گلچين از بهترين گروه‌ها و سايت‌هاي اينترنتي. همه چيز از همه جا

Thursday, July 25, 2013

Re: برنامه های "موسیقی ایرانی

درود بر شما

نکاتی که در مورد برنامه موسیقی ایرانی فرمودید کاملا صحیح می باشد، اما در مورد این برنامه ها توضیحاتی خدمت شما و دوستان عرضه میکنم.
برنامه موسیقی ایرانی (اولیه) قبل از شکل گیری برنامه گلها اجرا میشده و چون هنوز گلها شکل نگرفته بود، بهترین آهنگسازان و خوانندگان و شاعران در این برنامه ها شرکت داشتند.

برنامه ای در رادیو بصورت زنده پخش میشده با ارکسترارتش که سه خواننده مرد داشت، استادان قوامی، امین الله رشیدی و ایرج. این برنامه هم جزوی از برنامه های موسیقی ایرانی بوده و بصورت زنده از رادیو بی سیم پخش میشده. البته این یکی از برنامه های ایرج در رادیو بوده .
برنامه موسیقی ایرانی با ارکسترهای مختلف اجرا میشده و ایرج تقریبا با تمام این ارکسترها همکاری کرده. گاهی یکی از آهنگسازان آهنگی می ساخت ولی برای اجرا به ارکسترهای این برنامه ها می سپرد، نمونه ای از اینکار ترانه معروف آتش کاروان با صدای خانم دلکش است که ملودی آنرا علی تجویدی ساخت ولی برای اجرا به ارکستر مجید وفادار سپرد (از این نمونه ها در برنامه موسیقی ایرانی زیاد داریم).

در ضمن به نکته ای باید اینجا اشاره کنم و آن آواز خوانی خانم دلکش بود. به نظر تمام اساتید و بزرگان آواز، بهترین خواننده زن که آواز را درست اجرا میکرد دلکش بود. خوانندگان زن زیادی داشتیم که در ترانه خوانی نظیر نداشتند و هیچ جای بحث نیست، ولی در مورد آواز چون قبل تر دیدم که اینجا صحبت شده عرض میکنم، بهترین اجراهای آوازی در بین خانمها مربوط به دلکش است که اتفاقا در همین برنامه های موسیقی ایرانی از دلکش آوازهای بی نظیری! به یادگار مانده.

ایرج برنامه های بسیاری در برنامه موسیقی ایرانی اجرا کرده و خوشبختانه بیش از10 اثر از ایشان موجود است.
ایرج از سال 1328 وارد رادیو شده و تا سال 1336 که اولین آواز را در برنامه  گلها خوانده، بیش از صد برنامه موسیقی ایرانی اجرا کرده است.

همچنین به نام آهنگسازانی که اشاره کردید زرین پنجه، ابراهیم سرخوش، تاج بخش، هنرجو و حبیب الله بدیعی و... را هم اضافه کنید،
از جمله ترانه سرای های اصلی این برنامه ها ایرج تیمورتاش بوده که در شکل گیری و ساخت این برنامه نقش پیرنیا در گلها را اجرا میکرده.

با احترام
بهداد احمدخانی




--
 
---
شما به این دلیل این پیام را دریافت کرده‌اید که در گروه Google Groups "دوستان راديو گلها" مشترک شده‌اید.
برای لغو اشتراک در این گروه و قطع دریافت ایمیل از آن، ایمیلی به friends-of-radio-golha و unsubscribe@googlegroups.com ارسال کنید.
برای گزینه‌های بیشتر، از https://groups.google.com/groups/opt_out دیدن کنید.
 
 

No comments:

آرشیو مطالب