گلچين از بهترين گروه‌ها و سايت‌هاي اينترنتي. همه چيز از همه جا

Thursday, March 3, 2011

یادی از استاد حسین قوامی

دوستان نازنین،

 هفدهم اسفند امسال بیست و یکمین سالگرد پرواز زنده یاد استاد حسین قوامی استاد مسلم آواز ایرانی است. استاد قوامی در کودکی در همسایگی دایره المعارف موسیقی‌ ایرانی حسین خان اسماعیل زاده زندگی‌ میکردند. از حسین خان اسماعیل زاده پیشتر در این صفحه بسیار یاد کرده ایم و خاطرنشان کرده ایم که تقریباً همگی‌ اساتید تراز اول موسیقی‌ ایران همچون ابو الحسن خان صبا، حسین تهرانی، رضا محجوبی، مرتضی‌ محجوبی و حسین یاحقی شاگرد مکتب ایشان بوده اند. استاد اسماعیل زاده پس از شنیدن صدای ایشان در کودکی از پدر استاد قوامی خواستند که حسین را برای تعلیم آواز نزد ایشان بفرستند که با مخالفت پدر روبرو شد. این توجه استاد اسماعیل زاده شور و شوق فراگیری آواز را در حسین دو چندان نمود. ایشان در ابتدا با به کار گیری صفحات موجود به یاد گیری ردیف آوازی پرداختند و سپس به مکتب استاد عبد الله حجازی راه یافته و سالها نزد ایشان به فراگیری ردیف آوازی ایران زمین مشغول گردیدند. استاد قوامی از عبدالله خان حجازی بسیار به نیکی‌ یاد کرده اند و ایشان را استاد مسلم آواز می‌دانستند. متاسفانه از عبدالله خان حجازی هیچ اثر صوتی بر جای نمانده است.
استاد قوامی از سال ۱۳۲۵ به پیشنهاد زنده یاد مستعان رئیس وقت رادیو به همکاری خود با این رسانه را آغاز نمودند. در ابتدا به سبب شرایط شغلی‌ با نام ناشناس برنامه‌هایی‌ در رادیو اجرا نمودند و پس از شش ماه به توصیه شادروان روح الله خالقی نام فاخته‌ای را برگزیدند. همکاری استاد قوامی با رادیو تا سال ۱۳۵۴ ادامه یافت و در این مدت استاد قوامی با همکاری اساتید وقت رادیو و برنامه گلها آثاری کم نظیر از خود در موسیقی‌ ایران زمین به جای گذاشتند. همگی‌ ما با تصنیف جاودانه سرگشته، با شعری از حضرت سایه و آهنگ استاد همایون خرم و یا تصنیف فوق العاده تاثیر گذار جوانی‌ با آهنگی از زنده یاد حسین یاحقی و ترانه‌ای از زنده یاد نوّاب صفا آشنایی داریم.
اهل موسیقی‌ استاد قوامی و استاد تهرانی را سر آمد اخلاق و معرفت دانسته اند و از این صفات عالی‌ ایشان بسیار سخن رفته است، باشد که ما از این صفات نیکو پند گیریم و از ایشان بیاموزیم رسم معرفت را.
امشب برای بزرگداشت این استاد بزرگ عرصه آواز ایرانی یک ویدئوی آموزشی از ایشان که در آن استاد قوامی و استاد شهناز با کاری مشترک در دستگاه شورو بر شعری زیبا از فرصت شیرازی نقش عشق بر پرده جان میزنند را پیش کش شما عزیزان مینمایم.
یاد استاد حسین قوامی و همه بزرگان فرهنگ ایران زمین گرامی


نشانی‌ فیسبوک


http://www.facebook.com/#!/video/video.php?v=10150125386948666&oid=118269481549145&comments

نشانی‌ یو تیوب

http://www.youtube.com/watch?v=2E4YOpvCreU


نشانی‌ مدیا فایر

 

http://www.mediafire.com/?rw1p5xkt6c44856

با مهر
دکتر مازیار صدری

انگلستان


No comments:

آرشیو مطالب