گلچين از بهترين گروه‌ها و سايت‌هاي اينترنتي. همه چيز از همه جا

Saturday, March 19, 2011

بهارانه ۶: منتشری، سیب فروش

دوستان نازنین

بهارانه شماره ۶ را به بهارانه‌ای از موسیقی‌ فولکلور تهران قدیم اختصاص داده ام. نام استاد اسماعیل مهرتاش نه تنها به عنوان یکی‌ از راویان بزرگ ردیف آواز ایرانی بلکه به عنوان استاد بی‌ بدیل این سبک خوانندگی در تاریخ موسیقی‌ ایران جای گرفته است. شاگردان به نام استاد مهرتاش منبعی سرشار از موسیقی‌ فولکلور تهران قدیم هستند. بسیار خوشوقتم که سعادت این را داشته‌ام که این گونه ترانه‌ها را از زبان اساتید هنرستان ملی‌ موسیقی‌ زنده یاد رضا وهدانی و شاپور رحیمی که هر دو از شاگردان استاد مهرتاش بودند بشنوم . مشخصه این نوع موسیقی‌ سادگی‌ و زیبایی‌ ذاتی آن است و همین عوامل آن را از موسیقی‌ بازاری که با تأسف فراوان رواج زیادی دارد متمایز مینماید و از طرفی‌ قرابت آن با زندگی‌ روز مره مردم آنرا ملموس تر و ماندگار میسازد.
چه نیکوتر از آنکه بدانیم از دل‌ کلاسهای پر بار استاد مهرتاش بزرگترین شخصیت‌های هنری موسیقی‌ و تئاتر ایرانی همچون عبد الوهاب شهیدی، محمد رضا شجریان، ملوک ضرابی، محمد علی‌ کشاورز، عزّت الله انتظامی، مرتضی‌ احمدی، محمد منتشری، مظفر شفیعی، مرضیه و بسیاری دیگر از بزرگان هنر معاصر ایران زمین به جامعه هنری ما معرفی‌ شدند که نشانگر تاثیر شگرف استاد مهرتاش بر فرهنگ ایرانی است.
جدا از استاد مرتضی‌ احمدی که بزرگترین منبع موسیقی‌ فولکلور تهران قدیم هستند، جناب محمد منتشری نیز دستی‌ دیرینه در حفظ و اجرای این سبک خود جوش را دارند. ایشان همچنین آثاری نیز در سبک بیات تهران دارند که در نوع خود یادآور فرهنگ پاک و پر از معرفت تهران قدیم است.
همچنین ایشان قرار بود که ردیف آوازی استاد مهرتاش را نیز که پیشتر ضبط کرده بودند در اختیار دوست داران موسیقی‌ قرار دهند که به دلیل دوری از ایران اطلاع ندارم که آیا این کار تا به حال انجام شده یا خیر.
تصنیف سیب فروش یکی‌ از این نغمه‌های ماندگار است که امروز برای یاد آوری از این سبک خود جوش و اصیل پیش کش شما عزیزان مینمایم. اگر به دقت به این تصنیف گوش کنیم، بی‌ اختیار تمامی خاطرات کودکی در محله‌های قدیم تهران از جلوی چشمانمان گذر خواهند کرد و این سیب فروش چنان از ته دل‌ سخن می‌گوید که گویی نوازنده‌ای چیره دست با تمام احساس سازی را مینوازد و اشک شادی را بر چشمان شنونده اهل دل‌ جاری میسازد
.
من سیب شیرین دارم ... برای هفت سین دارم

بیا بکن تماشا ... سیب آوردم آقا
زینت سفره هفت سین ... میکنه سفره رو رنگین
من سیب شیرین دارم ... برای هفت سین دارم

سیب آوردم از ارنگه ... یه پای خرم می لنگه!
سیب یکی یک چارک ... چشمات رو واکن نیست کالک
من سیب شیرین دارم ... برای هفت سین دارم

سیب مشهد، سیب خلخال، تخم لبنان دارم
باغت آباد شه الهی ... سیب شمرون دارم
من سیب شیرین دارم ... برای هفت سین دارم

سیب سرخ آوردمش نمیدمش دست چلاق
الهی سال نویی نشی گرفتار فراق
سیب دارم سیب عالی
نکن سیب رو تو دست مالی
ما سیب رو درهم میفروشیم
خوب و بد رو با هم میفروشیم
خوش بو و خوش رنگ و هم هستش معطر
هیچ جا سیب نیست به خدا از اینها بهتر
سیب رو بگیر و بو کن ... کمتر تو زیر و رو کن
من سیب شیرین دارم ... برای هفت سین دارم

چیزی نمونده چون به تحویل ... بخر ببر بچین تو زنبیل
هفت سین رو سنگین می کنه ... بساط رو رنگین می کنه
من سیب شیرین دارم ... برای هفت سین دارم

نشانی‌ فیسبوک
 
نشانی‌ یو تیوب
 
نشانی‌ مدیا فایر
 
با مهر فراوان
دکتر مازیار صدری
انگلستان

No comments:

آرشیو مطالب