گلچين از بهترين گروه‌ها و سايت‌هاي اينترنتي. همه چيز از همه جا

Friday, August 7, 2009

Re: ریشه در خاک

I tried to find Him on the Christian cross, but He was not there.

 

I went to the Temple of the Hindus and the old pagodas, but I could not find a trace of Him anywhere,

 

I searched on the mountains and in the valleys but, neither in heights nor in the depths was I able to find Him.

 

I went to the Caaba in Mecca, but He was not there either.

 

I questioned the scholars and philosophers but, He was beyond their understanding.

 

I then looked into my heart and was there where He dwelled that I saw Him; He was nowhere else to be found.

 

Molana Jalaludinn Rumi


2009/8/6 farzaneh ahmidi <farzaneh4976@yahoo.com>
این خانه قشنگ است ولی خانه من نیست  
این خاک چه زیباست ولی خاک وطن نیست

آن دختـــــــــــر چشم آبی گیسوی طلایی
طناز سیه چشــــــــــم چو معشوقه من نیست 

آن کشور نو آن وطــــن دانش و صنعت 
هرگز به دل انگیــــــــــزی ایران کهن نیست 

در مشهد و یزد و قم و سمنان و لرستان
لطفی است که در کلگری و نیس و پکن نیست 

در دامن بحر خزر و ساحل گیلان
موجی است که در ساحل دریای عدن نیست 

در پیکر گلهای دلاویز شمیران 
عطری است که در نافه ی آهوی ختن نیست 

آواره ام و خسته و سرگشته و حیران 
هرجا که روم هیچ کجا خانه من نیست  

آوارگی وخانه به دوشی چه بلاییست 
دردی است که همتاش در این دیر کهن نیست  

من بهر که خوانم غزل سعدی و حافظ 
در شهر غریبی که در او فهم سخن نیست.

هرکس که زند طعنه به ایرانی و ایران   
بی شبهه که مغزش به سر و روح به تن نیست.

پاریس قشنگ است ولی نیست چو تهران
لندن به دلاویزی شیراز کهن نیست.

هر چند که سرسبز بود دامنه آلپ  
چون دامن البرز پر از چین وشکن نیست  

این کوه بلند است ولی نیست دماوند 
این رود چه زیباست ولی رود تجن نیست  

این شهرعظیم است ولی شهرغریب است   
این خانه قشنگ است ولی خانه من نیست

دکتر خسرو فرشید ورد
--- On Tue, 8/4/09, yousef ostad <yousef-o@hotmail.com> wrote:

From: yousef ostad <yousef-o@hotmail.com>
Subject: RE: ریشه در خاک
To: "friends-of-radio-golha" <friends-of-radio-golha@googlegroups.com>
Date: Tuesday, August 4, 2009, 8:07 PM






دوست عزیز اگر مایلید همین شعررا با صدای شاعر در پیوند پیوست بشنوید   یوسف

 

http://www.4shared.com/account/dir/5848864/cd663b41/sharing.html





Subject: ریشه در خاکyousef-o@hotmail.com
From: behrouz0@gmail.com

 
 
ریشه در خاک



فريدون مشيری


در پاسخ به دوستی آزادی خواه و ایران دوست که در


سال1357از این سرزمین و مرا نیز تشویق به رفتن


مینمود



تو از این دشت خشک تشنه روزی کوچ خواهی کرد و


اشک من ترا بدرود خواهد گفت


نگاهت تلخ و افسرده است


دلت را خار خار نا امیدی سخت آزرده است


غم این نابسامانی همه توش و توانت را ز تن برده است



تو با خون و عرق ،این جنگل پژمرده را رنگ و رمق دادی


تو با دست تهی با آن همه توفان بنیاد کن در افتادی


تو را کوچیدن از این خاک ، دل بر کندن از جان است!


تو را با برگ برگ این چمن پیوند پنهان است


تو را این ابر ظلمت گستر بی رحم بی باران


تو را این خشک سالی های پی درپی


تو را از نیمه ره برگشتن یلران


تو را تزویر غمخواران


ز پا افکند


تو را هنگامه شوم شغالان


بانگ بی تعطیل زاغان


در ستوه آورد



تو با پیشانی پاک نجیب خویش


که از ان سوی گندم زار


طلوع با شکوهش خوشتر از صد تاج خورشید است


تو با آن گونه های سوخته از آفتاب دشت


تو با آن چهره افروخته از آتش غیرت


که در چشمان من والاتر صد جام جمشید است


تو با چشمان غمباری


که روزی چشمه جوشان شادی بود


اینک حسرت و افسوس ،بر آن


سایه افکنده ست خواهی رفت


و اشک من تو را بدرود خواهد گفت



من اینجا ریشه در خاکم


من اینجا عاشق این خاک از آلودگی پاکم


من اینجا تا نفس باقی است می مانم


من ازاینجا چه می خواهم،نمی دانم


امید روشنائی گر چه در این تیرگی ها نیست


من اینجاباز در این دشت خشک تشنه می رانم


من اینجا روزی آخر از دل این خاک ،با دست تهی


گل بر می افشانم


من اینجاروزی آخر از ستیغ کوه،چون خورشید


سرود فتح می خوانم


و میدانم


تو روزی باز خواهی گشت


Send and receive email from all of your webmail accounts - right from your Hotmail inbox!


No comments:

آرشیو مطالب