گلچين از بهترين گروه‌ها و سايت‌هاي اينترنتي. همه چيز از همه جا

Friday, August 21, 2009

[yaghin] مطالب سیاسی و بازی با احساسات مردم



مطلبی که در پایین صفحه درج شده است نشان دهنده ی این است که چگونه هر کسی و هر موقعیتی علاقه مند است با احساسات مردم بازی کند
از یک طرف کار صدا و سیما و از طرفی پاسخ سیاسی و احساس برانگیز وکیل جناب آقای شجریان

 

رسانه ملی و پخش آثار موسیقی

مطلبی که در ادامه خواهید خواند از ضمیمه ادبی فرهنگی روزنامه اطلاعات که در تاریخ 20 مرداد 88 به چاپ رسیده ذکر می شود و برای مطالعه متن کامل آن می توانید به آرشیو روزنامه مذکور مراجعه بفرمایید.

"داستان مربوط به پخش آثار موسیقایی انقلابی استاد شجریان از صدا و سیماست. سرودهایی که در ابتدای انقلاب، در خارج از استودیوهای صدا و سیما ساخته شد اما به دلیل استقبال فراوان مردم، بارها و بارها از صدا و سیما پخش شد.

به گفته جناب استاد هیچ گاه رسانه ملی مجوز پخش از طرف او نداشته است و با تکرار این قضایا، اعتراض قضایی می کند و از سوی دیگر پیش از محکمه، صدا و سیما اعلام می کند حتی قطعه معروف "ربنا" را با صدای این هنرمند پخش نخواهد کرد! حال بماند که آیا ربنا شان موسیقایی دارد یا ملی و مذهبی، اما آنچه جالب است تاکید رسانه ملی بر دو قطعه ربنا و مثنوی مهیج افشاری است که اتفاقا هر دو پیش از افطار پخش می شدند و خود رسانه ملی که آن ها را به سفره افطاری پیوند زده است، به چه دلیل با وجود رضایت خواننده، قصد پخش نکردن آن را دارد؟!

این مساله سیاست زدگی رسانه ملی را نشان می دهد و اتفاقا نمونه بارزی است که فاصله بین علاقه ملی با رسانه ملی را آشکار می سازد.

 

 

 

 

محمد حسین آقاسی وکیل استاد شجریان در پاسخ به این پرسش که شکایت استاد شجریان برطبق کدام اصل و قانون تنظیم شده است گفت: قانونی که از سال 1348 تحت عنوان حمایت حقوق مولفان، مصنفان و هنرمندان موجود است و لازم الاجراست و شورای نگهبان آن را رد نکرده است، حقوق هنرمندان را پاسداری کرده است. به استناد این قانون همه کسانی که یک اثر را به وجود می آورند، صاحب حقوقی آن هستند.

صاحب اثر، حق انحصاری پخش، نشر، تکثیر و هر گونه بهره برداری از آن را دارد. یعنی هر فردی که بخواهد از اثر او استفاده کند باید اجازه بگیرد و در این قانون قید شده که این اثر برای نخستین بار در ایران منتشر شده باشد.

اینکه در این قانون لفظ "هیچ کس" قید شده است از لحاظ تعاریف حقوقی، شامل اشخاص حقیقی و حقوقی می شود و صدا و سیما شخص حقوقی است که توسط یک شخص حقیقی اداره می شود..."

آقاسی در ادامه به ذکر نمونه ای می پردازد از رفتار قانونی یک رادیوی محلی در اتریش که بسیار طبیعی است اما، برای ما که مساله مالکیت معنوی را به آسانی نادیده می گیریم و قبح آن در نظرمان ریخته، جالب است!

 

 

 

 

 

"موکل من زمانی که در وین کنسرتی را اجرا کرد، به گفته خود ایشان، رادیویی محلی در اتریش از او اجازه گرفت تا قسمتی از کنسرت را از رادیو پخش کند. حال که چندین سال از این کنسرت می گذرد، هر از گاهی صورتحسابی می آید که در آن قید شده است این قطعه از کنسرت موکلم، در چه روزها و ساعاتی پخش شده است. این رادیوی محلی با اینکه می داند موکلم از پخش اثرش در رادیوی وین آگاه نخواهد شد، بنابر احترامی که به قانون قائل است، چنین عمل می کند و شما این مساله را با برخوردهای داخل ایران مقایسه کنید."

..."آقاسی در پاسخ به این پرسش که چرا قرار نیست قطعه "ربنا" از صدا و سیما پخش شود، گفت:"البته این نهاد حق پخش نکردن آثار را دارد. این مردم هستند که می توانند بخواهند اثری که جنبه مذهبی و عرفانی دارد، پخش شود. استاد به پخش این اثرکه هیچ گاه از آن استفاده سیاسی نشده است، اعتراضی ندارد و علاقه خود را پنهان نکرده است اما اگر صدا و سیما آن را پخش نکند، نشان دهنده قهر این نهاد با مردم است."





__._,_.___


www.yaghin.com
www.yaghin.blogspot.com




Your email settings: Individual Email|Traditional
Change settings via the Web (Yahoo! ID required)
Change settings via email: Switch delivery to Daily Digest | Switch to Fully Featured
Visit Your Group | Yahoo! Groups Terms of Use | Unsubscribe

__,_._,___

No comments:

آرشیو مطالب