گلچين از بهترين گروه‌ها و سايت‌هاي اينترنتي. همه چيز از همه جا

Thursday, March 17, 2011

بهارانه ۴: پوران، ترقی‌، وفادار

بهارانه ۴: گٔل اومد بهار اومد

خواننده: خانم پوران
دستگاه: سه گاه
ترانه: بیژن ترقی‌
آهنگ: مجید وفادار

دوستان عزیز

بهارانه شماره ۴ را به تصنیفی اختصاص داده‌ام که نه تنها به عنوان بهارانه‌ای ماندگار بلکه به عنوان آغاز گر موجی جدید در تصنیف سرایی معاصر ایران مطرح است.
تصنیف گٔل اومد بهار اومد اولین تصنیفی بود که به زبان شکسته سروده شد و به همین دلیل در زمان ساخته شدن بسیار مورد انتقاد کارشناسان رادیو واقع گردید و سر انجام اجازه یک بار پخش در روز جمعه را یافت. زنده یاد بیژن ترقی‌ در این مورد فرموده اند
" همان یک بار پخش باعث شهرت زیاد این ترانه شد. دوستان من که الان همگی شان به رحمت خدا رفته اند، به من تلفن زدند و گفتند که بیژن، با این شعرت بهار را شکوفا کردی و این سد را از جلوی ما برداشتی."
زنده یاد ترقی‌ در مورد ساخت این تصنیف فرموده اند:
"در ابتدای کارم همواره فکر می کردم که باید تحولی دلنشین تر به ترانه بدهم. مدتها منتظر آهنگش بودم تا اینکه یک روز دوست زنده یادم، استاد مجید وفادار به من زنگ زد که همین امروز سری به من بزن، یک کار واجب دارم. به محض دیدن من گفت آقای ترقی من از شما یک عیدی می خواهم، باید یک ترانه بهاری بسرایی. بعد یک آهنگ محزون دادند که مناسب ایام عید نبود. گفتم مجید جان باید در صدد ساختن آهنگ شادتری باشیم این بود که چند آهنگ دیگر نواختند و هم من و هم خانم پوران که تا به حال شعری برایش نسروده بودم، آخری را که در دستگاه سه گاه بود، پسندیدیم. به علت علاقه شدیدی که به موسیقی داشتم، در فرا گرفتن آهنگ استعدادی پیدا کرده بودم. پیاده به منزل آمدم و در راه شعرش را تمام کردم. این اولین شعر بود که به زبان عامیانه و به صورت شکسته و غیرادبی گفته شده بود که بازتاب گسترده ای هم داشت."

گل اومد بهار اومد میرم به صحرا
عاشق صحراییم بی نصیب و تنها
دلبر مه پیکر گردن بلورم
عید اومد بهار اومد من از تو دورم

گر بیام از این سفر ای گل عذارم
از سفر طوق طلا برات میارم
دلبر مه پیکر گردن بلورم
عید اومد بهار اومد من از تو دورم

ز تو خواهم ز تو خواهم
عهد عشقی که بستی وفا کنی

یاد ما کنی
از چمنها گر گذشتی یاد من کن
گر شنیدی سرگذشتی یاد من کن
دلبر مه پیکر گردن بلورم
عید اومد بهار اومد من از تو دورم

گل اومد بهار اومد میرم به صحرا
عاشق صحراییم بی نصیب و تنها
خوش ادا بالا بلا شیرین زبونم
مانده ام دور از تو و از آشیونم

آشیونم رو گل خودرو گرفته
سبزه از هر گوشه تا زانو گرفته
گر بیام از این سفر ای گل عذارم
از سفر طوق طلا برات میارم

ز تو خواهم ز تو خواهم
عهد عشقی که بستی وفا کنی

یاد ما کنی
از چمنها گر گذشتی یاد من کن
گر شنیدی سرگذشتی یاد من کن
گر بیام از این سفر ای گل عذارم
از سفر طوق طلا برات میارم

نشانی‌ فیسبوک
 
نشانی‌ یو تیوب
 
نشانی‌ مدیا فایر
 
با مهر و شادباش مجدد
دکتر مازیار صدری
انگلستان

No comments:

آرشیو مطالب