بد نیست یکى از ملعونترین قضات عالم را که اشقى الاشقیاء بوده شرحش در اینجا نگاشته شود و آن شریح قاضى ملعون است به خاطر دارم روزى با یکى از قضات شریف و متدین و دانشمند صحبت از احوالات شریح مینمودیم آن جناب که آقاى محسن اسماعیلى قاضى دیوان کشور بود و از نوادههاى مرحوم حاج ملّا اسماعیل سبزوارى است از بنده سؤال نمود که حکمى را که شریح قاضى در باره حضرت مولى الکونین ابى عبد اللَّه الحسین علیه السّلام صادر نموده دیدهاید گفتم خیر میخواستم بدست آورم و در کتاب عرشیان خاکنشین که در شرح حال حضرت امام حسین علیه السّلام نوشتهام بنویسم ولى هر چه تفحّص نمودم نیافتم ایشان با زحمت زیاد از کتاب الید مرحوم حاج ملّا اسماعیل سبزوارى علیه الرّحمه بدست آورده و بمن دادند که اکنون در این کتاب نوشته مىشود تا شیعیان و مسلمین طمّاعى و نادانى و ستمگرى این قاضى ملعون خدا ناشناس را بدانند اینک متن رأى شریح در مورد قتل حضرت ابى عبد اللَّه الحسین علیه السّلام.
إنّ حسین بن علىّ بن ابى طالب لقد شقّ عصا المسلمین و خالف امیر المؤمنین و خرج عن الدّین ثبت و حقّق عندى قضیت و حکمت بدفعه و قتله حفظا لشریعت سید المرسلین.
یعنى بدرستى که حسین بن على بن ابى طالب ارکان اسلام و مسلمین را شق و شکسته و بر هم ریخته و با امیر المؤمنین مخالفت کرده مقصود از امیر المؤمنین اینجا بعقیده شریح قاضى یزید بن معاویه ملعون است و از دین خارج شده یعنى امام علیه السّلام بر من ثابت و محقّق است قضاوت میکنم و حکم میدهم بمحاربه و جنگ او و نیز بر قتلش براى حفظ شریعت پیغمبر صلّى اللَّه علیه و آله.
ملاحظه بفرمائید شریح ملعون میگوید براى حفظ دین سید المرسلین صلّى اللَّه علیه و آله باید حضرت امام حسین علیه السّلام که نور دیده رسول خدا (ص) است کشته شود بدست ظلمه و معاندین دین اسلام این ملعون این حکم باطل ظالمانه را نداد مگر بمنظور تحصیل مال و جاه دنیا و کمک به قاتلین و ظالمین روز عاشورا.
اللّهم العن اوّل ظالم ظلم حقّ محمّد و آل محمّد و آخر تابع له على ذلک اللّهمّ العن العصابة الّتى جاهدت الحسین و شایعت و بایعت و تابعت على قتله اللّهمّ العنهم جمیعا.
خداوندا لعنت ابدیت را بر شریح قاضى و کسانى که مخالفت با امام حسین علیه السّلام کردند و یا میکنند نازل فرما و رحمت بیحد و حصرت را بر دوستان و ارادتمندانش وارد فرما من الحال الى یوم القیمة ان شاء اللَّه تعالى.
______________________________
الفین-ترجمه وجدانى 1004 10 انواع قضاوت و قضات: ..... ص : 1002
__._,_.___
1 comment:
درخواست امام حسین برای دست در دست یزید گذاشتن
گوید: پس به طرف راه شام روان شد، به طرف یزید ، اما در کربلا سواران به او رسیدند که فرود آمد و به خدا و اسلام قسمشان داد.»
گوید: ابن زیاد عمر بن سعد و شمر بن ذی الجوشن و حصین بن نمیر را سوی وی فرستاده بود، حسین به خدا و اسلام قسمشان داد که او را پیش امیر مومنان ببرند که دست در دست وی نهد.»
گفتند: « نه، باید تسلیم ابن زیاد شوی.»
تاریخ طبری (جلد هفتم)
( ترجمه ابوالقاسم پاینده) (چاپ پنجم 1357- ناشر - اساطیر)
Post a Comment