گلچين از بهترين گروه‌ها و سايت‌هاي اينترنتي. همه چيز از همه جا

Friday, June 24, 2011

Re: شاهنامه

24-2011 حون
 
با سلام واحترام خدمت  همه کسانی که این یادداشت را می خوانند
 
یادم  می آید که در کتابی که در باره تاریخ زمان قاجاریه بود مطلبی خواندم مبنی بر اینکه ما ایرانیان خود را در همه کارها وارد دانسته وبه هود اجاره میدهیم که اظهار نظر قاطع نماییم .وداستان از این قرار بود که روزی ملیجک به نار الدین شاه میگوید شما فردا سرت را با دستمال ببند وببین هر کس که به حضور میرسد در باره درد سر شما چه میگوید. نار الدین شاه  همین کار را کرد وآن روز هر کس به حضور شاه میرسد ومیدید شاه دستمالی به سر بسته وبدون اینکه بپیرسد شما را چه شده که دستمال به سر بسته اید شروع  به اظهار نظر میکرد که برای رفع دردسر شاه باید فلان دارو را بخورند ویا فلان عمل را انجام دهند ویا دستمال را طوری دیگر واز زاویه دیگر دور سر مبارک ببندند واین اظهار نظرها چنان زیاد شد ومتفاوت که آخرشاه فکر کرد واقعاُ مریض شده وحتی در این بین خود ملیجک هم شروع کرد به ارائه اظهار نظر در رابطه با درد سز شاه و دادن دوا ودرمان
 
بگذریم  باز مدتی قبل یادداشتی خواندم از جناب دکتر کاتوزیان در همین باب وهمین رابطه وبحث خلق وخوی ایرانیان را بررسی کرده بودند که یا افراط ان ویا تفریط.
 
امروز این یادداشت را در ایمیل دوستان گلها خواندم ولذا از فرد محترمی که چنین اظهار نظر دقیقی کرده اند  که  خوب بود ایشان موارد مورد نظر را که حتماُ باید بسیار باشد که ایشان فرموده اند حیف کاغذ وحیف چاپ  برای همه مینوشتند ویک نقد علمی وکامل بر این تصحیح ارائه میدادند وناگهان وبدون ارائه هیچ گونه موردی یک چنین اظهار نظری نمیکردند.
 
یا حداقل خود را بطور کامل معرفی مینمودند وسوابق تحصیلی ومطالعاتی وتحقیقی خود را بر میشمردند تا من خواننده  بدانم با چه فردی وبا چه سوابق تحصیلی وتحقیقی روبرو میباشم .
 
اظهار نظر کننده محترم هیچ کتابی خالی از اشتباه  ویا خالی از اغلاط چاپی نمیباشد  اما این کتاب که اولین بار در امریکا  وزیر نظر استاد یار شاطر  وجلد به جلد چاپ شد  وبا آمدن یک جلد به بازار کلی در باره آن بحث وفحص شد ومدتها بعد جلد بعدی آن بیرون آمدوتازه قبل از چاپ مقالات مختلفی در باره مطالب مختلف آن ودلایل قبول نسخه فلورانس به عنوان نسخه اصلی و مقالات نقادانه فراوانی در باره اکثر مطالب موجود در شاهنامه در مجله ایرانشناسی که به همت استاد ادبیات ورئیس دانشکده ادبیات دانشگاه فردوسی قبل از سال 1357 جناب دکتر جلال متینی  به چاپ رسید وافرادمشخص وصاحب نامی که در باره شاهنامه تحقیقات دانشگاهی دارند ویا مدرس ادبیات حماسی هستند چه ایرانی وچه خارجی از جمله استاد مرحوم محجوب و دکتر جلیل دوستخواه  ودکتر محمود امید سالار ودکتر جلال متینی وانبوهی دیگر از اساتید بر این تصحیح یادداشت نوشته ویا مقالات متعددی در باره نوع تصحیح این کتاب سخن گفته اند وحتی جناب هدایت  نسخه فلورانس را که 612 قمری تاریخ زده شده است زیر سئوال برده ودست نویس لندن را که 675 قمری تاریخ زده شده نزدیکترین دست نویس به زمان فردوسی این پیر فرزانه دانسته است .
 
لذا با احترام به شمای نویسنده وقبول اینکه شما حق اظهار نظر دارید وهیچ کس نباید جلو اظهار نظر شما را به عنوان یک خواننده بگیرد انتظار است که این اظهار نظر منطقی وبا استدلات محکم ومستند همراه باشد.
با احترام
ج ج  


 
2011/6/23 sadegh arefi <sadegharefi@hotmail.com>

شاهنامه

با سلام و درود به همه دوستان و علاقمندان  شاهنامه فردوسی .

چندی پیش یکی‌ از دوستان ایمیلی زد مبنی بر بیخود بودن  شاهنامه   ویرایش آقای  جلال خالقی  مطلق  . یادم هست  همان  زمان  جواب  نوشتم که بنده  ۸  جلد این شاهنامه  را  خریدم  و  بعد  پشیمان  شدم هر چه  بیشتر  خواندم و  مقایسه  کردم  فهمیدم  حیف  پول  که  دادم . این شاهنا مه‌  پر از غلط  و  اشتباه   است . ایشان  بیش از سی سال عمر خود  و  کاغذ   را هدر  داده  .

حیفم  آمد  این  داستان  را به عرض دوستان نرسانم  .

شاد و  سر بلند  باشید

صادق






No comments:

آرشیو مطالب