گلچين از بهترين گروه‌ها و سايت‌هاي اينترنتي. همه چيز از همه جا

Tuesday, April 19, 2011

پرسش فنی در مورد آواز

دوستان عزیز صاحب نظر در اواز با عرض سلام:
از این که محبت کرده و به پرسش های من جواب می دین ممنونم. من یک هنرجوی نوازندگی
ساز سنتورم و در حال حاضر در مرحله ی ردیف نوازی مشغول تمرین ردیف استاد صبا می
باشم. من به اون صورت به استاد دست رسی ندارم و در کل هم ذهنم جوری عادت کرده که تا
از چیزی خوب سر در نیارم اونو یاد نمی گیریم. من به این نتیجه رسیدم که اگه بخوام
خوب ساز بزنم باید آوازها رو یاد بگیرم, یعنی اگر چه خودم قرار نیست بخونم ولی کسی
که می خونه بفهمم در چه دستگاه و گوشه ای می خونه. من با گوشه هایی که خودم اسمشون
رو گذاشتم عروضی مشکلی ندارم, چون تقریبن دارای نوعی ضرب اهنگ هستند که فقط اشعاری
در یک بحر عروضی خاص رو می شه در اونا خوند, مثل شهابی, ساقی نامه, رجز, مثنوی
دستگاه های مختلف و... . اما مشکلی اصلی من با چارچوب اصلی دستگاه های مختلفه که در
اصل از گوشه های عروضی خیلی مهم ترن یعنی درآمدای دستگاه های مختلف و گوشه های اصلی
دستگاه ها مثل شوشتری و بیداد و حجاز و بخصوص شور و متعلقاتش که بی رو دروایسی بگم
هنوز نمی تونم از هم تشخیصشون بدم و این در حالیه که هر روز غیر ممکنه چند برنامه ی
گل ها یا تکنوازان رو گوش ندم. در واقع هر وفت یه برنامه  می ذارم تا تحلیلی گوش
کنم بعد از چند دقیقه این قد غرق ملودی قویش می شم که یادم می ره سعی کنم از اون
دستگاه سر در بیارم. من کتاب نظری به موسیقی استاد روح ا... خالقی رو خوندم ولی این
کتاب نطریه و من می خوام به محض این که یکی دهنش رو باز می کنه و می خونه تشخیص بدم
که در چه دستگاهی و چه گوشه ای می خونه. به نظر شما چه کار کنم؟ کتالب دیگه ای باید
بخونم یا روش دیگه ای رو پیشنهاد می کنین؟

No comments:

آرشیو مطالب