1
اينگونه به امير المؤمنين عليu عرض ادب مي كنيم :
اَلسَّلَامُ عَلَيْكَ يَا وَارِثَ النَّبِيِّين ، اَلسَّلَامُ عَلَيْكَ يَا قَسِيمَ الْجَنَّةِ وَ النَّار ... اَلسَّلَامُ عَلَيْكَ يَا أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينْ .
سلام بر شما اي وارث پيغمبران ، سلام بر شما اي تقسيم كنندة بهشت و جهنم ، سلام بر شما اي امير مؤمنين .
مدارك :
الكافي، ج4 ص 570
2
آيا هر اندازه اظهار محبت به حضرت علي u موجب نجات است ؟
قَالَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ u : يَهْلِكُ فِيَّ اثْنَانِ مُحِبٌّ غَالٍ وَ مُبْغِضٌ قَال .
حضرت علي u فرمودند : دو تن دربارة من هلاك مي شوند : دوستداري كه در بارة من غلو كند و دشمني كه فضائل مرا كم شمرد .
مدارك :
نهج البلاغة، ص 558
بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار، ج25 ص 285
جامع الأخبار، ص 13
تصنيف غرر الحكم و درر الكلم، ص 118
3
آيا حجت براي تشخيص حق و باطل دل است يا چيز ديگري ؟
سَأَلَ رَجُلٌ عَلِيُّ بْنُ مُحَمَّدٍ u : مَا الْحُجَّةُ عَلَى الْخَلْقِ الْيَوْمَ ؟
فَقَالَ u : الْعَقْلُ يُعْرَفُ بِهِ الصَّادِقُ عَلَى اللَّهِ فَيُصَدِّقُهُ وَ الْكَاذِبُ عَلَى اللَّهِ فَيُكَذِّبُه .
شخصي از امام هادي u پرسيد : امروز حجت خدا بر مردم چيست ؟
امام u فرمودند : عقل مي باشد كه به وسيلة آن راستگو را مي شناسند و تصديقش مي كنند و دروغگو را مي شناسند و تكذيبش مي كنند .
مدارك :
الكافي، ج1 ص 25
عيون أخبار الرضا عليه السلام، ج2 ص 80
علل الشرائع، ج1، ص: 122
بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار، ج75، ص:344
4
آيا پيروي از هر كسي در حد سرسپردگي رواست ؟
قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ u : إِيَّاكَ أَنْ تَنْصِبَ رَجُلًا دُونَ الْحُجَّةِ فَتُصَدِّقَهُ فِي كُلِّ مَا قَال .
امام صادق u فرمودند : بپرهيز از اينكه مردي را بدون حجت (دليل قابل قبول عقل و شرع) به پيشوائي برگزيني و هر چه گويد تصديقش كني .
مدارك :
بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار، ج2 ص 83
الكافي، ج2 ص 298
معاني الأخبار، ص 169
5
حجت هاي خدا بر مردمان چيست ؟
عَنْ مُوسَى بْنُ جَعْفَرٍ u قال : إِنَّ لِلَّهِ عَلَى النَّاسِ حُجَّتَيْنِ حُجَّةً ظَاهِرَةً وَ حُجَّةً بَاطِنَةً فَأَمَّا الظَّاهِرَةُ فَالرُّسُلُ وَ الْأَنْبِيَاءُ وَ الْأَئِمَّةُ عَلَيْهِمُ السَّلَام وَ أَمَّا الْبَاطِنَةُ فَالْعُقُول.
امام موسي كاظم u فرمودند : همانا خداوند دو حجت بر مردم دارد ، حجت ظاهري و حجت باطني .حجت ظاهري رسولان وانبياء و ائمه عليهم السلام مي باشند و حجت باطني عقل ها هستند .
مدارك :
الكافي ج1 ص 16
بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار، ج1 ص 137
تحف العقول عن آل الرسول ص، ص: 386
6
حجت از ديد گاه امام صادق u چيست ؟
عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ u قَالَ : حُجَّةُ اللَّهِ عَلَى الْعِبَادِ النَّبِيُّ وَ الْحُجَّةُ فِيمَا بَيْنَ الْعِبَادِ وَ بَيْنَ اللَّهِ الْعَقْل
حضرت صادقu فرمود : حجت خدا بر بندگان پيغمبر است و حجت ميان بندگان و خدا عقل است .
مدارك :
الكافي ج1 ص 25
المحجة البيضاء ج 1 ص 174
روضة المتقين ج 12ص 244
الحكم الزاهرة با ترجمه انصارى، ص: 38
7
آيا شخصيت ها ملاك شناخت و تشخيص حق و باطل مي باشند ؟
قَالَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ u : إِنَّ دِينَ اللَّهِ لَا يُعْرَفُ بِالرِّجَالِ بَلْ بِآيَةِ الْحَقِّ وَ اعْرِفِ الْحَقَّ تَعْرِفْ أَهْلَه .
حضرت علي u فرمودند : دين خدا به اشخاص شناخته نمي شود ، بلكه به نشانة حق شناخته مي شود ، پس حق را بشناس ، سپس اهل آن را خواهي شناخت .
مدارك :
إرشاد القلوب إلى الصواب، ج2، ص 296
أمالي المفيد، ص 5
بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار، ج 65 ص120
كشف الغمة في معرفة الأئمة، ج1 ص 412
8
آيا ملاك قرار دادن شخصيت ها راه ديندار شدن است ؟
عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ u أَنَّهُ قَالَ : مَنْ دَخَلَ فِي هَذَا الدِّينِ بِالرِّجَالِ أَخْرَجَهُ مِنْهُ الرِّجَالُ كَمَا أَدْخَلُوهُ فِيهِ وَ مَنْ دَخَلَ فِيهِ بِالْكِتَابِ وَ السُّنَّةِ زَالَتِ الْجِبَالُ قَبْلَ أَنْ يَزُول .
امام صادق u فرمودند : هر كس به خاطر شخصي وارد دين شود به همان صورت از دين خارج مي شود و كسي كه به وسيله كتاب و سنت دين را پذيرفته باشد ، كوه ها از جاي خود حركت كنند ، ولي او در دين ثابت و پا برجا مي ماند .
مدارك :
الغيبة للنعماني، ص: 22
بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار، ج2، ص: 105
9
آيا كسي مي تواند خود را در حد امامان معصوم عليهم السلام بپندارد ؟
قَالَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ u : لَا يُقَاسُ بِآلِ مُحَمَّدٍ * مِنْ هَذِهِ الْأُمَّةِ أَحَدٌ وَ لَا يُسَوَّى بِهِمْ مَنْ جَرَتْ نِعْمَتُهُمْ عَلَيْهِ أَبَدا .
حضرت علي u فرمودند : از اين امّت كسي را همپايه با آل محمد * نتوان پنداشت ، و هرگز نمي توان بهره مند شده از فيض وجود اين بزرگواران را در حد ايشان دانست .
مدارك :
نهج البلاغة، خطبه 2 ص 47
بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار، ج23 ص 117
نهج الخطابة، عربى ج2 ص 330
10
آيا كسي در ولايت و وصايت با ائمه عليهم السلام هم پايه مي باشد ؟
قَالَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ u : لَهُمْ خَصَائِصُ حَقِّ الْوِلَايَةِ وَ فِيهِمُ الْوَصِيَّةُ .
حضرت علي u فرمودند : حق ولايت و وصايت مخصوص ائمه عليهم السلام مي باشد و به شخص ديگري تعميم پيدا نمي كند .
مدارك :
نهج البلاغة، خطبه 2 ص 47
بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار، ج23 ص 117
11
آيا هرچه به قلب انسان خطور مي كند ، الهامات رحماني مي باشد ؟
عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ u قَالَ قَالَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ u : لَمَّتَانِ لَمَّةٌ مِنَ الشَّيْطَانِ وَ لَمَّةٌ مِنَ الْمَلَكِ فَلَمَّةُ الْمَلَكِ الرِّقَّةُ وَ الْفَهْمُ وَ لَمَّةُ الشَّيْطَانِ السَّهْوُ وَ الْقَسْوَة .
امام صادق u نقل مي كنند كه حضرت علي u فرمودند : از دو جانب قلب انسان مورد القاء قرار مي گيرد ، يكي از جانب شيطان وديگري از جانب ملك . آنچه از جانب ملك القاء مي شود رقّت قلب و فهم است و آنچه از جانب شيطان القاء مي شود اشتباه و قساوت قلب مي باشد .
مدارك :
الكافي، ج2 ص330
بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار، ج70 ص 397
12
آيا هركس ادعاي ارشاد و هدايت گري كند مصداق اين آيه است ؟
إِنَّما أَنْتَ مُنْذِرٌ وَ لِكُلِّ قَوْمٍ هادٍ
همانا تو بيم دهنده اي و براي هر گروهي رهبريست .
عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ u فِي قَوْلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ : إِنَّما أَنْتَ مُنْذِرٌ وَ لِكُلِّ قَوْمٍ هادٍ فَقَالَ : رَسُولُ اللَّهِ ص الْمُنْذِرُ وَ لِكُلِّ زَمَانٍ مِنَّا هَادٍ يَهْدِيهِمْ إِلَى مَا جَاءَ بِهِ نَبِيُّ اللَّهِ * ثُمَّ الْهُدَاةُ مِنْ بَعْدِهِ عَلِيٌّ ثُمَّ الْأَوْصِيَاءُ عَلَيْهِمُ السَّلَام وَاحِدٌ بَعْدَ وَاحِدٍ .
امام باقر u در تفسير آية « همانا تو بيم دهنده اي و براي هر گروهي رهبريست » فرمودند : رسول خدا * بيم دهنده است و در هر زمان يكي از ما اهل بيت رهبريست كه مردم را به آنچه پيغمبر از طرف خدا آورده رهبري مي كند ، رهبران بعد از پيغمبر اول علي u و پس از او اوصيااش عليهم السلام يكي پس از ديگري مي باشند .
مدارك :
سوره رعد آيه 7
الكافي، ج1 ص 191
13
اوصيائي كه هاديان خلقند منحصر به چه كساني مي باشند ؟
قَالَ رَسُولُ اللَّهِ * : أَنَا سَيِّدُ النَّبِيِّينَ وَ عَلِيُّ بْنُ أَبِي طَالِبٍ u سَيِّدُ الْوَصِيِّينَ وَ إِنَّ أَوْصِيَائِي بَعْدِي اثْنَا عَشَرَ أَوَّلُهُمْ عَلِيُّ بْنُ أَبِي طَالِبٍ u وَ آخِرُهُمُ الْقَائِم u .
رسول خدا * فرمود : من سيد پيغمبران ميباشم و على بن ابى طالب u سيد وصيان است و اوصياء من بعد از من دوازده نفرند ، كه اول ايشان على بن ابى طالب u و آخر ايشان حضرت قائم u است .
مدارك :
عيون أخبار الرضا عليه السلام، ج1 ص 64
كشف الغمة في معرفة الأئمة، ج2 ص 509
14
آيا هر كس كه به يقين رسيد ، از انجام اعمال عبادي (نمازو...) بي نياز مي شود ؟
قَالَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ u فِي حَقِّ نَفْسِهِ : لَوْ كُشِفَ الْغِطَاءُ مَا ازْدَدْتُ يَقِينا .
حضرت علي u كه در حال نماز به شهادت رسيدند دربارة خود چنين فرمودند : اگر پرده ها از پيش چشمانم كنار رود ، بر يقينم افزوده نخواهد شد .
مدارك :
بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار، ج66 ص 209
كشف الغمة في معرفة الأئمة، ج1 ص 170
إرشاد القلوب إلى الصواب، ج2، ص: 212
15
و اينگونه هر صبح با امام زمان خويش حضرت حجة بن الحسن العسكرى u عهد مي بنديم :
اللَّهُمَّ إِنِّي أُجَدِّدُ لَهُ فِي صَبِيحَةِ يَوْمِي هَذَا وَ مَا عِشْتُ مِنْ أَيَّامِي عَهْداً وَ عَقْداً وَ بَيْعَةً لَهُ فِي عُنُقِي لَا أَحُولُ عَنْهَا وَ لَا أَزُولُ أَبَدا .
خداوندا ! من بامداد امروز كه در آن بسر ميبرم و هر بامدادى تا زندهام عهد و پيمان خود را با امام خويش تجديد مي كنم ، و بيعت او را به گردن مي گيرم و هرگز از اين عهد و بيعت بر نگردم و تا ابد برآن ثابت قدم مي باشم .
فرازي از دعاي عهد
مدارك :
بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار، ج53 ص 95
مهدى موعود-ترجمه جلد سيزدهم بحار، متن ص 1215
__._,_.___
No comments:
Post a Comment