گلچين از بهترين گروه‌ها و سايت‌هاي اينترنتي. همه چيز از همه جا

Wednesday, November 14, 2007

...::::Marshall-Modern::::... ~> Majalleye Pezeshki (13) <~

مجله پزشکی - شماره سیزدهم
 
 
 
 
اخبار داغ هفته :
 
چقدر از مضرات چیپس و پفک حرف بزنیم
 
 
 
 
 
 
مصرف تنقلاتی از جمله پفك، چیپس و شكلات موجب كاهش ضریب هوشی كودكان می‌شود.
بنابر تحقیقات انجام شده، هم‌اكنون‪ ۹۰درصد كودكان یك تا پنج ساله و‪ ۵۰درصد از كودكان شش تا۱۲ساله ایران در برنامه غذایی میان وعده خود از چنین تنقلاتی استفاده می‌كنند كه این آمار بسیار نگران‌كننده است
مهمترین علت افزایش روز افزون مصرف این مواد ناآگاهی خانواده‌ها به ویژه مادران نسبت به مضرات آنها میباشد. همانطور که همه میدانید، استفاده از چنین موادی موجب بی‌رغبتی كودكان به خوردن صبحانه در دراز مدت شده و كاهش ضریب هوشی كودكان و ضعف جسمی آنها در سنین بزرگسالی را بدنبال خواهد داشت.
یکی از راههای پیشگیری از افزایش مصرف اینگونه مواد غذایی، ترویج سفره‌های سلامت در مدارس و ارایه غذاهای سنتی به چای چیپس و پفك در بوفه مدارس به دانش آموزان میباشد که در این زمینه از مسوولان آموزش و پرورش و مدیران مدارس باید کمک گرفت. در صورت استفاده از مواد غذایی سالم در میان وعده های غذایی، راهی برای رشد جسمانی و روانی دانش آموزان باز نموده ایم
استفاده از غذاهای بدون چرب و سرخ نشده، شیر و پروتئین در برنامه غذایی روزانه کودکان و فعالیت‌های ورزشی روزانه از جمله راهكارهای اساسی در سلامت قلب و پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های مختلف ذكر شده است.
متخصص تغذیه: خانم مختارباف nmokhtarbaf@yahoo.com
 
 
کافئین و ورزش مانع رشد سلولهای سرطانی پوست میشوند
 
 Coffee_man
مطالعات نشان داده اند که مصرف کافئین و ورزش کردن اثر مخربی بر روی سلولهای سرطانی پوست دارند. مصرف روزانه یک لیوان قهوه بعد از فعالیتهای روزانه میتواند اثرات منفی نور خورشید را خنثی نموده و از بروز سرطان وابسته به آن جلوگیری نماید. این مطالعه نشان داده است که ترکیب کافئین-ورزش اثر محافظتی در برابر آفتاب دارد ولی هرگز جانشین خوبی برای ترکیبات ضد آفتاب نیستند و در واقع مکمل همدیگر هستند. محققان دیده اند که ترکیب کافئین و ورزش اثر بسیار بیشتری نسبت به هریک از آنها به تنهایی دارد. برای سنجش تاثیر این ترکیب ارزیابی دقیقی در لایه های عمیق پوستی انجام گردید و مکانیسم اثر آنرا شناسایی کردند.
با توجه به افزایش روز افزون آلودگی هوا و نازک شدن لایه ازن، میزان تابش اشعه ماوراء بنفش بیشتر شده و به بدنبال آن موارد بروز عوارض ناشی از تابش اشعه بر روی پوست از جمله سرطانهای پوست افزایش یافته است. به این ترتیب ترکیب کافئین-ورزش درکنار ضدآفتاب کمک شایانی در پیشگیری از این گونه سرطانها میکند.

 

 دکتر فریدون بهنیا drfbehnia@yahoo.fr
 
 
درمانهای هفتگی :
 
درمانهای موجود برای آلوپسی منطقه ای
 
 
 
 
 
   
 Figure 3
در شماره قبل در مورد بیماری آلوپسی منطقه ای مطلبی نوشتم که مورد استقبال بسیاری از خوانندگان قرار گرفت که در ادامه آن، موارد درمان آنرا هم برایتان آوردم که امیدوارم مورد توجه قرار گیرد.
بدون درمان
این بیماری اصلا قابل پیش بینی نیست. در بسیاری از موارد، این مناطق فاقد مو بدون هیچگونه درمانی بهبود پیدا میکنند. بخصوص اگر یک یا دو نقطه کوچک به این بیماری مبتلا شده باشند، بسیاری از پزشکان هیچگونه درمانی را توصیه نمیکنند و معتقدند که نیازی به درمان نیست. به این حالت انتظار با دقت کافی میگویند. اگر منطقه فاقد مو ظاهر چندان بدی نداشته باشد، ارزش چندین ماه صبر کردن را دارد. معمولا رشد مجدد موها از ماه سوم به بعد اتفاق می افتد. میتوان با تغییر آرایش مو مناقط بدون مو را پوشاند. در صورتی که وسعت ضایعه زیاد باشد یا مدت زمان آن بیش از حد باشد، میتوان از درمانهای موجود استفاده کرد. اما حتی در موارد وسیع نیز میتوان امید داشت که موها بدون درمان و بطور خودبخود رشد کنند.
متذکر میشوم که آلوپسی منطقه ای بیماری تهدید کننده حیات انسان نمیباشد و در صورت خودداری از درمان آن هیچگونه مشکلی برای بیمار ایجاد نخواهد کرد. در صورت اجرای درمان دارویی، باید به عوارض داروها توجه نمود. از طرف دیگر بعضی درمانها ممکن است باعث رشد مجدد موها شود بدون اینکه عامل زمینه ای آن از بین رفته باشد. به این ترتیب با قطع درمان ممکن است موها دچار ریزش مجدد شوند.
تزریق استروئید
تزریق موضعی استروئید در داخل منطقه بدون مو باعث مهار واکنش ایمنی ایجاد کننده آلوپسی میشود. به این ترتیب ریشه مو به عملکرد طبیعی خود باز میگردد و مجددا رشد خواهد کرد. از این روش میتوان برای درمان ضایعات کوچک هم استفاده کرد. بعضی از متخصصین معتقدند که این روش موثرترین درمان برای آلوپسی منطقه ای کوچک است.
از آنجایی که این درمان صرفا توسط پزشک پوست باید انجام میشود، برای انجام آن باید به مراکز درمانی مراجعه نمود. در هر جلسه درمانی چندین تزریق با فاصله یک سانتی مترانجام میگردد. با توجه به درد تزریق، این درمان برای آلوپسی های وسیع مناسب نیست. برای گرفتن بهترین نتیجه، درمان باید هر 6 هفته تکرار شود.
استروئید موضعی
محلول، ژل یا کرم استروئیدی به رشد مجدد موها کمک میکند اما تاثیر آن به اندازه تزریق نمیباشد. از این روش درمانی برای مواردی که بیمار در انتظار ویزیت پزشک خود است یا مواردی که وسعت ضایعه زیاد است و نمیتوان تزریق انجام داد میتوان استفاده کرد. در صورتی که بعد از 6 ماه نتیجه درمان دیده نشد، دیگر نیازی به ادامه آن نیست.
محلول مینوکسیدیل
در بعضی موارد استفاده موضعی از این محلول میتواند باعث رشد مو شود. مکانیسم درمانی این دارو مشخص نیست. تعداد مواردی که با این روش درمان میشوند زیاد نیست اما ارزش امتحان کردن آنرا دارد بخصوص مواردی که مناسب تزریق استروئید نمیباشد. نتیجه درمانی این دارو بعد از 3 ماه ظاهر میشود و بهترین پاسخ را بعد از یکسال دیده میشود. به این ترتیب نیازی به درمان بیش از یکسال نیست.
استروئید موضعی بعلاوه محلول مینوکسیدیل
بعضی از متخصصین معتقدند که تاثیر استفاده توام از استروئید موضعی و محلول مینوکسیدیل از مصرف هریک از آنها به تنهایی بخصوص در آلوپسی وسیع بیشتر است. البته بهتر است قبل از استفاده، با پزشک خود مشورت نمایید.
ایمنی درمانی موضعی
این روش درمانی بهترین گزینه برای موارد آلوپسی وسیع میباشد. این دارو فقط با تجویز پزشک پوست به بیمار داده میشود و برای دریافت آن حتما نسخه پزشک لازم است. مکانیسم اثر این دارو نیز هنوز مشخص نمیباشد. ماده ای حساسیت زا به پوست زده میشود که باعث بروز واکنش حساسیتی در موضع میشود. معروفترین دارو در این دسته دیفن سیپرون است که با غلظتهای مختلف مورد استفاده قرار میگیرد. این دارو آنقدر استفاده میشود تا التهابی خفیف مانند اکزما در پوست ایجاد شود. این التهاب با سرگرم کردن  سیستم ایمنی به خود فرآیند تخریب ریشه مو را متوقف میکند و موها فرصتی برای رشد مجدد پیدا میکنند. این روش عوارضی نیز دارد که باید به آنها توجه نمود مثلا در بعضی موارد این واکنش التهابی بقدری شدت می یابد که میتواند ایجاد تاول کند. استفاده از این دارو در بچه ها جای سوال دارد و به نظر بعضی از متخصصین میتوان استفاده کرد. زمان شروع رشد موها از 6 ماه تا 3 سال دیده شده است. گفته میشود بعد از شروع رشد موها بهتر است درمان را با دوز بسیار کم ادامه داد تا مانع از ریزش مجدد موهای رشد کرده شود.
دیترانول
تاثیر درمانی این دارو کمتر از ایمنی درمانی میباشد ولی در بعضی موارد کاربرد دارد. این محلول به منطقه مورد نظر زده میشود و بعد از 20 تا 60 دقیقه شسته میشود. برای حصول نتیجه چندین هفته درمان لازم است. عوارض این دارو عبارتند از: خارش، قرمزی و پوسته ریزی. از آنجایی که روش مصرف این دارو قدری مشکل است، این درمان خیلی مورد توجه قرار نگرفته است.
کلاه گیس
این روش هم برای تعدادی از بیماران کاربرد دارد. در بعضی موارد وسیع که نمیتوان کاری از بابت ترمیم مو انجام داد، استفاده از کلاه گیس میتواند کمک کننده باشد.
سایر درمانها
  • درمان با نورهای مخصوص مانند اشعه ماوراء بنفش A (PUVA) در بعضی از موارد بیماران کاربرد دارد. برای گرفتن نتیجه مطلوب ممکن است جلسات متعددی از دریافت این اشعه لازم شود.
  • داروهای مهار کننده سیستم ایمنی مانند سیکلوسپورین میتوانند تاثیر شگرفی در رشد مجدد موها بخصوص در موارد آلوپسی وسیع داشته باشند. این داروها عوارض جانبی متعددی دارند. در بعضی موارد با قطع دارو ریزش موها ادامه پیدا میکنند.
  • پرهیز از آفتاب هم کمک کننده است. مناطق بدون مو را باید با استفاده از ضد آفتاب یا کلاه از برخورد اشعه آفتاب محافظت کرد.
  • هیچگونه شواهدی بر تاثیرگذاری درمانهای مکمل مانند مزوتراپی و طب سوزنی وجود ندارد و انجام این درمانها در کل توصیه نمیشود.
دکتر فریدون بهنیا drfbehnia@yahoo.fr
 
 
 
بیماریها :
 
سرطان ریه و سیگار
 
 
 
 
 
 
 
 Smoking hazards
سرطان ریه در سراسر دنیا شایع ترین علت مرگ بیماران سرطانی در هر دو جنس مرد و زن است.
سرطان ریه در مراحل اولیه علامت و نشانه قابل توجهی ندارد و بیماران در زمان مراجعه به پزشک اغلب در مراحل پیشرفته بیماری قرار دارند. شاید به همین دلیل است که سرطان ریه کشنده ترین سرطان محسوب می شود.
بر اساس آمار منتشر شده، ۶۸ درصد بیماران مبتلا به سرطان ریه در فاصله ۵ سال از زمان تشخیص بیماری جان خود را از دست می دهند. به این ترتیب سرطان ریه در سراسر دنیا شایع ترین علت مرگ بیماران سرطانی در هر دو جنس مرد و زن است.
مطالعات نشان داده اند که از هر ۱۰ بیمار مبتلا به سرطان ریه ۹ نفر سیگاری هستند. هیچ شکی وجود ندارد که سیگار در بروز این بیماری نقش مهمی ایفا میکند و با پرهیز و یا ترک آن تا حد زیادی میتوان از ابتلا به این بیماری مهلک جلوگیری کرد. ترکیبات زیانبار مختلف موجود در دود سیگار تغییراتی را در سلولهای ریوی ایجاد میکند که آنها را به سمت سرطانی شدن میبرد. از طرف دیگر سیگار با کاهش قدرت سیستم ایمنی بدن مانع از تخریب سلولهای سرطانی میشود. به این ترتیب تعداد سلولهای سرطانی روز بروز بیشتر میشود. خلاصه کلام اینکه سیگار همه عوامل را در جهت رشد سرطان در ریه فراهم میکند.
خطر ابتلا به سرطان ریه با افزایش مقدار و مدت تماس با دود تنباکو افزایش می یابد. هرچه سن شروع مصرف سیگار پایین تر باشد، خطر ابتلا بیشتر است. افراد سیگاری ۱۳ برابر افراد غیرسیگاری در معرض ابتلا به سرطان ریه قرار دارند. این مقدار برای فردی که به مدت ۲۰ سال روزی دو پاکت سیگار مصرف کرده است به ۷۰ برابر می رسد. مطالعات متعدد نشان داده اند که حساسیت خانمها به مواد سرطانزای دود سیگار بیشتر از مردان میباشد بطوریکه خانمهای سیگاری بیشتر از آقایانی که همان مقدار سیگار دود می کنند به سرطان ریه مبتلا می شوند.
هرچه بگوییم کم است. فکر نمیکنم در این زمینه اطلاعات کمی در اختیار مردم قرار گرفته باشد ولی متاسفانه روز به روز بر تعداد مصرف کنندگان سیگار بخصوص در سنین پایین اضافه میشود. به نظر شما چه راه دیگری برای پرهیز دادن این افراد وجود دارد.
 
 
هپاتیت C
 
 
 
 
 
 
Full model with Text
ویروس هپاتیت C مستقیما ازسلولی به سلول دیگر لیز خورده و به این ترتیب، از سیستم دفاعی بدن گذر می كند.
به گزارش خبرگزاری BBC محققان دانشگاه بیرمنگام دریافته اند که ویروس هپاتیت C با این روش با سرعت زیاد در تمام بدن بیمار، بدون فعال کردن سیستم ایمنی بدن منتشر شود.
ویروس ها پس از ورود به  سلول، تكثیر یافته و پس از تکثیر، سلول منهدم می شود و دوباره این چرخه تكرار میشود.
برخی ویروس ها حرکتی بین سلولی دارند و لزومی ندارد پیش از آلوده كردن سلول دیگر، سلول میزبان را ترك كنند.
ویروس با انتقال از سلولی به سلول دیگر بدون تحریک سیستم ایمنی، در داخل بدن منتشر میشود. لازم به ذکر است که آنتی بادی ها فقط قادرند به ویروس های خارج از سلول حمله كنند.
همین روش انتشار ویروسی موجب ناامیدی دانشمندان شده است. دانشمندان در تلاش بودند برای توقف ویروس از افزایش قدرت دفاع آنتی بادی استفاده كنند. به این ترتیب محققان باید با شناخت بهتر ویروس، روشهای گیر انداختن این میكرب بی رحم را بیابند.
 
 
نکات آموزنده :
 
 
خواب راحت در شب
 
 
 
 
 
  
 
کسانی که مشکل خواب دارند حتما این مطلب را مطالعه کنند.
کم نیستند کسانی که در شب به شمارش گوسفند مشغولند یا با بالش خود کلنجار میروند تا خوابشان ببرد. این افراد در آرزوی یک خواب راحت شب را تا صبح با مشکل سپری میکنند. در بعضی از این افراد ممکن است یک مشکل اساسی در سلامت جسمانی خود داشته باشند که مانع از خوابشان میشود مثلا تنگی نفس موقع خواب ولی در اکثر مواقع عوامل هیجانی یا محیطی بر روح و روان آنها تاثیر میگذارد. دستور العمل زیر به این گروه از اختلالات خواب ناشی از مشکلات روحی و روانی کمک زیادی میکند.
  • نظم داشته باشید. اگر در طول هفته استراحت کمی دارید به این امید که میتوانید در اخر هفته تمام خستگی خود را برطرف کنید کاملا در اشتباه هستید. خستگی روز را باید در اخر همان روز جبران نمایید. پس بهتر است هر شب 7 تا 8 ساعت خواب کامل داشته باشید.
  • برنامه ورزشی منظم داشته باشید. تحرک نه تنها باعث کاهش استرس که یکی از عوامل بیخوابی است میشود بلکه امواج کوتاه مغزی را که در خواب عمیق ظاهر میشوند طولانی تر میکند. اما فراموش نکنید که بین ورزش و خواب حداقل چهارساعت فاصله باید باشد چونکه ورزش دمای بدن و هورمون ادرنالین را افزایش میدهد که مانع از شکل گیری خواب عمیق میشود.
  • از مصرف قهوه و سیگار خودداری نمایید. کافئین و نیکوتین محرکهای کوتاه اثری هستند که در شکل گیری خواب عمیق اختلال ایجاد میکنند.
  • از نوشیدن الکل در شب پرهیز نمایید. الکل مانع از پیشرفت روند خواب میشود. برای شکل گیری یک خواب کامل مغز باید مراحل مختلفی را طی نماید. در پایان هر مرحله باید مرحله بعدی شروع شود. الکل مانع از شروع مرحله بعدی میشود. به این ترتیب فرد از خواب بیدار شده و مجددا همان مرحله اول خواب را سپری خواهد کرد. به این ترتیب صبح با خستگی تمام از خواب بیدار میشود. به عبارت دیگر خواب خسته کننده ای خواهد داشت.
  • تلویزیون خود را خاموش کنید. خیلی ها فکر میکنند که تلویزیون خواب اور است غافل از اینکه تلویزیون چیزی جز استرس به انها وارد نمیکند و دائما فکرشان را مشغول میکند. پس با ترک اعتیاد تماشای این جعبه جادویی خواب راحتی را برای خود به ارمغان اورید.
  • کارهای واجب خود را در ابتدای روز انجام دهید. هیچوقت وظایف و تکالیف خود را به زمانیکه میخواهید چراغ را خاموش کنید نیاندازید. با این کار از استرسهای روزمره خود خواهید کاست.
  • به توصیه های پزشک خود توجه کنید. اگر تمام مواد بالا را مو به مو اجرا کردید و باز هم با مشکل خواب مواجه شدید، به پزشک متخصص یا درمانگاههای اختلال خواب مراجعه نمایید. در این صورت با مصرف داروهای مناسب خوابی راحت خواهید داشت.
توجه داشته باشید که برای خوابیدن از هر دارویی نمیشود استفاده کرد. بسیاری از داروها بدون اینکه جزو داروهای خواب آور باشند ایجاد خواب میکنند که به عنوان عوارض دارویی محسوب میشوند. این گونه داروها را نمیتوان به هرکسی توصیه نمود. پس تا حد امکان از تجویز داروهای خود به دیگران خودداری نمایید.
 
 
 
 
روشهای علاقمند کردن کودک به غذا
 
 
 
 
 
 
 
 
بسیاری از والدین از کم اشتهایی فرزند خردسال خود نگران هستند و به دنبال راه حلی برای برطرف کردن این مشکل هستند. در این زمینه به نصیحت و پیشنهاد هرکسی که تجربه ای دارد توجه میکنند و به محض کوچکترین افزایش وزن کودک از شادی در پوست خود نمی گنجند. به همین منظور مواردی را که از نظر روانشناسی به والدین کمک میکند تا کودک به غذا خوردن علاقه پیدا کند بطور خلاصه در متن زیر برایتان آوردیم.
1-     سعي كنيد قاطع باشيد ولي عصباني نشويد. فرزند خردسال شما به زودي ياد خواهد گرفت كه بنشيند و غذا بخورد.
2-     - صبر کنید تا كودك خود را كشف كند. در این فرصت، کودک مدتي با انگشتان خود با غذا بازي میكند کمی از آنرا هم به دهان خود میگذارد. به تدریج و بعد از مدت کوتاهی غذا خوردن  با قاشق را ياد مي گيرد.
3-     غذا را به بچه تحميل نكنيد. در روزهاي مختلف، غذاهاي متنوعي براي كودك خود فراهم كنيد. به مرور ذائقه كودك براي غذاهاي مختلف شكل خواهد گرفت.
4-     قاطعانه از دادن شيريني جات و يا ساير ميان وعده هاي غذائي فاقد ارزش غذائي كافي به كودك خودداري كنيد.در نظر داشته باشيد كودكان براي دریافت حدود 1000 كيلو كالري انرژي مورد نياز روزانه خود، جائي براي اين قبيل مواد غذائي بي ارزش ندارند. از ميان وعده هاي غذائي سالم و داراي ارزش غذائي استفاده كنيد.
5-     غذا را در حجم كم و دفعات مكرر در اختيار كودك قرار دهيد.
6-     هميشه غذا را كمتر از ميزان مورد نظر در بشقاب كودك بريزيد. پر كردن بشقاب كودك باعث خودداري او از غذا خوردن خواهد شد.
7-     سعي كنيد در زمان غذا خوردن، محيط آرام و در عين حال شاد براي كودك فراهم كنيد.
8-     نسبت به غذا خوردن و يا نخوردن كودك عكس العمل نشان ندهيد. وقتي كودك لقمه اي از غذا را ميخورد با ابراز خوشحالي او را تشويق نكنيد و وقتي آن را نمي خورد عصباني نشويد! يعني نبايد بگذاريد بفهمد كه تا چه حد غذا خوردن و يا نخوردن او براي شما اهميت دارد.
9-     در حضور كودك، راجع به غذا نخوردن او با ديگران صحبت نكنيد. چرا كه فكر مي كند با غذا نخوردن مي تواند توجه اطرافيان را به خود جلب كند.
10- سعي كنيد ظاهر غذا و ظرف آن براي كودك جالب باشد.
11- او را با ساير كودكان مقايسه نكنيد
12- اگر به نظر پزشك، فرزند شما دچار بيماري نيست، نگراني را از خود دور كرده و بدانيد مشكل شما تنها يك راه حل دارد: صبر و باز هم صبر
راهنمائيهاي فوق نشان دهنده لزوم حوصله داشتن مادران است كه علاوه بر فوائد جسماني، فوائد روحي نيز براي كودكان و خانواده ها خواد داشت. ممکن است خیلی از والدین اظهار نمایند که قسمت عمده این توصیه ها را انجام میدهند. ولی باید توجه داشته باشید که حتی عدم رعایت یکی از موارد فوق میتواند کودک را از غذا خوردن باز دارد و علیرغم تمام سعی و تلاش والدین، نتیجه مطلوب بدست نیاید.
متخصص تغذیه: خانم مختارباف nmokhtarbaf@yahoo.com
 
 
پیشگیری بهتر از درمان است!
 
انگور: شاه میوه تمام فصول
 
 
 
 
 
  
ترکیبات موجود در انگور می‌توانند با موادی كه به سلول‌ها آسیب می‌رسانند مقابله كنند.
به گفته پرفسور ماركوس متكا رئیس مجمع مقابله با پیری اتریش، هیچ ماده غذایی دیگری وجود ندارد كه به این میزان خاصیت آنتی اكسیداتیو داشته و همزمان روند التهابی را در سلول‌های بدن متوقف كند.
ترکیبات آنتی اكسیدان میتوانند رادیكال‌های آزاد خطرناكی را كه طی فرآیند متابولیسم و سوخت و ساز در بدن تولید می‌شود از بین ببرند.
این گزارش می‌افزاید، از دیگر فواید انگور می‌توان به حفاظت از قلب و عروق و جلوگیری از بروز بیماری‌های قلبی و عروقی اشاره كرد.
گفتنی است، مواد موجود در انگور برای مراقبت از پوست نیز بسیار مفید و خوب هستند و متخصصان مصرف آنرا در بین وعده‌های غذایی توصیه می‌كنند
 
nmokhtarbaf@yahoo.com متخصص تغذیه: خانم مختارباف
 
22729078-21-98+
22709829-21-98+
88873000-21-98+
__._,_.___

~~~~~~~~~ Marshal-Modern-Group ~~~~~~~~
~~~~~~> THE BIGGEST GROUP IN IRAN <~~~~~~
~~~~~ EXCLUSIVE GROUP BY AMIR HEJVANI ~~~~~
________________________________________________________

To Join Marshal-Modern-Group Click This Url:
http://www.marshal-modern.org/Join.htm
________________________________________________________

For More Information About Us:
www.marshal-modern.org
________________________________________________________

http://www.marshal-modern.org/Join.htm
  http://www.marshal-modern.org/Join.htm
    http://www.marshal-modern.org/Join.htm
      http://www.marshal-modern.org/Join.htm
        http://www.marshal-modern.org/Join.htm
          http://www.marshal-modern.org/Join.htm
            http://www.marshal-modern.org/Join.htm
              http://www.marshal-modern.org/Join.htm
                http://www.marshal-modern.org/Join.htm
http://www.marshal-modern.org/Join.htm
  http://www.marshal-modern.org/Join.htm
    http://www.marshal-modern.org/Join.htm
      http://www.marshal-modern.org/Join.htm
        http://www.marshal-modern.org/Join.htm
          http://www.marshal-modern.org/Join.htm
            http://www.marshal-modern.org/Join.htm
              http://www.marshal-modern.org/Join.htm
                http://www.marshal-modern.org/Join.htm
http://www.marshal-modern.org/Join.htm
  http://www.marshal-modern.org/Join.htm
    http://www.marshal-modern.org/Join.htm
      http://www.marshal-modern.org/Join.htm
        http://www.marshal-modern.org/Join.htm
          http://www.marshal-modern.org/Join.htm
            http://www.marshal-modern.org/Join.htm
              http://www.marshal-modern.org/Join.htm
                http://www.marshal-modern.org/Join.htm




Your email settings: Individual Email|Traditional
Change settings via the Web (Yahoo! ID required)
Change settings via email: Switch delivery to Daily Digest | Switch to Fully Featured
Visit Your Group | Yahoo! Groups Terms of Use | Unsubscribe

__,_._,___

No comments:

آرشیو مطالب