گلچين از بهترين گروه‌ها و سايت‌هاي اينترنتي. همه چيز از همه جا

Tuesday, July 20, 2010

دالکه دالکه برای استاد رضا سقایی

دالکه دالکه برای استاد رضا سقایی




خبر مثل همیشه کوتاه بود، «رضا سقایی» درگذشت. خبر را به مادر داده‌ام، رفته است گوشه‌ای کز کرده است، صدای سقایی در خانه طنین‌انداز است و …ای وای.
سقایی متولد ۱۳۱۸ در خرم آباد بود و مدتی در کلاس‌های آواز «اسماعیل مهرتاش» به آموزش خوانندگی پرداخت. وی در اواخر جنگ تحمیلی بر اثر اصابت ترکش بمب در ازنا مجروح شد و تا زمان مرگ درگیر مصائب و عوارض این اتفاق بود.
وی در طول زندگی هنری‌اش  با هنرمندانی همچون «علی اکبر شکارچی»، «مجتبی میرزاده» و «فرج علیپور» همکاری داشته و قطعات ماندگاری از وی برجای مانده است؛ او نخستین بار تصنیف «آن نگاه مست تو» را به زبان لری اجرا کرد؛ همچنین در سال ۸۶، ترانه «دایه دایه» با تنظیم مجتبی میرزاده و با صدای سقایی جزو آثار فاخر و ماندگار یکصد سال اخیر موسیقی ایران به ثبت رسید.
صدای بی‌نظیر سقایی صدای قوم لر است و چندین نسل از پدران ما و خود ما و پسران ما با صدای او بزرگ شده‌اند و خواهند شد. هیچ هنرمندی در لرستان به اندازه‌ی او در لرستان محبوب و معروف نیست. او در کنار مرحوم «پیرولی»، مرحوم «علی‌رضا حسین‌خانی»، «شامیرزا مرادی»، «علی اکبر شکارچی»، «درویش رضا منظمی»، «فرج علیپور» و بسیاری دیگر از مفاخر موسیقی لری بود.
پیکرش را احتمالا روز سه شنبه در تهران تشییع می‌کنند و به خرم‌آباد می‌برند تا در پای کوه دفن کنند.از این صدای آسمانی بیشتر خواهند نوشت، عصر او عصر طلایی موسیقی لری بود، دورانی که بعید است به این زودی‌ها تکرار بشود. خدا بیامرزدش. قوم لرعزادار اوست، از خرم‌آباد خبر می‌رسد مردم داغدار سقایی شده‌اند.

روحش شاد



منبع: http://www.rezasaki.com/1389/04/27/daleka-daleka-saghaee/.




No comments:

آرشیو مطالب