گلچين از بهترين گروه‌ها و سايت‌هاي اينترنتي. همه چيز از همه جا

Wednesday, November 9, 2011

بزرگداشت نابغه جوانمرگ موسیقی ایرانی - فرهاد ارژنگی- وگلهای رنگارنگ ۴۰۱


دوستان گرامی
گزارش" انجمن پژوهشی ایرانشهر " در باره بزرگداشت هنرمند جوانمرگ موسیقی ایرانی شادروان فرهاد ارژنگی ۵۰ سال بعد از مرگ وی را در ذیل ملاحظه میفرمایید . در صورتیکه امکان دانلود لینک زیر را دارید حتما آنرا دانلود فرمایید تا از لینکهای پایان گزارش ، نمونه های زیبایی از آثار موسیقایی و نیز آثار زیبای نقاشی این هنرمند ناکام را ببینید .
در پایان گلهای رنگارنگ شماره ۴۰۱ از ساخته های فرهاد با همکاری هنرمندان شهیندخت خوارزمی , قوامی، یاحقی را از فور شیرد دنلود فرمایید .
با احترام
صحرا

http://iranshahr.org/?p=15320


بزرگداشت نابغه‌ موسیقی، ۵۰ سال پس از درگذشتش

فرستاده‌شده از سوی مسعود لقمان در تاریخ ۲۹ - مهر - ۱۳۹۰

مسعود لقمان- ۵۰ سال پیش، تهران شاهد جوانمرگی هنرمندی ارزنده بود. فرهاد ارژنگی (۱۳۱۷- ۱۳۴۰) -آهنگساز، نوازنده تار و نقاش- چونان اختری از آسمان فرهنگ و هنر ایران گذر کرد و آثار پرارزش خویش را، هر چند اندک، برای آیندگان به یادگار نهاد.

۵۰ سال پس از درگذشت این هنرمند نابغه، هنرمندان و اندیشمندان کشورمان، یکشنبه ۲۴ مهرماه در فرهنگسرای ارسباران، گردهم آمدند تا یاد او را گرامی دارند و از کتاب «نقش فرهاد» که دربردارنده آثار نت‌نویسی‌شده اوست، رونمایی کنند.

چندرسانه‌ای

فرهاد ارژنگی

سخنان هما ارژنگی و هوشنگ ظریف را با کلیک بر پلیر زیر بشنوید


استادی هنرستان عالی موسیقی در ۲۰ سالگی

فرهاد ارژنگی فرزند نقاش برجسته ایرانی، رسام ارژنگی، از خاندان نامی‌ای است که از ۵۰۰ سال پیش به این سو همه نقاش و پیکرتراش بوده‌اند. وی از هفت سالگی نواختن تار را نزد علی‌اکبر خان شهنازی آغاز کرد و طی ۱۵ سال تمرین و نواختن تار به چنان پیشرفتی رسید که هنگامی که موسی خان معروفی از آکادمی موزیک ایران بازنشسته شد و برای جایگزینی ایشان مسابقه‌ای ترتیب دادند، فرهاد ارژنگی برنده این آزمون دشوار شد و در ۲۰ سالگی به عنوان استادیار در هنرستان عالی موسیقی به آموزش هنرجویان پرداخت. فرهاد، چندی بعد به درخواست اداره هنرهای زیبا در تلویزیون که تازه آغاز به کار کرده بود، تار نواخت و با سفر به ترکیه، افغانستان و پاکستان، موسیقی ایرانی را به مردمان آن کشورها بیشتر شناساند.

فرهاد ارژنگی طی ۲۲ سال زندگی پربارش توانست افزودن بر تدوین کتاب دوره ردیف کلاسیک در ایران (از مکتب آقا حسینعلی) و دوره ردیف عالی (ساخته علی‌اکبر خان شهنازی) و سازشناسی و موسیقی در خاورزمین، پیش‌درآمد و رنگ‌های قدیمی آهنگ‌های بسیاری را بسازد. آنچه که از ایشان اکنون برجای مانده افزون بر ۲۳ آهنگ است.

اگر فرهاد ارژنگی بود، بهترین نوازنده تار بود

هما ارژنگی

در آغاز برنامه هما ارژنگی، شاعر برجسته و خواهر فرهاد ارژنگی، سروده‌ای از پدرشان در سوگ فرزند جوانمرگش خواند.

هوشنگ ظریف

پس از ایشان، هوشنگ ظریف، از تارنوازان بنام و همکار فرهاد ارژنگی در دوران جوانی، ضمن گلایه از دیر برگزارشدن چنین نشست یادبودی، از چگونگی آشنایی‌اش با فرهاد و خاطراتش از آن زنده‌یاد گفت و افزود: «فرهاد ارژنگی بسیار پرتکنیک و بااحساس ساز می‌زد و اگر ایشان بود، بهترین نوازنده تار بود.»

تقی محمدی فکورزاده

پس از ظریف، تقی محمدی فکورزاده شعرهایی را که برای فرهاد سروده بود، خواند.

ارفع اطرایی

پس از ایشان، ارفع اطرایی، از سنتورنوازان برجسته، از یکی از دانشجویانش خواست تا یکی از قطعاتی را که فرهاد ارژنگی ساخته است، با سنتور اجرا کند. اطرایی سپس به دهه ۳۰ و فضای هنرستان موسیقی و به خاطراتش از فرهاد ارژنگی و خدمات او به موسیقی ایران، آن‌هم در سن اندک، گریز زد و در پایان آرزو کرد که هر یک از جوانان ایران‌زمین یک فرهاد ارژنگی باشند.

علیرضا میرعلینقی

پس از ایشان علیرضا میرعلینقی، پژوهشگر موسیقی، که مقدمه‌ای بر کتاب «نقش فرهاد» نوشته است، با اظهار تأسف از اینکه چرا خانواده موسیقی، ۵۰ سال از ارژنگی یادی نکرده‌ است، گله کرد: «به همان نسبت که در این سال‌ها تجلیل‌ها زیاد شده، اصل موسیقی به محاق بی‌اعتنایی رفته است.»

سوگ‌سروده هما ارژنگی و اجرای موسیقی، پایان‌بخش بزرگداشت فرهاد ارژنگی بود.

گفتنی است در این نشست علی‌قلی محمودی بختیاری، منوچهر پیشوا، شمس خلخالی، حسین وحیدی، هوشنگ طالع، سید حسن امین و … نیز حضور داشتند.

* این‌ گزارش پیش‌تر در رسانه قانون منتشر شده است.

————————————————————————

در این باره

نمونه موسیقی زنده‌یاد فرهاد ارژنگی را در اینجا بشنوید. (گل‌های رنگارنگ شماره ۴۰۱، آهنگ (سه‌گاه) از فرهاد ارژنگی با همکاری شهیندخت، قوامی، یاحقی)

نمونه‌هایی دیگر از آثار موسیقی زنده‌یاد فرهاد ارژنگی

نقاشی فرهاد ارژنگی

آلبوم عکس فرهاد ارژنگی



http://www.4shared.com/audio/vx879tRX/GR_401.html


No comments:

آرشیو مطالب