گلچين از بهترين گروه‌ها و سايت‌هاي اينترنتي. همه چيز از همه جا

Tuesday, July 28, 2009

[erfanISLAMI] (عرفان و رهجويان كمال، عرفان نماز(101



اگر از اکثر مردم روی زمين پيروی کنی تو را از راه خدا گمراه خواهند کرد/ سوره مبارکه انعام آيه 116

*****اعیاد شعبانیه مبارک *****

عرفان و رهجويان كمال، عرفان نماز((101

 

94-   چگونه مي توان حالات خوب و مثبت نماز را هميشه نگه داشت؟چگونه نماز به انسان ها كمك مي كند؟ بهترين تشكر از خداوند چيست؟

زندگي را بايد به گونه اي در تعادل تنظيم كرد كه تفكر، رفتار و عمل ناهنجار در آن رشد ننمايد تا باعث خدشه به عبادت نشود؛ گرچه زندگي مي تواند به گونه اي تنظيم شود كه در شرايط ناهنجار نيز نماز مؤثر و تكيه گاه گردد. يكي از روش هاي مراقبه براي حضور قلب در نماز اين است كه نمازگزار سعي كند، در كنار فعاليت هاي روزمره ي زندگي، فكر معنوي، الهي و عرفاني داشته باشد و با اين انديشه به مسايل زندگي و انجام حركات و تفكرات و رفتارهاي خود نگاه كند و با اين ديدگاه به انجام امور زندگي خود بپردازد.

برنامه ريزي درست و نگرش صحيح به زندگي باعث مي شود كه حالات شورانگيز عبادت حفظ شود. طرز تفكر و نگرش در ايدئولوژي بايد به گونه اي تربيت شود كه حالات معنوي در هر شرايط در فرد حاكم باشد و اين امر نياز به كوشش و تلاش دارد.

نماز در همه حال بر نيرو و توانمندي انسان مي افزايد و چقدر خوب است كه انسان در موقع ناراحتي ها و رنج ها به درگاه الهي به نماز بايستد تا فرجي حاصل شود و در هنگام خوشحالي و شادي نيز به درگاه الهي به نماز بايستد تا شكري به جا آورد كه سبب تعالي گردد. به طور كلي كمك نماز به انسان، هم در آشكار و هم در پنهان است. اثرات نماز به گونه اي است كه گاهي انسان كارهايش به ترتيب حساب شده اي تنظيم مي گردد و يا از پرتگاه نجات پيدا مي كند و در مواقعي بر اين امر هوشيار و آگاه مي گردد و متوجه نجات خود مي شود و گاهي هم اين توجه وجود ندارد. خلاصه اين كه چه انسان بر اثرات نماز آگاهي داشته باشد و چه نداشته باشد، نماز اثراتش را وارد زندگي او مي كند.

هر انساني سعي مي كند در مقابل لطف هايي كه خداوند به او دارد از او تشكر كند، گرچه نماز شكر كامل است اما منظور انجام شكر به گونه هاي ديگر است. وقتي انسان در مقابل لطف الهي عبادت مي كند تا شكر خدا را به جا آورد، مي بيند بر آن تشكر نيز لطفي وارد مي شود و انسان دوباره تشكر مي كند اين روال ادامه پيدا مي كند؛ در نتيجه انسان غرق در الطاف الهي مي شود و ناتواني خود را حتّي در شكر نيز احساس مي كند. يك راه تشكر، ذكر صلوات است « اَللّٰهُمَّ صَلِّ عَلَي مُحَمَّدٍ و آلِ مُحَمَّدٍ ». گرچه اين ذكر بسيار ساده به نظر مي رسد و عموم با آن آشنا هستند ولي در مورد آن آگاهي چنداني ندارند. اهل دل دريايي را در دل اين ذكر ادراك مي كنند. در ترجمه ي اين ذكر داريم كه « خداوندا درود بفرست بر محمد و خاندانش » يعني درود خدا بر كسي كه عالم به نور او خلق شد و هستي از او حيات يافت. درود خدا بر گرامي ترين انساني كه در نزد خداوند كامل ترين در كمال است. اينجاست كه درود خدا بر عزيزترين انسان در كل هستي فرستاده مي شود و گوينده ي اين ذكر مورد لطف خداوند و رسولش قرار مي گيرد و ارتقا مجدد مي يابد. اهل دل بر اين ذكر بسيار مداومت مي كنند و اسرار و مكاشفات بسياري را از اين دريچه درك مي نمايند.

 

با پيگيري اين پرسش و پاسخ ها با ما همراه باشيد

يا علي ...

منبع: كتاب عرفان و رهجويان كمال، عرفان نماز (نويسنده :سيد مهدي محمدي )

http://groups.yahoo.com/group/erfanISLAMI/

 



__._,_.___


Your email settings: Individual Email|Traditional
Change settings via the Web (Yahoo! ID required)
Change settings via email: Switch delivery to Daily Digest | Switch to Fully Featured
Visit Your Group | Yahoo! Groups Terms of Use | Unsubscribe

__,_._,___

No comments:

آرشیو مطالب