گلچين از بهترين گروه‌ها و سايت‌هاي اينترنتي. همه چيز از همه جا

Sunday, November 4, 2007

·´¯`·.·•Jaraghe•·.·´¯`· RooZaaNe (No. 833)

 
  
 
 
 
 
 
 

 833

 
 

به نام حضرت دوست، که هر چه بر سر ما مي رود عنايت اوست

مجله الکترونيکي روزانه :: شماره 833 :: دوشنبه 14 آبان 1386

Mobin_s2004@yahoo.com

ارسال SMS رایگان در فیس‌بوک


با سلام
فیس بوک یکی از معرفترین شبکه های اجتماعی است که در میان ایرانیان و سایر مردم جهان در جایگاه ویژه ای قرار داره و این محبوبیت به دلیل امکانات فراوانیه که در اون قرار داده شده و این امکانات توسط شرکت ها و کمپانی های مختلف به تدریج تکمیل میشوند. ما اینجا قصد نداریم که در مورد فیس بوک بنویسیم چون دوستان فعال در زمینه IT کم ننوشتند. در اینجا قصد داریم که یک افزونه دوست داشتنی رو به شما معرفی کنیم که به شما امکان میده در فیس بوک خود برای دوستانتان پیام کوتاه بفرستید بدون اینکه پول بپردازید یا تحریم بشید! برای نصب این افزونه به این آدرس بروید و پس از اینکه این افزونه رو نصب کردین در قسمت پروفایلتون لوگوی 3jam رو میبینین روی Start a group text msg chat کلیک و سپس روی edit my mobile number کلیک کنید. در اینجا شماره ی تلفن همراه خود را وارد کنید، به عنوان مثال: *******98912+ .
حالا منتظر میمونین تا از طرف 3jam برای شما یه کد فعال سازی برسه، این ممکنه 2 تا 3 دقیقه طول بکشه. پس از اینکه کد تاییدیه رو وارد کردین میتونین به شماره دوستانتان در فیس بوک به تعداد نامحدود پیام کوتاه (البته به زبان انگلیسی) بفرستید. این پیام کوتاه در دفعات بعدی در کمتر از 15 ثانیه به دوست شما خواهد رسید.

 

آرشيو روزانه

براي مشاهده شماره ديروز «روزانه» (832) اينجا را کليک کنيد


عناوين برخي از  مطالب شماره امروز مجله الکترونيکي «روزانه»

  • 6 محل کار رؤیایی
  • هتل یخی چگونه کار می‌کند؟
  • دبی و تجاوز : داستان تلخ یک پسر 15 ساله فرانسوی
  • معرفي و دانلود فيلم : گريم
  • Spongebob Atlantis Squarepantis
  • آلبوم جدید و زیبای Iwan به نام Erga'lia
  • آهنگ زيباي «مريم من» باصداي مسعود شهمنظري
  • Alligator Flash Designer v7.07 ابزاری برای رفع تمامی نیازهای مربوط به تصاویر فلش
  • Gmail را بسیار سریع تر و بدون مخلفات ببینید!
  • همسفر مهتاب
  • سرویس چت «میبو» هم پلت‌فرم خود را منتشر کرد
  • گريه كن سرباز!
  • جديدترين شماره از مجله Computer Graphics World
  • موس نوری
  • سه‌تا شوخي
  • داروهاي ضد درد
  • چطور موتورهاي جستجو كار مي‌كنند؟
  • اولين روز تبعيد
  • گل سوسن گل ياس، برد امروز مال ماست!
  • چرا گوگل، چرا یاهو
  • ترسناك‌ترين فيلم‌هاي تاريخ سينما
  • و ....

 


 

 

Mobin_s2004@yahoo.com


 



 

 


Mobin_s2004@yahoo.com

6 محل کار رؤیایی
فصلنامه مطالعات تاريخي - ويژه‌نامه هولوكاست
تغییر لوگوی سایتهاي مهم اینترنتی به مناسبت هالووین
هتل یخی چگونه کار می‌کند؟
عکس های ممنوع
این عکس‌ها در جاهایی گرفته شده اند که عکس‌برداری ممنوع بوده است
دبی و تجاوز : داستان تلخ یک پسر 15 ساله فرانسوی
به زبان انگليسي

 

 

Mobin_s2004@yahoo.com

تعجب مسئولین از تسلط سعید جلیلی


تسلط کامل دبیر جدید شورای عالی امنیت ملی به حوزه های سیاسی، امنیتی و بین الملل و نیز رفتار متواضعانه او با پرسنل، موجب تعجب و تحسین کارکنان دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی و نیز مقامات عالیرتبه نظام شده است.
به رغم آنکه برخی مسئولان کشور نگران آن بودند که سعید جلیلی صرفا" در حوزه مسائل سیاست خارجی ورود داشته و در حوزه مسائل سیاست داخلی و امنیتی ، دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی با مشکل مواجه شود ، جلیلی طی دو هفته ای که به عنوان دبیر در جلسات مختلف شورا به عنوان دبیر حاضر شده ، تسلط خود بر همه حوزه های سیاسی ، امنیتی و بین المللی را به خوبی نشان داده است و همچنین قاطعیت ، تسلط و نحوه برخورد وی با معاونان و روسای دیگر دستگاه ها در جلسات و ملاقات ها بسیار بیشتر از انتظار مقامات عالیرتبه نظام بوده که پیش از این آشنایی چندانی با جلیلی نداشته اند.
این منبع آگاه همچنین افزود: سعید جلیلی که پیش از این نیز به تواضع و ساده زیستی و مردم داری شهرت داشت ، در دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی نیز به سیاق سابق عمل نموده و بدون کمترین تشریفاتی به محل کار خود تردد می کند و برخوردهای صمیمانه و متواضعانه وی با تمام کارکنان اعم از معاونان و مدیران ارشد ، کارکنان و حتی نیروهای خدمات دبیرخانه ، موجب تعجب و در عین حال تحسین پرسنل دبیرخانه شده است.

قرارداد کریمی غیر قانونی است

رئیس کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال تاکید کرد: قرارداد فیروز کریمی با استقلال تهران در شرایطی که قرارداد این مربی با تیم دیگری اعتبار دارد، غیر قانونی است.
عبدالرحمان شاه حسینی رئیس کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال با بیان این مطلب به خبرنگارمهرافزود : طبق آئین نامه لیگ حرفه ای اشخاصی که تحت قرارداد یک باشگاه قرار دارند و از مدت قراردادشان باقی مانده است ، حتی مذاکره آنها با هر باشگاه دیگری ممنوع است و طرفین مستوجب جریمه نقدی خواهند شد.
شاه حسینی اضافه کرد : در صورتی که مذاکرات فیروز کریمی و باشگاه استقلال منتهی به انعقاد قرارداد شده باشد در صورت شکایت باشگاه صاحب قرارداد ، کمیته انضباطی تکلیف این قرارداد و جرائم احتمالی را مشخص خواهد کرد .
وی درخصوص احتمال توافق دو باشگاه استقلال و استقلال اهواز تصریح کرد : با توجه به تسلیم شکایت کتبی باشگاه استقلال اهواز چنین موضوعی کاملا منتفی است و کمیته انضباطی در اولین فرصت به پرونده مذکور با حضور مسئولان دو باشگاه و فیروز کریمی رسیدگی خواهد کرد .

 



 


 

Mobin_s2004@yahoo.com

معرفي و دانلود فيلم

گريم
Fay Grim



کارگردان: جوردن بيکر. فيلمنامه: مايکل استوکس. موسيقي: اريک کيدسک، نيک داير. مدير فيلمبرداري: ديويد پراولت. تدوين: نيک روتوندو. طراح صحنه: ريموند لورنز. بازيگران: گابريله انور[کلر هالووي]، جاستين لوييس[نوآ پيتني]، فارست ويتاکر[جفري هانت]، پيتر مک نيل[فيليپ منوويل]، بروک جانسون[مرسي اوشيي]، جو دينيکول[برندان منوويل]. ٩٠ دقيقه. محصول ٢٠٠٧ کانادا.
کلر هالووي نويسنده موفق کتاب هاي کودکان است. اما اين اواخر کابوس هاي هراسناک زندگي شغلي و شخصي اش را تحت تاثير خود قرار داده است. تصاوير وهم آلودي و تيره و تاري که مي بيند، تمامي آرامش اش را بر هم زده است. پس از پيشنهاد روان درمانگرش مبني بر رفتن به سفري تفريحي، تصميم مي گيرد تا به مزرعه رز مارش/گل مرداب در وستمورلند کانتي- که تصويرش را در تلويزيون ديده- برود. به نظر مي رسد اين مزرعه که در دل طبيعت و کنار يک مرداب قرار دارد و به نظر سرشار از آرامش است، دقيقاً همان چيزي است که کلر به آن نياز دارد. اما ناگهان اتفاقي غير منتظره رخ داده و کلر اسير اشباح يک پسربچه و دختري ١٢ ساله که در عمارت رز مارش هستند، مي شود. کلر که با ناشري محلي به نام نوا پيتني دوست است از وي کمک مي خواهد. سپس آن دو به سراغ مشاور امور فرا طبيعي به نام جفري هانت مي روند تا رازي را که در آن عمارت نهفته، کشف کنند. آنها به زودي شواهدي کشف مي کنند که به جنايتي در حدود ٢٠ سال قبل در آن محل اشاره دارد…

چرا بايد ديد؟
جوردن بيکر بازيگر نقش هاي کوچک سريال هاي تلويزيوني و باتلاق دومين فيلم وي در مقام کارگرداني پس از فيلم نگهيان برادرم[٢٠٠٤] است. يک فيلم ترسناک معمولي ٩ ميليون دلاري که بازيگر اسکاري خود را تباه کرده است. البته ويتاکر قبل از دريافت اسکار نيز به ندرت در فيلمي خوب که مجال بروز توانايي هايش را بدهد، ظاهر شده بود. استثناهايي چون گوست داگ در کارنامه وي اندک اند و انگشت شمار…
قصه فيلم بيش از اندازه آشفته است تا جايي که تماشاگر مبهوت مي ماند آيا داستاني که کلر نوشته بعدها تبديل به کابوس وي شده يا داستان خود را بر اساس کابوس هايش درباره عمارت ميان مزرعه و باتلاق نزديک آن نوشته است. کارگردان فيلم ناتوان از نظم و نسق دادن و توجيه حوادث است. اغلب گره هاي داستان و اتفاق ها- مانند ديدن تصادفي عمارت رز مارش در تلويزيون- ناگشوده مي ماند و همه چيزهاي باقيمانده نيز به غايت کليشه اي است و فيلم به مدد هيجان سازي هاي کاذب پيش مي رود. بيکر حتي در ترسيم کاريکاتوري از شخصيت هاي قصه اش عاجز است. درباره شخصيت اصلي قصه در واقع هيچ نمي دانيم و مقدار اندکي اطلاعات در بخش پاياني فيلم به خورد تماشگر داده مي شود. در يک کلام باتلاق را مي شود به شکلي باور نکردني احمقانه خواند. باز هم بگويم؟ راستش با اين تفاصيل نمي دانم کسي رغبت ديدن اين فيلم را پيدا مي کند که من هم زحمت منصرف کردنش را به خودم بدهم؟
ژانر: ترسناک، مهيج.
 

براي مشاهده عکسهايي از اين فيلم اينجا را کليک کنيد
 

لينکهاي دانلود (نسخه اورجينال و به زبان انگليسي)
http://rapidshare.com/files/58476617/FayGrim.part1.rar
http://rapidshare.com/files/58482043/FayGrim.part2.rar
http://rapidshare.com/files/58487089/FayGrim.part3.rar
http://rapidshare.com/files/58481519/FayGrim.part4.rar
http://rapidshare.com/files/58485308/FayGrim.part5.rar
http://rapidshare.com/files/58485121/FayGrim.part6.rar 
http://rapidshare.com/files/58484578/FayGrim.part7.rar

رمز فايل: ندارد

لينکهاي دانلود غيرمستقيم و از سايت رپيدشر مي باشد. براي آشنايي با نحوه دانلود از سايت رپيدشر (Rapidshare) اينجا را کليک کنيد
 

دانلود انيميشن

Spongebob Atlantis Squarepantis



 

لينکهاي دانلود (نسخه اورجينال و به انگليسي)
http://rapidshare.com/files/67214185/sink-sbas.part1.rar
http://rapidshare.com/files/67214901/sink-sbas.part2.rar
http://rapidshare.com/files/67216944/sink-sbas.part3.rar
http://rapidshare.com/files/67217980/sink-sbas.part4.rar
http://rapidshare.com/files/67219403/sink-sbas.part5.rar
http://rapidshare.com/files/67221837/sink-sbas.part6.rar
http://rapidshare.com/files/67223021/sink-sbas.part7.rar
http://rapidshare.com/files/67223812/sink-sbas.part8.rar

رمز فايل: ندارد


لينکهاي دانلود غيرمستقيم و از سايت رپيدشر مي باشد
.
براي آشنايي با نحوه دانلود از سايت رپيدشر (Rapidshare) اينجا را کليک کنيد

 

 


 

Mobin_s2004@yahoo.com

دانلود آلبوم: عربي

Erga'lia
باصداي Iwan

آلبوم جدید و زیبای Iwan به نام Erga'lia
 

01 - Khadtaha [24Kps] [128Kps]

02 - Erga'lia [24Kps] [128Kps]

03 - Baki [24Kps] [128Kps]

04 - Astanak [24Kps] [128Kps]

05 - Dawebni Feik [24Kps] [128Kps]

06 - Sa'alt Eneik [24Kps] [128Kps]

07 - Wala Gani [24Kps] [128Kps]

08 - Zay Hodnak [24Kps] [128Kps]

09 - Eh Ra'yak [24Kps] [128Kps]

10 - Ma Ahad Gheirak [24Kps] [128Kps]

11 - Lebnani [24Kps] [128Kps]

12 - Khalas La'etak [24Kps] [128Kps]


براي دانلود، روي لينکهاي بالا کليک سمت راست کرده و Save Target As را بزنيد.
 

تک موزیک

آهنگ زيباي «مريم من» باصداي مسعود شهمنظري

لينک دانلود
براي دانلود، روي لينکهاي بالا کليک سمت راست کرده و Save Target As را بزنيد.

 

 

 

 

 

Mobin_s2004@yahoo.com

نرم افزار PC

Alligator Flash Designer v7.07
 
ابزاری برای رفع تمامی نیازهای مربوط به تصاویر فلش
 


امروزه بسیاری از دارندگان وب سایت ها برای جذب مخاطب بیشتر و زیبا سازی بیشتر صفحات سایت خود از افکت ها و تصاویر متحرک فلش استفاده می کنند. ساخت این تصاویر به کمک نرم افزارهای پیشرفته طراحی و ساخت فلش همانند نرم افزار معروف شرکت Adobe می باشد. بسیاری از کاربران امروزه با تکنیک ها و طرز کار این نرم افزارها آشنا نیستند ، زیرا کار با این نرم افزارها و ساخت و چگونگی طراحی چنین تصاویری نیازمند یادگیری دانش این موضوع می باشد. شرکت های نرم افزاری که در زمینه های گرافیکی و به خصوص گرافیک وب فعالیت می کنند اقدام به ساخت نرم افزارهایی نموده اند که به کمک آن ها کاربران قادرند بدون نیاز با داشتن دانش این زمینه تصاویر را با استفاده از ابزارها ایجاد نمایند.
در این مطلب با نرم افزاری در این زمینه آشنا می شویم.
Alligator Flash Designer نام نرم افزاری می باشد که به وسیله آن کاربران قادرند تا اقدام به ساخت تصاویر و افکت های مختلف فلش نمایند. این نرم افزار دارای ابزارهای مختلفی برای راحتی کار کاربران می باشد که به وسیله آن ها و استفاده از قالب ها و تصاویر آماده قرار گرفته شده در نرم افزار قادرند تا تصاویر زیبایی ایجاد نمایند. این نرم افزار همچنین دارای دسته بندی تصاویر می باشد ، بدین صورت که شما قادرید تا تصاویر خود را متناسب با موضوع کاری خود طراحی کنید. همچنین در این نرم افزار شما قادر به طراحی کامل یک وب سایت به صورت فلش نیز می باشید. این نرم افزار از تولیدات شرکت Selteco Software می باشد.

از ویژگی های این نرم افزار می توان به موارد زیر اشاره نمود:
- توانایی ساخت وب سایت ، SlideShow ، منو ، بنر و ... به صورت فلش
- قابلیت قرار دادن عکس ، تصاویر GIF ، فایل های ویدئویی و ... در فلش ها
- قابلیت استفاده از افکت های مختلف تصویری
- قابلیت قرار دادن لینک در تصاویر و ساخت کلید
- توانایی قرار دادن کلید های کنترلی بر روی تصاویر
و ... .

لينک دانلود (حجم فايل حدود 2 مگابايت)

رمز فايل: ندارد

لينک دانلود غيرمستقيم و از سايت رپيدشر مي باشد. براي آشنايي با نحوه دانلود از سايت رپيدشر (Rapidshare) اينجا را کليک کنيد
 

دنياي موبايل

Gmail را بسیار سریع تر و بدون مخلفات ببینید!


سرعت نسبتا کم Gmail خصوصا برای کاربران ایرانی گاه خسته کننده  می شود. بسیار از کاربران ایرانی نمی توانند Gmail را به شکل اصلی آن ببینید و مجبورند به حالت ساده آن ، آن را مشاهده کنند. گاهی باز کردن Gmail با کانکشن های Dial Up چندین و چند دقیقه طول می کشد و در نهایت هم با یک پیغام خطا مواجه می شویم . نسخه موبایل Gmail بسیار بسیار سریع تر از نسخه معمول آن است . حتی اگر پایین صفحه Gmail خود را مشاهده کرده باشید از واژه Super Fast برای وصف نسخه موبایل گوگل استفاده شده است. پس اگر می خواهید فقط ایمیل های خود را چک و یا ایمیلی بفرستید و نیازی به بخش Gtalk جیمیل و تبلیغات و … آن ندارید از داخل کامپیوتر خود به نسخه موبایل Gmail به آدرس http://m.gmail.com رفته و با اکانت گوگل خود وارد میل خود شوید و تفاوت سرعت را مشاهده کنید.

 

 
 

 

 

Mobin_s2004@yahoo.com

بخش اول

مطالب ارسالی نویسندگان ثابت «روزانه»
 

نمکدون
alimerikhi@yahoo.com

 

 

حديث روزانه
arash_new2001@yahoo.com

فيما ناجَى اللهُ تعالى موسى (عليه السلام) : يا موسى، لا تَنْسَنِي على كلِّ حال، ولا تَفرَحْ بكَثرةِ المالِ، فإنَّ نِسيانِي يُقْسِي القُلوبَ، ومَع كَثرَةِ المالِ كَثرَةُ الذُّنوبِ .

از مناجات هاى خداى تعالى با موسى(عليه السلام) : اى موسى! در هيچ حالى مرا فراموش نكن و به مال و دارايى زياد شادمان مشو ; زيرا از ياد بردن دل ها را سخت مى كند و همراه ثروت زياد گناهان زياد است.

 

 

يک لبخند
toraj_fal@yahoo.com

خانم خیلی آمرانه به شوهرش گفت : پول به من بده ! امروز خیلی چیز ها باید بخرم .
شوهر پرسید : چه چیز هائی لازم داریم ؟
خانم جواب داد : دو قالب کره ، یک قوطی چای ، یک بسته کبریت ، یک دستبند جواهر نشان ، دو کیلو برنج ، سه چهار سیر نبات . . . . . .


شخصی به خادم خود گفت : برو به خانه فلانی و بگو صحیفه ی کامله ی خود را بدهید که چند روز با صحیفه کار دارم . خادم به خانه ی آن مرد رفت و به او گفت : آقای من می گوید ضعیفه ی حامله ی خود را بدهید که چند روز با ضعیفه کار داریم !!
آن مرد با فراستی که داشت مطلب را فهمید که خادم اشتباه می گوید .
صحیفه کامله را به او داد و گفت : این صحیفه ، اما ضعیفه را خودمان احتیاج داریم .


زن پس از مراجعت از مطب دکتر به شوهر خود گفت : دکتر دستور داده که یک پالتو پوست بخرم .
شوهر با تعجب پرسید : مگر دکتر بیماری ترا چه تشخیص داد ؟
زن با ناز و ادای خاص گفت : سرما خوردگی !!!!! 

ادامه دارد ...

 

 
 

پرسش از اسلام
zahra4066@yahoo.com

سوال:
علت حلال یا حرام بودن ژله چیست؟

پاسخ:
ژله­ی خوراکی دارای انواعی است و حلال یا حرام بودن آن به مارک و اسم آن بستگی ندارد، بلکه تابع حلال و حرام بودن مواد اولیه ای است که ژله از آن تهیه می شود. اگر در تهیه ی ژله تنها از مواد معدنی و گیاهی استفاده شده باشد، چنین ژله ای پاک و حلال بوده و خوردن آن هیچ اشکالی ندارد مگر این که به نجاست آن یقین پیدا کنیم. اما اگر در تهیه ی آن، از اعضای بدن حیوانات استفاده شده باشد، درصورتی که آن حیوان، حلال گوشت بوده و ذبح شرعی شده باشد ژله ی تهیه شده از آن، خارجی یا داخلی و با هر اسم و مارک، حلال است .
اگر از اجزای بدن حیوان حرام گوشت تهیه شده باشد یا حیوان، حلال گوشت بوده ولی ذبح شرعی نشده باشد (مثلا به دست غیر مسلمان ذبح شده باشد) اگر در هنگام تبدیل به ژله در آن تحول ماهوی رخ دهد،حلال خواهد بود و الا حرام می باشد، اگر چه مقدار مورد استفاده خیلی کم و جزئی باشد.همچنین ژله­ای که با استفاده از اجزای آن تهیه می شود، حرام است و خوردن آن جایز نیست.
اما اگر ژله ای از بازار غیر مسلمانان (کشورهای غیر مسلمان) خریداری شود، و در نجاست یا حرمت اكل محتويات آن شک حاصل شود، از چند صورت خارج نیست:
1- می دانیم از گیاه تهیه شده است اما در نجاست و طهارت آن شک داریم؛ در این صورت حکم به طهارت می کنیم[1].
2- نمی دانیم از گیاه تهیه شده است یا حیوان؛ در این صورت باز حکم به حلیت می شود.
3- می دانیم از حیوان تهیه شده است اما در این که تذکیه (ذبح شرعي) شده است یا نه، شک داریم؛ در این صورت اگر در هنگام تبدیل به ژله در آن تحول ماهوی رخ دهد،حلال خواهد بود و الا در حکم میته و محکوم به نجاست و حرمت است، یعنی در صورتی می توان گوشت را مصرف کرد که تذکیه ی آن احراز شده باشدیا در هنگام تبدیل به ژله در آن تحول ماهوی رخ دهد و الا حرام می باشد [2].

در این زمینه توجه به دو استفتا می تواند راه­­گشا باشد:

سؤال :آيا ژله از استخوان خوك به دست مى‏آيد و حرام است؟
پاسخ حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (مدظله العالی):
اگر يقين حاصل شود كه چيزى از اجزاى خوك تهيه شده، خوردن واستعمال آن جايز نيست؛ ولى ژله از چيزهاى حلال هم تهيه مى‏شود، بنابراين آنچه در بازار مسلمين خريد و فروش مى‏شود تا به حرمت يا نجاست آن يقين نداشته باشيد، پاك و حلال است.[3]

سؤال: ما از سفر خارج، مقدار زيادى پاستيل آورده ايم كه نمى دانيم از ژله ی خوك است يا نه، اكنون خوردن آن چه حكمى دارد؟
پاسخ حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مدظله العالی):
چنانچه معلوم نباشد از ژله­­ی حيوانى است، مانعى ندارد.[4]

--------------------------------------------------------------------------------

.[1] نک: استفتائات حضرت امام خمینی(ره)، ج1، س 259، 260، 261، 262 و 263.
.[2] نک: همان، س 252، 253، 254، 255 و 256.
[3] http://www.nahad.net/Q_A/questionsDetail.asp?code=8172
[4] http://Hozeh.tebyan.net/qa/html/qa/sistani/khordan.html

 

 

فردوسي طوسي
baran432002@yahoo.no

 چـو آمد خـروشـان به تنگ اندرش بـجـنبید و بـرداشـت خـود از سـرش
رهــا شــد ز بـنـد زره مـوی اوی درخشان چـو خورشید شد روی اوی
بـدانسـت سـهـراب کاو دخـتـرســت ســر و مــوی او از در افـسـرســت
شگفت آمـدش، گفت: زایــران سپاه چـنـیـن دخــتــر آیـد بـه آوردگاه ...
زنـانـشـان چـنـیـن اند ایـران سران چگـونـه انـد گُـردانِ جـنـگ آوران ؟

زفـتـراک بگـشـاد پــیــچـان کـمـنـد بیانـداخـت و آمـد مـیـانـش بـه بـنـد
بـدو گـفـت کـز مـن رهـائی مجوی چرا جنگ جوئی تـو ای مـاه روی؟
نـیـامـد بـه دامـم بـه سـان تــو گـور ز چـنـگــم رهـائـی نـیـابـی، مـشـور
گـشـادش رخ آنـگـاه گــرد آفــریــد کـه آن را جـز ایـن هـیـچ چـاره ندیـد
بـدو روی بـنـمود و گـفت: ای دلـیـر مـیـان دلــیــران بـه کــردار شـیـر
دو لشکـر نظاره بـرایـن جـنـگ مـا برایـن گـرز و شـمـشـیـر و آهنگ ما
کنون من گشا ده چنین روی وموی سپاه از تـو گردد پـر از گفت و گوی
کـه بـا دخـتـری او بـه دشت نـبرد بــدیـن ســـان بـابـر انـدر آورد گـرد
نــهــانــی بــسـازیــم، بـهـتــر بــود خــرد داشــتــن، کــار مــهــتــر بــود

گرد آفرید سپس به سهراب می گوید که اگر او را رها کند دژ سفید را به او واگذار خواهد کرد؛ ولی تا برابر دژ
می رسد خود را به درون آن می اندازد وبا این شیوه، جان خود را از دست سهراب شيراوژن نجات می بخشد. شگفت آنکه دﮋ نشینان او را آفرین می گویند:
هم رزم جستی وهم افسون ورنگ نـیـامـد ز کار تـو بــر دوده نـنـگ
بدین معنی همه آگاه هستند که دختر جنگ آور هم رزم آورده و هم با شگردی زیرکانه به موقع خود را نجات بخشیده است.
اما و قتی بر بالای دژ می رسد چه حادثه ای روی می دهد؟ .در این مرحله از او رفتاری سرمیزندکه در برگیرندۀ دو ویژگی عمده از شخصیت زن جنگاور است: ستیزه با دلباختگان از سویی وحکمت و فرزانگی از سوی دیگر.

ولیکن چـو آگاهی آیـد بـه شاه کـه آورد گــردی ز تـوران سپاه
شهنشاه و رستم بجنبد زجای شـمـا بـا تهمتن نـداریــد پـای
نمانـد یکی زنـده از لشگرت نـدانـم چـه آیـد ز بـد بـر سـرت
تو را بهتر آید که فرمان کنی رخ نـامـور سـوی تـوران کـنـی
نباشی ایمن به بازوی خویش خورد گاو نادان ز پهلوی خویش

 

ادامه دارد ...

 

 

مصحف
hamed.1360@yahoo.com

هر روز چند آيه قرآن بخوانيم

« براى شنيدن آيه مورد نظر بر روى شماره آيه كليك كنيد و براي مشاهده تفسير الميزان و نمونه بر روي آيه کليک کنيد »

سوره: سورة الرعد آيات: 43 محل نزول: مدینه

 
سورة الرعد

 
المر تِلْكَ آيَاتُ الْكِتَابِ وَالَّذِيَ أُنزِلَ إِلَيْكَ مِن رَّبِّكَ الْحَقُّ وَلَـكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لاَ يُؤْمِنُونَ 1 اللّهُ الَّذِي رَفَعَ السَّمَاوَاتِ بِغَيْرِ عَمَدٍ تَرَوْنَهَا ثُمَّ اسْتَوَى عَلَى الْعَرْشِ وَسَخَّرَ الشَّمْسَ وَالْقَمَرَ كُلٌّ يَجْرِي لأَجَلٍ مُّسَمًّى يُدَبِّرُ الأَمْرَ يُفَصِّلُ الآيَاتِ لَعَلَّكُم بِلِقَاء رَبِّكُمْ تُوقِنُونَ 2 وَهُوَ الَّذِي مَدَّ الأَرْضَ وَجَعَلَ فِيهَا رَوَاسِيَ وَأَنْهَارًا وَمِن كُلِّ الثَّمَرَاتِ جَعَلَ فِيهَا زَوْجَيْنِ اثْنَيْنِ يُغْشِي اللَّيْلَ النَّهَارَ إِنَّ فِي ذَلِكَ لَآيَاتٍ لِّقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ 3 وَفِي الأَرْضِ قِطَعٌ مُّتَجَاوِرَاتٌ وَجَنَّاتٌ مِّنْ أَعْنَابٍ وَزَرْعٌ وَنَخِيلٌ صِنْوَانٌ وَغَيْرُ صِنْوَانٍ يُسْقَى بِمَاء وَاحِدٍ وَنُفَضِّلُ بَعْضَهَا عَلَى بَعْضٍ فِي الأُكُلِ إِنَّ فِي ذَلِكَ لَآيَاتٍ لِّقَوْمٍ يَعْقِلُونَ 4 وَإِن تَعْجَبْ فَعَجَبٌ قَوْلُهُمْ أَئِذَا كُنَّا تُرَابًا أَئِنَّا لَفِي خَلْقٍ جَدِيدٍ أُوْلَـئِكَ الَّذِينَ كَفَرُواْ بِرَبِّهِمْ وَأُوْلَئِكَ الأَغْلاَلُ فِي أَعْنَاقِهِمْ وَأُوْلَـئِكَ أَصْحَابُ النَّارِ هُمْ فِيهَا خَالِدونَ 5

 

ترجمه فارسي مکارم
سورة الرعد
 
به نام خداوند بخشنده بخشايشگر
المر، اينها آيات كتاب (آسمانى) است; و آنچه از طرف پروردگارت بر تو نازل شده، حق است; ولى بيشتر مردم ايمان نمى‏آورند! «1» خدا همان كسى است كه آسمانها را، بدون ستونهايى كه براى شما ديدنى باشد، برافراشت، سپس بر عرش استيلا يافت (و زمام تدبير جهان را در كف قدرت گرفت); و خورشيد و ماه را مسخر ساخت، كه هر كدام تا زمان معينى حركت دارند! كارها را او تدبير مى‏كند; آيات را (براى شما) تشريح مى‏نمايد; شايد به لقاى پروردگارتان يقين پيدا كنيد! «2» و او كسى است كه زمين را گسترد; و در آن كوه‏ها و نهرهايى قرار داد; و در آن از تمام ميوه‏ها دو جفت آفريد; (پرده سياه) شب را بر روز مى‏پوشاند; در اينها آياتى است براى گروهى كه تفكر مى‏كنند! «3» و در روى زمين، قطعاتى در كنار هم قرار دارد كه با هم متفاوتند; و (نيز) باغهايى از انگور و زراعت و نخلها، (و درختان ميوه گوناگون) كه گاه بر يك پايه مى‏رويند و گاه بر دو پايه; (و عجيب‏تر آنكه) همه آنها از يك آب سيراب مى‏شوند! و با اين حال، بعضى از آنها را از جهت ميوه بر ديگرى برترى مى‏دهيم; در اينها نشانه‏هايى است براى گروهى كه عقل خويش را به كار مى‏گيرند! «4» و اگر (از چيزى) تعجب مى‏كنى، عجيب گفتار آنهاست كه مى‏گويند: «آيا هنگامى كه ما خاك شديم، (بار ديگر زنده مى‏شويم و) به خلقت جديدى بازمى‏گرديم؟!» آنها كسانى هستند كه به پروردگارشان كافر شده‏اند; و آنان غل و زنجيرها در گردنشان است; و آنها اهل دوزخند، و جاودانه در آن خواهند ماند! «5»

آیات امروز را می توانید از طریق این لینک هم مطالعه کنید


توضيح:
هر روز مي خواهيم يک صفحه از قرآن را با هم بخوانيم (به همراه معني آن) هر روز چند دقيقه وقت مي ذاريم، بعد از يه مدت مي بينيم کل قرآن را ختم کرده ايم، به همين راحتي.
فرمايش امام صادق (عليه السلام) هم که يادمون هست: «قرآن پیمان خداست بر خلق او و برای شخص مسلمان شایسته است که بر عهد خود نگاه کند و هر روز 50 آیه بخواند.»
بيائيم فعلا حداقل با يک صفحه در روز شروع کنيم!
ياعلي مدد ... التماس دعا

 

 

بخش دوم

ديگر مطالب ارسالی

اعضا محترم گروه مي توانند مطالبشان را به آدرس
 Mobin_s2004@yahoo.com
بفرستند تا با نام خودشان در اين ستون نوشته شود.

 

lazgee@yahoo.com

salam
yadetoneh chand vaghte pish man rafteh bodam hazrate abdolazim ziyarat 1 aks dadam shoma to mobin gozashtin. hamon roz man az hazrat taghazaii kardam. estejabat farmodan. diroz bari tashakor raftam haram. en 2 ta aksam gereftam. bari hameh 2a khondam. enghadar hazrat bozorgvaran ke emkan nadreh chizi bakhahin va ajabat nakonan.
Dr Lazgee

 

 

saeidtpl@yahoo.com

چهار دانشجو که به خودشان اعتماد کامل داشتند یک هفته قبل از امتحان پایان ترم به مسافرت رفتند و با دوستان خود در شهر دیگر حسابی به خوشگذرانی پرداختند. اما وقتی به شهر خود برگشتند متوجه شدند که در مورد تاریخ امتحان اشتباه کرده اند و به جای سه شنبه، امتحان دوشنبه صبح بوده است. بنابراین تصمیم گرفتند استاد خود را پیدا کنند و علت جا ماندن از امتحان را برای او توضیح دهند.
آنها به استاد گفتند: « ما به شهر دیگری رفته بودیم که در راه برگشت لاستیک خودرومان پنچر شد و از آنجایی که زاپاس نداشتیم تا مدت زمان طولانی نتوانستیم کسی را گیر بیاوریم و از او کمک بگیریم، به همین دلیل دوشنبه دیر وقت به خانه رسیدیم.».....استاد فکری کرد و پذیرفت که آنها روز بعد بیایند و امتحان بدهند. چهار دانشجو روز بعد به دانشگاه رفتند و استاد آنها را به چهار اتاق جداگانه فرستاد و به هر یک ورقه امتحانی را داد و از آنها خواست که شروع کنند....آنها به اولین مسأله نگاه کردند که 5 نمره داشت. سوال خیلی آسان بود و به راحتی به آن پاسخ دادند.....سپس ورقه را برگرداندند تا به سوال 95 امتیازی پشت ورقه پاسخ بدهند که سوال این بود:
« کدام لاستیک پنچر شده بود؟»....!!!!

 

 

jahromzzz@googlemail.com

بازم یه بحث دیگه ... یه مشکل دیگه

دوره ی شاه وقتی سرباز ها به زور چادر از سر زنها بیرون میآوردن زنهاتظاهرات کردن و خیلی ها کشته شدن . ...
حالا این دوره اگه باید به زور سرشون کنیم ... چیه ؟ یعنی زنهای اون موقع مومن تر بودن ؟ سنتی بودن؟
برم بابا ... این حرفا قدیمی شد؟ اروپایی ها شدن از ما بهترون هر گهی خوردن باید تو ایران هم انجام بشه.
والله از نظر من هیچی به جز عقده ای بودن این بلاها رو سر کسی بیاره . یعنی چی؟
یعنی فقط منتظرن یه چیزی رو ممنوع کنن تا همه برن دنبالش. البته ابن خصلت آدمیه... از اون آدم و حوا شروع میشه.
آمار تلوزیون میگه تو کشور های اروپایی اسلام به سرعت داره فراگیر میشه. مخصوصا آلمان و فرانسه.
چرا ؟ چون به نتیجه میرسن که کامل و بیعیب. حالا ما باید هر چی عیب و ایراد اروپایی هست رو به شکلمُد بیاریم تو جامعه؟
دکتر شریعتی میگه: وقتی افکار ملت مبتذل باشه فرقی نمیکنه چه روشنفکر یا مذهبی یا غیر مذهبی یا ... .
چطور میشه طی 20 و چند سال این بلاها رو سر یه ملت آورد؟ فقط تهاجم فرهنگی.
و عامل اصلی ماهواره ... ماهواره و ماهواره .
اصلا مد تو کشور ما یعنی بیریخت ترین شکل هر چیزی . به قول بابام : هیچی مثل ساده پوشی نمیشه.
آیا واقعا ما کمبودی داریم ؟
سوره ی نور رو دیروز خوندم ... ( فقط ترجمه هاشو من می خونم) . اصلا فکر نمی کردم که خدا به این صریحی تو قرآن بگه ... . یه جاییش نوشته :به مردها بگویید که زن ا نکنید که برای سلامت خودتان بهتر است. یعنی قرآن اون موقع میگفته ... الان بیاین ببینین... ایدز ... سو زا ک . سفلیس/ اصلا چرا هر چی رو ممنوع بشه انسان اصرار به انجامش داره ؟ از این به بعد منتظر نوشته های من باشید
...
ابوالفضل ابراهیمی از جهرم .

 

 

ashege_shahadat_84@yahoo.com

همسفر مهتاب


آه اي تناور سبزقامت ! لحظه‌اي ما را درياب. بگذار نگاهت جرعه‌جرعه در نگاهمان بريزد. مي‌دانم ماه، ريشه‌هاي تو را آب مي‌دهد و تو در يك قدمي افق روي پيشاني صبح نشسته‌اي و اينجا انفجار بغض‌هاست. از كاريز رنج، اندودهاي تنمان را سيراب مي‌كنيم. تو بر سمند نقره‌يال مهتاب مي‌نشيني، تا صبح مي‌تازي تا سرزيمن خاكستري و سيلاب خونابه‌ها.
با تو پرواز مي‌كنيم تا بي‌نهايت احساس. فقط لحظه‌اي بگذار اين نگاه، جاي خالي‌اش را در ذهنم بيابد. كوچه‌پس‌كوچه‌هاي غربتِ احساس گمنامند. بگذار بيابمشان. نمي‌دانم چرا ماه مرا به ياد تو مي‌اندازد؟ اين نشان چيست، تو مي‌داني؟ شايد مهرباني ماه در عين آرامش نشاني از تو دارد.
لحظه‌اي درنگ كن ! دستمان را بگير ! از تقصير ما نبود كه از كاروان مشتاقان جا مانديم.
لحظه‌اي درنگ كن ! زخم‌هاي شانه‌مان را مرهمي بگذار يا دستِ كم زخمي ديگر بزن. بگذار با يك خاطره‌ي تازه از تو سَر كنيم. بگذار دلخوشيمان وسعت يابد. بگذار لبخندت را بر حاشيه‌ي برگ شقايق حك كنيم.
ساليان سال است بعد از تو شب‌ها راهي بي‌انتها در آسمان مي‌بينم. يك جاده‌ي سبز كه من لحظه به لحظه خاطرات تو را بر كناره‌هاي اين جاده مي‌كارم. بگذار فقط براي تو بنويسم.
فرزند شهيد ياسين ابنا رودحله

 

.

alirezamajidi@gmail.com

سرویس چت «میبو» هم پلت‌فرم خود را منتشر کرد

به دنبال موفقیت و رشد و خیره‌کننده سایت فیس بوک ، سایت‌های دیگر هم از کار فیس بوک تبعیت می‌کنند و پلت‌فرم خود را منتشر می‌کنند. اخیرا MySpace این کار را کرده بود و امروز در خبرها منتشر شد که سرویس چت «میبو» هم همین کار را کرده.

 Meebo Platform.jpg

بنابراین کاربران میبو می‌توانند از طریق میبو ، به امکانات سرویس‌های جذاب اینترنتی دیگری هم دسترسی داشته باشند و از آنها استفاده کنند. مثلا در حال حاضر یک کاربر میبو می‌تواند:
- چت ویدئویی کند (از طریق Tokbox)
- در هنگام پرواز تماس‌های به سبک کنفرانس داشته باشد (از طریق Talkshoe)
- به صورت زنده ویدئو منتشر کند (از طریق Ustream)
- و تماس‌های VOIP داشته باشد.

پلت فرم شدن و انتشار API ، حرکتی است که در ماه‌های آینده احتمالا از سوی سرویس‌های دیگر اینترنتی هم دنبال خواهد شد.

 

 

sedaghat_gh@yahoo.com

(این متن فقط برای آوردن لبخند به لبان شماست و قصد توهین به هموطنان عزیزم در خارج از کشور نیست..که مسلما هر کدام عزیزانی را در آن سوی مرزهای ایران داریم )

تا حالا به این فکر کردین کسایی که یه مدت حتی خیلی کوتاه مثلا دو ماه خارج از کشور زندگی کردن وقتی که
بر میگردن چه جوری رفتار میکنن؟؟
<<<<<<<
هر جایی که خرید میکنن اول کارت اعتباری میدن ..بعد یه دفه انگار که تازه یادشون افتاده
ایرانن ..میگن اااا قبول نمیکنین؟؟؟
>>>>>>>>
به جای نوشابه همیشه آب معدنی سفارش میدن و همیشه هم راجع به تغذیه سالم سخنرانی میکنن
<<<<<<<
اولش که میان حتی اگه 3 ماه بیشتر از ایران دور نبوده باشن میگن ..وای شما چه جوری این جا زندگی میکنین
(بابا همون جوری که شما 30 سال زندگی میکردین و مث بچه خوب صبح میرفتین سر کار ..عصری میومدین )
>>>>>>>>
به جای هوی ..میگن ..اووپس ..
به جای سلام میگن ..های
به جای تلویزیون میگن .تی.وی
عصبی که میشن میگن رو nerve من راه نرو
و الا آخر
<<<<<<<<<
مدام از هوای آلوده و ترافیک گله میکنن
>>>>>>>>
وزن رو به پوند و مسافت رو به مایل حساب میکنن
<<<<<<<<
همه قیمت ها رو وقتی میگی به دلار و یورو حساب میکنن ..بعد میگن مفتـــــــــه
>>>>>>>
رو شیر و ماست و بقیه چیزها حتما میزان چربی و کالری رو میخونن ..حتی اگه از لاغری در حال شکستن باشن
<<<<<<
راجع به همه چیز تو ایران ایراد میگیرن دقیقا انگار که بار اوله که با این مسائل روبرو شدن
>>>>>>>
از چمدون هاشون حتی تا یه سال بعد از برگشتنشون برچسب هواپیما رو در نمیارن و با اون همه جا میرن
<<<<<<<
همیشه جملات خودشون رو با این جمله شروع میکنن.:
تو اون جا ..که من بودم ......
++++++++++++ +++++++++ ++
بدون شرح

 

 

hejazii_sh@yahoo.com

بسیاری از مردم كتاب "شاهزاده كوچولو " اثر اگزوپری " را می شناسند. اما شاید همه ندانند كه او خلبان جنگی بود و با نازیها جنگید وكشته شد . قبل از شروع جنگ جهانی دوم اگزوپری در اسپانیا با دیكتاتوری فرانكو می جنگید . او تجربه های حیرت آور خود را در مجموعه ا ی به نام لبخند گرد آوری كرده است . در یكی از خاطراتش می نویسد كه او را اسیر كردند و به زندان انداختند او كه از روی رفتارهای خشونت آمیز نگهبانها حدس زده بود كه روز بعد اعدامش خواهند كرد مینویسد :" مطمئن بودم كه مرا اعدام خواهند كرد به همین دلیل بشدت نگران بودم . جیبهایم را گشتم تا شاید سیگاری پیدا كنم كه از زیر دست آنها كه حسابی لباسهایم را گشته بودند در رفته باشد یكی پیدا كردم وبا دست های لرزان آن را به لبهایم گذاشتم ولی كبریت نداشتم . از میان نرده ها به زندانبانم نگاه كردم . او حتی نگاهی هم به من نینداخت درست مانند یك مجسمه آنجا ایستاده بود . فریاد زدم "هی رفیق كبریت داری؟ " به من نگاه كرد شانه هایش را بالا انداخت وبه طرفم آمد . نزدیك تر كه آمد و كبریتش را روشن كرد بی اختیار نگاهش به نگاه من دوخته شد .لبخند زدم ونمی دانم چرا؟ شاید از شدت اضطراب، شاید به خاطر این كه خیلی به او نزدیك بودم و نمی توانستم لبخند نزنم . در هر حال لبخند زدم وانگار نوری فاصله بین دلهای ما را پر كرد میدانستم كه او به هیچ وجه چنین چیزی را نمیخواهد ....ولی گرمای لبخند من از میله ها گذشت وبه او رسید و روی لبهای او هم لبخند شكفت . سیگارم را روشن كرد ولی نرفت و همانجا ایستاد مستقیم در چشمهایم نگاه كرد و لبخند زد من حالا با علم به اینكه او نه یك نگهبان زندان كه یك انسان است به او لبخند زدم نگاه او حال و هوای دیگری پیدا كرده بود .

پرسید: " بچه داری؟ " با دستهای لرزان كیف پولم را بیرون آوردم وعكس اعضای خانواده ام را به او نشان دادم وگفتم :" اره ایناهاش " او هم عكس بچه هایش را به من نشان داد ودرباره نقشه ها و آرزوهایی كه برای آنها داشت برایم صحبت كرد. اشك به چشمهایم هجوم آورد . گفتم كه می ترسم دیگر هرگز خانواده ام را نبینم.. دیگر نبینم كه بچه هایم چطور بزرگ می شوند . چشم های او هم پر از اشك شدند. ناگهان بی آنكه كه حرفی بزند . قفل در سلول مرا باز كرد ومرا بیرون برد. بعد هم مرا بیرون زندان و جاده پشتی آن كه به شهر منتهی می شد هدایت كرد نزدیك شهر كه رسیدیم تنهایم گذاشت و برگشت بی آنكه كلمه ای حرف بزند.

یك لبخند زندگی مرا نجات داد

بله لبخند بدون برنامه ریزی بدون حسابگری لبخندی طبیعی زیباترین پل ارتباطی آدم هاست ما لایه هایی را برای حفاظت از خود می سازیم . لایه مدارج علمی و مدارك دانشگاهی ، لایه موقعیت شغلی واین كه دوست داریم ما را آن گونه ببینند كه نیستیم . زیر همه این لایه ها من حقیقی وارزشمند نهفته است. من ترسی ندارم از این كه آن را روح بنامم من ایمان دارم كه روح های انسان ها است كه با یكدیگر ارتباط برقرار می كنند و این روح ها با یكدیگر هیچ خصومتی ندارد. متاسفانه روح ما در زیر لایه هایی ساخته و پرداخته خود ما كه در ساخته شدنشان دقت هولناكی هم به خرج می دهیم ما از یكدیگر جدا می سازند و بین ما فاصله هایی را پدید می آورند وسبب تنهایی و انزوایی ما می شوند."

داستان اگزوپری داستان لحظه جادویی پیوند دو روح است آدمی به هنگام عاشق شدن ونگاه كردن به یك نوزاد این پیوند روحانی را احساس می كند. وقتی كودكی را می بینیم چرا لبخند می زنیم؟ چون انسان را پیش روی خود می بینیم كه هیچ یك از لایه هایی را كه نام بردیم روی من طبیعی خود نكشیده است و با هم وجود خود و بی هیچ شائبه ای به ما لبخند می زند و آن روح كودكانه درون ماست كه در واقع به لبخند او پاسخ می دهد
واین هم یه شعر
اگه کسی گلی رو دوست داشته باشه
که میون کرورها ستاره فقط یکی از اون وجود داشته باشه
با نگاه کردن به اون ستاره احساس خوشبختی میکنه .اونوقت به خودش میگه:
گل من میون یکی از اون ستاره هاست...
تو، شبا به ستاره ها نگاه می کنی.
ستاره من کوچکتر از اونیه که بتونم جاش رو تو آسمون نشونت بدم.
ولی ...
اینطوری بهتره.
چون ستاره ی من برات٬ مثل ستاره های دیگه میشه.
اونوقت تو از دیدن همشون لذت میبری.
انگار همشون دوستای تو هستن.
شازده کوچولو
آنتوان دوسنت اگزوپری
برگرفته از وبلاگ کلمات قصار))

 

 

komeil_fa84@yahoo.com

گريه كن سرباز!


بنام خدا
 


نظامي زن انگليسي كه پس از بازگشت از ماموريت خود در عراق،
 فرزندش را در آغوش مي فشارد.

آهاي سرباز، آهاي مادر!...
گريه كن، تو حق داري گريه كني. شايد ماهها و سالهاست كه فرزندت را نديده اي.
فرزند دلبندت را. كودك معصومي كه تاب دوري مادر نداشته و حتماً از تو بيشتر، برايت دلتنگي مي كرده.
گريه كن سرباز، گريه كن تا سبك شوي...
گريه كن، بخاطر گوهر مادري كه از تو ستانده اند، و در عوض تو را مفتخر! كرده اند به اين لباسها.
اين لباسها كه اصلاً به قامت تو سازگار نيست...
گريه كن كه تاج زن بودن از سرت افتاده...
گريه كن كه هيچ لذتي به پاي مادري نمي رسد و تو را محروم كرده اند، ذائقه ات را خراب كرده اند...

اما
من چند حرف ديگر با تو دارم سرباز...
تو مادري، حق داري بچه ات را دوست داشته باشي... حق داري برايش دلتنگ شوي...

سوالي از تو دارم :
اين كودك را مي شناسي؟

مي بيني پدرش با چشمان بسته، چگونه صورتش را لمس ميكند؟
مي بيني چگونه كفشهايش را درآورده تا در آغوش پدر، گم شود ؟
اين پدر يكي از زندانيان تو و دوستان توست در عراق...
چه ميشد اگر اجازه ميدادي اين پدر، بچه اش را ببيند؟
فكر كردي فقط خودت به فرزندت عشق مي ورزي؟

اين دختر را چطور؟
 

حتماً او را ديده اي...
در كوچه پس كوچه هاي بصره... پاي برهنه مي دويد و خنده كودكانه اي بر لب داشت...
الان به نظرت لكه هاي سرخ روي لباسش، نقش گلهاي سرخ است يا رد پائي از خون تازه ؟
يا لكه هاي قرمز روي زمين، گلبرگهاي پرپر شده گلهاي پيراهن اوست؟
صورت ظريف او را با اسلحه اي كه در كنارش به دست گرفته اي چه كار؟
ببين چه گريه اي ميكند؟ چه خوني از صورتش جاري است؟
اين رنگين تر است يا خون فرزندت كه اينچنين در آغوشش كشيده اي؟
حال اين دخترك را خوب ببين. نتيجه كارتو وهمكاران توست و تا ابد با شما خواهد ماند.
اين است آنچه براي اين دختر و مردمش هديه برده اي...

اين پدر را ميشناسي؟


دارد به چه حالي، جسم بي جان دخترش را ميگذارد كنار بقيه جنازه ها.
يادت هست؟ همين چند شب قبل، خانه شان را بمباران كرديد.
تو و همقطارانت.

اين را چطور؟


 

اين اما مال افغانستان است.
شاهكار قديمي تر شما.
اما مگر زخم اين پدر كهنه مي شود؟
اين هم كادوي يكي دوسال قبل توست براي كوكان افغان.........

از اين دست اگر بخواهم برايت بياورم، بسيارست...
سردشت خودمان، شلمچه ، قانا... صبرا و شتيلا... و ....

...............
...............
...............

گريه كن سرباز
گريه كن، اما نه فقط براي دلتنگي فرزندت ...
شايد نپذيري، اما من در گريه هاي تو هيچ عاطفه اي نمي بينم سرباز!
گريه كن براي انسانيتي كه در زير پاي تو و رهبرانت لگد مال شده...
گريه كن براي عاطفه اي كه در وجودت مرده...
گريه كن براي شرف و آزادگي كه از دست داده ايد...

گريه كن سرباز..

 

 

aryaadib@gmx.net

آیا می دانستید که .....؟

قسمت چهارم و پاياني

 ۲۴- آیا می دانستید که نزدیک به تمامی مردم ایران از نام اصلی بزرگ ترین شاعر میهنی ایران و افتخار جاودان ایرانیان و زبان پارسی بی خبرند و او را با نامی خطاب می کنند که آمیخته ای از عنوان، لقب، تخلص و نسبت زادگاه این شاعر بزرگ است؟
حسن که در سال ٣۲۹ هجری قمری از پدری دهقان با نام « علی» در روستای« باژ» در نزدیکی شهر طوس خراسان به دنیا آمد، تا پیش از به دنیا آمدن پسرش قاسم ، به « حسن ابن علی» شناخته می شد. بعد ها با به دنیا آمدن پسرش قاسم، لقب ابوالقاسم ( پدر قاسم) گرفت و سپس با برگزیدن نام هنری و تخلص فردوسی به سرودن بزرگ ترین سند زنده بودن زبان پارسی و یاد نیاگان ایرانی، یعنی شاهنامه پرداخت.
حسن (یا حسن این علی) امروز با نام حکیم ابوالقاسم فردوسی طوسی که به ترتیب عنوان، لقب، تخلص و نسبت زادگاه این شاعر یزرگ ایران است در قلب هر ایرانی جایگاهی ابدی یافته است.

۲۵ – آیا می دانستید که امروز حتا پس از گذشت ١۴ سده هنوز مردمانی در ایران به زبان پهلوی با یکدیگر گفت و گو می کنند ؟
در ١۵۰ کیلومتری غرب شهر کرمانشاه و در قلب کوه های دالاهو، در منطقه ای که آن را ریژاو می خوانند روستایی دور افتاده ، کوچک و بسیار زیبا با نام زرده وجود دارد که در دل خود رازی شگفت آور را پنهان نموده است و آن سخن گفتن مردم آن به زبان پهلوی ساسانی می باشد
روستای زرده از یک سو به کوهی صخره ای تکیه داده است و از سویی دیگر به " دیوار ستبر یزدگرد" و " قلعه ی عظیم ساسانی" محدود می گردد. جمعیت آن تنها۴۵۰ تن است و در میان آن همه روستا در آن منطقه،تنها اهالی این روستا می توانند به زبان کهن سخن بگویند واین خود بر شگفتگی ناظران می افزاید.
از فراز کوه بلند ِ صخره ای، در آن جا که مقبره ی بابا یادگار قرار دارد و در میان انبوهی از درختان سرو ِ کهن سال، آب چشمه ای خروشان و زلال به سمت روستای زرده جاریست که در کنار آن به هر ایرانی میهن دوست احساسی عجیب همراه با دل تنگی از آن زبان و تاریخ کهن دست می دهد.

۲۶- آیا می دانستید که بسیاری از فارسی زبانان انبوهی از واژه های زبان فارسی را ، نه یک واژه ی ترکیبی، بلکه یک واژه ی یک بخشی و مستقل می دانند ؟
علم اتیمولوژی Etymology (علم کالبد شکافی، اشتقاق و شناسایی واژه ها) در آموزش زبان فارسی جایگاهی بسیار کم بها دارد و در هیچ دوره ای به آموزندگان ما توجه به ریشه و بنیاد واژه ها آموخته نمی شود . بسیاری از دانش آموزان ما با بسیاری از واژه ها و عبارات آشنا می شوند، اما حتا در دانشگاه هم نمی توانند اجزای این واژه ها را معنی کنند. باید گفت که زبان فارسی هنوز گام نخستین را نیز در کاربرد این علم در آموزش زبان برنداشته است .
مثلن بسیاری از دانش آموزان ما از سال نخست دبستان با بی هوده به شکل بیهوده آشنا هستند و آن را واژه ای مستقل می انگارند. در حالی که این واژه از ترکیب بی (= حرف نفی ) و هوده = سود و فایده ) ساخته شده است و دارای معنی بدون سود و فایده می باشد.
با کلمه ی خورشید از خور (= سوراخ، گودال) و شید ( = نور ).
و یا کلمه ی زمستان از زم ( = سرما ) و ستان ( = پسوند مکان و کیفیت ).
بسیاری معنی منجلاب را می دانند ولی با واژه ی منجل (= گیاه در هم پیچیده ) آشنایی ندارند
و واژه ی بسیار زیبای نود ( = آوا، ناله ) که در ترکیباتی مانند خوشنود و بهنود هست، گویی به خاک سپرده شده است.
واژه ی نازک نه یک واژه ی یک بخشی و مستقل، بلکه ترکیبی است از نا ( = حرف نفی ) و زُ ک (= ضخیم و کلفت )،
واژه ی ناله ترکیبی است از نا ( = حرف نفی ) و واژه ی گم شده ی له ( = آوایی از سر شادی ) که در واژه ای مانند هلهله پنهان است.
واژه ی آلبالو ترکیب بسیار زیبایی است از آل ( = قرمز ) و بالو ( = غده و ورم )،
بیابان ترکیبی است از بی (= حرف نفی ) و آب و آن ِ جمع )،
آبشار از آب و شار ( = قصر بلند ) به معنی قصر بلندی از آب،
گهواره ترکیبی است از گه (= مخفف گاه به معنی مکان ) و واره ( = پسوند تشبیه )، به معنی : مکان گونه
و یا واژه ی بیگانه که ترکیبی است از بی ( = حرف نفی ) و گانه ( = پسوند تشبیه ) به معنی کسی که گویی وجود تدارد، کسی که به کسی شباهت ندارد.
واژه ی اندرز در اوستا به گونه ی هن درز han-dareza بوده است كه بخش نخستين آن یعنی "هن " گونه ی ديگری از واژه ی " هم " است و بخش دوم آن "درز " همين واژه ی درز امروزی ( به معنی شکاف جامه که دوخته باشند) است که در واژه ی مركب "درزيگر" به معنی خیاط نيز بر جاي مانده است. از این رو هندرز به معني دوختن و پیوند دادن تجربيات گذشته كسي به آينده ی شخص ديگر و در واقع به معنی وصیت می باشد.
واژه انباز به معني شريك، از دو بخش "هم" و "باز" تشكيل شده و «هم» با تبديل م به ن به گونه ی هنباز و با تبديل هـ به الف به گونه انباز در آمده است و در اصل به معني دو يا چند كس است كه در كاري هم باز هستند و با هم حرکت مي‏کنند .
واژه ی " هم " به صورت هن در واژه ی انجمن نیز به چشم مي‏خورد كه در اصل هن گامن بوده است كه بخش دوم آن از ريشه ی " گَم " اوستايي به معني آمدن است و هنگامن يا انجمن به معني كساني است كه با هم همگام هستند .
و بسیار بسیار واژه های دیگر که ظاهری یگ بخشی و مستقل دارد ولی درحقیقت واژه هایی ترکیبی است.
از این رو، گذشته از لزوم آموزش علم کالبد شکافی واژه ها (Etymology )، دو موضوع جدا نویسی در خط فارسی که از نظر علم کالبد شکافی واژه ها اهمیتی غیر قابل چشم پوشی دارد و نیز مسئله ی خط فارسی که اکنون دیگر به خطی ناتوان و غیرعلمی تبدیل گردیده است، بخش بسیار مهمی از مسئله ی نوسازی و بازسازی در زبان فارسی است. و تا تعیین خط دیگری در زبان فارسی باید بر حذف استثناهای دست و پا گیر دستوری و نگارشی، ترک لج بازی و عادت های غیر منطقی و یافتن قاعده ای عام برای آن ها پای فشاری نمود..
برای آشنایی بیش تر با " آیین درست نویسی فارسی" و همچنین " علم شناسایی ریشه ی واژه ها " به مقالات نوشته شده در موضوعات شماره های ۵ و ۸ تگاه کنید.

۲۷- آیا می دانستید که هنوز حتا بسیاری از دوست داران شعر معاصر فارسی، یعنی شعر نو، اشکال گوناگون این نوع شعر را نمی شناسند و نام یک نوع از آن را بر نوع دیگر می گذارند و از تفاوت این انواع و نام آن ها آگاه نیستند ؟
برای این دسته از فارسی زبانان، میان شعر آزاد، شعر سفید و شعر موج نو که انواع سه گانه ی شعر نو است، تفاوتی نیست و به نادرستی نام این را برای آن و نام آن را برای این به کار می برند
شعر معاصر یا شعرنو پس از نیما تا کنون در سه شکل شعر آزاد، شعر سپید و شعر موج نو ادامه یافته است :
١- شعرآزاد ( شعر نیمایی ) : که آهنگ و وزن عروضی دارد، اما جا ی قافیه درآن مشخص نیست. مانند برخی از سروده های سهراب سپهری، اخوان ثالث و قیصر امین پور.
منظومه ی " افسانه " نیما سرآغاز شعر آزاد و به طور کلی شعر نو به شمار می آید.
۲ـ شعرسپید (شعرمنثور) : آهنگ دارد اما وزن عروضی ندارد و جای قافیه در آن مشخص نیست . مانند برخی از اشعار موسوی گرمارودی و احمد شاملو
٣- موج نو : که نه آهنگ ، نه وزن عروضی و نه قافیه دارد و فرق آن با نثر در تخّیل شعری شاعر است. مانند برخی از اشعار احمد رضا احمدی
:شعر موج نو به دشواری و پیچیدگی شناخته می شود .
( بررسی ویژگی های انواع شعر نو و تفاوت آن ها از نظر درون مایه و شکل و قالب، و نیز ارائه ی نمونه هایی از این اشعار، در بخش ادبیات معاصر انجام گرفته است).

۲۸- آیا می دانستید که برخی از زبان شناسان، از دید ساختاری، برخی از زبان های زنده ی جهان را، در بخش هایی از ساختار خود، در مقایسه با زبان فارسی، هنوز در دورانی می دانند که زبان فارسی دیر زمانی است آن را پشت سر نهاده است ؟
زبان فارسی به دلیل پیشینه ی بس دراز و کهن خود، کاربردها و ساختارهایی را که از دیدگاه زبان شناختی به کار زبان نمی آید و جزو نیازهای اصلی آن به شمار نمی آید از خود دور ساخته و به کناری نهاده است و یک سره زبان شناختی شده است. در حالی که بسیاری از زبان های زنده ی امروز ( که برخی از آن ها به دلایل معین تاریخی که در موضوع سرگذشت زبان فارسی مشخص شده است، تنها در معانی و واژه بر زبان فارسی پیشی گرفته اند) هنوز گرفتار کارکرد ها و هنجارهایی هستند که از نظر زبان شناختی برون زبانی شناخته می شود و هیچ نیازی به آن ها نیست.
یکی از این هنجارهای برون زبانی که کارکرد ناب زبانی ندارد و بی هوده به شمار می آید، وجود نام های نرینه (مذکر)، مادینه (مونث) و اَمردی (خنثی) برای چیزها در این زبان ها است که تابع هیچ نظم و قاعده ای نیز نیست و اگر چیزی مانند " میز " در برخی از این زبان ها مادینه است ( مانند زبان های فرانسوی و اسپانیایی) در زبان دیگری نرینه شناخته می شود ( مانند زبان آلمانی)، و این حتا برای خود مردم آن سرزمین ها مایه ی دشواری است و گاه حتا دانش آموختگان آنان را نیز به اشتباه می اندازد، زیرا این جنسیت برای اشیاء در همه ی بخش های دستور زبان آنان رعایت و صرف می شود.
این هنجار ( یعنی وجود جنسیت) در زبان فارسی نیز در دوران پارسی اوستایی و پارسی باستان وجود داشته است ولی رفته رفته از میان رفته است.
ويژگي ديگر زبان پارسي آن است که ساختار آوايي آن بسيار نغز و آهنگين شده است و واژه‌هاي درشتناک، ناهموار و گوش‌آزار در آن اندک ‌اندک ‌چنان سوده و ساده شده‌ است که از دید آوایی به واژه‌هايي هموار و دل پذير دگرگوني يافته‌اند و این خوش آهنگی را مردم سرزمین های دیگر که آن را می شنوند گواهی می دهند. براي نمونه در زبان اوستايي واژه‌ي "خورنه" را داريم که در پارسي باستان "فرنه" و در پهلوي "خُوره" و "خُره" شده است و سپس با ريخت های "فره" و " فر" به پارسي دری درآمده است و بيش از اين دیگر نمي‌تواند کوتاه ، تراشيده، خوش‌آهنگ، سوده و ساده تر گردد و بدین سان به فرجام دگرگوني خود رسيده است. یا واژه ی " اهورامزدا " یه معنی خداوند بزرگ که رفته رفته اوهرمزد، اورمزد، هرمزد و سپس هرمز شده است.
برای آگاهی از دگرگونی های دیگر در هنجارهای دستوری و تراشیدگی واژه ای در زبان فارسی به موضوعات شماره های ١ و ۲، یعنی سرگذشت زبان فارسی و دگرگونی های تاریخی زبان فارسی نگاه کنید.

۲۹- آیا می دانستید که در جهان یک کشور دیگر نیز وجود دارد که مردمانش آریایی هستند و ایران نام دارد ؟
واژه ی ایران واژه ای مرکب است که از دو بخش ایر به معنی آریایی و ان که هم نشانه ی جمع و هم پسوند مکان به معنی جا و سرزمین است، تشکیل شده است، و از این رو ایران هم به معنی آریایی ها و هم به معنی سرزمین آریایی ها است.
در زبان انگلیسی سرزمین را " لند " Land می گویند و به سرزمینی که محل زندگی آریایی ها است " ایرلند " می گویند که درست معنی ایران را می دهد و این همان کشوری است که همسایه ی شمالی انگلستان است و مردمانش هم آریایی هستند.
کوتاه آن که ایران و ایرلند دو نام درست هم معنی در دو زبان برای دو سرزمین است که مردمانشان هم نژاد و آریایی هستند.

 

 

ca_ehsan@yahoo.com

آغاز و پایان جهان در قرآن کریم
قسمت دوم و پاياني

● نظریه های علمی:
مطالعه این چند آیه پشت سر هم نشان دهنده آن است که حقایق علمی دیگری در قرآن وجود دارد. خداوند در این آیه ها به ما می گوید که سیاره ای بسیار یگانه برای ما آفریده است که دارای جرم و اندازه معینی است و آسمان آن به عنوان سپر برای ما است و از حیات ما مراقبت می کند. او همچنین برای ما راه هایی را مهیا کرد تا از آن ها عبور کنیم. او همچنین اشاره می کند که با حرکت خورشید و ماه، طول روز و شب مشخصی را برای ما فراهم می کند. بنابراین اعلامی است در مورد این که نظم موجود در این دنیا بر اساس خواسته او است.
به منظور فهمیدن علم خداوند در مورد خلقت زمین ما و جو یکتایش بهتر است نگاهی به سیارات دیگر بیاندازیم.
اجازه دهید با سیاره ای به نام عطارد( با ضمه بر روی کلمه ع) شروع کنیم. این سیاره کوچک ترین سیاره منظومه شمسی است و به زمین نزدیک است اما به خورشید نزدیک تر می باشد. جرمش کم تر از جرم زمین است و قدرت جاذبه اش یک سوم قدرت جاذبه زمین است. بنابر این ما نمی توانیم بر روی این سیاره زندگی کنیم زیرا نمی تواند جو مشابهی مانند زمین را به خود بگیرد. چون دارای جو مناسبی نیست پس نمی تواند در مقابل سنگ های آسمانی از خود دفاع کند و نیز نمی تواند تشعشعات مضر خورشید را دفع کند. سطح چنین سیاره ای به خاطر برخورد اجرام دارای فرورفتگی های زیادی است و نمی تواند برای حرکت انسان مفید باشد. ساختار عطارد، گردش و طول روز آن را تحت تاثیر قرار داده است و یک روز آن معادل ۸۸ روز زمینی است و این باعث می شود تا دمای آن در روز به ۴۰۰ درجه سانتی گراد و در شب به ۱۸۰- سانتی گراد برسد بنابراین هیچ اثری از حیات و آب در آن پیدا نمی شود.

سیاره دیگر ونوس می باشد که سرد ترین سیاره منظومه شمسی است و جرم و حجمش تقریبا مشابه زمین است ولی به خورشید نزدیک تر است. چون جرم مشابه زمین دارد، جاذبه اش نیز مشابه زمین است و توانایی مشابه زمین در نگه داشتن جو دارد. ولی جو آن از گاز سنگینی به نام دی اکسید کربن تشکیل شده است و ابر هایش از بخار اسید سولفوریک تشکیل شده است. چون دی اکسید کربن گازی سنگین است بنابراین تشعشعات خورشیدی را بسیار جذب می کند و جو سیاره به خاطر همین بسیار داغ می گردد. ابر های اسیدی آن باران های اسیدی ایجاد می کنند که سطح آن نرم می کند و برای حرکت مناسب نمی باشد. روز آن نیز معادل ۲۴۳ روز زمینی است. به خاطر نزدیکی اش به زمین و روز بلندش، دمای آن در روز به ۴۵۰ درجه سانتی گراد و فشار جوش به ۹۰ بار می رسد. با وجود چنین شرایطی وجود آب و حیات روی آن غیر ممکن است.
با نگاه به مریخ همسایه ما، می بینیم که طول روز مشابه زمین دارد اما جو آن از دی اکسید کربن تشکیل شده است و فشار آن نیز بسیار کم است. چون مریخ از خورشید دور تر است حداکثر دمای آن ۴۰- است و بیشتر مواقع به ۱۲۳- درجه سانتی گراد می رسد. در چنین دمای پایینی محتویات آب سیاره به حالت جامد است و هیچ علایمی از حیات در آن دیده نمی شود( البته تا آن موقع که این مقاله نوشته شده است حیاتی در مریخ یافت نشده و ممکن است حیات به صورت موجودات ذره بینی در بعضی از مکان های آن که دارای شرایط خاصی است پیدا شود ولی هیچ گاه تنوع میلیون ها گونه موجودات روی زمین را که در هوا و خشکی و دریا هستند پیدا نمی کند. مترجم)

با نگاهی به تعدادی از سیارات منظومه شمسی، مفهوم این آیه های نورانی را بهتر درک می کنیم. زمین ما به گونه ای طراحی شده است تا آب را در حالت مایع در خود نگه دارد و با نظمی بسیار پیچیده تحت فرمان الهی حیات را در آن زنده نگه دارد. جو زمین به گونه ای طراحی شده است تا با دو گاز عمده اکسیژن و نیتروژن که در آن است مانند یک سقف برای ما عمل کند. این گاز ها تمامی تشعشعات خورشید را جذب نمی کنند و آن را از خود عبور می دهند تا محیط را برای رشد موجودات فراهم کنند. بنابراین جو زمین دارای ترکیباتی است که برای زمین مانند یک سقف محافظ عمل می کند. این جو همچنین زمین را در مقابل شهاب سنگ ها محافظت می کند و در هنگام برخورد آن ها به جو به علت اصطکاک زیادی که ایجاد می شود می سوزند. لایه ازن موجود در جو نیز تشعشعات مضر را دفع می کند. پایداری زمین به خاطر جرم و مساحت آن است که با دقت بسیاری تنظیم شده است. جرم محتویات هسته زمین باعث می شود که جاذبه معینی داشته باشد و در نتیجه جو خود را حفظ کند و در عین حال دارای فشار، دما و رطوبت مخصوصی باشد. شرایط ایجاد شده توسط این جو زندگی را برای همه موجودات ممکن می سازد. گردش معین زمین به دو خود و به دور خورشید باعث می شود تا جاذبه مناسبی روی زمین به وجود بیاید و همه موجودات بتوانند به راحتی روی زمین راه بروند. فاصله معین از خورشید و گردش مخصوص زمین باعث ایجاد درجه معینی از انحراف گردش زمین به دور محور خودش به نسبت گردش حول خورشید می شود در نتیجه میدان مغناطیسی ایجاد می کند که بر روی تمامی موجودات زنده تاثیر می گذارد. مسلما با وجود چنین انحرافی، ما دارای شرایط آب و هوایی متفاوت در چهار فصل هستیم.

با نگاهی به سیاره خودمان و دیگر سیارات منظومه شمسی،‌ ناچار به اقرار به این موضوع هستیم که زمین همان طور که خداوند می گوید دارای محیطی خاص برای زندگی ما است. آیا کسی می تواند ادعا کند که طبیعت (به طور تصادفی) این امکانات را برای ما به وجود آورده است؟ یا کسی می تواند بگوید که حضرت محمد ( صل الله علیه و آله) خودش این آیه ها را در بیش از ۱۴ قرن پیش نوشته است؟
بعد از تشریح روند شروع خلقت توسط آیه ۳۰، خداوند در آیه ۱۰۴ در پایان سوره به ما در مورد پایان این جهان یا روز رستاخیز سخن می گوید.
"روزی که آسمان را در هم بپیچیم مانند در هم پیچاندن طومار، مانند کاری که در ابتدای خلقت انجام دادیم، همان طور که خلقت را آغاز کردیم، آن را باز می گردانیم، ‌همان طور که پیمان داده بودیم و بر ما است که این کار را انجام دهیم."
بررسی علمی: در این آیه خداوند روند پایان حیات را توضیح می دهد. از رَتْقً شروع شد. بنابراین پایان این جهان، بازگشتش خواهد بود به ابتدایش، به همان گونه ای که شروع شده بود. خداوند می گوید که تمام آسمان ها را در هم می پیچد و آن ها را مانند ابتدایش که رَتْقً بود می کند. این جملات بیانگر عظمت خداوند هستند. خداوند می فرمایند که آسمان ها را روی هم قرار می دهد( در هم می پیچد) همانند بستن صفحات یک کتاب. بر اساس نظریه های علمی، دانشمندان عقیده دارند که چنین اتفاقی در انتظار جهان است. این دانشمندان می گویند که بعد از انبساط پیوسته جهان، طی یک روند خود انقباضی منهدم می شود. این به خاطر محدودیت مواد موجود در جهان است که دیگر قادر به انبساط بیشتر نمی باشد. بنابراین این مواد منقبض می شوند و اندازه جهان به مقدار اولیه اش بر می گردد.
بنابراین دانش در انطباق کامل با قرآن است. اما قرآن می گوید که این خواسته خداوند است ولی دانشمندان در نظریه هایشان می گویند که خواسته طبیعت است چون دارای شعور می باشد. ( البته کل کیهان سیستمی با شعور است و تمامی اجزایش طبق گفته قرآن تسبیح خداوند را می گویند، اما این شعورشان قایم به ذاتشان نیست بلکه از خداوند دارند و اراده خداوند می تواند روند طبیعت را دگرگون کند. مترجم). خداوند در قرآن می فرمایند که او زمان چنین اتفاقی را تعیین می کند و دانشمندان تصور می کنند که خودش زمان تخریبش را تعین می کند.
هر انسان عاقل و فهمیده ای متوجه می شود که این جملات جاودانه پیامی است برای پرستش خداوند و در آیه بعدی که شماره ۱۰۶ است خداوند می فرماید:
"در این پیامی است برای کسانی که او را می پرستند"

احسان اشرفی
کارشناس هوافضا
اصفهان

 

 

 

 

 

Mobin_s2004@yahoo.com

  •  براي دريافت مداوم مجله الکترونيکي «روزانه» بصورت ايميل، مي توانيد عضو گروه اختصاصي «مبين» شود. براي عضو شدن اينجا را کليک کنيد.

  •     دوست عزيزم اگر شما هر مطلب، دل نوشته، شعر، خبر، داستان، جوک و... داري و فکر مي کني براي اعضا گروه جالب باشه را مي توني به آدرس من (mobin_s2004@yahoo.com) بفرستي تا با نام خودت در  بخش از «مطالب ارسالي اعضا» نوشته بشه.

  •    از همه دوستان عزيزي که لطف مي کنند و براي «روزانه» مطلب مي فرستند بينهايت متشکرم. همه ايميلهايي که براي من مي فرستيد به دستم مي رسند و حتما با نام خود شما در «روزانه» نوشته خواهند شد. فقط بخاطر اينکه حجم مطالب ارسالي از طرف اعضا بسيار زياد هست، و از طرفي در نوشتن مطالب (از نظر تعداد) محدوديت دارم، لذا مطالب دريافتي در نوبت قرار گرفته و به مرور نوشته خواهند شد. اين را گفتم تا اگر مطلب شما دوست خوبم با چند روز تاخير نوشته شد، علتش را بدانيد.

  •    منتظر پيشنهادات، نظرات و خدايي نکرده انتقادادتان در مورد مجله الکترونيکي «روزانه» هستم!

  •    دوباره تاکيد مي کنم که هر مطلب و حرفي داشتيد، لطفا (!) فقط به آدرس شخصي من ارسال کنيد، مرسي! 

باقي بقايتان!

 

Copyright © 2005-2006  mobin_s2004@yahoo.com
All Right Reserved © www.mobin-group.com

Mobin_s2004@yahoo.com

Mobin_s2004@yahoo.com

 

14 آبان / 5 نوامبر / 24 شوال

Mobin_s2004@yahoo.com
14 آبان ماه هجري خورشيدي
Mobin_s2004@yahoo.com
طغرل سلجوقي در بغداد و استقرار حاكميت اهل تسنن

طغرل سلجوقي که بسياري از نقاط ايران را در اشغال خود داشت پنجم نوامبر سال 1054 ميلادي به بهانه نجات خليفه عباسي از دست شيعيان و استقرار مجدد حاكميت اهل تسنن، اعلام كرد كه عازم بغداد مي شود. طولي نكشيد كه طغرل با سپاهي گران روانه بغداد شد و اوايل سال 1055 ميلادي اين شهر را تصرف كرد و از آن پس به نام خليفه كه در دست او آلتي بيش نبود زمام امور قلمرو عباسيان را به دست گرفت و خود را حامي خليفه اعلام داشت و قدرت را در بغداد به سني ها باز گردانيد يعني درست عكس كاري كه دهها سال پيش از او، ديلميان ايراني (شيعه مذهب) كرده و قدرت را در دست شيعيان قرار داده بودند. قدرت حكومتي در عراق كه اين كشور در نيمه اول قرن بيستم به دست انگليسي ها ساخته شد و بعدا با قيام شيعيان (به رهبري آيت الله شيرازي) استقلال يافت، پس از اشغال نظامي آن توسط آمريكا و انجام انتخابات عمومي عمدتا به شيعيان منتقل شده و درگيري شيعه و سني را يك بار ديگر شدت داده است. پس از سلطه سلجوقيان بر بغداد، بعدا هم چندبار اين شهر (درزمان صفويه و افشاريه) به دست ايران و شيعه افتاده بود. جنوب شيعه نشين بين النهرين (عراق امروز) تا دوران زنديه (كريم خان) وابسته به ايران بود.

 

ضعف دفاعي ايران - سربازان براي تامين معاش در خانه ها نوکري مي کردند!

پنجم نوامبر 1914 (14 آبان 1293) شوراي وزيران دولت وقت ايران كه براي بررسي چگونگي مقابله با نقض بي طرفي كشور از سوي دول متخاصم تشكيل جلسه داده بود به بن بست رسيد؛ زيرا كه نظاميان وطن به دليل ضعف تجهيزات و آموزش، و نداشتن آمادگي و حتي آذوقه قادر به دفاع از بي طرفي كشور نبودند. بيشتر سربازان براي امرار معاش خود كه دولت موظف به تامين آن بود، درمنازل تهران به كارهايي ازجمله آب حوض كشي و نوکري مشغول بودند!. دولت در آن شرايط مي توانست تنها روي نيروي ژاندارم حساب كند كه اين نيرو هم فاقد اسلحه سنگين (توپ) بود و نمي توانست از عهده واحدهاي تجاوزگر كه وارد ايران شده بودند برآيد.

 

Mobin_s2004@yahoo.com
5 نوامبر ميلادي
Mobin_s2004@yahoo.com
كودتاي خانوادگي در كشور سعودي

ملک سعود

ملک سعود

دوم نوامبر سال 1964 ملك سعود دومين پادشاه كشور سعودي در يك كودتاي خانوادگي از مقام خود بركنار و به خارج تبعيد شد. وي پس از پدرش كه موسس كشوري سعودي بود يازده سال بر اين كشور پادشاهي كرده بود. قرار بود كه پس از او برادرانش به ترتيب به پادشاهي برسند ولي شنيده شده بود كه ملك سعود مي خواهد يكي از پسران 30 گانه خود را وليعهد كند. خاندان سعودي پسران او را جوان و بدون تجربه مي دانستند و با اين اقدام پادشاه (برادر بزرگتر) موافقت نداشتند. هنگامي كه ملك سعود شروع به توزيع مقامات دولتي ميان پسران خود كرد، خاندان سعودي سه اتهام داخلي، مذهبي و بين العربي به او وارد ساختند و بركنارش ساختند. اين سه اتهام عبارت بود از اسراف بيت المال، شرب خمر و مشاركت در توطئه مقدماتي ترور جمال عبدالناصر كه در جهان عرب محبوبيتي ويژه داشت. با اين اتهامات، بركناري او مورد حمايت اتباع سعودي، روحانيون و جهان عرب قرار گرفت. پس از او ملك فيصل برادر ناتني اش پادشاه سعودي شد كه بعدا او نيز به دست برادرزاده اش كشته شد. ملك سعود پنج سال پس از بركناري و تبعيد درگذشت. پس از بركنار شدن، عبدالناصر از وي دعوت كرده بود كه در قاهره اقامت كند. با بركناري ملك سعود، ديگر هيچيك از پادشاهان بعدي سعودي درصدد وليعهد كردن فرزند خود بر نيامد و برادران، يكي پس از ديگري پادشاه شدند و ....

 

اعدام زن شگفت انگيزي كه شوهران و نامزدان خود را سر به نيست مي كرد

Velma barfield

Velma barfield

دوم نوامبر سال 1984 بانو «ولما بارفيلدVelma barfield» 52 ساله در زندان شهر رالي در ايالت كاروليناي شمالي آمريكا به جرم چند قتل اعدام شد. اين نخستين زني بود كه از سال 1962 تا آن زمان (ظرف 22 سال) در آمريكا اعدام مي شد. ولما شوهر اول خود را با آتش زدن خانه كشته بود، ولي كسي به او ظنين نشده بود، دومين شوهرش را با خوراندن داروي تپش قلب نابود كرده بود، سومين شوهر را با قطع لوله ترمز اتومبيل از ميان برده بود، بعدا پيرمرد ثروتمندي را كه قرار بود با او كه پرستارش شده بود ازدواج كند با افزودن داروي مرگ موش بر سوپ كشت و چون آخرين نامزد خود را هم با مرگ موش كشت، پزشك قانوني متوجه قضيه شد، پليس ولما را دستگير و از او اعتراف گرفت. ولما آخرين قرباني خود را با افزودن مرگ موش به چاي شيرين كشته بود. ولما قبلا چندين نامه عاشقانه براي اين مرد فرستاده بود كه به دست پليس افتاد. ممكن است كه قربانيان ولما بيش از اين چند باشند ولي چون او پس از هر قتل، ايالت محل سكونت خود را تغيير مي داد، تحقيقات بيشتري صورت نگرفت. پيش از اجراي حكم اعدام، چند روانشناس با ولما مصاحبه كردند تا دليل رواني كار او را به دست آورند.

برخي ديگر از رويدادهاي 5 نوامبر

  • 1492:   كريستوفر كلمبوس درپي آشناشدن با سيب زميني، گوجه فرنگي و توتون در كوبا، در اين روز با نوعي غله كه همانا ذرت بود و بوميان آن را به جاي گندم مصرف مي كردند رو به رو و با فوايد آن آشنا شد و يقين حاصل كرد كه با انتقال بذر آن به اروپا به قحطي كه هر چند سال يكبار بروز مي کرد پايان خواهد داد.

  • 1605:   نقشه انفجار پارلمان انگلستان، پيش از انجام كشف شد و بشكه هاي باروت از راهرو زير بناي ساختمان بيرون برده شدند. «گاي فاوكسGuy Fawkes» به اتهام طرح اين نقشه دستگير و پس از محاكمه اعدام شد.
        
        

  • 1811:   در جريان جنگ هاي استقلال طلبي لاتين هاي قاره آمريكا و رهايي از قيد استعمار اسپانيا، السالوادوري ها هم بپا خاستند.

  • 1907:   روزنامه روح القدس به اتهام تندنويسي برضد محمد عليشاه قاجار ــ شاه وقت ــ به محاق توقيف افتاد.

  • 1914:   در اين روز كه هنوز زماني طولاني از آغاز جنگ جهاني اول نگذشته بود انگلستان جزيره قبرس ازمستملكات عثماني را متصرف شد. با اين كه اين جزيره در نيمه دوم قرن 20 استقلال خود را به دست آورده انگلستان هنوز پايگاههاي نظامي اش را در انجا حفظ كرده است.

  • 1917:   شوراي كليسا هاي ارتدوكس روسيه از فرصت پيروزي انقلاب بلشويكي و طرد سلطنت استفاده كرد و پس از 217 سال دفتر اسقف اعظم ارتدوكس را بازكرد كه پتر اول (كبير) در سال 1700 ميلادي آن رابسته بود.

  • 1947:   (1326 خورشيدي) دادستان شهرستان تهران براي رضا روستا رئيس شوراي متحده مركزي كارگران وابسته به حزب كمونيست توده كيفر خواست اعدام صادر كرد و پرونده را جهت محاكمه به دادگاه فرستاد.

  • Mobin_s2004@yahoo.com
    24 شوال هجري قمري
    Mobin_s2004@yahoo.com

    «شمس الدين ابوعبدالله اِسعِردي دَمشقي» ملقّب به«اِبن لبَّان» فقيه، محدث، اديب و مفسّرعرب درگذشت.

    24 شوال 749 - «شمس الدين ابوعبدالله اِسعِردي دَمشقي» ملقّب به«اِبن لبَّان» فقيه، محدث، اديب و مفسّرعرب درگذشت. تحصيلات اوليه اودرزادگاهش دمشق سپري شد. سپس درقاهره و اسكندريّه نزد استادان برجسته فقه، اصول و حديث را آموخت. ابن لبّان درسرودن شعرنيزقريحه‏‎اي سرشارداشت و اشعاربجاي مانده ازوي گواه اين مطلبند. «رَدُّ مَعانيِ الآياتِ المُتَشابِهات اِلي مَعانيِ الآياتِ المُحكمات» تنها اثر چاپ شده ابن لبّان است.

     

     آيت الله شيخ شعبان رشتي ازعلما و مراجع پرآوازه شيعه درنجف اشرف بدرود حيات گفت.

    24 شوال 1348 - آيت الله شيخ شعبان رشتي ازعلما و مراجع پرآوازه شيعه درنجف اشرف بدرود حيات گفت. آيت الله رشتي مقدمات علوم فقهي را درزادگاهش رشت آموخت و ادامه آن را نزد علماي قزوين به شاگردي نشست. آيت الله رشتي پس از اخذ درجه اجتهاد سالها درحوزه نجف تدريس مي‎كرد و دركنارتدريس ازتأليف نيزغافل نبود. ازآثارايشان «احكام فقهي و تعاون و تَراجيح» را مي‎توان نام برد.

     

     

     

     

     Ãاطلاعات روزانه

     

    آب و هوا

    تهران

    11
    22

    اهواز

    16
    31

    تبريز

    8
    18

    شيراز

    7
    25

    مشهد

    7
    21

    بندرعباس

    20
    31

    کرمان

    5
    26

    اصفهان

    3
    23

    يزد

    10
    26

    کرمانشاه

    4
    21

    اراک

    5
    20

    رشت

    13
    20

    دبی

    25
    29


     

    نرخ  ارز، سکه و طلا در بازار آزاد

    1365 تومان
    938 تومان
    1955 تومان
    810 تومان
    251 تومان
    256 تومان

    يورو اروپا:
    دلار آمريکا:
    پوند انگليس:
    يکصد ين ژاپن:
    ريال عربستان:
    درهم امارات:

    203000 تومان
    95000 تومان
    48000 تومان
    188500 تومان

    يک بهار آزادی:
    نيم بهار آزادی:
    ربع بهار آزادی:
    طرح جديد:


     

    اوقات شرعی (به افق تهران)

    اذان ظهر : 11.48

    اذان مغرب : 17.25

    اذان صبح فردا : 5.04

    طلوع آفتاب فردا : 6.30

     

     

     

     

     

    Ãهديه روزانه

    دانلود مجلات و کتب خارجي

    Computer Graphics World
    ماه اکتبر
     

    جديدترين شماره از مجله
    Computer Graphics World
     

    تاریخ انتشار: اکتبر 2007
    تعداد صفحات مجله: 52
    حجم فایل: 4 مگابايت
    رمز فايل: www.mobin-group.com

    برای دانلود مستقيم مجله، اینجا را کلیک کنید


     

     

     

     

     

     

     Ãتکنولوژي روزانه


    موس نوری


    به نظر شما این دستگاه یک مو بایل است یا یک ماشین حساب یا یک کیبورد و یا شاید یک موس؟! این موس Optical که به  E'key معروف است  احتیاج به هیچ نوع توضیحی ندارد. تقریبا همه چیز در مورد نحوه کار و عملکرد این محصول با وجود دکمه هایی بر روی آن واضح است. امروزه هر چیز که مربوط به تجهیزات الکترونیکیست روز به روز در حال فشرده سازیست. شاید روزی مانیتور تان هم به این موس  اضافه شود.
    منبع
     

    Webcam با قابلیت چرخش زاویه ای


    آیا از Webcam  استفاده میکنید؟ در اکثر موارد این مینی دوربینها به گونه ای طراحی شده اند که تنها می توانند به صورت ثابت بوده و تنها یک زاویه ای از دید را نمایش دهند. HUE  یک محصول جدید از نسل Webcam  هاست که می تواند همانند گردن مار بچرخد و هر زاویه ای را که شما مایل هستید نشان دهد. حتی میتواند خم شده و قسمتی از متن کتاب و یا نوشته شما را نشان دهد. این محصول دارای کیفیت نمایش 1.3 مگا پیکسلی و مجهز به کاهش دهنده نویز صدا است. این محصول در رنگ های مختلف با قیمت 79.99$ به بازار عرضه شد.
    منبع
     

     

     

     

     

     Ãکتاب روزانه


    فقه، مرگ مغزى و پيوند اعضا
    جلد دوم
     


     

    معرفی کتاب:
    بخش دوم: پيوند اعضاء

    فصل اوّل : پيشينه تاريخى پيوند اعضا

    فصل دوم : اقسام پيوند اعضا
    گفتار اوّل: پيوند اشياى خارجى
    گفتار دوم: پيوند اعضاى حيوانات به انسان
    گفتار سوم: پيوند اعضاى انسان به انسان

    فصل سوم : پيوند از انسان زنده به انسان زنده
    گفتار اوّل: پيوند از انسان زنده به خودش
    گفتار دوم: پيوند عضو از انسان زنده به انسان زنده ديگر
    گفتار سوم: برداشت عضو از انسان زنده به منظور تعويض عضو فاسد بيمار

    فصل چهارم : پيوند از انسان مرده به انسان زنده
    گفتار اوّل: ادلّه مخالفان برداشت عضو از مردگان
    گفتار دوم: ادلّه موافقان برداشت عضو از مردگان
    گفتار سوم: ملاك جواز برداشت عضو از مرده مسلمان

    فصل پنجم : بررسى برخى از مسائل
    گفتار اوّل: حدود ضرورت مجوز برداشت عضو از بدن مردگان
    گفتار دوم: نقش وصيت و اذن قبلى در برداشت عضو
    گفتار سوم: تأثير اجازه اطرافيان و اولياى مرده مسلمان در جواز برداشت عضو
    گفتار چهارم: ديه برداشت عضو از بدن مرده مسلمان
    گفتار پنجم: مقدار ديه
    گفتار ششم: موارد مصرف ديه
    گفتار هفتم: برداشت و پيوند اعضاى كفار


    دانلود کتاب:
    لينک دانلود  (نسخه الکترونيکي با حجم کمتر از يک مگابايت)
    براي دانلود، روي لينکهاي بالا کليک سمت راست کرده و Save Target As را بزنيد.

     

     

     

     

     

     

    Ãطنز روزانه

    سه‌تا شوخي

    عبدالرحمن فرامرزي زماني نماينده چند دوره مجلس بوده و سالها مديريت روزنامه كيهان را عهده‌دار بود معمولاً عادت داشت تابستانها به اوين و دركه برودو در آنجا مدتي اقامت كند. نقل مي‌كنند زماني يكي از رجال حكومتي به آنجا نزد وي رفت تا چند روزي دور از مركز شهر باشد و چون محيط را خيلي دور افتاده ديد، از فرامرزي پرسيد در اين نواحي امنيت هست؟ فرامرزي جواب داد اينجا حتي يك ژاندارم هم نيست. طرف احساس كرد مقصود فرامرزي نبود امنيت است. با اين حال براي اطمينان خودش مجدداً پرسيد: مقصودم اين است كه انسان در اينجا تأمين دارد يا نه؟ فرامرزي اين بار جواب داد: مطمئن باش حتي از وجود يك پاسبان هم خبري نيست.
    پاسخ‌هاي فرامرزي بر نگراني دوستش افزود. به همين دليل وقتي ميهمان سؤال فوق را براي بار سوم تكرار كرد، فرامرزي از كوره در رفت و گفت: آقاجان چرا اينقدر سئوال مي‌كني. معلوم است كه جائي كه پاسبان و ژاندارم حكومتي نباشد آنجا امن خواهد بود.
    بيچاره ميهمان ديگر دم نزد.

    * * *

    روزي در مجلس شوراي ملي ميان ارسلان خلعتبري و يكي ديگر از نمايندگان به نام هزيمه علم كه از كم‌حرف‌ترين وكلاي مجلس بود، گفتگوئي درگرفت. ارسلان به هزيمه گفت: من در اين چند ماه حتي يكبار هم نديدم كه شما در مجلس دهان باز كنيد... هزيمه بلافاصله و به شوخي به ارسلان كه خيلي پشت تريبون حرف مي‌زد، گفت: اتفاقاً شما اشتباه مي‌كنيد. هروقت شما پشت تريبون مجلس آغاز سخن مي‌كنيد تا پايان سخنراني‌تان من در حدود يكصد‌بار خميازه مي‌‌كشم، خُرخُر مي‌كنم و دهانم باز است.

    * * *

    احمد قوام نخست‌وزير اسبق، در تهران داراي چندين خانه بود ولي بيش از همه، به خانه خود كه در خيابان قوام‌السلطنه (سي‌تير) قرار داشت، علاقمند بود. زماني يكي از دوستانش به نام عميد‌نوري كه قصد مسافرت داشت به منزل قوام رفت و در ضمن سخنانش به وي گفت نامه‌هايم را به چه آدرسي برايتان بفرستم. قوام با خنده گفت:
    بنويس: خيابان قوام، كوچه قوام، منزل قوام. البته پس از آنكه نامه‌ات خوب قوام آمد.

    -----------------------------------------
    منبع: كتاب «شوخي در محافل جدي» انتشارات كومش

     

     

     

     

     

     

     Ãزندگي روزانه

    کار، مُد، سلامتی، خانواده، رموز موفقیت و ... (مردمان)


    داروهاي ضد درد



     

    - ضد دردهاي غير مخدر و يا داروهاي ضد التهاب غير استروئيدي
    (NON-STEROIDAL ANTI INFLAMMATORY DRUGS)(NSAIDs):

    اين دسته از داروها داراي اثر ضد درد، ضد التهاب و ضد تب ميباشند.

    داروهاي ضد التهاب غير استروئيدي:
    1-آسپرين(ASPIRIN) و يا استيل ساليسيليك اسيد(ACETYLSALICYLIC ACID=ASA)
    2-ديكلوفناك(DICLOFENAC)
    3-ايبوپروفن(IBUPROFEN)
    4-مفناميك اسيد(MEFENAMIC ACID)
    5-ناپروكسن(NAPROXEN)
    6-كتوپروفن(KETOPROFEN)
    7-سولينداك(SULINDAC)
    8-پيروكسيكام(PIROXICAM)
    9-ملوكسيكام(MELOXICAM)
    10-تولمتين(TOLMETIN)
    11-نابومتون(NABUMETONE)
    12-ايندومتاسين(INDOMETHACIN)
    13-اتودولاك(ETODOLAC)
    14-اگزاپروزين(OXAPROZIN)
    15-فنيل بوتازون(PHENYLBUTAZONE)
    16-سلكوكسيب(CELECOXIB)
    17-فلور بيپروفن(FLURBIPROFEN)
    18-نيمسولايد(NIMESULIDE)
    19-مكلوفنامات(MECLOFENAMATE)

    نكته: استامينوفن(ACETAMINOPHEN) و يا پاراستامول(PARACETAMOL) اثر ضد التهابي بسيار اندكي داشته و جزو دسته ضد دردهاي غير استروئيدي قرار نمي گيرد. استامينوفن را ميتوان به عنوان يك ضد درد و تب بر استفاده كرد. استامينوفن بر خلاف داروهاي ضد التهاب غير استروئيدي بروي عملكرد انعقاد خون اثري نداشته و همچنين باعث تحريك گوارشي نيز نمي گردد، اما مصرف بي رويه آن باعث آسيب به كبد ميشود.

    مكانيسم اثر:
    با مهار آنزيمهاي سيكلواكسيژناز 1 (CYCLOOXYGENASE-1)(COX-1) و سكلواكسيژناژ 2 (COX-2) سنتز پروستاگلاندين ها(PROSTAGLANDINS) و ترومباكسان(THROMBOXANE) از آراكيدونيك اسيد(ARACHIDONIC ACID) را متوقف ميسازد. پروستاگلاندين ها كاركردهاي متفاوتي در بدن دارند، از جمله ايجاد التهاب، درد و تب-حمايت از عملكرد پلاكت هاي خون-محافظت از پوشش معده-جريان خون طبيعي كليه ها و غيره.

    موارد مصرف:
    براي كاهش درد، التهاب و تب.
    1-آرتروز وآرتريت.
    2-سردرد و ميگرن.
    3-قاعدگي دردناك.
    4-درد استخوانها و مفاصل.
    5-كنترل درد.
    6-تب (به ويژه ايبوپروفن، ناپروكسن و استامينوفن)
    7-رگ به رگ شدگي و كشيدگي عضلات.
    8-دندان درد و كمر درد.
    9-تسكين درد ناشي از سنگ كليه.
    10-نقرس حاد.
    11-پيشگيري از سكته مجدد (آسپرين)

    موارد منع مصرف:
    1-در صورت سابقه حساسيت به هر يك از اين داروها.
    2-مصرف آسپرين در كودكان و نوجوانان پايين تر از 16 سال ممنوع ميباشد. چراكه كودكاني كه درمعرض ابتلا به آنفلوآنزا و آبله مرغان ميباشند با مصرف آسپرين ممكن است دچار نشانگان ري(REYE) گردند. اين ضايعه موجب آسيب مغزي و مرگ ميگردد.
    3-در دوران بارداري و شيردهي نبايستي مصرف گردند (اما مصرف استامينوفن مجاز است)
    4-افرادي كه از زخم معده و نقص سيستم انعقادي رنج ميبرند.
    5-همراه با داروهاي ضد انعقاد خون نبايد مصرف گردند.

    مصرف بايد تحت نظر پزشك صورت گيرد:

    1-مبتلايان به آسم.
    2-مبتلايان به احتلالات قلبي،كبدي و كليوي.

    تداخلات دارويي:
    1-داروهاي فشار خون.
    2-داروهاي انعقاد خون.
    3-داروهاي ادرار آور.

    اشكال دارويي:
    كپسول-قرص-آمپول-شياف-ژل و كرم.

    عوارض جانبي:
    1-تحريك گوارشي: تهوع، استفراغ، سوء هاضمه، زخم و خونريزي معده، اسهال و يبوست.
    2-آسيب به كليه ها: احتباس مايع و نمك،افزايش فشار خون،نارسايي كليه ها(چنانچه بصورت بي رويه و ياهمراه با داروهاي ضد فشارخون و ادرار آورها مصرف گردند)
    3-افزايش حساسيت به نور: آفتاب سوختگي افزايش مي يابد (به ويژه ديكلوفناك و پيروكسيكام)
    4-آسيب به جنين و نوزاد: نبايد در دوران باداري و شيردهي مصرف گردند. (به استثناي استامينوفن)
    5-واكنش حساسيتي:بثورات جلدي، تنگي نفس و شوك حساسيتي.
    6-ساير عوارض: سردرد، سر گيجه، كاهش اشتها، خواب آلودگي و افزايش آنزيم هاي كبدي.
    7-داروهاي ضد التهاب غير استروئيدي (به ويژه آسپرين) از تجمع پلاكت ها و انعقاد خون جلوگيري ميكنند. بنابراين افرادي كه دچار احتلالات خوني ميباشند و يا از داروهاي ضد انعقادي استفاده ميكنند بايد از مصرف آنها خودداري كنند.
    8-مصرف آسپرين علام آسم را تشديد ميكند.

    نكته:افرادي كه الكل مصرف ميكنند، عوارض ناشي از مصرف در آنها افزايش مي يابد.
    نكته: عوارض در افراد سالخورده ممكن است شديد ترباشد. در افراد مسن گيجي، ورم صورت و پاها و كاهش ناگهاني ادرار ميتواند روي دهد.
    نكته:چنانچه ازاينگونه داروها براي كنترل درد استفاده ميگيردد، نبايد بيش از 7-10 روزازآنها استفاده شود.
    نكته:آسپرين روكشدار داراي روكش انتريك(ENTERIC) ميباشد. روكش باعث ميگردد آسپرين بدون تغييراز معده عبوركرده و درروده كوچك حل گرديد. بنابراين از تحريك گوارشي در معده جلوگيري ميگردد.اما روكش شروع اثر آسپرين را به تاخير مي اندازد.

    نحوه مصرف:
    1-اشكال خوراكي را همراه با يك ليوان پر از آب مصرف كنيد. پس از مصرف تا 15-30 دقيقه به حالت قائم باقس مانده و از دراز كشيدن خودداري كنيد تا تحريك گوارشي كاهش يابد.
    2-براي كاهش تحريك گوارشي ميتوان آنها را همراه با غذا و يا داروهاي ضد اسيد معده مصرف كرد.
    3-هيچگاه ميزان دوز تجويزي را افزايش ندهيد.

    ضد دردهاي شبيه افيوني و يا مخدر(OPIOIDS)(NARCOTIC):
    داراي اثرات قوي تر و سريعتر نسبت به ضد دردهاي غير مخدري ميباشند.ضد دردهاي مخدر به انواع طبيعي،نيمه صناعي و صناعي تقسيم بندي ميگردند.

    ضد دردهاي مخدر:
    1-مورفين(MORPHINE)
    2-كدئين(CODEINE)
    3-فنتانيل(FENTANYL)
    4-متادون(METHADONE)
    5-پتيدين(PETHIDINE)
    6-ترامادول(TRAMADOL)
    7-مپردين(MEPERDINE)
    8-پنتازوسين(PENTAZOCINE)
    9-اكسي كدون(OXYCODONE)
    10-بوپرنورفين(BUPRENORPHINE)
    11-پروپوكسيفن(PROPOXYPHEN)
    12-اكسي مورفون(OXYMORPHONE)
    13-پروپوكسيفن(PROPOXYPHENE)
    14-لوورفانول(LEVORPHANOL)
    15-هايدرومورفون(HYDROMORPHONE)
    16-ديامورفين(DIAMORPHINE)

    نحوه اثر:
    1-با اتصال به گيرنده هاي اوپيود در مغز، نخاع و مجاري روده و معده از ارسال پيام هاي درد به مغز جلوگيري ميكنند. در واقع شبيه ضد دردهاي مخدر طبيعي بدن موسوم به آندورفين ها عمل ميكنند.
    2-تحريك مركز لذت در مغز.

    اشكال دارويي:
    قرص، كپسول و آمپول.

    تداخلات دارويي:
    الكل-آنتي هيستامينها-بنزوديازپين ها-باربيتورات ها.

    عوارض جانبي:
    1-وابستگي و اعتياد.
    2-خواب آلودگي و سرخوشي.
    3-گيجي.
    4-يبوست و كاهش ادرار،تهوع و خشكي دهان.
    5-تپش قلب.
    6-توهم.
    7-كما.

    ضددردهاي كمكي :
    اين دسته از داروها مسكن درد نيستند اما در برخي شرايط خاص باعث كاهش درد ميشوند. (كاهش دردهاي نوروپاتيك = حاصل از آسيب عصبي)
    1- داروهاي ضد افسردگي: مانند فلوكسيتين(FLUXITINE) و دسيپرامين(DESIPRAMINE)
    2- داروهاي ضد تشنج: مانند گاباپنتين(GABAPENTIN)، فنيتوئين(PHENITOIN) و كلونازپام(CLONAZEPAM)
    3- بي حس كننده هاي موضعي: نظير ليدوكائين (LIDOCAINE) و كاپسايسين(CAPSAICIN) .
     

     

     

     

     

     

     Ãدانش روزانه


    چطور
    موتورهاي جستجو كار مي‌كنند؟


    وقتي جستجويي در يك موتور جستجوگر انجام و نتايج جستجو ارايه مي‌شود، كاربران در واقع نتيجه كار بخش‌هاي متفاوت موتور جستجوگر را مي‌بينند.
    موتور جستجوگر قبلاً پايگاه داده‌اش را آماده كرده است و اين گونه نيست كه درست در همان لحظه‌ي جستجو، تمام وب را بگردد.
    بسياري از خود مي‌پرسند كه چگونه ممكن است گوگل در كمتر از يك ثانيه تمام سايت‌هاي وب را بگردد و ميليون‌ها صفحه را در نتايج جستجوي خود ارايه كند؟

    گوگل و هيچ موتور جستجوي ديگري توانايي انجام اين كار را ندارند. همه آنها در زمان پاسخ‌گويي به جستجوهاي كاربران، تنها در پايگاه داده‌اي كه در اختيار دارند به جستجو مي‌پردازند و نه در وب! موتور جستجوگر به كمك بخش‌هاي متفاوت خود، اطلاعات مورد نياز را قبلاً جمع‌آوري، تجزيه و تحليل مي‌كند، آنرا در پايگاه داده‌اش ذخيره مي‌نمايد و به هنگام جستجوي كاربر تنها در همين پايگاه داده مي‌گردد. بخش‌هاي مجزاي يك موتور جستجوگر عبارتند از:
    Spider يا عنكبوت
    Crawler يا خزنده
    Indexer يا بايگاني كننده
    Database يا پايگاه داده
    Ranker يا سيستم رتبه‌بندي

    الف: Spider (عنكبوت)
    اسپايدر يا روبوت (Robot) نرم افزاري است كه كار جمع‌آوري اطلاعات مورد نياز يك موتور جستجو را بر عهده دارد. اسپايدر به صفحات مختلف سر مي‌زند، محتواي آنها را مي‌خواند، لينك‌ها را دنبال مي‌كند، اطلاعات مورد نياز را جمع‌آوري مي‌كند و آنرا در اختيار ساير بخش‌هاي موتور جستجوگر قرار مي‌دهد. كار يك اسپايدر، بسيار شبيه كار كاربران وب است. همانطور كه كاربران، صفحات مختلف را بازديد مي‌كنند، اسپايدر هم درست اين كار را انجام مي‌دهد با اين تفاوت كه اسپايدر كدهاي HTML صفحات را مي‌بيند اما كاربران نتيجه حاصل از كنار هم قرار گرفتن اين كدها را.
    اسپايدر، به هنگام مشاهده صفحات، بر روي سرورها رد پا برجاي مي‌گذارد. شما اگر اجازه دسترسي به آمار ديد و بازديدهاي صورت گرفته از يك سايت و اتفاقات انجام شده در آن را داشته باشيد، مي‌توانيد مشخص كنيد كه اسپايدر كدام يك از موتورهاي جستجوگر صفحات سايت را مورد بازديد قرار داده است. يكي از فعاليت‌هاي اصلي كه در SEM انجام مي‌شود تحليل آمار همين ديد و بازديدها است.
    اسپايدرها كاربردهاي ديگري نيز دارند، به عنوان مثال عده‌اي از آنها به سايت‌هاي مختلف مراجعه مي‌كنند و فقط به بررسي فعال بودن لينك‌هاي آنها مي‌پردازند و يا به دنبال آدرس ايميل (E-mail) مي‌گردند.

    ب: Crawler (خزنده)
    كراولر، نرم‌افزاري است كه به عنوان يك فرمانده براي اسپايدر عمل مي‌كند. كراولر مشخص مي‌كند كه اسپايدر كدام صفحات را مورد بازديد قرار دهد. در واقع كراولر تصميم مي‌گيرد كه كدام يك از لينك‌هاي صفحه‌اي كه اسپايدر در حال حاضر در آن قرار دارد، دنبال شود. ممكن است همه آنها را دنبال كند، بعضي‌ها را دنبال كند و يا هيچ كدام را دنبال نكند.
    كراولر، ممكن است قبلاً برنامه‌ريزي شده باشد كه آدرس‌هاي خاصي را طبق برنامه در اختيار اسپايدر قرار دهد تا از آنها ديدن كند. دنبال كردن لينك‌هاي يك صفحه به اين بستگي دارد كه موتور جستجو چه حجمي از اطلاعات يك سايت را مي‌تواند (يا مي‌خواهد) در پايگاه داده‌اش ذخيره كند. همچنين ممكن است اجازه دسترسي به بعضي از صفحات به موتورهاي جستجوگر داده نشده باشد.
    شما به عنوان دارنده سايت، همان طور كه دوست داريد موتورهاي جستجو اطلاعات سايت شما را با خود ببرند، مي‌توانيد آنها را از بعضي صفحات سايت‌تان دور كنيد و اجازه دسترسي به محتواي آن صفحات را به آنها ندهيد. موتور جستجو اگر مودب باشد قبل از ورود به هر سايتي ابتدا قوانين دسترسي به محتواي سايت را (در صورت وجود) در فايلي خاص بررسي مي‌كند و از حقوق دسترسي خود اطلاع مي‌يابد. تنظيم ميزان دسترسي موتورهاي جستجو به محتواي يك سايت توسط پروتكل Robots انجام مي‌شود. به عمل كراولر، خزش (Crawling) مي‌گويند.
     

     

     

     

     

     

     

    Ãدوران

    اولين روز تبعيد
    گزارش لحظه به لحظه تبعيد امام خميني


    روز 13 آبان 1343 امام خميني متعاقب نطق كوبنده‌اي كه 9 روز پيش از آن عليه لايحه كاپيتولاسيون ايراد كردند، بازداشت و به تركيه تبعيد شدند. مقاله حاضر، گزارش لحظه به لحظه تبعيد حضرت امام است.
    در لحظات اوليه بامداد روز 13 آبان 1343 صدها كماندو و چترباز مسلح حكومت شاه منزل امام را در قم محاصره كرده از بام و ديوارها وارد منزل شدند و براي بازداشت امام به جستجوي خانه پرداختند. امام كه در آن لحظه در يكي از اتاقهاي اندروني به نماز و دعا مشغول بود از سر و صداها و جست و خيزها دريافت كه به منزل وي يورش آورده‌اند. او بيدرنگ لباس بر تن كرد. اما پيش از آنكه كليد درب اتاق را بياورند، مأموران تلاش كردند با لگد درب را شكسته و وارد اتاق ايشان شوند. امام بانگ زد «وحشيگري در نياوريد الآن در را باز مي‌كنم» مأموران بي‌اعتنا به اين هشدار در را شكستند و وارد اتاق شدند. امام مهر امضاي خود را به بانو خميني سپرد و فرمود شما را به خدا مي‌سپارم.
    مأموران مسلحي كه سراسر كوچه را اشغال كرده بودند 400 نفر بودند. آنان امام را به داخل يك اتومبيل فولكس انتقال دادند و تا سر خيابان بردند و از آنجا ايشان را به يك شورلت كه در سرخيابان ايستاده بود، منتقل كردند. وقتي امام از فولكس به شورلت منتقل مي‌شد با مشاهده صدها نظامي رو به فرمانده آنان كرد و با لبخند گفت «اين همه قوا لازم نبود».
    اتومبيل شورلت مسير 140 كيلومتري قم به تهران را در 90 دقيقه طي كرد. در اين مسير اتومبيل فقط يك بار به خواست امام براي انجام فريضه نماز صبح ايشان كنار جاده توقف كرد. پس از آن مستقيماً رهسپار فرودگاه مهرآباد تهران شد. در باند فرودگاه يك فروند هواپيماي سي ـ‌130 با موتورهاي روشن آماده پرواز بود. يكي از مأموران امنيتي در فرودگاه گذرنامه امام را به دست ايشان داد و گفت: جنابعالي اكنون به تركيه مي‌رويد و خانواده شما نيز به زودي به شما ملحق خواهند گرديد. امام با هدايت سرهنگ افضلي كه قرار بود ايشان را تا تركيه همراهي كند، از پلكان هواپيما بالا رفتند و در جاي مخصوصي كه براي ايشان در نظر گرفته شده بود نشستند. سرهنگ افضلي نيز در كنار امام نشست. هواپيما علاوه بر اين دو، 7 خدمه نيز داشت كه عبارت بودند از:
    1ـ سرگرد محمد‌علي اروندي
    2ـ سروان جواد حسيني
    3ـ ستوان يار سوم امين‌الله طلوع بديعي
    4ـ ستوان يكم احمد خزري
    5ـ ستوان يكم نصير بكلي
    6ـ استوار عبدالله محمد‌تقي
    7ـ گروهبان دوم عباس خالدي
    وقتي هواپيما به هوا برخاست هنوز خورشيد طلوع نكرده بود. به دنبال اوج‌گيري هواپيما امام به سرهنگ افضلي كه در كنارش نشسته بود رو كرد و گفت:
    «آيا شما مي‌دانيد كه من به جرم دفاع از حيثيت ارتش و استقلال وطنم تبعيد مي‌شوم؟»
    (نزديك به اين مضمون) گويا امام مي‌دانست كه ساواك سرگرم تنظيم اطلاعيه‌اي است مبني بر اينكه:
    «... چون رويه‌ي آقاي خميني و تحريكات مشاراليه بر عليه منافع ملت و امنيت و استقلال و تماميت ارضي ايران بود، لذا در تاريخ 13 آبان ماه از ايران تبعيد گرديد.»
    امام مخصوصاً بر كلمه‌ي «استقلال» تكيه مي‌كند و به سرهنگ افضلي مي‌گويد:
    «من به جرم دفاع از استقلال وطنم تبعيد مي‌شوم.» آقاي سرهنگ افضلي كه گويا انتظار روبرو شدن با چنين سؤالي را نداشت، بي‌اختيار جابجا شد و با صدايي گرفته پاسخ داد: «تا روزي كه به امريكا احتياج داريم ناچاريم يك سري آوانسهايي به آنها بدهيم.»!
    امام بي‌درنگ پاسخ داد: «يعني حتي نواميس مملكت خود را نيز در اختيار آنان قرار دهيم؟» (نزديك به اين مضمون) سرهنگ افضلي پاسخي نتوانست بدهد، ليكن با حركت سر گوئي به اين پرسش پاسخ مثبت داد!
    سرهنگ افضلي در گزارش خود به تهران تنها به آوردن اين جمله بسنده كرده است كه: «... اولين صحبت ايشان خطاب به اينجانب در هواپيما اين بود كه من براي دفاع از وطنم تبعيد شدم...».
    پس از اين صحبت يكي از گارسون‌ها به حضور ايشان آمد و اظهار داشت كه: اجازه مي‌فرمائيد براي شما چاي بياوريم؟! امام خميني رو كرد به سرهنگ افضلي كه در كنار ايشان نشسته بود و پرسيد كه ايشان (اشاره به گارسون) مسلمانند؟! پيش از آنكه او چيزي بگويد گارسون مزبور به حرف آمد كه «اختيار داريد من از خانواده‌ي روحاني و ...» و پدر بزرگ خود را كه يكي از علما بوده است معرفي كرد؟ امام خميني با آوردن چاي موافقت نمود. پس از نوشيدن چاي سرهنگ افضلي پيشنهاد داد كه اگر مايل باشيد به داخل كابين هواپيما برويم تا از نزديك دستگاه حركت و فرود آمدن و اوج‌گيري و ... را مشاهده كنيد. قائد بزرگ با اين پيشنهاد نيز موافقت كرده به اتفاق سرهنگ افضلي به داخل كابين رفتند و تا فرودگاه تركيه در كابين هواپيما نشستند و از بعضي وسايل و لوازم هواپيما ديدن كردند و پرسشهائي درباره‌ي دستگاه‌هاي مربوطه و نحوه‌ي عمل آنها نمودند.
    هواپيماي نظامي حامل امام پس از سه ساعت و سي‌ دقيقه پرواز، در ساعت 30/11 در فرودگاه آنكارا بر زمين نشست. در سالن فرودگاه، مأموران امنيتي تركيه كه به استقبال آمده بودند، پس از گفتگو با سرهنگ افضلي، امام را به اتفاق نامبرده سوار اتومبيل كردند و پس از طي 35 كيلومتر مسافت فرودگاه تا آنكارا، امام را مستقيماً به هتل بلوار پالاس، طبقه چهارم، اطاق شماره 514، كه قبلاً آماده شده بود، بردند.
    از آنجا كه اين هتل در مركز شهر قرار داشت و مخبرين داخلي و خارجي در آن كشور براي به دست آوردن صحت و سقم شايعه‌ي تبعيد امام سخت كنجكاو شده بودند. امام تنها يك شب را در اين هتل ماندند. سپس مأموران امنيتي تركيه، به منظور هر چه بيشتر پوشيده نگهداشتن محل سكونت امام، در ساعت 2 بعد‌از ظهر روز پنج‌شنبه 14 آبان ماه (30 جمادي‌الثاني) با مراقبت كامل و طرح پيش‌بيني شده، او را به يكي از ساختمان‌هاي فرعي خيابان آتاتورك به نام fotoetem منتقل كردند.

    -----------------------------------------------
    منبع: نهضت امام خميني، سيد‌حميد روحاني

     

     

     

     

     

     

     

    Ãستون آزاد

    شعارهاي ويژه زنان در استاديوم
    گل سوسن گل ياس،
    برد امروز مال ماست!



     

    «گل سوسن گل ياس; برد امروز مال ماست.» اين شعار ويژهء زنان در بازي ايران با هند است; شعاري كه تا كنون در استاديوم‌هايي كه تنها مردان تماشاگرش بودند شنيده نشده است.

    عصر شنبه، مسابقه ی فوتبال زنان ايران و هند برگزار شد و براي دومين بار زنان ايراني توانستند بازي تيم ملي را با يك تيم خارجي از نزديك شاهد باشند.

    از اولين تجربه ی حضور زنان تماشاگر در استاديوم يك سال‌مي‌گذرد. آن روز تشويق‌ها هماهنگ نبود. شعارها همان شعارهاي مردان در ورزشگاه‌ها بود اما اين بار هماهنگي را بين تماشاگران مي‌ديدي.

    شعارها از قبل آماده و رنگ‌ها نيز براي به تصوير كشيدن پرچم ايران روي صورت‌ها مهيا بود.

    گروه 20 نفره‌اي از دختران دبيرستاني با فرياد‌هاي مداوم، شادي ديگران را دو چندان مي‌كردند.

    همگي پرچم ايران را در گونه‌هايشان رنگ‌آميزي كرده‌اند و همهء دقيقه‌هاي بازي، روي سكوهاي سنگي استاديوم ايستاده تشويق مي‌كردند.عكاسي از اين هيجان و از اين همه رنگ ممنوع بود به همين خاطر دختران تصميم گرفتند بيرون از استاديوم عكس بگيرند و همگي در وبلاگ‌هايشان بگذارند.مريم يكي از اين دختران از ميان فرياد‌هاي ايران ايران كنار مي‌كشد و با هيجان مي‌گويد:«فكر نمي‌كردم اينقدر خوش بگذرد.هميشه از بد و بيراه‌گويي در استاديوم مي‌ترسيدم اما حالا اين خودمان هستيم كه شعار‌ها را تعيين مي‌كنيم.»

    با انگشتان رنگي‌اش مقنعه‌اش را روي سر جا به جا مي‌كند:«تا حالا روي صورت 12 نفر پرچم ايران را كشيده‌ام.»

    شادي، همكلاسي قديمي ‌مريم هم براي اولين بار است به استاديوم آمده اما كاملا آماده و مجهز: «با دوستان پرچم و رنگ خريديم و چند روز است روي شعار‌هايي كه بايد بدهيم فكر كرده‌ايم.»

    صدايش به خاطر فريادهاي مداوم گرفته اما همچنان همراه با ديگران با صداي بلند تيم ملي فوتبال زنان ايران را تشويق مي‌كند.در بين دو نيمه، نيرو‌هاي پليس زن حفظ حجاب را به تماشاگران متذكر مي‌شوند.

    مهتاب، دختر جوان از اين تذكر ناراحت است:«اين‌جا اجازهء عكاسي و فيلمبرداري كه داده نشده و تمام موبايل‌ها را در ورودي استاديوم گرفته‌اند اما نمي‌دانم كه چرا در اين شرايط هم نمي‌توانيم راحت باشيم.»

    در اين بازي حجاب بازيكنان نيز كامل بود. روسري‌هاي سفيد رنگي كه محكم به سر بسته شده‌اند با بلوز و شلوارهاي قرمز اما تيم مقابل بدون حجاب و با شلوارك چابك‌تر به نظر مي‌رسيدند. دليل حفظ حجاب در اين بازي حضور سرمربي هند; تنها مرد حاضر در استاديوم بود.

    زني ميانسال شيپور سفيدرنگ را با يك فوت به صدا در مي‌آورد. او جز شيپور و پرچم چند در قابلمه هم آورده كه دست به دست مي‌چرخد صدايش همراه با صداي كاميون مانند شيپور در فضاي استاديوم مي‌چرخد. خانه‌دار است و براي اولين بار در چنين جمعي حضور يافته:«اي كاش تماشاگران بيش‌تري به اين‌جا‌مي‌آمدند و تيم‌مان را بيش‌تر تشويق مي‌كردند.»

    بدون توجه به نگاه‌هايي كه به طرف او جلب شده به دميدن در بوق‌اش ادامه مي‌دهد و با هر حملهء بازيكنان وزن سنگين‌اش را از سكو بلند مي‌كند و مصمم‌تر تشويق مي‌كند.زني ديگر آرام روي سكوي سنگي نشسته است:«جوان كه بودم فوتبال بازي مي‌كردم و قبل از انقلاب هم به استاديوم مي‌رفتم.»

    به گفته ی او ورود به استاديوم فوتبال و تماشاي يك بازي فوتبال بدون دغدغه و بدون ترس از زن بودن براي نسل جديد آرزويي بر دل مانده است كه حالا با اين اتفاق اوضاع در حال تغيير است.

    دخترش را نشان مي‌دهد.20 ساله است و از پنج سالگي فوتبال را شروع كرده است. دختر نزديك مادرش مي‌شود: «عاشق فوتبالم. يادم نمي‌رود كه به خاطر رفتن به استاديوم موهايم را كوتاه مي‌كردم و با لباس پسرانه همراه دو برادرم راهي استاديوم مي‌شدم.»

    به فضاي امن و سالم اطرافش اشاره مي‌كند: «استاديوم‌هايي كه تنها مردان مي‌روند پر از فحش و‌ناسزاست اما من به آن اهميتي نمي‌دهم و علاقه‌ام براي تماشاي فوتبال را فداي اين بي اخلاقي‌ها نمي‌كنم.»تماشاگران از هر سن و طبقه‌اي ديده مي‌شوند; دختران خردسال به همراه مادرانشان و دختران دبيرستاني و دانشگاهي. عاطفهء 18 ساله كه از نازي آباد به ورزشگاه آرارات آمده از راه دور گلايه مي‌كند:«از تلويزيون شنيدم كه چنين مسابقه‌اي برگزار مي‌شود با سختي خودم را به اين‌جا رساندم.»

    پرسان پرسان نشاني باشگاه آرارات را پيدا كرده اما نگران بود كه شب چگونه به خانه‌اش در جنوب تهران برسد.

    زني مسن هم از درمانگاه يك راست به ورزشگاه آمده است:«از ميدان صادقيه تا اين‌جا آمده‌ام تا از نزديك يك مسابقهء فوتبال را تماشا كنم. مردان كه ما را در استاديوم راه نمي‌دهند پس نبايد اين فرصت را از دست بدهيم.»

    همان لحظه يكي از بازيكنان تيم فوتبال زنان ايران به دروازهء حريف نزديك مي‌شود و زن حرف‌هايش را قطع مي‌كند و ذكر مي‌گويد.
    «خدا كند ورزش زنان با همين پوشش‌هاي اسلامي‌ يك تكاني بخورد.»

    زن 30 ساله‌اي كه پرچم ايران را به عنوان روسري بر سر كرده با انگشت اشاره به پوشش اعضاي تيم ملي مي‌گويد: «باور كنيد دويدن با اين پوشش سخت است.»

    11 نفر با لچك‌هاي سفيدرنگ و بلوز و شلوار قرمزرنگ نمايندهء ايران بودند و با همين پوشش تا آخرين توان دويدند. آن‌ها بار‌ها در مصاحبه‌هايشان تاكيد كرده‌اند كه اين نوع پوشش نمي‌تواند از انگيزهء آن‌ها كم كند.

    در ميان جمعيت زني نيز دايم به اين سو و آن سو مي‌رود و ديگران را ترغيب مي‌كند.

    خود را مادر شماره 9 (نسيم غلامي) معرفي مي‌كند. يا علي مددگويان به دخترش كه حالا چشمش در اثر ضربه آسيب‌ديده اشاره مي‌كند:«هشت سال است كه فوتبال بازي مي‌كند و دو سال است كه به عضويت تيم دانشگاه آزاد درآمده است.

    بارها مصدوم شدن‌هاي نسيم را ديده‌ام اما خوب مي‌دانم كه ورزش حرفه‌اي به همين سادگي نيست و بايد هزينه داد.»

    فريادهاي ايران ايران بلند مي‌شود و دقايق آخر بازي تيم ايران با زدن چهارمين گلش تيم پرسابقهء هند را شكست مي‌دهد و براي اولين بار به مسابقات جام ملت‌هاي آسيا راه‌مي‌يابد.

    شعار‌ها تا آخرين لحظه‌ها ادامه داشت و زمزمه‌هايش پشت در سبز رنگ باشگاه آرارات كشيده شد.

    دختران دسته جمعي با صورت‌هاي رنگي كه حالا رنگ‌هايش قاطي شده است در خيابان عكس مي‌گيرند تا در وبلاگ‌هايشان بگذارند.

     

     

     

     

     

     

     

    Ãستون آزاد

    نگاهی به رقابت غول موتورجستجوی گوگل
     و پرتال جهانی یاهو

    چرا گوگل، چرا یاهو



     

    بیشتر اوقات شاهد اخباری جدید از گوگل هستیم که این غول دوست داشتنی اینترنت امکانات جدیدی را ارائه کرده است و همیشه منتظریم تا خبر تازه ای را بشنویم و حتی بعضی مواقع خودمان پیش‌بینی می کنیم که امکان بعدی گوگل چیست؟! و باید پذیرفت که گوگل از بسیاری از رقبای خود همانند یاهو در عرصه‌ی وب، در بورس و ... بالاتر است ولی به راستی چرا این چنین است و چرا دیگر رقبا خصوصاً یاهو در فکر ایجاد تحولی عمیق‌اند؟
    شرکتی برای آغاز کار خود سیاست‌هایی دارد که نحوه ی فعالیت آن شرکت را مشخص می‌کند. سیاست‌های بنیادین گوگل با یاهو بسیار فرق دارد و برای این که متوجه این تفاوت شویم بهتر است از آغاز با این دو رقیب همراه شویم.

    ● آغاز کار گوگل
    هنگامی که در سال ۱۹۹۴ دو دانشجو تصمیم گرفتند یک ایده‌ی نه چندان جدید مبنی بر ایجاد فهرستی از سایتهای اینترنت را ایجاد کنند ولی آنها دقیق نمی‌دانستند که چه می‌خواهند و در پس از مدتی تصمیم به ایجاد یک موتور جستجو گرفتند که یک رقیب حرفه‌ای به نام آلتاویستا آنها را برای اولین و آخرین بار در عرصه ی وب وا داشت تا مجبور شوند در کمال مستقل‌بودن با حریف مقابله کنند و سر انجام آلتاویستا شکست خورد ولی پس از مدتی یاهو بخش موتور جستجوی این شرکت را خریداری کرد که واقعاً اقدام عجیبی بود که ابتدا حریفی را شکست دهی ولی بعد از او کمک بخواهی.

    ● ایده گوگل و ایده یاهو
    گوگل نیز یک ایده‌ی دو دانشجو بود ولی آنها بر عکس موسسان یاهو دقیقاً می‌دانستند که چه می‌خواستند و در فکر یک انقلاب برای ایجاد یک موتور جستجو با روش انحصاری بودند. سر انجام در سال ۱۹۹۸ شرکت گوگل که نامش برگرفته شده از عدد گوگول (Googol) بود توانست با Yahoo رقابت کند و حقیقاً نیز گوگل از یاهو زیرک‌تر بوده و هست.

    ● گوگل انحصار همیشگی نیست
    پس از مدتی یاهو به جایگاهی دست یافت که حتی مدیران آن نیز فکر نمی‌کردند یگانه یکه تاز وب شوند ولی آنها متاسفانه انحصار را همیشگی دانستند و به سعی کردند سیاست فشار بر کاربران را در پیش بگیرند و اقداماتی مانند تغییر فضای رایگان ایمیل کاربران از ۶مگابایت به ۴ مگابایت را اعمال کردند که کاربران را بسیار اندوهگین کرد و باعث شد به سایت‌هایی که ایمیل با فضای کمی بیشتر می دادند نقل مکان کنند.مشکلات یاهو رو به فزونی یافت و پس از مدتی موتور جستجوی این سایت نیز نتوانست جوابگوی نیازهای کاربران شود و یاهو با بی میلی تصمیم گرفت روش استعماری خود را در پیش بگیرد و این بار موتور جستجوی گوگل را که موتور جستجوی مناسبی بود در سال ۲۰۰۰ خریداری کرد و بدین ترتیب ماری بزرگ را در آستین خود پرورش داد.

    ● افکار بزرگتری برای گوگل
    گوگل از مشکلات اقتصادی که این شرکت کوچک را تا سر حد ورشکستگی پیش می‌برد نجات یافت ولی این برای گوگل کافی نبود و باید افکار بزرگتری را گسترش می داد پس نیاز به یک مغز متفکر بود که این مغز متفکر کسی نبود جز امید کردستانی. پس از ورود امید کردستانی گوگل با جنگ تبلیغاتی در رسانه ها و با تکیه بر این که قدرت جستجوی یاهو توسط گوگل است عرصه را آن چنان بر یاهو تنگ کرد که در سال ۲۰۰۲ یاهو اعلام کرد که دیگر از موتورجستجوی گوگل استفاده نمی‌کند و این اعلام آغاز یک جنگ سایبر بود.

    ● روش تبلیغات متنی
    امید کردستانی روش تبلیغات متنی با توجه به موضوعات جستجو شده توسط کاربران را پیشنهاد داد که هنوز نیز یکی از برترین روش‌های تبلیغات در اینترنت است سپس نیاز بود تا کارمندان مجبور به فکرکردن بشوند پس کریسمس ۲۰۰۲ در حالی که گوگل روزهای آخر استعمار توسط یاهو را سپری می‌کرد فرصتی بود که هریک از کارمندان حتی آشپزان گوگل نیز فکر کنند چگونه می‌شود شرکت را رو به پیشرفت برد و در این بین هر کس حرفی زد و چیزی گفت، نظری داد و حتی نظر داده شد غذاهای پرانرژی و تند و ورزش نیز بخش اجباری برای همگان شود تا مغزکارمندان اکسیژن بیشتری مصرف کند!

    ● در گوگل فکرکردن اجباری است
    در گوگل فکرکردن جزء اجباری فعالیت‌های کارمندان است و بسیاری از اوقات در گوگل شاهد صحنه‌هایی از قبیل جویدن یک هویج و تفکر شدید و یا انداختن پاها بر روی میز و بستن چشم‌ها و فکرکردن هستیم که همین افکار زاینده‌ی طرح‌های موفقی همچون اورکات، جی‌میل و ... بوده‌ایم و هستیم.
    گوگل را می‌توان یک انقلاب‌گر بزرگ نامید که بسیار جاه‌طلب و حریص است ولی یاهو تا از پیشرفت کاری مطمئن نباشد آن را آغاز نمی‌کند و به همین علت معمولاً یاهو پس از مدتی خدماتی را ارائه می‌کند ولی با امکانات جدید و قابل‌قبول چیزی که در ۳۶۰ و فلیکر بیشتر مشخص است. جاه‌طلبی‌های گوگل نه‌تنها یاهو بلکه همگان را به تحرک واداشته است و نمونه‌ی بارز این حرف ارائه‌ی سرویس ایمیل با حجم بالا بود که تا قبل از آن حتی برای کاربرانی که سالیانه مبالغ زیادی پرداخت می‌کردند رویایی بیش نبود و ترس از اشغال زیاد فضا همواره مانعی برای سرویس‌های میل بود ولی گوگل این ترس را برای همیشه از بین برد تا جایی که امروزه سرویس‌های ایمیل اعم از کوچک و بزرگ فضاهای زیادی از چند صد مگابایت تا چند گیگابایت را ارائه می‌کنند.
    انقلاب دیگر گوگل ایجاد بخش‌های متفاوت برای جستجوی تصاویر، گروهها و ... بود که تا قبل از آن دسترسی به این ویژگی‌ها به این صورت متفاوت ممکن نبود ولی گوگل با ایجاد چنین بخش‌هایی انقلابی ایجاد کرد که بیشتر موتورهای جستجو حتی آن‌هایی که نه‌چندان معروف هستند امروزه بخش‌های مجزایی برای جستجوی تصاویر و ... دارند.

    ● یاهو سازنده‌ی خوبی نیست
    یاهو سازنده‌ی خوبی نیست ولی مجموعه‌ای از امکانات خوب را گرد آورده است ولی گوگل همیشه به استقلال و ایجاد بهترین‌ها اندیشیده است هر چند سیاست‌های جدید گوگل در خرید شرکت‌ها و نرم‌افزارهای همانند پیکاسا یا Google Earth ممکن است این تصور را ایجاد کند که گوگل به زودی شبیه به یاهو می‌شود ولی تفاوت‌های گوگل از جمله احترام گذاشتن به نیاز کاربران با ایجاد خدمات ۱۰۰% رایگان و این که همیشه دنبال انحصار است ممکن است این شرکت را شبیه به مایکروسافت کند منتها با روش کار کاربرپسندانه‌تر و به مراتب بهتر. به هر حال باید منتظر بود و دید این رقابت‌ها تا کجا ادامه خواهند داش

     

     

     

     

     

     

    Ãستون آزاد

    ترسناك‌ترين فيلم‌هاي تاريخ سينما



     

    مجله پر‌مير در جديدترين فهرست ترين‌هاي خود، اسامي تعدادی از فيلم های ترسناک را فهرست کرده که بعضی از آنها از مطرح‌ترين ساخته‌هاي تاريخ سينما هستند.

    تلالو (1980، استنلي كوبريك)
    اقتباس كوبريك از رمان استفن كينگ درباره جنون تدريجي خانواده تورانس در منطقه‌اي دورافتاده و زمستاني در كلورادو. متاسفانه اين فيلم بيشتر به‌خاطر جملاتي چون «جاني اين‌جاست!» يا «كار زياد و بازي‌نكردن جك را يك پسر افسرده كرده» شناخته مي‌شود و كمتر كسي از آن به‌عنوان يك فيلم ترسناک زيبا ياد مي‌كند. «تلالو» يكي از هنرمندانه‌ترين آثار هراس تاريخ سينماست. بهره‌گيري از موسيقي مهيج، حركات ديوانه‌وار دوربين و همچنين دگرديسي زيباي جك نيكلسن از مردي عادي به يك جاني بالفطره، از نقاط قوت فيلم هستند. البته اين نظر مخالفاني هم دارد. مشهورترين اين مخالفان خود استفن كينگ است كه نفرت خود را نسبت به اين اقتباس چنين ابراز كرد: «فكر مي‌كنم كوبريك قصد آزار تماشاگران را داشته است.» (كينگ در سال 1997، نسخه‌اي تلويزيوني و شش‌ساعته از كتابش ساخت.)

    جن‌گير (1973، ويليام فريدكين)
    اگر گربه‌اي يك دفعه جلوي دوربين بپرد، بي‌شك همه يك‌دفعه وحشت مي‌كنند اما تماشاي «جن‌گير» تجربه‌اي است كه تا ماه‌ها از ذهن پاك نخواهد شد. «جن‌گير» علاوه بر موضوع جنجالي‌اش، يكي از مهوع‌ترين و دلخراش‌ترين فيلم‌هايي است كه تابه‌حال ساخته شده است. اين مساله نه‌تنها ناشي از طرح مساله جسورانه‌اي چون شك در وجود خدا، بلكه به‌دليل نمايش رسوخ شيطان در وجود دختري 12 ساله نيز هست. در زمان نمايش فيلم، بسياري از تماشاگران هنگام تماشاي استفراغ‌كردن ليندا بلر روي لباس كشيش، غش كردند. گفته مي‌شود هنگام ساخت فيلم، فريدكين پس از چند برداشت ناموفق، از كشيشي خواست تا واقعا مراسم جن‌گيري را سر صحنه اجرا كند. ليندا بلر در اين باره مي‌گويد: «شايد خيلي از مردم فكر كنند، اتفاقات عجيب و غريبي افتاده است اما حقيقتش اين است كه آنها به‌خاطر سن كم من نمي‌گذاشتند زياد از چيزي سر در بياورم.»

    كشتار با اره‌برقي در تگزاس (1974، تاب هوپر)
    حقيقت هميشه از داستان عجيب‌تر و صدالبته ترسناك‌تر است. «كشتار با...»، كه برمبناي جنايت‌هايي واقعي و وحشتناك اد گين ساخته شده است، در نگاه اول مستندي قديمي و كم‌هزينه به‌نظر مي‌رسد. فيلم با صداي هشداردهنده راوي (جان لاروكت جوان) آغاز مي‌شود كه به توصيف جنايت‌هايي نفرت‌انگيز مي‌پردازد. سپس شاهد صحنه كوتاه از عكاساني هستيم كه از صحنه جنايت عكس مي‌گيرند و در نهايت با «صورت‌چرمي» مواجه مي‌شويم؛ آدمكشي رواني كه پيشبند قصاب‌ها را بر تن و نقابي دوخته شده از پوست انسان بر چهره دارد. باب هوپر مي‌گويد انتخاب اين عنوان براي فيلم باعث شد: «دوستان زيادي را از دست بدهم. فكر مي‌كنم آنها كمي زياده‌روي كردند، شايد هم واقعا دليلي براي اين كارشان داشتند.»

    سكوت بره‌ها (1991، جاناتان دمي)
    «يه وقتي مامور سرشماري اومده بود سراغم. منم قلوه‌شو با يه كم باقلا و يه نوشيدني عالي خوردم..». «سكوت بره‌ها» در اولين سال از دهه 90 به نمايش درآمد و تا پايان اين دهه هيچ فيلم ديگري نتوانست چنين تصوير هولناكي از يك شيطان رواني ارائه دهد. با اين فيلم دكتر هانيبال لكتر، قاتل زنجيره‌اي با بازي زيبای آنتوني هاپكينز، تبديل به كابوس زنده تماشاگران سينما شد. اگرچه دكتر لكتر آدمخوار در سلولي فوق‌امنيتي نگهداري مي‌شود اما كلاريس استارلينگ، كارآموز اف‌بي‌آي (جودي فاستر)، در برابر او همچون بره‌اي بي‌پناه است. اسكات گلن، كه در فيلم نقش مربي استارلينگ را باز مي‌كند، خطاب به شاگردش چنين مي‌گويد: «جنايتكاران بزرگ همواره نقشه‌اي پليد در سر دارند. آنان قدرت زيادي براي جلب توجه ديگران دارند و همين مساله همواره باعث هراس من مي‌شود.»

    آرواره‌ها (1975، استيون اسپيلبرگ)
    «اين درسته كه بيشتر قربانياي كوسه‌ها، تو عمق يه متري آب شنا مي‌كردن؟» از زماني كه «آرواره‌ها» با تصاوير هولناك خود از درياي آبي، گيشه‌ها را به تسخير خود درآورد (اين فيلم در فهرست ما نيز پرفروش‌ترين بوده است)، سرخ‌شدن آب دريا، مفهومي جديد پيدا كرد. طولاني‌تر‌شدن توليد فيلم از زمان پيش‌بيني شده و افزايش سرسام‌آور بودجه آن، بلاي جان اسپيلبرگ شده بود. يكي از دلايل اين مساله، ستاره تندمزاج فيلم بود. اشتباه نكنيد، منظورمان ريچارد دريفوس نيست، بلكه كوسه مصنوعي و 8 متري فيلم است كه نام وكيل اسپيلبرگ، «بروس»، بر آن نهاده شده بود. به گفته اسپيلبرگ: «كوسه مصنوعي، آن‌طوري كه مي‌خواستيم از كار درنيامد اما همين مساله سبب خير شد و مجبور شدم به سبك هيچكاك كار كنم.» و نكته اصلي فيلم هم جز اين نبود. «آرواره‌ها» فيلمي ترسناك است، نه به‌خاطر اندك لحظاتي كه كوسه را مي‌بينيم، بلكه به‌دليل صحنه‌هاي بدون كوسه آن و دلهره‌اي كه مدام از ظهور مجدد او در وجودمان است.

    هالووين (1978، جان كارپنتر)
    دنباله‌هاي چرند فيلم را فراموش كنيد. تقليدهاي مبتذلي چون «جمعه سيزدهم» را نيز ناديده بگيريد. «هالووين» اصلي، حرف اول و آخر در ميان فيلم‌هاي لولوخورخوره‌اي سينماست. اين فيلم همچنين، با بودجه‌اي معادل 300 هزار دلار و فروش 55 ميليون دلاري خود، نامش را به‌عنوان يكي از پرسودترين آثار مستقل سينما در تاريخ ثبت كرد. تاثير «رواني» (يا به‌قول كارپنتر: «پدربزرگ تمام فيلم‌هاي هراس») در جاي جاي فيلم مشهود است. اين تاثيرگذاري از كوچك‌ترين جزئيات (نام دكتر سام لوميس با بازي دانلد پليزنس، برگرفته از اسم دوست جنت لي در «رواني» است) شروع شده و تا حضور جيمي لي كرتيس در نقش قهرمان زن فيلم كه مدام جيغ مي‌زند، ادامه مي‌يابد. به گفته كارپنتر: «اين واقعيت كه جيمي دختر جنت لي است، ابدا به ضرر فيلم نبود، چون فكر مي‌كنم «رواني» فيلم مورد علاقه همه مردم است.» و اين مساله در مورد «هالووين» نيز كم وبيش صادق است.

    «رواني» (1960، آلفرد هيچكاك)
    عضو موسس تالار افتخارات فيلم‌هاي ترسناك (لطفا بر اساس بازسازي گاس ون‌سنت از «رواني»، درباره آن قضاوت نكنيد). بسياري از ويژگي‌هاي معروف فيلم، هنوز بي‌بديل هستند. كات‌هاي شگفت‌انگيز (در صحنه جنايت زير دوش، بيش از 50 كات وجود دارد)، شخصيت روان‌پريش و بچه‌ننه آنتوني پركينز و موسيقي هراس‌انگيز برنارد هرمن، تعدادي از اين ويژگي‌ها هستند. با وجود اين شيوه ماهرانه «رواني» در فريب تماشاگر، بر تمام اين ويژگي‌ها برتري مي‌يابد. فيلمبرداري صحنه جنايت زير دوش، 7 روز زمان برد. جنت لي طي مصاحبه‌اي در سال 1999 گفت كه هيچكاك در اين صحنه از چند چاقوي مختلف استفاده كرد زيرا بدين ترتيب «تماشاگر نمي‌توانست متوجه حضور مادر در آن محل شود. در يكي از تصاوير توني چاقو مي‌زند اما در صحنه‌اي ديگر يك زن اين كار را مي‌كند.»‌ نتيجه‌گيري كلي: «رواني» هنوز هم فيلمي ديدني است.

    هفت (1995، ديويد فينچر)
    «هفت»، از همان ابتدا و با تيتراژ عصبي‌كننده خود به تماشاگر مي‌فهماند كه با فيلمي پيچيده‌تر از يك تريلر معمولي با بازي براد پيت طرف است. پيش از نمايش فيلم، «پرخوري»، «حرص»، «تنبلي»، «حسادت»، «خشم»، «غرور» و «شهوت»، تنها كلمات مبهمي بودند كه در دعاهاي روز يكشنبه ادا مي‌شدند اما با «هفت»، هفت گناه كبيره تبديل به انگيزه‌اي هولناك براي قاتلي زنجيره‌اي مي‌شود، كه براي به جا نماندن اثر انگشت، پوست انگشت‌هايش را مي‌تراشد. جهان «هفت»، از زمان شروعش در لوكيشني غمگين و باراني تا پايان تكان‌دهنده و هولناك خود، چنان تيره و تار است كه گويا هيچ نور اميدي در آن راه نخواهد يافت.

    بچه رزماري (1968، رومن پولانسكي)
    «بچه رزماري»، كه بيشتر شبيه به تريلري درباره توطئه است تا فيلمي هراس، را مي‌توان آغازگر آثار درباره «فوبيا» (هراس بي‌جا) دانست. رزماري (ميا فارو) كه فكر مي‌كند شيطان به او آسيب رسانده، مدام در اطراف خود شياطين مختلف مي‌بيند: پزشكان بي‌توجه، همسايه‌هاي فضول (به‌ويژه راث گوردون كه به‌خاطر اين نقش برنده اسكار شد) و همسري خودخواه و هيولاوار (جان كاساويتس). احتمالا ضربه روحي‌اي كه فارو در آن دوران از همسر خود، فرانك سيناترا، خورده بود نيز در شكل‌گيري شخصيتش در فيلم بي‌تاثير نبوده است، چرا كه در اواسط فيلمبرداري سيناترا تصميم به طلاق فارو گرفت و همين مساله باعث رنجش فارو شده بود. حضور چارلز گوردين در نقش يك ماماي بي‌رحم نيز باعث شد براي مدتي چهره‌اش نزد عموم مخدوش شود. او در اين‌باره مي‌گويد: «به يك مهماني شام دعوت شده بودم. وقتي پشت ميز نشستم، همه زن‌ها از كنارم بلند شدند. فكر مي‌كنم بايد كسي را پيدا مي‌كردم تا به آنها بگويد من آدم بدي نيستم.»

    كابوس در الم‌استريت (1984، وس كريون)
    نخستين ساخته درباره شخصيتي كه باعث بدنام شدن لباس‌هاي راه‌راه شد. «كابوس...» براي نخستين بار هيولايي را معرفي كرد كه قدم به كابوس نوجوانان مي‌گذارد. كريون با بهره‌گيري از عناصر پيش پا افتاده فيلم‌هاي نوجوانان، محل امني چون اتاق خواب بچه‌ها را به صحنه جنايت تبديل كرد. اگرچه دنباله‌هاي بي‌شمار فيلم، از «فردي كروگر» موجودي دلقك‌مانند ساختند اما در فيلم اصلي هيچ چيز خنده‌داري وجود ندارد. از نكات جالب فيلم، حضور جاني دپ جوان است، كه در صحنه‌اي توسط تختش بلعيده مي‌شود.

    چيز (1982، جان كارپنتر)
    اقتباسي از فيلم افسانه علمي هاوارد هاكس در سال 1951، كه اثري تمثيلي درباره دوران جنگ سرد بود. اين تمثيلات اما به ساخته كارپنتر راه نيافته‌اند و قصد او تنها ساخت فيلمي ترسناك درباره گروهي دانشمند است كه طي سفرشان به قطب جنوب يك به يك توسط موجودي بيگانه شكار مي‌شوند. بي‌شك هيچ‌يك از صحنه‌هاي فيلم به اندازه لحظه جنون ويلفورد بريملي هولناك نيست. سال‌ها طول كشيد تا منتقدان پي به ارزش‌هاي «چيز» ببرند، كه باعث شگفتي خود كارپنتر نيز شد، چرا كه به گفته او: «چيز در زمان اكرانش، يكي از منفورترين فيلم‌هاي تاريخ سينما بود.» اما گذشت زمان همه چيز را عوض كرد.

    مرده شرير (1982، سام ريمي)
    سام ريمي سال‌ها پيش از ساخت «اسپايدرمن»، پس از ترك تحصيل از دانشگاه و با 385 هزار دلار، توانست كابوسي هولناك خلق كند. «مرده شرير» بر مبناي داستاني ساده ساخته شد: بچه‌هاي ابلهي كه در كلبه‌اي جنگلي كتاب‌هاي ممنوع مي‌خوانند و باعث رها‌شدن شياطين مي‌شوند اما همين خط داستاني تبديل به الگويي براي يك نسل از سازندگان فيلم‌هاي هراس شد. اين مساله را بايد مديون بروس كمپبل (بازيگر نقش‌ ويليامز، كه با اين فيلم تبديل به يكي از قهرمانان كلاسيك آثار هراس شد)، درختان شكارچي و كارگرداني نامتعارف ريمي دانست. تصاوير هراسناك تعقيب و گريز فيلم، ناشي از استفاده از روشي است كه ريمي آن را «دوربين لرزان» مي‌ناميد. در اين روش دوربين روي پايه‌اي قرار مي‌گرفت و دو متصدي آن با فرياد «حركت!» ريمي، ديوانه‌وار شروع به دويدن در جنگل مي‌كردند. به گفته ريمي: «دوست داشتم وقتي تماشاگران «مرده شرير» را مي‌بينند، از جايشان بپرند و جيغ بكشند. مي‌خواستم آنها هم هيجان من را احساس كنند!‍» و ما هنوز با تماشاي فيلم آن را احساس مي‌كنيم.

    كري (1976، براين دي‌پالما)
    اقتباس دي‌پالما از نخستين رمان استفن كينگ، كه وقايعش در يك دبيرستان اتفاق مي‌افتد و بازگوكننده داستان دختري با قابليت‌هاي مافوق طبيعي (سيسي اسپيسك) است كه به‌دليل آزارهايي كه در مدرسه مي‌بيند و سخت‌گيري‌هاي مادر رواني‌اش (پايپر لوري)، تبديل به قاتلي خطرناك مي‌شود. لوري و اسپيسك به‌خاطر اين فيلم نامزد دريافت اسكار شدند. به گفته لوري: «در ابتدا تصور درستي از فيلم نداشتم. فكر مي‌كردم قرار است در يك هجويه بازي كنم. وقتي هنگام دورخواني فيلمنامه، دي‌پالما مرا متوجه حقيقت موضوع كرد، نزديك بود سكته كنم.» فصل پاياني فيلم را به جرات مي‌توان بهترين نمونه در ميان آثار هراس دانست.

    شب مردگان زنده (1968، جورج رومرو)
    فيلمي هراس كه زومبي‌هايش الهام‌بخش هزاران فيلم ديگر شدند. «شب مردگان زنده» به‌صورت سياه و سفيد و با 100 هزار دلار ساخته شد، كه بيشتر اين بودجه نيز توسط بازيگر اصلي فميل راسل استرينر تامين شده بود. شخصيت‌هاي هولناك فيلم مردگاني بودند كه بر اثر تاثيرات راديواكتيويته دوباره سر از خاك برمي‌آوردند و به شكار زندگان مي‌رفتند. اگرچه فيلم با امكاناتي بسيار اندك ساخته شد اما فروش نهايي آن تا 50 ميليون دلار رسيد. به‌دليل مشكلات حقوقي سازندگان فيلم با پخش‌كننده، تنها بخش اندكي از اين فروش هنگفت نصيب سازندگان شد و همين امر باعث شد آنان نسخه ديگري از فيلم را در سال 1990 بسازند. با وجود اين هنوز هم فيلم اصلي چيز ديگري است. اين فيلم را مي‌توان «پروژه بلرويچ» دوران خودش دانست.

    طالع نحس (1976، ريچارد دانر)
    شايد روزي يك دانشجوي جسور سينما پيدا شود و پايان‌نامه تحصيلي‌اش را درباره اين موضوع بنويسد كه چرا در دوران زمامداري فورد و نيكسن، شاهد ساخت مثلث نامقدس سينمايي شامل «بچه رزماري»، «جن‌گير» و «طالع نحس» بوديم. آخرين فرزند شيطاني اين مثلث، «ديمين» بود. موجودي نحيف و ضدمسيح كه روي جمجمه‌اش علامت شيطاني «666» نقش بسته است. دانر درباره بازيگر نقش ديمين مي‌گويد: «هدايت اين بچه واقعا كار آساني بود... درست مثل يك رويا.» او مي‌افزايد: «در آن زمان خيلي از مردم از تماشاي «طالع نحس» مي‌ترسيدند، چون هنوز تجربه تماشاي «جن‌گير» از ذهن‌شان پاك نشده بود.» بدا به حال آنها كه تماشاي اين فيلم جذاب را از دست دادند. تماشاي صحنه‌اي كه پرستار ديمين خود را حلق‌آويز مي‌كند و مي‌گويد: «ديمين، همه اينها به‌خاطر توست!» هنوز هم مي‌تواند تجربه‌اي تكرار نشدني باشد.

    مرد گرگ‌نماي آمريكايي در لندن (1981، جان لنديس)
    بيچاره ديويد ناتان. در ابتدا به نظر مي‌رسد او در كمدي رمانتيك نقش مسافري آمريكايي را بازي مي‌كند كه سعي مي‌كند دل پرستار بريتانيايي‌اش را به‌دست آورد اما به يك‌باره سروكله رفيق زومبي او پيدا مي‌شود و مرتبا از ديويد مي‌خواهد پيش از درخشش مهتاب و تبديل شدن او به مرد گرگ‌نما، خود را بكشد. تركيب كمدي و هراس در فيلم چندان موفق از كار درنيامده و فصل پاياني آن نيز شتاب‌زده به‌نظر مي‌آيد اما صحنه‌هاي ترسناك آن بي‌شك ارزش جيغ‌كشيدن دارند! صحنه‌هاي حمله مرد گرگ‌نما كه از ديد قربانيان تصوير شده‌اند ديدني هستند اما بهترين لحظه فيلم بي‌ترديد نمايش دگرديسي مشقت‌بار و هولناك ناتان به‌صورت مرد گرگ‌نماست. اين صحنه را در ميان آثار مشابه مي‌توان بهترين مورد دانست كه حاصل زحمات استاد چهره‌پردازي ريك بيكر است. (بيكر و لنديس مدتي بعد مجددا براي خلق جلوه‌هاي ويژه‌اي مشابه در ويديوكليپ «تريلر» مايكل جكسن، با يكديگر همكاري كردند.)

    هنري: پرتره يك قاتل زنجيره‌اي (جان مك‌ناتان)
    يكي ديگر از فيلم‌هاي هراسي كه بودجه كم، كمك زيادي به آن كرده و باعث خلق تصاويري مستندوار شده است. فيلم روايت‌گر داستان «هنري» و «اوتيس»، دستيار سبك‌عقل او در آدمكشي است. اين دو در يكي از هولناك‌ترين صحنه‌هاي فيلم، پس از كشتن خانواده‌اي فقير، به تماشاي فيلم ويديويي جنايت خود مي‌نشينند. به گفته مايكل روكر، بازيگر نقش هنري: «يك بار كه با عجله براي تماشاي فيلمي به سينما مي‌رفتم، با زني برخورد كردم كه داشت از سالن سينما بيرون مي‌آمد. او با ديدن من يك باره سيلي محكمي به صورتم زد و همين‌طور پشت سر هم جيغ مي‌كشيد!» شايد كمتر كسي بداند كه شخصيت «هنري» برگرفته از قاتلي واقعي به نام هنري لي و همچنين شخصيت فرانسيس دالرهيد در داستان «اژدهاي سرخ» نوشته تامس هريس بود.

    بزرگراه گمشده (1997، ديويد لينچ)
    فكر نمي‌كنم كسي هنگام تماشاي «بزرگراه گمشده» جيغ و داد راه انداخته باشد. تماشاي يك زوج اهل لس‌انجلس (بيل پولمن و پاتريشيا آركت) كه متوجه مي‌شوند شخصي مخفيانه از خانه‌شان فيلم مي‌گيرد، همراه با موسيقي آنجلو بادالامنتي، احتمالا چيز زيادي ترسناكي نيست اما ناگهان به هولناك‌ترين صحنه فيلم مي‌رسيم. مردي بدون ابرو، با بازي فوق‌العاده رابرت بليك، در يك مهماني خود را به پولمن معرفي مي‌كند و ادعا مي‌كند كه همزمان در خانه پولمن نيز حضور دارد. وقتي قهرمان ناباور ما به خانه‌اش تلفن مي‌زند و متوجه مي شود كه اين مرد شوخي ندارد، تماشاگر بايد سعي كند فقط به اين صحنه بخندد، در غير اين صورت احتمالا عقلش را از دست خواهد داد.

     

     

     

    همین حالا اقدام به عضویت کنید
     
     
    TinyPic image
     
     
     
     
    TinyPic image
     
    TinyPic image

     

    .:: Designed by : SAQUR ® YARANHOST™ ::.
    وب سایت رسمی گروه اینترنتی جرقهبرای عضویت در گروه اینترنتی جرقه کلیک کنید
    __._,_.___

    Jaraaghe Group 

    ****************************************

    BARAYE OZVIAT DAR GROUP BIA IN ADDRESS :
    http://groups.yahoo.com/group/Jaraaghe/join
    BAD PAINE SAFHE DOKMEYE JOIN RO BEZAN

    ****************************************
    http://groups.yahoo.com/group/Jaraaghe/join
    http://groups.yahoo.com/group/Jaraaghe/join
    http://groups.yahoo.com/group/Jaraaghe/join
    http://groups.yahoo.com/group/Jaraaghe/join
    http://groups.yahoo.com/group/Jaraaghe/join
    http://groups.yahoo.com/group/Jaraaghe/join
    http://groups.yahoo.com/group/Jaraaghe/join
    http://groups.yahoo.com/group/Jaraaghe/join
    http://groups.yahoo.com/group/Jaraaghe/join
    http://groups.yahoo.com/group/Jaraaghe/join
    -------------------------------------------
    more info : www.jaraghe.ir/join




    Your email settings: Individual Email|Traditional
    Change settings via the Web (Yahoo! ID required)
    Change settings via email: Switch delivery to Daily Digest | Switch to Fully Featured
    Visit Your Group | Yahoo! Groups Terms of Use | Unsubscribe

    __,_._,___

    No comments:

    آرشیو مطالب