دستگاه نوا که خیلیها معتقدن دستگاه نیست بلکه نغمه است چون بسیار نزدیک به مایه افشاری دستگاه شور می باشد . اگر کسی بخواهد نوا بخواند میتواند نزدیک سی گوشه مختلف رو بخواند که بعصی اصلا تو مایه افشاری نیستند.
شجریان آوازی دارد به نام نوا - مرکب خوانی که سالهای سال است پز خوندن اون رو میدهد و اینکه کسی نمیتونه مثل من بخونه یا حتی جاهایی ادعا کرده ایرج و گلپا کجا نوا خوندن یا مرکب خوندن که اینو من مستقیما از یکی دو تا از شاگردانش هم شنیدم.
یه بخشی از این آواز واقعا فاجعه است واقعا فاجعه . یک عده که از شجریان بت ساختن و چیزی حالیشون نیست هر چی اون میخونه الگوی آواز میدونن. تو آموزشگاهها هم همین وضعیته . بدبختی اینه که همه یا شجریانی میخونن یا ازش تقلید میکنن . تو شهرستانها هم که این بدبختی بیداد میکنه مثل تبریز که پارسال اونجا رفته بودم یکی بود میگفتن بهترین خواننده اصیل منطقه است و فلان که اسمش بزرگی بود چی بود رفتم کنسرتش ببینم چی میخونه. حالم بدجوری به هم خورد ! بدترین نوع تقلید از شجر رو دیدم یعنی بدتر از این نشنیده بودم. تو دلم گفتم صد رحمت به این مقلدها تو تهران و اینجاها قربانی و سرلک و نوربخش و...... که لااقل بلدن تقلید کامل بکنن!! ولی این یارو اصلا ضایع میخوند چه صدایی هم داشت اصلا نتونستم تحمل کنم .
این آلبوم مرکب-نوا از همین فاجعه هاس. یه بخش از گوشه ها بقدری غیر قابل تحمله که آدم رو یاد همین کربلای حسین و ابن مجلم و شمشیر به علی میندازه که چقد همه گریه شون میگیره !
بابا صد رحمت به روضه صد رحمت به نوحه ! آخه این چیه خوندی خسرو!؟ چقد هالو هستن بعضیا که اینجور خوندنو آواز اصیل میدونن ! آوازی که توش بزم و نشاط نباشه میشه روضه میشه تو سر زدن و گریه و زاری کردن .
این قسمت اولش که بدک نبود باز یه گوشه های عشاق و رضوی توش هست ولی قسمت دوم با صدای بم و گرفته و کلفت شجریان یه فاجعه خلق کرده در حد تیم ملی!! اینجوری شروع میشه :
ما گدایان خیل سلطانیم
شهربند هوای جانانیم
این در گوشه نهفت بود . یکی از گوشه های نواست که یه مقدار به ابوعطا میزنه چون حالت کوچه باغی داره . شجریان نهفت رو خونده ولی نه نزدیک به ابوعطا و کوچه باغی طوری که ایرج میخونه . اون عین مویه خونده غمگین و بدتر از اون صدای کلفت و باس و بی ریخت و زمخت. یعنی واقعا برین گوش بدین این صدا رو . اصلا این صدای یه خواننده است داره در میاد؟؟ یا صدای "یه نوحه خون پیره" با صدای گرفته و لرزان!؟
حالا بدترش اینه که چون شجریان اصلا نمیدونه "نوا" دقیقا چطور باید خونده یشه میره یکسره روهمین ضجه و زنجموره و همش همینو تکرار میکنه . نه یه بار نه دو بار نه سه بار نه چهار بار!!!!!! بلکه شش بار!!! بابا رضایت بده هیچ خواننده ای یه گوشه رو دویست بار با همون نت و با همون گام و همون صوت نمیخونه! تو آواز گوشه ای که خونده میشه اغلب یا از همان گام بالا گرفته میشه بعدش میاد گام پایینش رو بخونه تا فرود بیاد یا برعکسش. و گرنه تکرار یه گوشه اونم بدون تغییر گام و صوت و تون و نت یعنی کشک!! یعنی آفتابه برداشتن تو آواز !!!
این بخش فقط یه بیت خوب داره که میگه "هر گلی نو که در جهان آید ما به عشقش هزار دستانیم" که یه مقدار تونسته از اون جو ملال آور و خسته کننده و یکنواخت و تکراری و بدبختی بیرون بیاره چون مجبور شده گوشه عشاق رو بخونه روی اوج که بد در نیومده و یه خرده تونسته ریتم کسل کننده آوازش رو عوض کنه یا بهتره بگم ترمیم بکنه!!
بقیه اش همون قصه است و سردرگمی شجریان تو خوندن !! بعدش همینو زورچپون کردن به اسم "نوا" به ملت!! بابا آقای محترم نوا ملودیهای زیادی داره. درسته که فواصل و گامهاش با شور مطابق است ولی خودش استقلال ملودی داره. آواز نوا در شروع از ناحیه بم آغاز می شود مثل همین گوشه نهفت ولی بعدا به قسمتهای زیر می رود و روند ملودی نوا مایل به طرف نتهای پایین رونده گام (قبل از تونیک) میشه . اما جناب خسرو آواز چون اینو نمیدونه همون ساز خودشو میزنه و شونصد بار یه نت و یه گام و یه گوشه رو تکرار میکنه تا بلکه خلاص بشه!!! فواصل گامها اصلا رعایت نمیشه و مثلا بین درجه اول و دوم یک پرده و بین درجه دوم وسوم نیم پرده و الی آخر اصلا خبری ازش نیست..........
خلاصه اینکه اگه این آواز "نوا" است فاتحه مع الصلوات به کل دستگاه نوا!!!!!
No comments:
Post a Comment