گلچين از بهترين گروه‌ها و سايت‌هاي اينترنتي. همه چيز از همه جا

Wednesday, April 1, 2009

[erfanISLAMI] (عرفان و رهجويان كمال، عرفان نماز(96

اگر تقوا و پارسايي پيشه کنيد، خداوند نيز نيروی تشخيص خير و شر به شما کرامت خواهد فرمود./ سوره مبارکه مائده آيه 29

عرفان و رهجويان كمال، عرفان نماز((96

 

89-   با اين وصف چه عاملي مانع حيات نماز يا عروج روحاني در نماز مي گردد؟

آنچه به طور روشن بدان اشاره شده اين است كه افكار منفي، عدم توجه قلبي، عدم حضور قلب، دلبستگي به ماديات، عدم رعايت حقوق ديگران و نادرستي در ارتباطهاي اجتماعي از موانعي هستند كه از پيشرفت در مسير معنوي جلوگيري مي كنند؛ گاهي ظاهراً تمام شرايط براي حركت در يك عبادت خالص مهياست و انصافاً فرد نيز در اين مسير خودسازي نموده است ولي باز هم نماز در وجودش حيات پيدا نمي كند؛ در چنين شرايطي با كمي دقت به ناخالصي هاي پنهان پي مي بريد و تازه متوجه آنها مي شويد.

عموماً افكار منفي، در بخشي از حيات گذشته اش كه صورت پنهان پيدا كرده است، در مواقع بروزش با چهره ي موجه وارد عمل مي شود و انسان بدون اين كه خود متوجه شود وارد گرداب آن مي گردد.

گاهي با انسان هاي شريف و با منطقي رو به رو مي شويم كه از درماندگي خود متعجب مي شوند و يا از اين كه چرا نمي توانند در مسير معنوي حركت كنند، ناراحت هستند. افكار منفي پنهان يا رذايل پنهان و نامحسوس بحث وسيعي در عرفان عملي دارد و يكي از مواردي كه باعث مي شود اهل مسير و سالكان طريق نيز سقوط كنند همين رذايل پنهان است. وقتي سالك در مسير خود سازي، در صدد ريشه كن ساختن رذايل و افكار منفي است اين ريشه كني در ميدان عمل به خوبي اجرا نمي شود؛ بخشي از ريشه كني به مرحله ي عمل مي رسد ولي بخش ديگر آن برطرف نمي شود و به استدلال هاي منفي مجهز مي شود. به طور كلي يك روند سطحي نگري سبب مي شود فرد حقيقت واقعي حركت خود را پيدا نكند لذا با رضايتي صادقانه به مسير تعالي خود مي پردازد اما در عمل حركتش متوقف مي شود و يا آن گونه كه بايد قادر نيست حركت كند.

ذهن انسان هميشه پيرو عادت هايي است كه در آن رشد كرده است و اگر افكار منفي ترك شود به علت اين كه حالت عادت گونه در وجود فرد پيدا كرده است سعي مي كند حاكم شدن خود را در قالب افكار مثبت در فرد به نمايش بگذارد. افكار منفي در قالب استدلال دروني و تلاش هاي ارادي و غير ارادي در ميدان افكار مثبت مخفي مي شود؛ به عبارتي ميداني كه ما فكر مي كنيم يكپارچه مثبت است ولي تركيبي از افكار منفي نيز هست كه صورت خود را پنهان كرده است و اين باعث عدم عروج معنوي است.

بهترين اقدام اين است كه فرصت را غنيمت بشماريم و اين گونه خود سازي ها را به آينده موكول نكنيم و با فهميدن وجود رذايل پنهان در خود دلسرد نشويم و حركات عملي خود را متوقف نكنيم و يا حركت در مسير خود سازي را به تعويق نيندازيم. هر تعويقي خود برخاسته از افكار منفي پنهان است كه سستي ها و كسالت ها را به وجود مي آورد پس گام واقعي اين است كه هم اكنون حركت كنيم و لحظه اي درنگ نكنيم. 

 

با پيگيري اين پرسش و پاسخ ها با ما همراه باشيد

يا علي ...

منبع: كتاب عرفان و رهجويان كمال، عرفان نماز (نويسنده :سيد مهدي محمدي )

http://groups.yahoo.com/group/erfanISLAMI/

 



__._,_.___


Your email settings: Individual Email|Traditional
Change settings via the Web (Yahoo! ID required)
Change settings via email: Switch delivery to Daily Digest | Switch to Fully Featured
Visit Your Group | Yahoo! Groups Terms of Use | Unsubscribe

__,_._,___

No comments:

آرشیو مطالب