گلچين از بهترين گروه‌ها و سايت‌هاي اينترنتي. همه چيز از همه جا

Tuesday, August 17, 2010

شرح کوتاهی در مورد آواز

درود بر دوستان گل گلهایی
چندی پیش این  بنده کمترین در مورد اشکالات آموزش آواز چند خطی نوشتم و خدمت
دوستان ارائه کردم و هدفم کمک به کسانی است که می خواهند آواز خواندن را فرا
بگیرند ودوست دارم بدون چشم داشتی تجربیات اندکم را در اختیار دوستان قرار بدهم
تا در زمانی کوتاه تر به نتیجه بهتری برسند . باری بعد از ارسال آن نوشته کوتاه دوست
بزرگواری از انگلیس جوابیه ای فرستادند و در آن جانانه از موسیقی ملی این مزر و بوم
دفاع نمودند ودر جواب نوشته من نوشتند که بیان این مطالب ناشی از دانش و آگاهی
کم نویسنده می باشدو .............به هر حال لازم دیدم برای رفع ابهام و اتهام چند سطری
دیگر برایتان بنویسم . بنده چهل وچهار سال سن دارم و از حدود نوزده سال پیش فراگیری
آواز را نزد آقای مهدی فلاح آغاز نمودم بعد از آن در خدمت آقای محسن کرامتی کار
را ادامه دادم . نزدیک به سه سال  در محضر استاد محمد علی کیانی نژاد به مرور
ردیف عبدالله خان دوامی و فراگیری مقدمات صدا سازی پرداختم ، نزدیک به یک سال
افتخار شاگردی استاد محمد رضا لطفی را داشته ام و در کلاس ایشان با ساختار ردیف
آوازی و تجزیه و تحلیل دستگاه ها و آواز ها آشنا شدم . در طی دوره های آموزشی
با استاد لطفی واستاد کیانی نژاد متوجه شدم هر دوی این اساتید نسبت به عدم آموزش
درست آواز خوانی و ندانستن علم پرورش صدا از طرف معلمین آواز ، گله مند هستند
و خودشان تا آنجا که امکان داشت به ما (شاگردان ) کمک میکردند . همین امر باعث
شد تا من هم در این زمینه مطالعه و تمرین کنم و حتی یک دوره آموزشی دوازده جلسه ای  در مورد ساختار حنجره و اندام های گویایی وسایر مسائل مربوط به صدا را در خدمت یکی
از پزشکان متخصص که خودشان در زمینه موسیقی آوازی مطالعات گسترده ای داشتند ،
گذراندم وکماکان در حال تحقیق ومطالعه در این زمینه می باشم .در آخر خدمت آقای صدری عزیز
بگویم ایرادات بنده مربوط می شود به روش های آموزش آواز نه ردیف ارزشمند و بی مانند
موسیقی سنتی ایران زمین. دوستان ببخشید اگر سخن به درازا کشید .

شاد و سر بلند باشید
حمید عسکری
هرمز


No comments:

آرشیو مطالب