هوالحی آيا پيغمبر (ص) در كارها و متود خودش از سعد و نحس ايام استفاده میكرد ؟ مثلا آيا میگفت امروز دوشنبه است برای مسافرت خوب نيست . يا امروز سيزده عيد نوروز است هر كس بيرون نرود گردنش میشكند آن هم از سيزده جانه از يك جا ؟ ! آيا چنين حرفهايی هست ؟ در سيره علی عليه السلام چطور؟ در سيره ائمه عليهم السلام چطور ؟ ما هرگز نمیبينيم كه پيغمبر يا ائمه اطهار خودشان در عمل از اين حرفها يك ذره استفاده كرده باشند ، بلكه عكسش را میبينيم . در نهج البلاغه هست كه وقتی كه علی ( ع) تصميم گرفت برود به جنگ خوارج ، اشعث قيس كه آن وقت جزو اصحاب بود با عجله و شتابان آمد : يا اميرالمؤمنين ! خواهش میكنم صبر كنيد ، حركت نكنيد ، برای اينكه يكی از خويشاوندان من كه منجم است يك حرفی دارد و میخواهد به عرض شما برساند . فرمود : بگو بيايد . آمد . گفت : يا اميرالمؤمنين ! من منجم و متخصص شناختن سعد و نحس ايام . من در حسابهای خودم به اينجا رسيدهام كه اگر شما الان حركت كنيد برويد به جنگ قطعا شكست میخوريد و شما و اكثريت اصحاب شما كشته خواهند شد . فرمود :هر كس كه تو را تصديق بكند پيغمبر را تكذيب كرده ، اين مزخرفات چيست كه میگويی ؟ ! اصحاب من ! سيروا علی اسم الله بگوييد به نام خدا ، به خدا اعتماد و توكل كنيد و حركت كنيد برويد . علی رغم نظر اين شخص ، همين الان حركت كنيم برويم . و میدانيم كه در هيچ جنگی علی ( ع ) به اندازه اين جنگ فاتح نشد . اين حديث در وسائل است : عبدالملك بن اعين میآيد خدمت امام صادق )ع ) . عبدالملك برادر زراره است و خودش هم از راويان بزرگ و مرد عالمی است . او نجوم خوانده بود و به همين جهت به اين چيزها عمل میكرد. كم كم احساس كرد برای خودش مصيبت درست كرده ، مثلا از خانه میآيد بيرون ، يك وقت میبيند كه امروز قمر در عقرب است ، اگر بروم چنين خواهد شد ، يك روز میبيند فلان ستاره از جلويش درآمد ، كم كم خود بيچارهاش احساس كرد كه دست و پايش به كلی بسته شده است . روزی آمد خدمت امام صادق ( ع ) و عرض كرد : يا ابن رسول الله ! من مبتلا شدهام ب ه نجوم احكامی ( 1 ) . من كتابهايی در اين زمينه دارم و كم كم احساس میكنم كه مبتلا شدهام ، اصلا گرفتار شدهام و تا به اين كتابها مراجعه نكنم در هيچ كاری نمیتوانم تصميم بگيرم . تكليف من چيست ؟ امام صادق با تعجب فرمود : تو از اصحاب ما ، تو راوی روايات ما به اين چيزها عمل میكنی ؟ ! بله يا ابن رسول الله . فرمود : الان بلند شو برو منزل ، به محض رسيدن ، تمام اين كتابها را آتش بزن ، و ديگر نبينم كهحتی به يك كلمه از اين حرفها عمل كردهای . علی رغم يك سلسله روايات كه در اين زمينه هست ، ما يك سلسله روايات ديگر داريم كه در تفسير الميزان در ذيل يكی از آيات سوره فصلت: (( فی ايام نحسات )) ( 2 ) ذكر شده است . از مجموع رواياتی كه از اهل بيت اطهار رسيده است اين مطلب استنباط میشود كه اين امور يا اساسا اثر ندارد و يا اگر هم اثر دارد توكل به خدا و توكل به پيغمبر و اهل بيت پيغمبر اثر اينها را از بين میبرد . بنابراين يك مسلمان ، شيعه واقعی ، در عمل به اين امور اعتنا نمیكند ، اگر میخواهد برود مسافرت ، صدقه بدهد ، به خدا توكل كند ، به اوليای خدا توسل بجويد و به هيچيك از اين امور اعتنا نكند . از همه بالاتر اين است كه شما ببينيد در تاريخ پيغمبر و ائمه اطهار آيا يك دفعه هم اتفاق افتاده كه خود آنها به اين مسائل عمل بكنند ؟! پاورقی : در خراسان يك چيزی معروف است كه من در بعضی از شهرستانهای ايران ديدهام هستو در بعضی ديگر نيست ، و استاد بزرگوار ما مرحوم حاج ميرزا علی آقا شيرازی ريشه آن را به دست داد كه اين چه بوده و از كجا پيدا شده ؟ در ولايت ما به اصطلاح فريمان خيلی شايع بود و شايد هنوز هم هست كه میگفتند : اگر شخصی بخواهد برود مسافرت ، چنانچه اول كسی كه به او بر میخورد سيد باشد ، اين امر نحس است و او قطعا از آن سفر بر نمیگردد ، ولی اگر غربتی به او بر بخورد ، اين سفر ، سفر ميمونی است . واقعا اين جور معتقد بودند . مرحوم حاج ميرزا علی آقا شيرازی گفت : اين يك ريشهای دارد : در دوره بنی العباس ، سادات را كه بيچارهها اولاد پيغمبر مخفی بودند در خانه هر كسی گير میآوردند نه تنها خود آنها بلكه تمام آن خانداناز بين میرفتند ، كم كم اين فكر برای مردم پيدا شد كه سيد نحس به اين معناست ، نحس سياسی است نه نحس فلكی ، يعنی يك سيد در خانه هر كسی آمد او ديگر خانه خراب است . اين نحس سياسی كم كم در فكر مردم تبديلشد به نحس تكوينی و فلكی . بعد بنی العباس هم كه از بين رفتند كم كم زنها و بچهها و مردم ساده لوح گفتند اصلا سيد نحس است خصوصا در مسافرت. برای خود من اتفاق افتاد : سفر دوم يا سومی بود كه میخواستم بروم قم ، از منزلمان كه بيرون آمديم سوار اسب شدم چون در دو فرسخی مهمان بوديم ، و از آنجا میخواستيم سوار ماشين بشويم و برويم . دوستان برای بدرقه آمده بودند و ما هم در منزل با مرحومه والده و ديگران خدا حافظی كرديم و آمديم بيرون . خيلی هم علاقه داشتم كه زودتر بيايم . سوار اسب كه شدم يك وقت ديدم سيدی از جلو دارد میآيد . گفتم خدا نكند زنها بفهمند كه اگر بفهمند نخواهند گذاشت بروم . خدا خدا میكردم ، ايستادم ، سيد آمد جلوی اسب من را گرفت ، میخواست از من بپرسد كه شما كه میرويد به آن ده كه اسمش رامان بود آيا از رامان يكسره میرويد قم يا بر میگرديد اينجا و از اينجا سوار ماشين میشويد و میرويد ؟ گفت : آقا ان شاء الله ديگر برنمیگرديد . گفتم : نه ، ان شاء الله ديگر برنمیگردم . با خود گفتم اگر اين به گوش زنها برسد كه سيد جلو آمده و بعد هم گفته ان شاء الله كه ديگر بر نمیگردی ، محال است بگذارند من بروم . اما رفتم و برگشتم و حالا دارم با شما حرف میزنم ، سی سال هم از آن زمان میگذرد . يك فرد مسلمان نبايد فكر خودش را با اين موهومات خسته بكند . پس توكل برای چيست ؟ ما هم دم از توكل میزنيم ، هم دم از توسل ، و هم از گربه سياه میترسيم . آدمی كه میگويد توكل ، و بالخصوص میگويد توسل و ولايت ، ديگر نبايد اين حرفها را بزند . آن كه میگويد ولايت ، میگويد اگر توسل داری ، به اين مهملات اعتماد نكن . پس هر يك از اينها خودش يك اصلی است : غدر و نيرنگ ، و نيز استفاده از وهمها در سيره پيغمبر اكرم ملغی است . باسمك العظيم العظم الاجل الاكرم يا الله . . . پروردگارا ما را قدردان اسلام و قرآن قرار بده ، انوار معرفت و محبت خودت را در قلبهای ما بتابان ، محبت و معرفت پيغمبر و آل پيغمبرت را در دلهای ما جايگزين بفرما ، حاجات مشروعه ما را برآور ، اموات ما مشمول عنايت و رحمت خودت بفرما . و عجل فی فرج مولانا صاحب الزمان برگرفته از کتاب سیری در سیره نبوی به قلم استاد شهید مرتضی مطهری |
__._,_.___
����� ������ �� ��ϐ�� ���� � ���� �� ���� �ј� ����� �� ��� ����� ������� �� ���
����� ��ϐ� ������ ��� �� �� �� ������ �ǘ ���� ��� ���
����� ���� � ��� � �� ����� ����� ��� � ���� ��� ���� ��� �� ���� ���
...����� Ԙ��� ������ �� �� ��� ��� ��� �э�� ���� �� ������ ���
���� �������
������������������
���� ����� ������
http://groups.yahoo.com/group/erfanislami
���ǐ ����� ������
http://www.erfanislami.persianblog.com
���� �����
http://www.parvaresheravan.com
Change settings via the Web (Yahoo! ID required)
Change settings via email: Switch delivery to Daily Digest | Switch to Fully Featured
Visit Your Group | Yahoo! Groups Terms of Use | Unsubscribe
__,_._,___
No comments:
Post a Comment