گلچين از بهترين گروه‌ها و سايت‌هاي اينترنتي. همه چيز از همه جا

Thursday, March 10, 2011

‏به یاد استاد علی‌ تجویدی

دوستان گرامی‌،
 بیست و چهارم اسفند ماه امسال پنجمین سالگرد پرواز استاد اسطوره‌ای آهنگ سازی معاصر ایران زمین استاد علی‌ تجویدی است. تعداد آثار ماندگار و جاودانه استاد تجویدی آنچنان زیاد است که فرهنگ موسیقی‌ معاصر ایران را با نام ایشان پیواندی ناگسستنی است و هیچ یک از آن دو را بدون دیگری نمیتوان متصور شد.
استاد تجویدی در تاریخ دوم فروردین ماه ۱۲۹۸ در خیابان ری تهران در خانواده‌ای به جهان گشودند که سرشار از هنر بود و معرفت، پدر ایشان هادی خان تجویدی، علاوه بر اینکه از شاگردان برجسته کمال الملک نقاش بی‌ بدیل بودند، دستی‌ خوش نیز در نواختن تار داشتند و از شاگردان خوب زنده یاد استاد غلامحسین درویش (درویش خان) بودند.
زنده یاد حسین علی‌ ملاح در مقدمه ردیف استاد تجویدی ذکر کرده اند که" از خلال سخنانش در یافتم که در آغاز ویولن نمیزده، زمانی‌ دور وقتی‌ که بیش از ده سال نداشت، چوپانی با نوای نی‌ به جانش آتش زده و این سوخته دل‌ را به عرصه موسیقی‌ کشانده است"
علی‌ نوجوان پس از ورود به دوره پیشاهنگی به فراگیری فلوت نزد شادروان ظهیر الدینی پرداخت و پس از مدتی‌ به محضر شادروان سپهری برای تعلیم ویولن راه یافت و سپس در سنّ ۱۶ سالگی به محضر استاد حسین یاحقی راه یافت و به مدت دو سال از تعلیمات ایشان برخوردار گردید.
پس از این دوره ایشان به محضر استاد بزرگ موسیقی‌ ایرانی ابوالحسن خان صبا راه یافتند و به مدت هشت سال نزد ایشان شاگردی نمودند. روحیه یادگیری در نهاداستاد تجویدی چینان ریشه داشت که ایشان پس از این به فراگیری تکنیکهای ویولن کلاسیک نزد ملیک آبراهمیان و بابگن تامبرازیان پرداخته و پس از آن نیز به یادگیری هارمونی نزد زنده یاد هوشنگ استوار پرداختند.
استاد تجویدی فرموده اند" تنها شاگردی بودم که در کنار صبا و در زمان حیات ایشان در هنرستان عالی‌ موسیقی‌ تدریس می‌کردم"
و به گفته زنده یاد حسین علی‌ ملاح پس از درگذشت استاد صبا در سال ۱۳۳۶، مسوولیت تدریس ویولن در هنرستان عالی‌ موسیقی‌ به استاد تجویدی اعطا گردید.
مضاف بر تمامی اساتید بالا استاد تجویدی از محضر اساتید نامدار دیگری چون اسماعیل خان قهرمانی، موسی‌ خان معروفی، رکن الدین خان مختاری و در نهایت حاج آقا محمد مجرد ایرانی نیز کسب معرفت نمودند. از حاج آقا محمد مجرد ایرانی پیشتر به دفعات در این صفحه نام برده ایم و ذکر کرده ایم که ایشان از نسل بزرگترین ردیف دانان موسیقی‌ ایرانی و اساتید به نام مکتب آوازی تهران بودند. استاد تجویدی نیز همیشه خود را وامدار حاج آقا محمد می‌دانستند و در مصاحبه‌ای که با ایشان در هشتاد و یکمین زادروزشان انجام شد فرمودند:
"در زمانی‌ که در محضر استاد صبا درس میگرفتم، به وسیله ایشان به حاج آقا محمد مجرد ایرانی معرفی‌ شدم که از منتقدان و موسیقی‌ دانان بزرگ میهن ما بود. این معرفی‌ برای فراگیری سه تار و ردیف سازی صورت گرفت و من در جلسات ایشان با آقای اسماعیل قهرمانی که خلیفه کلاس آقا حسین قلی‌ و میرزا عبدالله بود و تار نیز مینواخت اشنا شدم، در این جلسات من توانستم ضمن سه تار نوازی، ردیف‌ها را که سینه به سینه نقل شده بود فرا بگیرم و به اقتضای جوانی‌ و حضور ذهن آنچه را فرا گرفته بودم همه در مغز من حک شد"
از استاد تجویدی به گفته خودشان ۱۵۰ تصنیف بر جای مانده که برخی‌ از آنان را باید درزمره ماندگارترین تصنیف‌های تاریخ تصنیف سازی در ایران دانست. یکی‌ از علل این امر نیز تحصیلات ایشان در رشته ادبیات فارسی‌ بود که به ایشان قدرت درک عمیق شعر فارسی‌ و برقراری ارتباط منطقی‌، ملودیک و نیز احساسی‌ بین شعر و موسیقی‌ را به منتهای کلام میداد. تصنیفهایی چون سنگ خارا با صدای بانو مرضیه، آتش کاروان با صدای بانو دلکش و مرا عاشقی شیدا با صدای استاد بنان و بسیار دیگر از تصنیف‌های ماندگار تاریخ معاصر ایران کارهایی از این هنرمند گرانقدر هستند.
استاد تجویدی پس از عمری پر بار و خدماتی وصف ناپذیر به فرهنگ و موسیقی‌ ایران زمین در بیست و چهارم اسفند ماه ۱۳۸۴ جان به جان آفرین تسلیم نمودند. برای بزرگداشت یاد این استاد بی‌ همتا و اسطوره‌ای امشب دو گٔل از گلستان آثار ایشان را پیش کش شما دوستان نازنین و فرهنگ دوست مینمایم.
.
همچنین جان دارد از تمامی عزیزان گلها که با سخاوت تمام آثار موسیقی‌ اصیل ایرانی را در اختیار دوستان این جمع قرار میدهند سپاسگزاری نمایم.
نشانی‌ فیسبوک
 

نشانی‌ یوتوب
 

نشانی‌ مدیا فا یر
 
با مهر
دکتر مازیار صدری
انگلستان

No comments:

آرشیو مطالب