گلچين از بهترين گروه‌ها و سايت‌هاي اينترنتي. همه چيز از همه جا

Friday, September 17, 2010

Fwd: Fw: توضیح آموزش آواز

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
با درود فراوان،
اینکه هوای شش‌ها را نمی‌شود صد در صد تخلیه کرد و  ۴۰-۳۰ در صد از آن در ریه باقی‌ میماند، درست، اما ما اگر حتی تا همان مرز ۴۰-۳۰ در صد هم پیش برویم، میبینیم که چهره مان قرمز میشود، و اگر نفس تازه نکنیم ،حالت خفگی به ما دست میدهد! پس منظور من این بود، که به این مرز هم نباید برسیم.  yani inke marghoom  farmoodeheed bar kesheshe "ha" be tadrij ezafeh mikonim, ta che hadd mitavanim  keshidane harfe "ha" ra edaameh dahim? chonke in kar ra shoma midanid, amma yek honarjoo nah!  و در مورد اینکه کار  دیافراگم به وسیله ماهیچه مقدور میباشد، مسلما امری است کاملا بدیهی‌!
عرض دیگرم خدمتتان اینکه، میشود "ها" را طوری تمرین کرد، که بعد از مدتی‌ لرزش نداشته باشد، اما این کافی‌ نیست، زیرا برای یک هنرجو اینکار از این جهت گمراه کننده خواهد بود، که "ها" را بدون ویبراسیون خواهد خواند، که خود همین بدون ویبراسیون خواندن، فشاری است بر تارهای صوتی!! تازه اگر هم این مشکل برطرف شود، چه نوع "هایی" و با چه رنگ صدایی خواهد خواند، که "ها"ی درستی‌ خوانده باشد؟ به عبارت دیگر تو دماغی نباشد، حلق کاملا آزاد باشد، فّک کاملاً شل باشد، زبان منقبض نباشد و.... 
به نظر اساتید بزرگ جهان در کار آواز خوانی، اینگونه تمرینات بایستی‌ حضوری صورت گیرند، و در تماس کاملا مستقیم معلم و شاگرد صورت پزیرند. به یاد دارم، که چند سال پیش شاگردی داشتم، که به علت تعویض شهر، دیگر نتوانست به کلاس بیاید، و میگفت سی‌ دی‌های آموزش آواز تهیه کرده، و از روی آنها تمرین می‌کند. در سفری که به شهر من داشت، از ایشان خواستم که سی‌ دی‌ها را بیاورد، تا من بشنوم. شنیدم، و خوانندگان خیلی‌ خوب اپرا هم خوانده بودند، اما همانطور که حدس میزدم، تکنیک آواز خوانی دوست ما بهتر که نشده بود هیچ، بلکه نتیجه عکس آن بود!!
مسلما دوست عزیز ما نظر خوب دارند، و هدفشان خدمتگزاری می‌باشد، و امیدوارم برای اینکه من هم نظرم را خدمت دوستان ابراز مینمایم، تفاهم داشته باشند. بندهٔ به عنوان کسی‌ که هم آواز ایرانی را کار کرده ام، و هم فعلا در آلمان بر صحنه اپرا میروم و به عنوان سولیست آواز می‌خوانم، خواستم فقط نظرم را به هموطنان خوبم ابراز نموده باشم.
برای این دوست گرانقدر و دلسوز، و برای همه رفقای گلها آرزوی موفقیت دارم.
ارادتمند:
آروین مه‌ فام
 
 
 
 
 
 
 


 
---------- Forwarded message ----------
From: Hamid Askari <hormoz603@yahoo.com>
Date: 2010/9/16
Subject: Fw: توضیح آموزش آواز
To: friends-of-radio-golha@googlegroups.com


f

--- On Wed, 9/15/10, Hamid Askari <hormoz603@yahoo.com> wrote:

From: Hamid Askari <hormoz603@yahoo.com>
Subject: توضیح آموزش آواز
To: friends-of- radio-golha@googlegroups.com
Date: Wednesday, September 15, 2010, 8:37 PM

درود بر دوستان

از توجه و علاقه مندی بعضی از دوستان و حساسیت برخی دیگر از یاران خیلی

خرسندم .دوستانی که مطالب قبلی را خواسته بودند نگران نباشند سعی خواهم کرد

در پایان بخش تمرینات تنفسی  چکیده مطالب و تمرینات را بار دیگر ارائه کنم . و

در مورد یادآوری دوست نازنینی از آلمان که در مورد تخلیه شش ها و کار کرد

دیافراگم مطلبی ارسال فرموده بودند .دوست خوبم ما هر چه تلاش کنیم که ریه ها

را خالی کنیم بیهود است چون همواره حدود سی تا چهل درصد هوا در شش ها باقی

می ماند و من در جای از نوشته ام اشاره ای به تخله کامل ریه نکرده ام در مورد

عمل کرد دیافراگم حرفتان درست است البته این عمل با کمک ماهیچه های شکم

امکان پذیر است . دوستان توجه کنید بعضی از تمرینات ترکیبی هستند و اگر یک

تمرین را بطور کامل بخواهیم شرح بدهیم باعث گیجی هنر جو می شود برای مثال

در تمرین  ادای - های - کشیده شما هم باید روی ماهیچه های شکمتان تمرکز

کنید هم روی تولید صوت یکنواخت باید دقت کنید در همان حال باید  به حالت درست

بدنتان توجه کنید یا اینکه  اول جای درست صدایتان را پیدا کنید و دوم اینکه

در حین اجرای -ها - این جای صدا تغییر نکند . خوب می بینید رعایت هم زمان

همه این موارد نیاز به تمرکز و تمرین بلند مدت دارد ولی با تمرین های جدا روی

هر مورد در نهایت به نتیجه مطلوب خواهید رسید 

 

تا بعد

 

ح -ع

هرمز




No comments:

آرشیو مطالب