گلچين از بهترين گروه‌ها و سايت‌هاي اينترنتي. همه چيز از همه جا

Wednesday, April 15, 2009

Re: آواز مخالف چهارگاه ، استاد صدیف , Avaz Chahargah (Ostad sodeif)

سلام بر دوستان ودوستداران موسیقی ملی ایران
جناب اقای علیرضا زم زمی    یار نازنین خوشحال
خواهم شد که بفرمائید برترین اجرای چهارگاه
درصد سال اخیررا از کدام ماخذ و منبع کسب کرده
وایا یاران گلها را ناتوان در تشخیص و تمیز اثر
خوب وبد وبدتر که نمونه انرا پیوست کرده اید
میدانید ؟   اولا اوازی که شنیده میشود چهارگاه نیست
وهمایون وگوشه مخالف است که گوشه مخالف
در دستگاه چهارگاه همانند همایون اجرا میشود
ودر فرود است که مشخص میشود چهارگاه است
دوما هم سنتور وهم اواز ژوست نیست وخارج
و گوش ازار است بگمان من جنابعالی از بستگان
نزدیک ایشان هستید که چنین مدیحه سرای نامبرده
شده اید امکان دارد سئوالی در ذهنها متبادر شود
که انتقاد حقیر چه دلیلی میتواند داشته باشد
بله وقتی باگاهی ودانش انسان مع الواسطه
توهین شود بتصور بنده عکس العمل میطلبد
در پایان برای شنیدن چهارگاه شمارا بالبوم
                دستان
کار مشترک اساتید مسلم موسیقی فاخر ایران
مشکوتیان و محمد رضا شجریان حوالت میدهم
امید که راهگشای جنابعالی در اینده باشد
            با تقدیم احترام و ادب

--- On Wed, 4/15/09, Alireza Zamzami <alireza_zamzami@yahoo.com> wrote:
From: Alireza Zamzami <alireza_zamzami@yahoo.com>
Subject: آواز مخالف چهارگاه ، استاد صدیف , Avaz Chahargah (Ostad sodeif)
To: "دوستان راديو گلها" <Friends-of-Radio-Golha@googlegroups.com>
Date: Wednesday, April 15, 2009, 6:14 AM

دوستان نازنین این قطعه آواز چهارگاه به دوستداران هنر اصیل ایرانی تقدیم می گردد . این آواز در سال ۱۳۶۸ در تالار وحدت به نام (ترجیع بند) با آواز استاد صدیف و سنتور مجید کیانی اجرا شده است شایان یادآوری است که این آواز به عنوان بهترین چهارگاه صد سال اخیر برگزیده شده است . . لینک http://www.4shared.com/file/98640699/f210edbb/Chahargah_ostad_sodeif.html   Dear Friends , This piece is published in 1989 by Ostad Sodeif Rambod (singer , 1318) and Majid Kiyani (santour Player) in Tehran . Enjoy Link : http://www.4shared.com/file/98640699/f210edbb/Chahargah_ostad_sodeif.html  

2 comments:

Anonymous said...

یار مهربان ، جناب آقای مجد
نخست آنکه همنشینی با یارانی چنین هنرشناس و صاحبدل در این گروه ، برای
بنده مایه سرافرازی و یادگیری است .
در مورد نکاتی که جنابعالی گوشزد فرموده اید به عرض می رسانم
1 :
بنده یکی از شیفتگان و کمینه هنرجوی موسیقی ایرانی و به ویژه موسیقی
آوازی هستم و هیچ نسبت خانوادگی با استاد صدیف ندارم
2
برای پی بردن به رتبه هنری و جایگاه آواز ایشان در هنر ایران ، از آنجا
که شما را نیز چون خود از دوستداران استاد شجریان می بینم ، شما را به
مطالعه کتاب راز مانا ، آنجا که آقای شجریان تنها نگاه دارندگان موسیقی
فاخر آوازی ایران را نخست صدیف و سپس خود می داند ، ارجاع می دهم .
3
گوشه مخالف نه در ردیف سازی و نه در ردیف آوازی در همایون قرار ندارد و
تنها در سه گاه و چهارگاه اجرا می شود . ملودی که در دستگاه همایون به
مخالف شبیه است ، گوشه چکاوک نام دارد
4
 فرمایش حضرت عالی در مورد ژوست نبودن ساز و آواز . کاملا درست است . اما
این اتفاق نتیجه کوک اشتباه سنتوربراساس نظریه مجید کیانی از کتب قدماست
که این نقص را به وجود آورده و نه بی دانشی هنری این دو هنرمند .آواز
 کاملا ژوست و درست اجرا می شود ولی با کوک سنتور در بعضی مواقع اختلاف
دارد که دلیل آن ذکر شد .
5
بنده در طول ۱۰ سال پژوهش و گردآوری منابع صوتی و کتبی موسیقی ایرانی ،
تلاش خود را بر دوری از تعصب و یکسو نگری نهاده ام ، زیرا سرزمین هنر را
جایگاهی برای یافتن عشق و آزادی و دوستانی چون شما می دانم ، نه مجادله و
طرفداری از شخص یا گروهی بخصوص . این منش اساتید گذشته موسیقی ایرانی است
که در این زمانه کمتر دیده می شود
6
 قطعه انتخاب شده ، از آلبوم صد سال موسیقی ایرانی است که توسط موسسه
ماهور منتشر شده است .و از همه اساتید آواز ایرانی صد سال گذشته به عنوان
بهترین قطعات انتخاب شده اند .
7
بنده همواره به اعتقاد افراد احترام میگذارم و نظر شما را در مورد مجموعه
دستان محترم می دانم

در پایان ، از نکته سنجی و پافشاری شما در صیانت از موسیقی ایرانی ممنونم
و از آشنایی شما بسیار خوشوقت
به امید آینده
علیرضا زمزمی

Anonymous said...

یار مهربان ، جناب آقای مجد
1 : بنده یکی از شیفتگان و کمینه هنرجوی موسیقی ایرانی و به ویژه موسیقی آوازی هستم و هیچ نسبت خانوادگی با استاد صدیف ندارم
2 برای پی بردن به رتبه هنری و جایگاه آواز ایشان در هنر ایران ، از آنجا که شما را نیز چون خود از دوستداران استاد شجریان می بینم ، شما را به مطالعه کتاب راز مانا ، آنجا که آقای شجریان تنها نگاه دارندگان موسیقی فاخر آوازی ایران را نخست صدیف و سپس خود می داند ، ارجاع می دهم .
5 بنده در طول ۱۰ سال پژوهش و گردآوری منابع صوتی و کتبی موسیقی ایرانی ، تلاش خود را بر دوری از تعصب و یکسو نگری نهاده ام ، زیرا سرزمین هنر را جایگاهی برای یافتن عشق و آزادی و دوستانی چون شما می دانم ، نه مجادله و طرفداری از شخص یا گروهی بخصوص . این منش اساتید گذشته موسیقی ایرانی است
که در این زمانه کمتر دیده می شود
6 قطعه انتخاب شده ، از آلبوم صد سال موسیقی ایرانی است که توسط موسسه ماهور منتشر شده است .و از همه اساتید آواز ایرانی صد سال گذشته به عنوان بهترین قطعات انتخاب شده اند .
7 بنده همواره به اعتقاد افراد احترام میگذارم و نظر شما را در مورد مجموعه دستان محترم می دانم
به امید آینده ، علیرضا زمزمی

آرشیو مطالب