گلچين از بهترين گروه‌ها و سايت‌هاي اينترنتي. همه چيز از همه جا

Thursday, July 22, 2010

رضا سقایی موسیقی لرستان را به جهان معرفی کرد

در مراسم تشييع پيكر استاد «رضا سقايي»، از او به عنوان هنرمندي ياد شد كه موسيقي لري را به جهان معرفي كردد






به گزارش خبرنگار سرويس موسيقي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در صبح آخرين روز تير ماه 89، پيكر رضا سقايي به همراه نواي موسيقي لري از ميان هنرمنداني كه در تالار وحدت براي تشييع او گردآمده بودند، بدرقه شد تا در خرم آباد به خاك سپرده شود.

***

در آغاز اين مراسم عبدالرضا پياماني ـ از گويندگان صداوسيما و دوستان زنده ياد رضا سقايي ـ با بيان اين كه آشنايي او با رضا سقايي به 30 سال قبل برمي‌گردد، گفت: من با رضا سقايي در جنوب شهر خرم آباد هم محله‌اي بودم و در همان سال‌ها با وي آشنا شدم.

وي با اين اعتقاد كه «هيچ كس بهتر از رضا سقايي نتوانست موسيقي لري را تبيين كند» گفت: نام رضا سقايي حتي در يونسكو آورده شده است و در موزه‌ي لوور پاريس به واسطه‌ي وي، بارها موسيقي لري مطرح شده است.

عبدالرضا پياماني، دليل دور بودن رضا سقايي از موسيقي در اواخر عمر را تركش‌هاي اثابت شده به گردن او در زمان جنگ تحميلي دانست و اظهار كرد: رضا سقايي هرگز نگفت جانبازم و از شرايط خود شكايت نكرد.

او با ابراز تاسف از درگذشت آن مرحوم، گفت: رضا سقايي به غير از آواز لري، همكاري‌هاي مشتركي با اهالي موسيقي خوزستان و كردستان هم داشت.

وي در ادامه با انتقاد از صدا و سيما عنوان كرد: متاسفانه سال‌هاست كه صدا و سيما از اين هنرمند بزرگ بي‌خبر است.

اين گوينده و برنامه ساز صدا و سيما با اشاره به اين كه اهالي لرستان پرورش دهنده‌ي هنرمندان زيادي بوده‌اند، عنوان كرد: رضا سقايي يكي از بزرگترين هنرمندان لرستان بود و آثار زيادي از خود به جا گذاشته كه مهمترين آنها ترانه‌هاي«دايه دايه وقته جنگه»، « تفنگ» و«ميري» است.

وي گفت: رضا سقايي قبل از آن كه هنرمند باشد، يك خدا ترس و فردي بي‌ادعا و بي‌پيرايه بود، رضا سقايي فقط متعلق به ايران نبود؛ او موسيقي را آكادميك ياد نگرفته بود اما موسيقي لري را جهاني كرد.

***

در ادامه‌ي اين مراسم درويش رضا منظمي، استاد موسيقي و از همكاران و دوستان رضا سقايي با اشاره به اين كه او بهترين خواننده ايران بوده است عنوان كرد: سقايي 25 سال پيش تمام كرد و اين درد را كسي درك نمي‌كند. چرا كه رضا سقايي داراي صداي بسيار خوبي بود كه نظير نداشت، امابه خاطر تركشي كه در گلو داشت پس از عمل جراحي صداي رضا سقايي تمام شد.

منظمي گفت: مرحوم رضا سقايي از شاگردان استاد محمدرضا شجريان و مهرتاش بود و با مرحوم مجتبي ميرزاده همكاري داشت.

***

داريوش نظري، خواهرزاده مرحوم رضا سقايي نيز در سخناني ضمن ابراز تاسف از درگذشت آن مرحوم اظهار كرد: آهنگ «دايه دايه» رضا سقايي جزو آثار ملي كشور است. اما در اين 30 سال صدا و سيماي كشورمان از اين آهنگ استفاده نكرده است.

وي گفت: رضا سقايي در جنگ بوده و به خاطر اين كشورتركش خورده است و آن طور كه بايد براي او ارزش نگذاشتند.

***

در ادامه اين مراسم حسين فرجي، خواننده‌ي سبك لري و از دوستان مرحوم رضا سقايي با اشاره به اين كه رضا سقايي از خواننده‌هاي خوب و پرچم‌دار موسيقي لرستان بوده است، شعر و ترانه‌ا‌ي را براي آن مرحوم اجرا كرد.

***

خسرو سالاروند، شهردار سابق علي گودرز و از دوستان استاد رضا سقايي نيز طي سخناني دوستي خود با مرحوم رضا سقايي را از حدود 40 سال قبل دانست و گفت: درعلي گودرز از ايشان دعوت كرديم تا برنامه‌هاي هنري اجرا كنند و ايشان هم قبول كردند.

***

فرشيد سقايي برادر كوچكتر مرحوم سقايي نيز با اشاره به اينكه رضا سقايي براي او مانند پدر بود، اظهار كرد: به دليل اين كه پدرمان زود از دنيا رفت، رضا حكم پدر براي خانواده داشت و فردي دلسوز، مهربان و دوست داشتي بود.

***

در پايان مراسم، سازهاي سورنا و دهل نواخته شد كه آيين لري براي سوگواري‌هاي لرستان است؛ پس از آن پيكر مرحوم رضا سقايي به بهشت زهرا و از آنجا به شهر خرم آباد زادگاه آن مرحوم منتقل شد.

***

در اين مراسم در كنار مسؤولان انجمن لرستاني‌هاي مقيم مرکز و اعضاي هيات مديره کانون‌هاي خانه موسيقي ، چهره هاي هنري از جمله هوشنگ کامکار،سيد فريد قاسمي،حسين پرنيا،سيد عباس سجادي، مسعود رايگان و برخي از چهره‌هاي ورزشي و ... حضورداشتند.

****

زنده‌ياد رضا سقايي ـ خواننده‌ نغمه‌ي ماندگار «دايه دايه وقته جنگه» ـ كه سال‌ها از بيماري رنج مي‌برد، از 10 روز پيش به علت سكته مغزي در بيمارستان «ساسان» تهران بستري شده بود و صبح روز يكشنبه،27 تيرماه در اين بيمارستان درگذشت.

رضا سقايي متولد 1318 در خرم آباد بود و در طول زندگي هنري‌اش با هنرمنداني همچون «علي اكبر شكارچي» ، «مجتبي ميرزاده» و «فرج عليپور» همكاري داشت.

در سال 86 ، ترانه «دايه دايه وقته جنگه» تنظيم مجتبي ميرزاده و با صداي سقايي جزو آثار فاخر و ماندگار يكصد سال اخير موسيقي ايران به ثبت رسيد.

انتهاي پيام


منبع : ایسنا




No comments:

آرشیو مطالب