گلچين از بهترين گروه‌ها و سايت‌هاي اينترنتي. همه چيز از همه جا

Tuesday, March 2, 2010

[yaghin] عيد نوروز و ماهي قرمز



تجارت ماهی قرمز مدت‌هاست كه در دوره زمانی ۱۵ اسفند تا ۱۵ فروردین شكل میگیرد تجارتی كه محصول آن هیچ ریشه‌ای در تاریخ باستانی عید نوروز ایرانی ندارد.
 
۸۰ سال پیش به همراه ورود چای به ایران ماهی قرمز نیز كه سمبل عید چینی‌هاست به سفره‌های هفت‌سین مراسم عید نوروز ما وارد شد؛ غافل از اینكه در عید چینی ماهی قرمز را رها میكنند تا زندگی جریان یابد، ولي ما ماهی قرمز را اسیر تنگ بلورین میكنیم تا همزمان با رشد سبزه‌های سفره‌هایمان و باروری زمین هر روز او را به مرگ نزدیك و نزدیك تر كنیم.
 
جالب است بدانید در هیچ كدام از مراسم سنتی‌مان در مورد نوروز، ماهی قرمز جایگاهی ندارد. در میان رسوم زرتشتی در سفره عید انار به نشانه باروری و عشق و یا سیب سرخ درون ظرف آب مقدس رها میشود تا عشق و باروری همچنان پاینده بماند. اگر ایرانی‌ها می‌دانستند كه ماهی قرمز هیچ ریشه تاریخی در سفره هفت‌سین ندارد، به جای پرداخت برای خرید و قتل ماهی‌های قرمز به بهانه عید، سیب قرمز یا انار را در آب رها میكردند كه ریشه در تاریخ این دیار دارد.
 
هر سال ایام عید ۵ میلیون قطعه ماهی میمیرند. ۵ میلیون قطعه ماهی قرمز به خاطر رنگ و لعاب سفره هفت‌سین، به خاطر هیچ و عجیب نیست اگر بدانیم در صورتیكه ایرانی‌ها از خرید ماهی قرمز منصرف شوند این تجارت سیاه روزی پایان خواهد یافت. عجیب نیست اگر باور كنیم سیب سرخ یا انار همان سرخی هفت‌سین ایرانی‌ست كه ریشه در تاریخ چند هزار ساله سنت ما دارد.
 
»  »  »  عجیب نیست اگر تابلوی معروف هفت‌سین كمال‌الملك را در كاخ گلستان به تماشا بنشینیم و ببینیم كه او نیز ماهی قرمز را میان سفره هفت‌سینش طراحی و نقاشی نكرده است.
 
 
 
...


__._,_.___


www.yaghin.com
www.yaghin.blogspot.com




Your email settings: Individual Email|Traditional
Change settings via the Web (Yahoo! ID required)
Change settings via email: Switch delivery to Daily Digest | Switch to Fully Featured
Visit Your Group | Yahoo! Groups Terms of Use | Unsubscribe

__,_._,___

No comments:

آرشیو مطالب