گلچين از بهترين گروه‌ها و سايت‌هاي اينترنتي. همه چيز از همه جا

Thursday, May 28, 2009

[yaghin] tanze modiriati




فوائد پاره آجر! ، طنز مديريتی

روزی مردی ثروتمند در اتومبیل جدید و گران قیمت خود با سرعت فراوان از خیابان كم رفت و آمدی می‌گذشت. ناگهان از بین دو اتومبیل پارك شده در كنار خیابان یك پسر بچه پاره آجری به سمت او پرتاب كرد. پاره آجر به اتومبیل او برخورد كرد. مرد پایش را روی ترمز گذاشت و سریع پیاده شد و دید كه اتومبیلش صدمه زیادی دیده است. به طرف پسرك رفت و او را سرزنش كرد. پسرك گریان، با تلاش فراوان بالاخره توانست توجه مرد را به سمت پیاده رو، جایی كه برادر فلجش از روی صندلی چرخدار به زمین افتاده بود جلب كند.

پسرك گفت:

 "اینجا خیابان خلوتی است و به ندرت كسی از آن عبور می كند. برادر بزرگم از روی صندلی چرخدارش به زمین افتاده و من زور كافی برای بلند كردنش ندارم. برای اینكه شما را متوقف كنم ناچار شدم از این پاره آجر استفاده كنم "، مرد بسیار متأثر شد و از پسر عذر خواهی كرد. برادر پسرك را بلند كرد و روی صندلی نشاند و سوار اتومبیل گران قیمتش شد و به راهش ادامه داد.

نکته ها:

نکته اخلاقی : در زندگی چنان با سرعت حركت نكنيم كه ديگران مجبور شوند برای جلب توجه ما پاره آجر به طرفمان پرتاب كنند! خدا در روح ما زمزمه می كند و با قلب ما حرف ميزند. اما بعضی اوقات زمانی كه ما وقت نداريم گوش كنيم، او مجبور می شود پاره آجر به سمتمان پرتاب كند. اين انتخاب خودمان است كه گوش بكنيم يا نكنيم!

نکته مديريتی : به محيط داخلی و خارجی سازمان خود به اندازه كافی توجه داشته باشيد. ذينفعان داخلی و خارجی سازمان را در نظر بگيريد و به خواستها و نيازهای آنها توجه كنيد. نيروی انسانی به عنوان يك سيستم طبيعی زنده و هوشمند و سازمان به عنوان يك سيستم اجتماعی پيچيده، رفتارهای متنوع و پيچيده‌ای از خود نشان می‌دهند كه حكم «پاره آجر» حكايت را دارند اما به آن سادگی كه مرد ثروتمند متوجه پاره آجر شد مديران نخواهند توانست «پاره آجرهای» نيروی انسانی و سازمان را درك كنند چرا كه نوع آنها متنوع، پيچيده بوده و دارای معانی مختلف هستند و ممكن است خود را در قالب نقاط قوت و ضعف نشان دهند. بنابراين بايد شناخت كافی نسبت به نيروی انسانی و سازمان خود داشته باشند و رفتار و سبك متناسب با مديريت آنها را بكار بندند. هم‌چنين محيط خارجی سازمان نيز بايد بررسی شود و «پاره آجرهايی» كه در قالب فرصت‌ها و تهديدها در پيش روی سازمان قرار می‌گيرند، پيش از آنكه مانند پاره آجر به سازمان صدمه بزنند، شناسايی شده و رفتار مناسب برای برخورد با آنها اتخاذ شود.

 




__._,_.___


www.yaghin.com
www.yaghin.blogspot.com




Your email settings: Individual Email|Traditional
Change settings via the Web (Yahoo! ID required)
Change settings via email: Switch delivery to Daily Digest | Switch to Fully Featured
Visit Your Group | Yahoo! Groups Terms of Use | Unsubscribe

__,_._,___

No comments:

آرشیو مطالب