گلچين از بهترين گروه‌ها و سايت‌هاي اينترنتي. همه چيز از همه جا

Wednesday, April 21, 2010

[yaghin] سرقت آثار دیجیتالی و عدم رعایت کپی رایت یک دزدی آشکار در نزد خداست



 
 

Sent to you by yaghin via Google Reader:

 
 

via راه در جهان یکیست و آن راه راستی است. by http://coastaway.blogspot.com on 4/13/10

نوشته:

جاناتان زاوین، پارتنر، ریچاردز و اونیل و اسكات ام مارتین ، معاون مشاور ارشد و معاون رئیس موسسه دارایی های فكری، تصاویر برتر لس آنجلس

خیلی متاسفم که دزدی و سرقت آثار دیجیتالی مانند کتاب و موسیقی و ویدئو در پیش مردم دزدی حساب نمی شود و با نرم افزار دزدی مشغول کار الهی می شوند !!!

به گفته جاناتان زاوین و اسكات ام مارتین، كشورهای در حال توسعه در منافع دراز مدت خود پی به حفاظت از حقوق دارایی های فكری خود همانند محصولاتی همچون نرم افزار، محصولات دارویی و فیلم خواهند برد و حتی در كوتاه مدت به نظر نمی رسد كه بتوانند صادر كننده چنین كالاهایی باشند.

به گفته زاوین و مارتین، عدم توانایی در محافظت از حقوق دارایی های فكری، تولید كنندگان قانونی را از فروش محصولاتشان در آن كشورها مایوس می كند و جلوی پیشرفت صنایع داخلی كه بر پایه دانش استوار است را می گیرد.

به گفته آنان، كشورهایی كه قوانینی را برای حفاظت از دارایی یا مالکیت فكری تصویب می كنند باید علاوه بر آن گام هایی را در جهت اطمینان از اعمال قابل اطمینان این گونه قوانین بردارند.

جاناتان زاوین، یكی از شركای ریچاردز و اونیل در شهر نیویورك، و رئیس وزات خانه دادخواهی و دارایی یا مالکیت فكری این شركت است.اسكات ام مارتین دستیار مشاور كل و معاون رئیس بخش دارایی یا مالکیت فكری در شركت پارمنت پیكچرز1 در شهر لس آنجلس است. آقای زاوین و آقای مارتین به كشورهای در حال توسعه زیادی سفر كرده اند تا در مورد اعمال حقوق دارایی یا مالکیت فكری با وزرای دولتها و گروه های صنعتی صحبت نمایند.


در سالهای اخیر كشورهای توسعه یافته بر روی محافظت جهانی از دارایی یا مالکیت فكری تاكید كرده اند.در سال 1994 میلادی این امر منجر به استفاده از توافق بر سر جنبه های تجاری حقوق مالکیت فكری2 ( كه به نام تی آر آی پیز شناخته می شود) به عنوان بخشی از مذاکرات اروگوئه شد. تی آر آی پیز، كه از سوی بیش از صد كشور مورد حمایت قرار گرفته است، از كشورهای عضو (به استثنای چند كشور) می خواهد تا حد بالایی را از محافظت در برابر حقوق دارایی یا مالکیت فكری و ایجاد سازوکاری برای اعمال موثر آن به عمل آورند.

بحث اصلی كه توسط كشورهای توسعه یافته برای حفاظت و اعمال حقوق مالکیت فكری مطرح می شود آن است كه حفاظت و اعمال این حقوق به تجارت بین المللی بزرگتری منجر می شود، كه به نفع همه است. با وجود طرح این مسئله كه كشورهای توسعه یافته، كشورهای ویژه اصلی صادر كننده دارایی یا مالکیت فكری هستند، به نظر می رسد كه دیگران به این بحث توجهی ندارند. چنین نوع محافظتی به روشنی صادرات آنها را با حذف محصولات دزدیده شده (غیر اصلی) از بازارشان افزایش می دهد.

بنابراین سوال اینجاست كه آیا كشورهای در حال توسعه تمایل واضح و روشنی برای حفاظت از حقوق دارایی یا مالکیت فكری دارند یا خیر. ما فكر می كنیم كه این تمایل از جانب آنها وجود داشته باشد (و چنین محافظتی باید در برنامه كشورهایی كه خواهان رشد اقتصادی و عضویت كامل در اقتصاد جهانی هستند در اولویت باشد).

1-محافظت موثر از دارایی یا مالکیت فكری در نهایت افزایش دهنده تجارت و توسعه برای كشورهایی است كه از توسعه كمتری برخوردارند.

تجارت جهانی دارایی یا مالکیت فكری شامل این موارد است: فیلم، برنامه های تلویزیونی، موسیقی، صنایع مربوط به نشریات، صنعت نرم افزار، صنایع دارویی، صنعت ارتباطات، صنعت هوا فضا و موارد بسیار دیگر. تمام این صنایع تا حد بسیاری به حفاظت از جانب قانون منع تكثیر، علائم تجاری و انحصار وابسته اند. از آنجایی كه كشورهایی كه از توسعه اندكی برخوردار هستند از صادركنندگان این نوع صنایع نیستند، در نگاه اول این گونه به نظر می رسد كه این كشورها دلایل كمتری برای نگرانی درباره حفاظت از دارایی یا مالکیت فكری دارند. حتی می توان این گونه استدلال نمود كه حفاظت از دارایی یا مالکیت فكری برای افزایش توسعه اقتصادی این كشورها مطلوب نمی باشد. این استدلالها شامل موارد ذیل است:

- كشورهای در حال توسعه ممكن است این گونه استدلال كنند كه حفاظت از دارایی یا مالکیت فكری در حقیقت مانع پیشرفت اقتصادی آنها می شود. با توجه به این استدلال، كشورهایی كه از توسعه اندكی برخوردار هستند توانایی واردات دارایی های فكری قانونی اصل را ندارند. اگر از آنها خواسته شود كه در قبال پول پرداخت كنند، دارایی یا مالکیت فكری و تكنولوژی كمتری برای صنایع و مردم آنها موجود خواهد بود. با توجه به این نوع استدلال، این امر چشم انداز های توسعه اقتصادی و تجارت توسعه یافته یك كشور را كمرنگ می كند. یكی از نمونه های مرتبط در این زمینه آن است كه اگر یك كشور مردم را ایجاب كند تا تنها از نسخه های اصلی برنامه های كامپیوتری استفاده كنند، افراد كمتری به این برنامه ها دسترسی خواهند داشت و كشور از لحاظ تكنولوژی بیشتر عقب می ماند.

- همچنین كشورهایی كه از پیشرفت كمتری برخوردار هستند ممكن است این گونه استدلال كنند كه حفاظت بیشتر از دارایی یا مالکیت فكری به توسعه تجارت آنها با دیگر كشورها كمكی نمی كند، زیرا كه آنها به طور كلی صادر كننده فیلم، كتاب، نوار، برنامه های كامپیوتری و نظایر آن نیستند. زمانی كه واقعاً چنین محصولاتی تولید می كنند، با وجود اینكه حتی اگر هم كشور تولید كننده به طور مناسب از حقوق دارایی یا مالکیت فكری در محدوده آن كشور محافظت نكند باز هم محصولات آنها در كشورهای توسعه یافته محافظت می شود.

در حالی كه این گونه استدلال ها ممكن است در كوتاه مدت مورد قبول واقع شوند، در ذیل تنها تعداد اندكی از دلایلی ذكر شده است كه طبق آن تمام كشورها از جمله كشورهایی كه از توسعه اندكی برخوردار هستند باید به طور شدید و موثر از دارایی یا مالکیت فكری محافظت كنند.

- شركت های چند ملیتی كه به حفاظت از دارایی یا مالکیت فكری محصولاتشان احتیاج دارند نمی توانند در كشورهایی استقرار یابند كه در آنها چنین گونه محافظتی وجود ندارد. به عنوان مثال نمی توان تصور كرد كه شركت تولید كننده محصولات صوتی كارخانه تولید لوح فشرده خود را دركشوری مستقر كند كه حفاظت كافی در مقابل دزدی محصولات صوتی در آن وجود ندارد.

- در حالی كه عدم امكان استقرار یك كارخانه در كشوری معین ممكن است امری نظری باشد، اما عدم امكان فرستادن محصولات به آن كشور وجهی واقعی به خود می گیرد. بسیاری از شركت هایی كه در واقع با دارایی یا مالکیت فكری سرو كار دارند نمی توانند محصولات خود را در كشورهایی توزیع كنند كه فاقد حفاظت در مقابل دارایی یا مالکیت فكری هستند. اگر محصولات آنها مورد حفاظت قرار نگیرد، به طور مدام از ارائه مجوز رسمی به توزیع كنندگان قانونی سرباز می زنند و به سادگی از بازار خود صرفه نظر می كنند. این بدان معناست كه كانال های توزیع كننده قانونی داخل كشوری و پرداخت كننده مالیات در درون كشور توسعه پیدا نمی كنند. بعلاوه كشور نمی تواند مهارت داخلی در زمینه ارائه مجوز و توزیع را پیدا كند.بازار [كشور] ( خواه برای نوارهای ویدئویی، نرم افزار های كامپیوتری و حتی محصولات دارویی كشوری باشد) در عوض به وسیله واردكنندگان غیر قانونی و كپی كنندگان تامین می شود.

- بازار كشوری كه از دارایی یا مالکیت فكری محافظت نمی كند با محصولات غیر قانونی پست پر می شود.در حالی كه ممكن است نگاه كردن به نوارهای ویدئویی با كیفیت پایین كه به طور مخفیانه با دوربین فیلم برداری شخصی در سالن سینما گرفته شده است برای توسعه اقتصادی كشور و یا تجارت جهانی اهمیتی نداشته باشد، اما این مسئله قابل اهمیت است كه آیا تكنولوژی كه پایه یك كشور را تشكیل می دهد جزء آخرین انواع پیشرفته تكنولوژی به حساب می آید و آیا می تواند از پشتیبانی تكنیكی قانونی استفاده كند یا نه.اگر تولیدكنندگان قانونی دارایی یا مالکیت فكری به دلیل عدم حفاظت محصولاتشان وارد بازار نشوند، محصولات موجود در بازار غالبا از كیفیت نازلی برخوردار می شوند و پشتیبانی و به روز نمی شوند و یا حتی لزوما قابل استفاده نخواهند بود. این امر نه تنها در مورد نرم افزارهای كامپیوتری صدق می كند بلكه در مورد محصولات دیگری همچون محصولات انحصاری دارویی و محصولات مربوط به ارتباطات نیز صدق می كند، كه در آنها حق تكثیر و یا حق انحصاری پایه آن محصول را تشكیل می دهد. بنابراین، در حالی كه ممكن است در كوتاه مدت وجود محصولات دزدیده شده [در بازار] از لحاظ اقتصادی سودمند به نظر برسد، در بلند مدت خواه ناخواه روند پیشرفت كشور را مختل می كند.

- پیروی كردن از خواسته های قوانین بین المللی در جهت محافظت از دارایی یا مالکیت فكری نه تنها برای كشوری كه می خواهد عضو مشاركت كننده در جامعه جهانی باشد اهمیت دارد بلكه در صورتی كه آن كشور بخواهد مورد تحریم تجاری (كه تاثیر اقتصادی فرای محدوده های مربوط به صنایع مرتبط با دارایی یا مالکیت فكری بر روی تجارت آن كشور دارد) قرار نگیرد نیز حائز اهمیت است. توافق تی آر آی پیز شامل تبصره های انتقالی معینی است كه "كشورهای عضو در حال توسعه" و "كشورهای عضوی كه از توسعه اندكی برخوردار هستند" را از بسیاری از خواسته های تی آر آی پیز (كه شامل بعضی از خواسته ها برای اعمال ‍[قانون] نیز می شود) برای چند سال مشخص مستثنی می كند. با این وجود، اگر چنین استثناهایی نیز توسط تی آر آی پیز اعمال شود و یك كشور به دلیل عدم پیروی فوری از تمام دستورات تی آر آی پیز مورد تحریم قرار نگیرد، باز هم سوء استفاده از این تبصره های انتقالی برای مدت طولانی بهترین منفعت را برای كشور به دنبال نخواهد داشت.اگر فكر كنیم كه در نهایت سود اقتصادی هر كشوری، محافظت كننده دارایی یا مالکیت فكری آن كشور خواهد بود، نتیجه ای كه در بر خواهد داشت آن است كه هر چه قدر كه استثنا در مورد تبصره های انتقالی برای مدت بیشتری استفاده شود، ضرر بلند مدت اقتصادی به كشور نیز بیشتر خواهد شد.

- شاید این آخرین دلیل كاملاً اقتصادی برای یك كشور جهت محافظت از دارایی یا مالکیت فكری از طریق قوانین مناسب و اعمال شدید آن قوانین، مهم ترین دلیل در این باره باشد.

اگر كشوری از مالکیت فكری محافظت نكند، بعید به نظر می رسد كه بتواند صنایع مربوط به دارایی یا مالکیت فكری خود را توسعه دهد. تشویق و توسعه نویسندگان و مخترعین داخلی تا حد زیادی به توانایی آنها برای كسب درآمد از طریق كارشان بستگی دارد. بدون محافظت كافی، دارایی یا مالکیت فكری داخلی قدرت پدید آمدن پیدا نمی كند، و كشورهای در حال توسعه ممكن است تنها نقش یك واردكننده دارایی یا مالکیت فكری را بازی كنند.

در كنار دلایل كاملا اقتصادی و تجاری برای محافظت از دارایی یا مالکیت فكری، دلایل دیگر در این زمینه شامل محافظت و تشویق زبان وادبیات آن كشور و مسئله اصول كلی اخلاقی است كه طبق آن استفاده از كار و تلاش یك فرد بدون پرداخت پول كار درستی نمی باشد.


2-برای سودمند بودن حقوق دارایی یا مالکیت فكری، قوانین مربوط به آن باید اجرا شود.

برای پیروی كردن از توافقات مختلف بین المللی و یا پیوستن به سازمان های معین داخلی و بین المللی، بسیاری از كشورهای در حال توسعه قوانین بسیار قوی در رابطه با دارایی یا مالکیت فكری كه مطابق با آخرین پیشرفت های علمی هستند را به كار بسته اند. از یك سو، به نظر می رسد كه تمام اشكال دارایی یا مالکیت فكری چیزی بیش از محافظت كافی به عمل آمده از آن در یك كشور است. اما واقعیت می تواند چیز دیگری باشد، زیرا كه قوانین همواره به اندازه كافی اعمال نمی شوند. به كار گیری چنین قوانینی مطمئناً اولین گام به سوی محافظت از دارایی یا مالکیت فكری و در بعضی از اوقات بلافاصله بار آورنده نتیجه ای است كه باعث می شود كه كشور به كار گیرنده قوانین از بسیاری از توافقات مهم بین المللی پیروی كرده و یا به آنها بپیوندد. با این وجود، صرف به كار گیری این قوانین بدون اعمال موثر آنها نمی تواند جامعه دارایی یا مالکیت فكری را برای مدت طولانی فریب دهد. همچنین این امر به بار آورنده منافع بلند مدت حاصل از محافظت دارایی یا مالکیت فكری برای آن كشور نیست.

بخش سوم توافقنامه تی آر آی پی از كشورها می خواهد كه سازوکار موثری را برای اعمال حقوق دارایی یا مالکیت فكری به كار بندند.سازوکار های اعمال این قوانین مهم و سودمند هستند. اما به نظر می رسد كه بسیاری از كشورها قادر نیستند تا قوانین نسبتا جدید مربوط به دارایی یا مالکیت فكری خود را به خاطر دلایلی كه در زیر آمده است اعمال كنند.

- قوانین در بسیاری از كشورهای در حال توسعه از قوانین موجود در آمریكا و یا اروپا (در درجه اول كشور فرانسه) الگو برداری شده است. در حالی كه الگوهای قانون آمریكا و اروپا با هم تفاوت دارند، با این حال یكی از وجوه مشترك آنها این است كه قوانین [مربوط به دارایی یا مالکیت فكری] آنها تا حد زیادی به اعمال شخصی قوانین توسط صاحبان حقوق دارایی یا مالکیت فكری وابسته است تا خود دولت.به عنوان مثال، در كشور آمریكا در حالی كه ممكن است تعقیب كنندگان قانونی دولتی در مواردی درگیر پیگیری تخلفات مربوط به متعدیان بزرگ به دارایی یا مالکیت فكری باشند. با این حال ، قسمت عمده محافظت از حقوق دارایی یا مالکیت فكری توسط خود دارندگان و یا صاحبان امتیاز رسمی حقوق در دعاوی حقوقی شخصی انجام می پذیرد.

- یكی از مهم ترین دلایل كارآمدی اعمال شخصی قانون در كشورهای پیشرفته آن است كه قانون این كشورها انگیزه كافی را برای صاحبان دارایی یا مالکیت فكری ایجاد می كند تا اعمال قانون را از لحاظ اقتصادی توجیه پذیر نماید. به بیان دیگر، اعمال قانون به عنوان یك قضیه كلی نباید بیشتر از آنچه كه به دست می دهد باعث از دست دادن شود. در حالی كه بسیاری از كشورهای در حال توسعه از این مدل الگوبرداری كرده اند، بعضی از كشورهای در حال توسعه نیز فاقد ابزار كافی برای اعمال شخصی قانون هستند. خصوصا در این مورد، تداوم اقتصادی اعمال شخصی قانون به طور دائمی به درخواست پرداخت هزینه های اقامه دعوی قانونی از جانب خاطیان دارد ، كه البته شامل هزینه پرداخت شده به وكیل نیز می شود. همچنین این امر به توانایی قاضی (هیات منصفه) در دادن حكم برای جبران خسارت سنگین مالی دارد، حتی اگر هم در این شرایط صاحب دارایی یا مالکیت فكری نتواند میزان خسارت مالی واقعی كه به او وارد شده است را تخمین بزند. به دلیل طبیعت دارایی یا مالکیت فكری، در بعضی از اوقات ارائه دقیق و واقعی خسارت ناشی از تخلف در این گونه موارد می تواند مشكل و یا غیر ممكن باشد؛ اگر تخمین چنین خسارتی هم خواسته شود، توانایی حفاظت از مالکیت فكری نیز ممكن است تنها محدود به زمان كوتاهی شود.كشورها باید به عنوان موضوعی عملی قوانین خود را مورد سنجش قرار دهند تا ببینند آیا کار های شخصی قانون از جانب صاحبان دارایی یا مالکیت فكری از نظر اقتصادی امری معقول است یا خیر.

بعضی از اشكال اصلاح كننده سریع از طریق تبصره ها، باید در قانون دارایی یا مالکیت فكری مهیا شود. در اغلب موارد صاحب دارایی یا مالکیت فكری دارای ابزار محدودی برای تحت تعقیب قانونی قرار دادن [متخلف] پس از ایجاد خسارت می باشند. خسارت وارده به محصول قانونی، خیلی پیش از ارجاع دادرسی به دادگاه صورت می گیرد و متخلف در اغلب موارد متخلف نمی تواند خسارت وارده را با پرداخت پول به صاحب محصول جبران كند. باید تا حدودی روند سریعی وجود داشته باشد كه این قدرت را به صاحب دارایی یا مالکیت فكری بدهد تا [برای جبران خسارت] درخواست كرده و خسارت را سریعا دریافت نماید( كه شامل مواردی از قبیل دستور كتبی دادگاه، تصرف كالاهای غیر اصل و موارد مشابه می شود).

- در بسیاری از كشورها، قوه قضاییه (و در اغلب موارد وكلای خصوصی) با قوانین دارایی یا مالکیت فكری آشنایی ندارند و در مورد نحوه دادخواست و اعمال قانون در این زمینه مطمئن نیستند. این امر به آموزش نیاز دارد تا بر اساس آن توضیح داده شود كه باید به حقوق معنوی نیز به اندازه حقوق مربوط به دارایی های مشهود توجه كرد. تمایل قوه قضاییه برای جبران خسارت به اندازه ای كه به طور موثر باعث جلوگیری از تخلف شود و همچنین تاثیر اصلاح سریع از طریق تبصره ها كه در پیش تر ذكر شد، منوط به نظام قضایی است كه درباره لزوم و مناسبت چنین جبران [حقوقی] آموزش دیده باشد.

- توسعه دولت در یك كشور در اغلب موارد با مشكلات قانونی بسیار زیاد و مختلفی روبرو است. با توجه به این گونه دیگر از مشكلات، اعمال حقوق دارایی یا مالکیت فكری غالبا در اولویت قرار نمی گیرد ( مخصوصا زمانی كه چنین اعمالی، تنها به نفع شركت های خارجی ثروتمند قلمداد شود). اما اگر دولت بر روی منافع بلند مدت اقتصادی كشور خود متمركز شود ( از لحاظ تجارت، توسعه اقتصادی، و پیروی از تعهدات بین المللی) این امكان وجود دارد كه تلاش در جهت اعمال قانون در اولویت بالاتری قرار گیرد.


می توان اینگونه نتیجه گیری كرد كه حفاظت از دارایی یا مالکیت فكری تمام كشورها، جزء منافع دراز مدت اقتصادی كشورهای در حال توسعه است. برای نیل به این هدف، نه تنها باید بر روی تصویب قوانین مربوط به دارایی یا مالکیت فكری تاكید نمود بلكه باید بر روی اطمینان از اعمال موثر آن قوانین نیز تكیه نمود.



 
 

Things you can do from here:

 
 


__._,_.___


www.yaghin.com
www.yaghin.blogspot.com




Your email settings: Individual Email|Traditional
Change settings via the Web (Yahoo! ID required)
Change settings via email: Switch delivery to Daily Digest | Switch to Fully Featured
Visit Your Group | Yahoo! Groups Terms of Use | Unsubscribe

__,_._,___

No comments:

آرشیو مطالب