گلچين از بهترين گروه‌ها و سايت‌هاي اينترنتي. همه چيز از همه جا

Monday, August 3, 2009

شرح گلهای رنگارنگ 280

گلهای رنگارنگ 280

چنان مستم چنان مستم من امروز      که از عالم برون گشتم من امروز

گرفتم گوش عقل و گفتم ای عقل      برون رو کز تو وارستم من امـــروز

 

امروز مها خویش ز بیگانه ندانیم          مستیم بدان سان که ره خانه ندانیم

در باغ به جز عکس رخ دوست نبینیم     وز شاه به جز حالت مستانه ندانیم

گلهای رنگارنگ 280

آواز : حسین قوامی

نوازندگان : حبیب الله بدیعی – امیر ناصر افتتاح

غزل آواز : بیژن ترقی

آهنگساز : شیدا

خواننده تصنیف : مرضیه

اشعار متن : مولانا

دستگاه : ماهور

 

دانلود گلهای رنگارنگ 280

نخست گوینده اشعار زیر را به مناسبت تولد علی(ع) می خواند :

چنان مستم چنان مستم من امروز      که از عالم برون گشتم من امروز

گرفتم گوش عقل و گفتم ای عقل      برون رو کز تو وارستم من امـــروز

 

امروز مها خویش ز بیگانه ندانیم          مستیم بدان سان که ره خانه ندانیم

در باغ به جز عکس رخ دوست نبینیم     وز شاه به جز حالت مستانه ندانیم

 

ترانه :

شیدا از تصنیف سرایان آخر عهد قاجاری بوده است که آهنگهای بسیار زیبایی از وی به یادگار مانده است که این ترانه نرگس مست نیز از آن جمله است . از نکات جالب آهنگسازی شیدا این بوده است که ترانه را در دو بخش و دو وزن می ساخته تا یکنواخت نباشد .

نرگس مستی به رویت همچو ماه ، چشم بدت دور

ابرو پیوستی دو چشمانت سیاه ، رشک رخ حور

آفت جانی خبر دارت کنم     باشه تا روزی گرفتارت کنم

بلبل زار خسته دل به کسی نبسته

مرغ قفس شکسته از کمند خلق جسته

ای دو صد بنده گرفتار کمند مویت

عاشق آن است که پا می نکشد از مویت

 

دوباره گوینده ادامه می دهد که :

امروز ازین نکته و افســــــــــــــــانه مخوانید    که افزون نپذیرد دل و افســـــــــانه ندانیم

ساغر ده و کم پرس که چندم قدح هستی     که از عشق یاد تو ما باده و پیمانه ندانیم

 

نفسیر مقدمه به اجرای بدیعی :

در این قسمت برای شما اجرای بدیعی را مختصر تحلیلی می کنم :

9 - در آمد های مخصوص بدیعی که حالتی غربی مانند دارند .

18/9 – چهارمضراب

55/9 – گشایش

20/10- فرود

49/10 – شکسته

38/11 – فرود

07/12 – به حالت بسیار محکم آرشه (ff) بر روی سیم ها که از ویژگی های ساز بدیعی است دقت کنید .

 

تفسیر آواز :

                                        

1-     درآمد

(البته بند اول هر مصرع تقریبا در پرده گشایش است

و بند دوم حالتی فرود گونه به درآمد و نت شاهد دارد .

به حالت ضرب پنهان آواز نیز دقت کنید) .

ساقیا چه بنشستی خمّ می بجوش آمد

درگشا که مدهوشی پشت در بهوش آمد

2- گشایش

می ز خم به مینا کن جام می مهیا کن

عاشق بلا دیده رند و باده نوش آمد

3- شکسته

باز کن در ای ساقی تا که می بود باقی

محرمی خراب از عشق گل سبو به دوش آمد

4- فرود

تا که دم زدم از عشق در خمار هشیاری

ناله از دلم برخاست سینه در خروش آمد

 

منبع: http://omomi.mihanblog.com/post/30621

سایت مقالات فارسی

No comments:

آرشیو مطالب