گلچين از بهترين گروه‌ها و سايت‌هاي اينترنتي. همه چيز از همه جا

Friday, May 15, 2009

Re: زادروزفردوسی

 

 

جناب ابراهیمی با سلام

 

بیست و پنج اردیبهشت زادروز حکیم فردوسی بر شما هم گرامی باد. امسال شیرینی این پاسداشت بیشتر از گذشته است چرا که امسال هزارمین سال اتمام سرایش شاهنامه فردوسی است و فرصت مناسبیست که این برگ کهن میراث ادبی ما بیشتر به میان مردم آورده شود.
آن روزها که بحث پاسداشت زبان فارسی را مطرح می کردید در این اندیشه بودم که چگونه میتوان در امسال که هزارمین سال اتمام سرایش شاهنامه است قدمی هر چند کوچک برداشت.

واقعیت اینست که بینش حکیم فردوسی در هزار سال پیش  از بسیاری از روشنفکران امروزی  ما بیشتر بوده است و چه خوبست که ما او را الگو قرار دهیم و حکیم فردوسی را استاندارد پاسداشت زبان پارسی قرار دهیم.
حکیم فردوسی  مسلمان آزاده ای بود که هیچگاه عرب نشد و حتی در مقابل عرب زدگی قیام کرد و قلم خویش را اسلحه ای ساخت برای دفاع و نه برای تهاجم و این چنین  فرهنگ کهن و باستانی سرزمین ما را زنده نگه داشت.
فردوسی پاسداشت زبان فارسی را در زمان خود صرف استفاده کلمه پارسی بجای کلمه  فارسی نگذاشت. اگر او این چنین می اندیشید  حتی نام او می توانست " پردیسی"  بجای" فردوسی" باشد بلکه  او اندیشه بلند خویش را به کاری معطوف کرد که کارستان زبان فارسی گشت. اثری حماسی او در کنار ایلیاد و اودیسه هومر  وآثار حماسی شکسپیر  توسط کارشناسان جهانی در زمره برترین آثارحماسی جهان شناخته شده است.
بهر روی عرب زدگی یا غرب زدگی به فرهنگ ما ضربات جبران نا پذیری زده است شاید اگر استاندارد ما دید و تفکر فردوسی باشد این ضربات وارده به حداقل برسد .
متاسفانه تا به امروز شاهنامه در موسیقی ما جایی نداشته است اما اگر شرایط فراهم گردد امسال برای اولین بار اشعار شاهنامه را با صدای اساطیری شهرام ناظری خواهیم شنید . به امید اینکه این اثر بزودی وارد بازار شود و خوانش شاهنامه را در جامعه ما ترویج دهد.

خالصانه ترین درودهای ما نثار بزرگمرد فرهنگ باستانی و حماسی ایران زمین.

 

با سپاس و احترام - هندیانی

 
 



--- On Thu, 14/5/09, Ebrahemi Mohammad <ebrahemi8979@yahoo.com> wrote:


From: Ebrahemi Mohammad <ebrahemi8979@yahoo.com>
Subject: زادروزفردوسی
To: Friends-of-Radio-Golha@googlegroups.com
Date: Thursday, 14 May, 2009, 5:38 AM

بنام خداوندجان وخرد
درودبردوستان عزیز ومحترم
زادروزولادت زنده یاد فردوسی پاسدارنده هویت وشناسنامه ماایرانیان عزیز گرامی بادا
مراعهدیست باجانان که تاجان دربدن دارم
هواداران کویش راچوجان خویشتن دارم
صفای خلوت خاطرازان شمع چگل جویم
فروغ چشم  ونوردل ازان ماه ختن دارم
به کام وارزوی دل چودارم خلوتی حاصل
چه باک ازخبث بدگویان میان انجمن دارم
مرادرخانه سروی هست کاندرسایه قدش
فراغ ازسروبستانی وشمشادوچمن دارم
گرم صدلشکرازخوبان بقصددل کمین سازند
بحمدالله والمنت بتی لشکرشکن دارم
سزدکزخاتم لعلش زنم لاف سلیمانی
چواسم اعظم باشد چه باک ازاهرمن دارد
الاای پیرفرزانه مکن عیبم زمیخانه
که من درترک پیمانه دلی پیمان شکن دارم
خداراایقریب امشب زمانی دیدهبرهم نه
که من بالعل خاموشش نهانی صدسخن دارم
چودرگلزاراقبالش خرامانم بحمدالله
نه میل ناله ونسرین نه برگ نسترن دارم
به رندی شهره شدحافظ میان همدمان لیکن
چه غم دارم که درعالم قوام الین حسن دارم
همیشه شادولبتان خندان باد
باتقدیم احترام/ابراهیمی



New Email addresses available on Yahoo!
Get the Email name you've always wanted on the new @ymail and @rocketmail.
Hurry before someone else does!

No comments:

آرشیو مطالب