گلچين از بهترين گروه‌ها و سايت‌هاي اينترنتي. همه چيز از همه جا

Saturday, October 2, 2010

Fw: loghman adhami تغییرات

 

با درود به یاران گرامی و عزیزم
لقمان ادهمی در سال 1328 در کوچه انوار که جنب سینما دیانای سابق قرار داشت. بدنیا 
امده است.پدرش  پزشک و افسر ارتش بدلیل شغلی , پیوسته در حال ماموریت اداری در 
شهرستان های مختلف مشغول خدمت بوده است لذا دوران کودکی او و ایام تحصیلات 
ابتدایی  اش در گرگان و گنبد قابوس طی شده.تحصیلات متوسطه و کلاسهای 7و 8 و 9 را 
بمدت سه سال درمراغه گذرانده کلاسهای 8و9 را گاه در تهران و گاه در مراغه بوده و 

سپس دوران اخر متوسطه کلاسهای10 .11 و 12 را در تهران .دبیرستان فخر 
راضی و البرز بپایان برده است.پس از ان بدانشگاه تهران رفته تحصیلاتش را در رشته 
هنر باتمام رسانده در سال 1979 به امریکا رفته و فوق لیسانسش را در رشته موسیقی 

 دریافت کرده است
لازم بتذکر است که او همزمان با تحصیل در رشته هنر در رشته الکترونیک  مدرک  
لیسانسش رانیز دریافت کرده است.مطلبی که لقمان ادهمی به اکراه در باره ان سخن گفته 
و چون دلیل ان را جویا شده ایم گفته است : من در باره هنر و موسیقی گفتگو میکنم و 
در این عرصه نیازی نمی بینم دیگران مهندسم بدانند و یا بخوانند
لقمان ادهمی تا انجا که بیاد دارد و از خرد سالی گرایشی غریب به موسیقی ایرانی 
داشته با الات و ادوات ابتدایی مانند ساز دهنی و نی لبک تمرین میکرده و میخوانده و ذهن فعالش 
با استعداد شگرف و فوق العاده اش تمامی ملودی ها را جمله بجمله در حافظه حفظ میکرده 
است پدر که در عنفوان نو جوانی لقمان کوچک پی به استعدادش میبرد او را برای تعلیم ویلن به اقای عطاالله روان بخش میسپارد و او شروع بتعلیم نو جوان پرشور و مستعد می کند.اقای روان بخش دو روز در هفته به خانه دکتر ادهمی میرفته و لقمان را تعلیم میداده است که ردیف های  صبا و روح اله خالقی را ازو فرا میگیرد
.اما روح او و قلب او در جای دیگری است لقمان که ساز پرویز یاحقی 
را شنیده ونغمات ان ساز تمامی وجودش را فرا گرفته.تمام نواخته های او را جمله بجمله 
بحافظه سپرده است. پس از چندی  پدر  فرزند را نزد پرویز 
میبرد.او که همواره از پذیرفتن شاگرد مبتدی اکراه داشت به لقمان میگوید که قطعه ای بنوازد 
و لقمان نیز اثری ازو را اجرا میکند.یاحقی به پدر نوجوان میگوید که او نیازی 
بمن ندارد.پدر به اصرار ازو میخواهد که او را بشاگردی بپذیرد.پرویز یاحقی خود در 
باره ان روز خطاب به لقمان چنین گفته است:یادت هست که نوجوان بودی و بکلاس من امدی 
و من ابتدا تو را قبول نکردم و پدرت مرا بکناری کشید و اهسته گفت: شما خود میدانید 
که او را بپذیرید یا نه.اما من میدانم که در غیر ان صورت خود کشی خواهد کرد.وسپس 
یاحقی اضافه میکند که تو در عرض 4 جلسه انچنان جهشی کردی که من را بیاد بچگی های 
خودم انداختی ازان پس تعلیم ان استاد به این شاگرد ازو هنرمندی ساخت که در عرصه ساز 
ویلن باعث فخر استاد شده است
لقمان قطعات و ملودی های بسیاری ساخته و نواخته است.قطعه ای در شوشتری بنام مترادف از البوم جاودانه. که من انرا 
قبلا برای دوستان گرامم فرستادم و نیز اهنگ های بسیاری که هنرمندان نام اشنای 
کشورمان اجرا کرده اند مانند ترانه معروف میلاد که شعر و اهنگ ازوست و برای همسرش ساخته و توسط ابی 
اجرا شده و یا اهنگ اه ای رفیق با ترانه از شادروان تورج نگهبان و صدای ستار و نیز 
افسانه زندگی.مسلمانان دلواپسی(در سه گاه که شعر و اهنگ ازوست) بیاد رهی معیری اشک 
و افلاکی و کوزه که انها را نیز ستار اجرا کرده است.شراب خانه با صدای مارتیک و شادی 
با اجرای سلی و سایه عشق در شور که توسط بانوی فقید هایده خوانده شد. البوم هایی 
مانند جاودانه و شمال و نیز نواختن ویلن در  اهنگ معروف بانو حمیرا بنام باور ندارم 
و بسیاری کارهای دیگر .او اینک سالهاست که ساکن امریکا شده در اورنج کانتی لوس انجلس 
سکونت دارد. روزها در کلاس موسیقی که بکمک اساتید دیگر تاسیس کرده بتدریس موسیقی 
اشتغال دارد بپیوست اهنگ شراب خانه با اجرای مارتیک را به یاران گرامی تقدیم میکنم
ضمن انکه  زندگی نامه این هنرمند نام اشنا را و اثاری چند از وی را برای شما یاران گرامم ارسال میکنم.اینک که تقدیم این مطالب با نمایش فیلم زندگی استاد بی تکرارش شادروان پرویز یاحقی تقارن یافته.نظر یاران عزیزم را به مصاحبه هایی که او با استاد خود انجام داده و من در گذشته برای شما فرستادم نیز جلب میکنم و اضافه میکنم که لقمان ادهمی تنها شاگرد اوست که مراحل یاد گیری را از ابتدا تا انتها نزد وی بپایان برده است.من در اینده و در سلسله مطالبی این موارد را بیشتر برای شما نازنینان شرح خواهم داد.پیوسته دلت شاد و لبت خندان باد
فرامرز سمیعی



No comments:

آرشیو مطالب