پیامبر(ص) روایت
شده هر كس دوست دارد دعایش اجابت شود، بر اوست كه كسب و كار و خورد و
خوراكش را حلال و پاك سازد، یعنى از كلاه بردارى و حرام خوارى بپرهیزد.در

سفارش هاى خدا به عیسى(ع) آمده است: به ستمگران بنى اسرائیل بگو: در حال
حرام خورى و بت پرستى مرا نخوانند، كه من سوگند خورده ام هر كه مرا بخواند
اجابتش كنم، و اجابت من اینان را تا آن گاه كه در حرام خوارى و بت پرستى
هستند، جز لعن و نفرین نیست. زمینه
هاى اجابت دعاافزون بر صفات یاد شده كه
اجابت دعا را جلو مى گیرند، آداب و آیین هاى دیگر نیز هستند كه زمینه اجابت
را فراهم مى سازند، و بر دعا كننده است كه آنها را رعایت كند و پاس دارد،
اینك برخى از آن زمینه ها:از پیامبر(ص) روایت شده هر كس
دوست دارد دعایش
اجابت شود، بر اوست كه كسب و كار و خورد و خوراكش را حلال و پاك سازد، یعنى
از كلاه بردارى و حرام خوارى بپرهیزد.1
- تضرع و گریه  از خوف و خشیت خدا گریستن
و با زارى و تضرع روی بدو كردن و سر بر آستان او ساییدن، از آداب و آیین
هاى بندگى است، و افزون بر پیامدهاى نیكوى فراوانى كه دارد، از زمینه هاى
استجابت دعا نیز هست، اینك چند روایت :در روایتى آمده: در میان بهشت
و دوزخ گردنه اى است كه جز گریه كنندگان از خشیت خدا هیچ كس از آن نمى
گذرد.(بین الجنه و النار عقبه لا یجوز منها الا البكاوون من خشیه الله.)از

پیامبر(ص) گزارش شده: خداوند به عزت خویش سوگند یاد كرده كه بندگان من قدر
و قیمت گریه را نمى دانند و خبر ندارند كه من براى گریه آنان چه بهاى
سنگین و چه پاداش شیرینى اندوخته ام، براى آنان در جوار و كنار خویش كاخى
ویژه فراهم كرده ام و كسى را در آن كاخ با آنان شریك نساخته ام.2 - سپاس و ستایش و عذر و
پوزشاز دیگر آداب دعا، خدا را ستایش كردن و
بزرگ داشتن است، از امیرالمؤمنین(ع) پرسیدند: خدا را چگونه ستایش
كنیم و بزرگ شماریم؟ فرمود: بگویید: یا من اقرب الىّ من حبل الورید، یا من
یحول بین المر ء و قلبه، یا من هو بالمنظر الاعلى و بالافق المبین، یا من
لیس كمثله شیىء.به هنگام ستایش نیز بجاست كه خدا
را با اسما و صفاتى كه با دعا و نیاز ما تناسب دارد بخوانیم ، نعمت ها و
بخشش هاى او را یاد كنیم و آنها را شكر و سپاس گزاریم، سپس گناهان خویش را
یاد كنیم و از آنها عذر و پوزش بخواهیم. 3
- درنگ و تامل و اصرار و پافشارىنیز
بجاست كه دعا كننده در دعاى خویش درنگ و تامل كند، از عجله و شتاب بپرهیزد،
و بر آنچه مى خواهد اصرار و پافشارى كند - كه خدا بنده اى را كه
در دعا و نیاز خویش لجاجت و پافشارى مى كند، دوست دارد - و دست كم
دعاى خویش را سه بار تكرار كند. 4 -
از چشم مردم دور داشتننیز بجاست در خلوت و
پنهانى ، دور از چشم مردم به دعا ایستد، تا هم از آفت ریا دور ماند و هم
فرمان خدا را كه فرمود: پنهانى دعا كنید.به جاى آورده باشد، و در
روایت نیز آمده كه : یك دعاى پنهان با هفتاد دعاى آشكار برابرى مى كند( دعا
السر یعدل سبعین دعوه فى العلانیه).از امیرالمؤمنین(ع)
پرسیدند: خدا را چگونه ستایش
كنیم و بزرگ شماریم؟ فرمود: بگویید: یا من اقرب الىّ من حبل الورید، یا من
یحول بین المر ء و قلبه، یا من هو بالمنظر الاعلى و بالافق المبین، یا من
لیس كمثله شیىء.5 - خضوع و خشوعاز

دیگر آداب دعا این است كه باید با دلى خاشع و بدنى خاضع به خدا رو كرد و
با كوچك سازى و چرب زبانى هر چه بیشتر، درخواست و نیاز بدو برد.روایت

شده كه خداوند به عیسى(ع) فرمود: یا عیسى! مرا بخوان چونان غریق
بیچاره اى كه جز من پناهى نمى شناسد، با شكسته دلى مرا بخوان، در خلوت و
تنهایى، بسیارمرا یاد كن، دوست دارم كه با چرب زبانى و چاپلوسى و با تملق و
خاكسارى مرا بخوانى، البته از روى زنده دلى و بیدارى و نه از روى غفلت و
خواب زدگى ، دوست دارم كه صداى غمزده و آواى اندوه بارت را به گوش من
برسانى.نیز روایت شده كه خداوند به موسى(ع) فرمود:
موسى! هرگاه مرا بخوانى، ترسان و لرزان مرا بخوان، با خوف و خشیت چهره بر
خاك بمال و سر به سجده گذار، دل شكسته و ترسان با من راز و نیاز كن. دلت را
با خشیت بمیران، با ژولیدگى و شوریدگى به من رو كن، چونان كسى كه از ترس
دشمن مى گریزد، فریاد مى كشد و یارى مى خواهد، تو نیز از ترس گناهانت فریاد
بكش و از من یارى خواه كه من خوب یار و یاورى براى بندگانم هستم. 6
- انگشترى به دست داشتناز دیگر آداب دعا،
انگشتر فیروزه یا عقیق به دست داشتن است و روایت شده كه خداوند فرمود: من
شرم دارم كه دستى را كه انگشترى فیروزه یا عقیق در انگشت باشد، نومید
برگردانم. از امام صادق(ع) نیز روایت شده : هستى كه با انگشترى عقیق در
انگشت به سوى خدا بال رود، نزد او از هر دست دیگرى عزیزتر است .

گروه دین و اندیشه - مهدی سیف جمالی 


[Non-text portions of this message have been removed]

------------------------------------

Yahoo! Groups Links

<*> To visit your group on the web, go to:
http://groups.yahoo.com/group/erfanISLAMI/

<*> Your email settings:
Individual Email | Traditional

<*> To change settings online go to:
http://groups.yahoo.com/group/erfanISLAMI/join
(Yahoo! ID required)

<*> To change settings via email:
erfanISLAMI-digest@yahoogroups.com
erfanISLAMI-fullfeatured@yahoogroups.com

<*> To unsubscribe from this group, send an email to:
erfanISLAMI-unsubscribe@yahoogroups.com

<*> Your use of Yahoo! Groups is subject to:
http://docs.yahoo.com/info/terms/

No comments:

آرشیو مطالب