گروهی از سالکین بر این عقیده هستند که انسان می تواند مقامات عالی عرفانی را
صرفا از طریق دل بدون رعایت شرعیات و زهد ورزی به دست آورد حال آنکه جناب مولوی
چنین اعتقادی ندارد و معرفت را محصول زهد ورزی می داند:
جان شرع و جان تقوی عارف است
معرفت محصول زهد سالف است
و ارتباط این دو را بدین گونه بیان می فرماید:
زهد اندر کاشتن کوشیدن است
معرفت آن کشت رو روئیدن است
از زهد ورزی خود جناب مولانا می توان به این موضوع اشاره کرد:
"روزی جناب مولانا در حمام وقتی بدن نحیف و شکم فرورفته ی خود را دید رو به خود
کرده و گفت:
ای بدن امیدوارم حلالم کنی، خیلی به تو سختی دادم "
اگه اشتباه نکنم این مطلب در کتاب مجالس سبعه نوشته شده
[Non-text portions of this message have been removed]
__._,_.___
www.yaghin.com
www.yaghin.blogspot.com
www.yaghin.blogspot.com
.
__,_._,___
No comments:
Post a Comment